Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad äter vuxna vaktlar?  (läst 8982 gånger)

Tititu

• Västerbotten
Vad äter vuxna vaktlar?
« skrivet: 17 jul-10 kl 20:38 »
Jag tänkte skaffa vaktlar men får inte riktigt grepp om vad en vuxen vaktel äter. Alla diskussioner handlar om nån enskild "maträtt" eller om "babymat". Jag ska köpa VUXNA vaktlar. Äter de i princip samma sak som stora hönor? Dvs allt som lämpar sig som människoföda samt dessutom gräs och mask. Och äter de inte så är det för att de inte gillar det.

Nåt som är aja baja?

Har nån erfarenhet av att ha vaktel och hönor (dvärgkochin) i samma bur? Går det? Har nog en skild vaktelbur klar ren men undrar om det ens är lönt att testa o sätta ihop dem? Vad kan förväntas hända?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vad äter vuxna vaktlar?
« Svar #1 skrivet: 17 jul-10 kl 20:53 »
Mina vaktlar får alltid allfoder start, de behöver mer protein även som vuxna än vad höns gör. De äter lite grönt och mask, om med hittar/får det. Mina går också undulatblandning ibland, som godis. Snäckskal går åt i ganska stora mängder, de värper många ägg, så det är farligt om de inte får i sig kalk.

Tänk på att vaktlar är små, de tar sig ut i små springor, så de måste stängslas in väl. De fastnar lätt i ett nättak, då de inte hinner se att det är ett hinder där. De är dessutom känsliga för att bli våta, så helt tak är att rekommendera. Däremot tål de kyla bra, de ska klara sig i vindtätt men oisolerat utrymme även på vintern. Jag tänker ha mina i en bur som ska vara som en hylla över redena i hönshuset under vintern, då får de lite värme från hönsen.

Jag skulle inte ha dem tillsammans med vuxna höns, jag vet att linkoso har provat, men då har de vuxit upp tillsammans sedan kläckning. Det finns en väldig risk för att de blir hackade på av hönsen. Dessutom är de ganska mycket mindre än dvärghöns, så de klarar nog inte konkurrensen runt matskålen. Och sedan är det svårigheten med stängsling, det blir svårt och dyrt att stängsla säkert för vaktlar i ett utrymme som är stort nog för hönsen.

Vaktlar kan aldrig vara frigående, de försvinner. Höns vill många ha frigående, om man har en plats som tillåter det.

När man rengör hos vaktlarna är de väldigt snabba, jag brukar flytta dem till en transportbur medan jag städar, så slipper jag fånga in förrymda vaktlar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #2 skrivet: 17 jul-10 kl 22:37 »
Jag tänkte skaffa vaktlar men får inte riktigt grepp om vad en vuxen vaktel äter. Alla diskussioner handlar om nån enskild "maträtt" eller om "babymat". Jag ska köpa VUXNA vaktlar. Äter de i princip samma sak som stora hönor? Dvs allt som lämpar sig som människoföda samt dessutom gräs och mask. Och äter de inte så är det för att de inte gillar det.

Nåt som är aja baja?

Har nån erfarenhet av att ha vaktel och hönor (dvärgkochin) i samma bur? Går det? Har nog en skild vaktelbur klar ren men undrar om det ens är lönt att testa o sätta ihop dem? Vad kan förväntas hända?
såklart det går ha dina vaktlar med hönsen.....jag har 2 grupper där ena gruppen går med öländska dvärg o den andra med chabos :) Det blir ingen som hälst konkurrens vid maten och hönsen bryr sig inte ett skvatt om dem.
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 17 jul-10 kl 22:50 »
Ok, bra att veta vid platsbrist, jag hade inte trott att det skulle gå bra att ha höns och vaktlar ihop. Är det även när de sätts ihop som vuxna?

Jag har mina ihop som kycklingar, för att minska behovet av många värmelampor, men har hittills delat på dem vid några veckors ålder.

Problemet som jag ser det är fortfarande att vaktlarna behöver en säkrare inhägnad än hönsen, och det blir dyrt att göra en stor sådan. Skulle man ha putsnät, typ 2 m högt, plus 30-40 cm utvikt och nergrävt på utsidan, plus tätt tak, på typ 20 m2, så kostar det flera tusenlappar. Det är svårt att konstruera en dörr i utegården som är tillräckligt tät i karmen, och man bör nog ha "hall", med dubbla dörrar, så att de inte kan smita ut.

Men som sagt, temporärt vid platsbrist, tex några veckor på våren, när man vill dela på olika avelsgrupper, så kan det vara en idé. Eftersom jag har lämplig tomt för det har jag mina höns frigående på dagarna, på våren har jag tänkt ha dem frigående olika dagar, så att jag kan hålla äggen rasrena, och så har jag utegårdar på 20-30 m2, där de är när jag inte är hemma, och under avelssäsongen, när det inte är deras tur att vara ute.

Vaktlarna däremot, har jag i flyttbara betesburar, som är betydligt mindre. En är i två våningar, och den verkar de gilla, så det blir nog fler sådana.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Tititu

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 19 jul-10 kl 12:31 »
Nu har de kommit! Jag fick en påse foder med, nåt grynliknande allfoder. De bor för tillfället i en gerbilbur på ett högt bord i höns"voljären". Ska bygga en lite större bur nästa vecka. Borde kanske köpa 1x1 cm nät i stället för kycklingnätet jag har som har en maskstorlek som man lätt får tummen igenom. Tänkte nog mestadels ha dem inne men om de nu tål kyla så bra så kanske jag bygger en "kaninbur" åt dem på gården. Kanske de har det bättre där ändå åtminstone 8 mån/år.

Jag såg så fina bilder här på vaktelburar för inne och utebruk så jag blev riktigt inspirerad. Kanske jag kunde göra en så stor utebur att vitavinbärsbusken ryms i. Ingen äter ändå av de bären.

Jag vet inte om mina fåglar är kinesiska eller japanska. Jag vill minnas att säljaren sa att de inte kan flyga. Jordgubbsnät som uteburtak kanske ändå inte är att rekommendera även om buren är hög som en vinbärsbuske. Trastar i jordgubbsnät brukar inte överleva.

Tack för mattipsen. Sen hittade jag även mattips då jag sökte bland äldre trådar.

8zw

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 19 jul-10 kl 16:30 »
Om de är kinesiska eller japanska syns oftast rätt lätt beroende på färg och så är japanerna större. Ta en bild så får du nog reda på det snabbt. Alla vaktlar kan dock flyga vad jag vet.
Jag matar mina med allfoder och undulatfrön. De får även kokt mosat ägg och ris.
Påfågelduvor.

Quailo!

• a "farmer" that lives in the middle of stockholm:P
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 19 jul-10 kl 22:52 »
8zw: kokar du riset elr ger du det hårt/okokt???

Adem

8zw

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 20 jul-10 kl 15:19 »
Kokt. Okokt ris kan vara farlig då det sväller i magen på fåglarna enligt vissa källor medan andra säger tvärt om.
Men kokt är nog endå bättre för fåglarna.
« Senast ändrad: 20 jul-10 kl 15:23 av 8zw »
Påfågelduvor.

Quailo!

• a "farmer" that lives in the middle of stockholm:P
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 20 jul-10 kl 19:26 »
ókej nra då vet jag för jag har själv hört att man kan ge okokt pasta som e krossad ,men det verkar riskabelt så jag kokar den

Dela detta:

* Inloggade just nu

712 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser