Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp mig tämja min get!  (läst 3043 gånger)

Balin

• stadsbon som vill!
    • Småland
Hjälp mig tämja min get!
« skrivet: 19 jul-10 kl 20:59 »
Har fått mitt livs första getter och tagit mitt första steg på alternativ.nu vägen kan man säga! Den ena (bocken) kommer från ett mycket bra hem och har blivit tämjd och är mycket kelen och kommer när man kallar. Det är inte den andra som började med att rymma och vara borta tre dagar, är jätterädd för mig och vill inte komma fram utan springer och försöker rymma när jag kommer.

Hur ska jag göra, jag har två teorier:

1) sitta där i hagen, klappa bocken och kasta knäckebröd till den andra och bara vänta.
2) Ta tag i geten ibland och klia och klappa henne, liksom under 'tvång' så att hon vänjer sig, i takt med att jag finns där och kastar knäckebröd. Hon gillar knäckebröd i små bitar och fårpellets men tar jag fram en hink blir hon rädd.

Snälla om ni har tips: hjälp! Och om detta är ett hopplöst fall får ni gärna tala om det så får jag ju se mig om efter en annan get - jag vill absolut inte att den ska vara så rädd att den inte 'njuter' av livet.

Tack på förhand! Mvh

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Hjälp mig tämja min get!
« Svar #1 skrivet: 19 jul-10 kl 21:15 »
Metod 1 är bäst!
Vägen till getters hjärta går via mat, godis, kärlek och ett stort tålamod!

Det är bara att utrusta sig med en stor portion tålamod och ett lika stort paket knäckebröd!
Sitt gärna i hagen och läs en bok eller nåt, bara du är där inne gör att hon kommer vänja sig vid dig.

Prassla lite med knäckebrödet och hon kommer så småningom att komma närmare och närmare. Fortsätt att kasta knäckebröd, först längre bort och sedan närmare dig.
Jag tycker inte du ska försöka ta på henne eller klappa henne ännu, och håll absolut inte fast henne!!

Jag tror inte att detta är ett hopplöst fall men det kan ta tid!! Du får bestämma själv hur mycket tid du tycker det är värt att lägga.
Ju mer tid, desto mysigare kommer ni få tillsammans!

Min ena bock hör till en av de kelsjukaste, mest sällskapliga och mysigaste i min getflock och han var väldigt rädd och litade inte på någon människa när han kom till mig!
Och det ligger många timmars tid och mycket knäckebröd bakom...

Lycka till och hoppas du får trevligt med dina getter!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Balin

• stadsbon som vill!
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 19 jul-10 kl 21:29 »
Tack för svaret! Jag kommer att köra på alternativ 1! Kul att höra att du lyckats - det ger mig hopp! Man vill ju bara de ska ha det bra de små liven! :D

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 21 jul-10 kl 23:39 »
Och vad har tjejen varit med om tidigare i livet?  Blivit stångad av större getter?  Fasthållen av människor?  Eller "bara" varit van vid att vara utan människosällskap?  För hon har lärt sig att så här blir det  bäst att göra.  Nu får Du undervisa henne i ett nytt ämne:  "Att Gilla Folk".  Beroende på förkunskaper och hennes egen läggning - blyg eller nyfiken - kommer det att ta olika lång tid.  Men, som sagts ovan, om Du håller fast henne, vad lär hon sig då?  "Människor är otäcka, håller fast mig, bäst att springa undan!"

Knäckebrödsmetoden är säkrare.  Dock kan Du försöka ge henne chansen att springa förbi Dig i till exempel stallgången, och alldeles själv upptäcka att det inte är obehagligt.

Lycka till!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 4 användare
ärt, Tur-Johan, simon.arvestrand, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser