Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kommunalt vatten ett måste?  (läst 17227 gånger)

Attes matte

• Jämtland
SV: kommunalt vatten ett måste?
« Svar #20 skrivet: 20 jul-10 kl 12:34 »
Avlopp tycker jag är en helt annan sak. Då handlar det om sanitet. En vanlig jävla vattenledning är inget dom ska kunna tvinga på en.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Tapio

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 20 jul-10 kl 17:06 »
Halaj!

Nu sög jag tag i närmaste grannen och fick veta hur det var här hos dem.
VA grävdes ner för ca 15 år sedan och kostade 80 000 Kr.
Det var tvångsanslutning på avloppet, men vatten var frivilligt.
Jag glömde fråga vad de separata delarna kostade. Men jag antar att vatten inte kostade mycket. Jag menar, allt avlopp måste ju ändå dras och rörgravar för det grävas, så det kan ju inte kosta mycket mer att lägga ner ett rör för vatten också.

//T

whyxz

• Närke
« Svar #22 skrivet: 20 jul-10 kl 17:29 »
Kommunen har dragit vatten och avlopp (indirekt tvingande) till oss för ca 40000 kr för anslutningen till tomtgräns.

Vi undrar över logiken i att de drar kommunalt avlopp av hänsyn till vattentäkten och sedan lägga avloppsledningarna i sjön som är vattentäkt. Går inte kopplingarna sönder ibland?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 20 jul-10 kl 18:21 »
Halaj!

Nu sög jag tag i närmaste grannen och fick veta hur det var här hos dem.
VA grävdes ner för ca 15 år sedan och kostade 80 000 Kr.
Det var tvångsanslutning på avloppet, men vatten var frivilligt.
Jag glömde fråga vad de separata delarna kostade. Men jag antar att vatten inte kostade mycket. Jag menar, allt avlopp måste ju ändå dras och rörgravar för det grävas, så det kan ju inte kosta mycket mer att lägga ner ett rör för vatten också.

//T
nej jag tror inte vattnet kostar så mkt mer.. Som sagt, 92 000 kostade avloppet hos oss och 6000 för vattnet. Till tomtgräns då alltså.

Tapio

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 20 jul-10 kl 18:24 »
Kommunen har dragit vatten och avlopp (indirekt tvingande) till oss för ca 40000 kr för anslutningen till tomtgräns.

Vi undrar över logiken i att de drar kommunalt avlopp av hänsyn till vattentäkten och sedan lägga avloppsledningarna i sjön som är vattentäkt. Går inte kopplingarna sönder ibland?

Halaj!

Det där låter inte alls bra i mina öron. Men man drar väl annan slags rör i vattnet än på land?

Halaj!

Jag hörde på radion i morse att det hade gjorts någon undersökning om Sveriges alla kommunala vattensystem. Eller rättare sagt skicket på dem. De är gamla och läcker.

Den bästa kommunen hade ett läckage på 14 % (eller om det var 16 %, minns inte) och den sämsta läckte 60 %!

Jag kan skönja ett visst utrymme för förbättring här…

Vidare fick jag en annan fundering. Brukar inte vatten och avloppsrören grävas ner i samma rörgrav?
Vad händer om det blir fel på systemet och vattenrören får ett lägre tryck än avloppsrören?
Borde då inte avloppsrören (för de läcker väl lika mycket kan tänka?) pressa skitvatten in i färskvattenrören? Lagom fräscht…

//T

//T

Huggorm

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 20 jul-10 kl 20:11 »

Nog går dom sönder. I Oslo har dom problem med att både vattenrör och avloppsrör blivit gamla och vittrar, och eftersom dom ligger i samma kulvert har dom ofta lite väl höga halter av magbakterier i dricksvattnet  :P Men jag antar att det är bättre rör i under vatten ja, annars vore det katastrofalt dåligt

tinna.m

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 20 jul-10 kl 23:27 »
Rören ligger på olika nivå. Vatten överst, avlopp nederst, ev dagvatten (brunnar i gatan typ) mittemellan. Vattenledningen har tryck. Avloppsledningen har det inte - svårare ta sig in i ledningen. Gamla ledningar kan va  helt ur funktion.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

massey-35

• Uppland
« Svar #27 skrivet: 29 jul-10 kl 15:31 »
jag och min flickvän har på 6 år blivit tvingade 3ggr av kommunen att ansluta oss till komunalt v/a (varsit separat hus + 1 gemensamt) . komunen satte en gräns på 156000 om tomten var större än 1550 kvm annars avdrag med ca 1000kr/kvm. vi vart tvugna att betala anslutningsavgiften men behövde inte koppla på oss, men likförbannat skulle dom ta ut en årsförbrukning på 100 kubik så vi kopplade på oss på alla 3 husen.
varför göra något idag när du kan skjuta upp det till morgondagen.

Huggorm

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 29 jul-10 kl 16:19 »
Farsan har fått besked om att dom skall komma och kontrollera avloppet nu. Ett par tusen kostar den "tjänsten" och det är bara att betala. Sedan är det väll bara att betala en gång till när det gamla avloppet inte klarar dagens krav utan måste byggas om från grunden...

Dela detta:

* Inloggade just nu

636 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser