Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Älgört eller älggräs?  (läst 3123 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Älgört eller älggräs?
« skrivet: 18 jul-10 kl 21:35 »
Inte för att jag vet om det hör hemma här, det finns ingen tavla för det man i huvudsak plockar i naturen, men man kan ju gynna älggräset om man vill, inte för att det brukar behövas...

I tråden om flädersaft kom det upp att man kan göra en motsvarande saft på denna ört, men folk verkar kalla den för olika namn. Är det olika i olika landsändar, eller är det något annat som gör att det är olika namn? Jag har inte surfat rätt på om det finns ett officiellt svenskt namn, men det vore kul att veta mer om bakgrunden till namnet, och vilket namna ni använder.

Och såklart mer om hur man kan använda det, när det är optimalt att skörda, hur man gynnar respektive missgynnar det osv.

Jag har en oändlig mängd här i närheten, så jag har försökt missgynna det genom att slå regelbundet med lie, men om det går att använda till mer än kaninmat så kanske jag ska spara en lagom mängd på strategiska platser (som om jag skulle lyckas ta bort den helt även om jag försökte...).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Älgört eller älggräs?
« Svar #1 skrivet: 18 jul-10 kl 21:38 »
syrran (bondelinda) kallar den för älgört... hon plockade blommorna och gjorde precis som med fläderblomsaften i förra veckan.. grymt att det blev så mycket smak, och det doftade nästan som parfym..gött..
Fjäderfän och kaniner

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 19 jul-10 kl 11:34 »
På Den virtuella floran kallas den älggräs men i min flora från 1950 kallas den älgört.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #3 skrivet: 19 jul-10 kl 12:46 »
Jag kallar den för älggräs, hade fått för mig att det var nåt dialektalt/lokalt att säga så och att den heter älgört i "Sverige". Kärt barn har många namn?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

winnie_poe

• Endast jag kan leva mitt liv. Lev det som varje da
    • Västerbotten
    • Lust och fagring
« Svar #4 skrivet: 19 jul-10 kl 12:59 »
På Den virtuella floran kallas den älggräs men i min flora från 1950 kallas den älgört.

http://paranormal.se/topic/alggras_filipendula_ulmaria.html
Bor med mannen i en gammal Västerbottengård, har bott i skärgården ett tag.Vi har en Curly coated retriever. Vill ha tag på getter (killingar)till slutet på april början på maj..

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #5 skrivet: 19 jul-10 kl 13:11 »
Älgört kallar jag den för. Det blir som sagt en god saft på blommorna, lite parfymerad i smaken. men många gillar den. Kan spetsas med lite gin e.d. till en sommardrink  :)

Den har också använts medicinskt som febernedsättande, så om inte annat av den anledningen kan man ju spara en del av den. Man kan torka blommorna och göra te på, för övrigt.

Här växer den på den del av tomten som jag har bestämt mig för får vara "naturtomt", d.v.s. jag gitter inte göra nåt av den just nu ;) Där är ganska fuktigt och det trivs älgörten bra med.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #6 skrivet: 22 jul-10 kl 01:01 »
Jag kallar den för Älgört. SKUD som många professionella i gröna näringen använder sig av kallar den för "Älggräs".
http://www.skud.se/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=53
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 2 användare
JorgWatkin, M Sadeghi

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser