Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fågelunge...  (läst 10457 gånger)

Akå

  • Inlägg: 12
    • Småland
Fågelunge...
« skrivet: 19 jul-10 kl 12:56 »
Igår hittade vi en liten fågelunge som trillat ur sitt bo. Antar att det är en svala, då vi har en hel drös med sådana här. Vi hittade dock inget svalbo runt platsen där vi hittade den, så vi tog in den, placerade den i en bur för att undvika att den blev kattmat och började googla om hur man skulle mata den osv. Rå köttfärs dränkt i vatten var ett hett tips. Och visst äter den lite, men hur vet vi att den får i sig tillräckligt? Det är ju inte så att den gapar, utan kommer det en liten bit mat vid näbben så pickar den på det, men får kanske bara i sig en tredjedel (ca en minidroppe köttfärs) Det kanske finns något mer smaskigt den hellre skulle föredra? 
Ska man på något sätt flygträna den? När vet man att den klarar sig själv och är redo att släppas fri?
Den verkar längta ut, sitter i solen och ser bedrövad ut...
Tacksam för svar.
Bor på landet med en fin karl, två katter, två hundar, en ardenner som tror han är hund, en nordsvensk som helst hade velat vara en sengångare, samt lite dvärghöns och en stolt tupp. Livet kan inte bli så mycket bättre än såhär!

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: Fågelunge...
« Svar #1 skrivet: 24 jul-10 kl 21:26 »
Hej,
Nu har det gått flera dagar så jag hoppas att du fått hjälp med svalan!

Oftast är det tornseglare man hittar på marken så här års. Flygtränande ungar gör ibland misstaget att landa på marken, ibland beror det på skada eller att de är försvagade av någon anledning och då kan det också vara en vuxen individ. Tornseglare kan inte lyfta från marken på egen hand. Blir de liggande svälter de och om du råkat hitta den efter några dagar behöver den mer hjälp och vård än att få upp den i luften igen. Om det ska vara någon vits med att stoppa tillbaka en fågel i ett bo, MÅSTE du veta att det är rätt bo. Vilket oftast är omöjligt. För att veta vad du har för art följ länkarna, det hjälper en viltrehabiliterare att rådgöra.

Svenska svalor och tornseglare: http://www.sofnet.org/index.asp?lev=500&typ=1

Tornseglare: http://www.birds.se/toseg.htm
http://www.harrietcederqvist.se/tornseglare.jpg

Jag vet inte var du bor, men det kan vara bra att få handfasta råd om hur du undersöker och får i fågeln mat. En viltrehabiliterare i Stockholm som har tillstånd för tornseglare:
http://www.viltrehab.info/kontak.html Chatarina Krångh 073-642 87 12

För att få i fågeln tillräckligt med mat måste du öppna näbben och stoppa in små, små kulor av köttfärs. Du är rätt ute att det är den bästa maten i det här läget. Det känns omöjligt att man ska kunna öppna näbben som ser så liten ut, och man måste också vara mycket försiktig. Men "bakom" den lilla spetsiga näbben döljer sig ett rätt stort gap. 

För att få en bild av hur man kan göra se länken nedan (på engelska). Jag skulle dock vara mycket försiktig med att använda en pincett av metall, då det är lätt att skada fågeln.
http://www.commonswift.org/Hand_rearing_Swifts.html

Är din fågel skadad eller redan alltför medtagen av svält kommer den att behöva komma till en viltrehabiliterare. Kan du själv få fart på ungen inom 48 timmar, så är det bra om du kan få i den mat och sedan prova att släppa den. Men kontakta gärna Chatarina för råd snarast!

Vänliga hälsningar / Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Fågelunge...
« Svar #2 skrivet: 24 jul-10 kl 21:39 »
Av erfarenhet så är svalor de svåraste att få till att överleva, för de har speciella krav på det de behöver äta..... andra fågelungar är lättare att rädda medan svalungar är mycket svåra.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Akå

  • Inlägg: 12
    • Småland
SV: Fågelunge...
« Svar #3 skrivet: 26 jul-10 kl 11:45 »
Hej!
Jo, när jag tittade på sina länkar visade det sig vara en tornseglare. Tyvärr så klarade den sig inte, trots att den fick i sig mat och verkade bli mätt. Jag misstänker att den hade fått för mycket skador efter sitt fall, den verkade inte se ordentligt, vingarna såg deformerade ut och den hade problem att röra sig. Tråkigt!

Jag tackar för svaren och länkarna, nu vet jag hur jag ska vårda tornseglare på ett bättre sätt, om det nu kommer hända igen!
Bor på landet med en fin karl, två katter, två hundar, en ardenner som tror han är hund, en nordsvensk som helst hade velat vara en sengångare, samt lite dvärghöns och en stolt tupp. Livet kan inte bli så mycket bättre än såhär!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser