Vad väger ett lamm vid 4 månader m.m

Startat av Snownobs, 17 Jul-10 kl 22:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Snownobs

Ja, som frågan lyder, vad väger ett lamm när man får hämta hem det? Vi bor i Boden o ska hämta två lamm i Stockholm till hösten.
Vad är bäst att frakta lammen i. Hästfinka, kombibilen osv? Alla tips motages.  ;)

JBF

Jag hade hämtat i kombibil. Finns ju roligare saker att göra än att dra en hästfinka boden-sthlm tur och retur. De får nog finfint plats i kombin. Vikten hänger på rasen, men de väger nog absolut inte mycket.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Birgit

Beroende på om det är köttras, eller allmogefår då ;) Där den förstnämnda kan väga det tredubbla vid 4 mån. i "värsta" fall.

Snownobs

Klipparn

Kombin går bra , men sätt något skydd mot rutorna...
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

vallhunden

Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hallstabonden

Jag körde tre stycken ryatackor i min Citroen c5 kombi 30mil.Ville heller inte ta hästfinkan.Då var tacklammen 4månader gamla.Lägg in en presenning samt tejpa upp den uppöver rutorna,halma riktigt rejält.Det funkar bra.

lennart

Grimla

Citat från: Snownobs skrivet 18 Jul-10 kl 00:58
Det är allmogefår...
Allmogefår ??? är ju ingen ras, utan ett gruppnamn för
Dala-Päls, Gestrike, Helsinge, Klövsjö, Roslags, Svärdsjö, Värmlands och Åsenfår.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Rosa

Citat från: Snownobs skrivet 17 Jul-10 kl 22:34
Ja, som frågan lyder, vad väger ett lamm när man får hämta hem det?
34 - 37 kg väger dom normalt.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Birgit

Citat34 - 37 kg väger dom normalt.
En allmogeras????? Vilken då?

Som nämnts i flera trådar så väger exempelvis Dala-päls, Roslag m.fl runt 35 som vuxna. Ett 4 mån. lamm väger alltså avsevärt mindre.

Rosa

??? Jag har inte skrivit att det var  Allmogeras vikter, jag bara svarade på trådskaparens fråga.

Citat från: Snownobs skrivet 17 Jul-10 kl 22:34
Ja, som frågan lyder, vad väger ett lamm när man får hämta hem det? Vi bor i Boden o ska hämta två lamm i Stockholm till hösten.
Vad är bäst att frakta lammen i. Hästfinka, kombibilen osv? Alla tips motages.  ;)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Birgit

Snownobs

Tack för alla svar och tips.
Jag har köpt får av rasen allmogefår och det är två värmlandsfår.

Vad jag förstått så väger de runt 30- 40 kg som vuxna? Men vad väger ett lamm vid 4 mån leverans? Hur stora är dom?

skogslyktan

Mina åsenfår lamm vägde i år mellan 17-21 kg i ungefär denna ålder

Grimla

Citat från: Snownobs skrivet 20 Jul-10 kl 22:44
Jag har köpt får av rasen allmogefår och det är två värmlandsfår.
Vad jag förstått så väger de runt 30- 40 kg som vuxna?

Värmlandsfårs tackor väger 40 - 65 kg som vuxna.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Birgit

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

3 357 Gäster, 2 användare
DrMerkwurdigliebe, javill