Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem att hitta bett i storlek ardenner.  (läst 5422 gånger)

Akå

  • Inlägg: 12
    • Småland
Problem att hitta bett i storlek ardenner.
« skrivet: 19 jul-10 kl 14:38 »
Hej hopp!
Är det bara jag som har problem att hitta bett till ardenner? Min kuse behöver ha stl 16.5, har provat 15.5 men det var för litet och fick användas till nordisen istället. Det enda bett jag hittat som var i 16.5 var ett vanligt tjockt tvådelat från börjes som han inte alls gillade (inte jag heller) De ridsportaffärer jag varit i kontakt med kan inte heller trolla fram några, deras återförsäljare har knappt 15.5. 
Jag har en förkärlek till tredelade bett med D-ring. Tycker de sitter bra i munnen och de hästar jag haft det på har trivts bra med det. Någon som har tips på vart man kan vända sig?
Bor på landet med en fin karl, två katter, två hundar, en ardenner som tror han är hund, en nordsvensk som helst hade velat vara en sengångare, samt lite dvärghöns och en stolt tupp. Livet kan inte bli så mycket bättre än såhär!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Problem att hitta bett i storlek ardenner.
« Svar #1 skrivet: 19 jul-10 kl 16:43 »
Googla. Eller fynda på gårdsauktion eller marknad, där finns gamla redskap ibland.

En lapp i affären kan också funka, gamla tanter och farbröder, som kan ha diverse användbart i sina uthus och förråd, läser ofta lappar i affären.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Akå

  • Inlägg: 12
    • Småland
SV: Problem att hitta bett i storlek ardenner.
« Svar #2 skrivet: 19 jul-10 kl 17:21 »
tackar för tipset! Ska sätta upp en lapp i affären nästa gång jag tar mig dit.
Smart! Då kanske man kan komma över lite andra fina gamla hästprylar, vagnar, selar och andra redskap.  :)
Googlat har jag gjort utan att hittat något av intresse, men skam den som ger sig.
Bor på landet med en fin karl, två katter, två hundar, en ardenner som tror han är hund, en nordsvensk som helst hade velat vara en sengångare, samt lite dvärghöns och en stolt tupp. Livet kan inte bli så mycket bättre än såhär!

Ardenner1

  • Inlägg: 82
    • Östergötland
SV: Problem att hitta bett i storlek ardenner.
« Svar #3 skrivet: 19 jul-10 kl 17:22 »
jag svetsade i  en bit i mitt stång bett och slipade och polerade om det.  har även smitt om 2 delade men det är lite mera jobb om man aldrig gjort något liknande innan (går givetvis även att göra med 3 delade.

Mvh Peter
« Senast ändrad: 19 jul-10 kl 17:26 av Ardenner1 »

Neinor

  • Inlägg: 745
  • Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: Problem att hitta bett i storlek ardenner.
« Svar #4 skrivet: 20 jul-10 kl 08:20 »
Hööks och granngården ska ha i strl 16,5. Annars finns det ofta lite större bett på tradera till bra priser.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

hillmut

  • Inlägg: 34
    • Värmland
SV: Problem att hitta bett i storlek ardenner.
« Svar #5 skrivet: 20 jul-10 kl 08:43 »

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Problem att hitta bett i storlek ardenner.
« Svar #6 skrivet: 22 jul-10 kl 02:47 »
På ardenner skulle jag inte sätta tvådelade bett alls .
Dom har ofta låga gomvalv.
Vi köpte ett rakt bett på hööks i stl 16.5 finns ett annat rakt där oxå med nån kedja men den klippte jag bort  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Akå

  • Inlägg: 12
    • Småland
SV: Problem att hitta bett i storlek ardenner.
« Svar #7 skrivet: 26 jul-10 kl 11:38 »
Hej och tack för svaren!
Den förra ägaren till ardennern skulle kolla med sin återförsäljare. Hon har alltid använt tredelat sprengerbett på honom i strl 16.5. Då jag letat mig blå och inte hittat något så får hon skicka efter en sådan billig historia.

Tvådelat är ingen favorit för varken mig eller hästen. Rakt bett? Blir det inte väldigt stumt då? Ardennern är endast grundriden, och kan vara lite bångstyrig ibland, så jag måste ibland använda vida tygelhjälper till min desperata skänkel för att han ska förstå att jag vill att han ska gå åt det håll jag vill tex. Det poppar upp en tanke om att ett rakt bett kan göra det svårt att försöka böja hästen, om den inte kan grunderna helt och hållet, samt att det skulle göra mer skada än nytta såhär i början? Men jag har aldrig heller haft ardenner förut och jag har ju förstått nu att det är annorlunda att rida ardenner än en quarter, så alla tips är mer än välkomna.
Bor på landet med en fin karl, två katter, två hundar, en ardenner som tror han är hund, en nordsvensk som helst hade velat vara en sengångare, samt lite dvärghöns och en stolt tupp. Livet kan inte bli så mycket bättre än såhär!

Neinor

  • Inlägg: 745
  • Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: Problem att hitta bett i storlek ardenner.
« Svar #8 skrivet: 26 jul-10 kl 11:48 »
Jag tror inte att ett rakt är sämte än ett ledant.Tvärtom. Tandläkarnas tips är ju att man alltid ska utgå från ett rakt och fungerar inte det så kan man testa med annat.
Jag skulle ha kollat upp med en tandläkare hur hästen ser ut i gommen, om du ens kan ha ledade bett. Lägga ut 13 hundra på ett sprenger som sen kanske inte kan avändas är ju trist.

Att han är stum och trög kan ju vara att han faktiskt inte förstår riktigt vad du menar. Testa med att börja öva upp en känslighet för skänkeln så hästen förstår hur den ska flytta sig. Det kanske gör det lite lättare. Ardennrar behöver inte vara sega och tröga :)
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Problem att hitta bett i storlek ardenner.
« Svar #9 skrivet: 26 jul-10 kl 13:56 »
Rakt är tydligare än ett ledat faktiskt speciellt för unghästar som ska ha ledande tygeltag .
Vi har haft ardenners med mkt ös i här *S* o vi har aldrig behövt skarpare än vanligt rakt bett åt dom .
Kandarstång kan man ju använda eller Kimbelwickbett ...postkandar om man tar bort kedjan o har i den "snälla" ringen finns billigt hos hööks .Då blir det ju ett rakt bett med liiite hävstångs effekt .http://www.hooks.se/product.aspx?productid=500462&deptid=92&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Akå

  • Inlägg: 12
    • Småland
SV: Problem att hitta bett i storlek ardenner.
« Svar #10 skrivet: 26 jul-10 kl 20:55 »
Vad jag förstått av förra ägaren så har tandläkaren ansett att han skulle ha ett tredelat sprengerbett. men det är dags att ta hit en tandläkare snart, så det är ju en bra idé att prata med honom om det.
Jag mitt fån har alltid trott att man skulle passa sig för stång på unghästar för att de inte var lika tydliga som delade, och att man använde stång när hästen utbildats och man lärt hästen att mer lyssna på vikt och skänkel och bara använder bettet för finlir. Värt att studera vidare i det, det vore ju som sagt trist att slänga ut så mycket kosing om det inte är det bästa alternativet!
Min ardenner är väldigt pigg och busig, och det har börjat bli lite svårt att få honom att lyssna på bettet vi använder nu. Och yes, det ska tränas mer här nu. Hittills har det mest varit lite lunk i skogen med vissa inslag av olika skänkelövningar.
Bor på landet med en fin karl, två katter, två hundar, en ardenner som tror han är hund, en nordsvensk som helst hade velat vara en sengångare, samt lite dvärghöns och en stolt tupp. Livet kan inte bli så mycket bättre än såhär!

Neinor

  • Inlägg: 745
  • Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: Problem att hitta bett i storlek ardenner.
« Svar #11 skrivet: 27 jul-10 kl 06:51 »
Jag hade inte heller använt stång i bemärkelsen hävstång. Utan bara vanling rakt.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Akå

  • Inlägg: 12
    • Småland
SV: Problem att hitta bett i storlek ardenner.
« Svar #12 skrivet: 14 aug-10 kl 12:37 »
Tack vare er, samt samtal med veterinär och en väldigt duktig hovis som oxå förespråkat rakt bett till honom så är ett sådant nu inköpt. Märkligt bara att han bara har 13.5 i storlek på detta. Man kan ju undra vart de alla 16.5 centimeters stål som jag tryckt i honom förut tog vägen?! Lilla pållen fick en vargtand utdragen för snart en vecka sen, så han har fått vila tills nu, men idag ska det provas! Tack för er hjälp!
Bor på landet med en fin karl, två katter, två hundar, en ardenner som tror han är hund, en nordsvensk som helst hade velat vara en sengångare, samt lite dvärghöns och en stolt tupp. Livet kan inte bli så mycket bättre än såhär!

Akå

  • Inlägg: 12
    • Småland
SV: Problem att hitta bett i storlek ardenner.
« Svar #13 skrivet: 31 aug-10 kl 07:10 »
Okej. Nu är det raka bettet provat ett antal gånger. Det är mycket lättare att styra (vilket han iofs kunde innan oxå, men struntade i signalerna och gick dit han kände för, trots skänklar och vikter), däremot går han inte längre att stanna. Om han sätter iväg så är det bara att hänga med. Tar man tag i tyglarna gapar han som en tok och viftar med huvudet och dundrar vidare (mest i trav, tack gode söte Göte). Jag har ingen nosgrimma på honom, det har inte känts som det behövts innan. Munnen är ju kollad så det ska inte vara något som stör där.

Så, ni kunniga människor, vad skulle ni göra härnäst? Annat bett? Nosgrimma, och i så fall av vilket slag? Jag har lite blandade känslor inför sådana, då hans gapande ju kan bero på att bettet ligger fel (vilket jag inte tror) eller att det orsakar smärta. Att då tvinga honom att gå med detta...? Men som sagt, en tand ute, resten var ingen fara sades det, och på något sätt måste jag få honom att kunna ta bettet så det kan bli ordning på torpet.
Bor på landet med en fin karl, två katter, två hundar, en ardenner som tror han är hund, en nordsvensk som helst hade velat vara en sengångare, samt lite dvärghöns och en stolt tupp. Livet kan inte bli så mycket bättre än såhär!

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Problem att hitta bett i storlek ardenner.
« Svar #14 skrivet: 31 aug-10 kl 11:01 »
Tror du ska prova med nosgrimmar för att han helt enkelt har lärt sig att han kan gapa för att slippa bettet. Du måste ju först och främst tänka på din säkerhet. När han sen lyssnar kan du prova att ta bort nosgrimman igen. Och du vet ju att han inte har ont av bettet och det är inte därför han gapar.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser