Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sälja getmjölk  (läst 4852 gånger)

Lailalotta

  • Inlägg: 22
    • Jämtland
Sälja getmjölk
« skrivet: 14 jul-10 kl 15:09 »
Jag vill så gärna ha en getgård, men jag ser inte hur det ska gå ihop.

Min sambo är inte intresserad, han säger att han kan hjälpa till någon gång, men annars står han utanför den grejen. Så då står jag där själv. Är det rimmligt att ha mjölkgetter på en person? Hur mycket jobb är det? Alla säger att det bästa är att ha mejeri också, men det känns ju omöjlgt att jag ska hinna med.

Eftersom min sambo tänkte ha ett vanligt jobb så får han med det en inkomst också, så jag har ju inge krav på att getterna ska försörja hela gården. Men det vore ju fint om man kan få det till en halv försörjning (så det går ihop med lånet som krävs för att köpa gården). Vad tror ni? Är det möjligt? Eller borde jag lägga ner drömmen? Om man säljer mjölken som den är, är det någon som vet vad jag kan ta för den? Vad behöver jag för att kunna sälja den som den är? Mjölktank på gården förstår jag, men sedan då? Måste jag kunna transportera den själv? Eller finns det mjölkbilar som kommer och hämtar upp getmjölk också?

Stadsbarn

  • Gäst
SV: Sälja getmjölk
« Svar #1 skrivet: 14 jul-10 kl 15:35 »
Eftersom man inte vet din exakta ekonomiska situation kan jag ge några generella kommentarer om vad jag tror. Beroende på var du bor så vore det nog inget problem att sälja mjölken till någon som har mejeri och vill göra ost på den. Men att leva på det blir nog svårt. Getter mjölkar ju endast 9 månader om året. Jag jämför med en kobonde jag känner som har 70 mjölkkor, och han har det tufft! Förutom de initiala investeringarna, kommer du också att ha kostnader för torrfoder och kraftfoder, och måste då också ha väldigt bra betesmarker för getter som helst inte äter gräs utan mer slyartat. Personligen tror jag heller inte man kan köra igång ett sådant här projekt utan att din man känner sig mer delaktig än att "hjälpa till någon gång". Det handlar om en livsstil! Man blir oerhört bunden, och har inte så stora möjligheter att spontant ta en semester e.dyl. Jag har getter och får som inte mjölkas, ännu. Så jag vet vad det innebär att ha djur. Mjölkas djuren blir man än mer bunden. Försök att få praktisera hos någon som har mjölkdjur. Men åter igen, jag tror din man också måste vara intresserad. Och kan du få honom det så är det ju bara bra om han jobar utanför hemmet!

Sussilo

  • Gäst
SV: Sälja getmjölk
« Svar #2 skrivet: 14 jul-10 kl 16:43 »
Lailalotta, kolla trådarna längre bakåt här på gettavlan. Det finns fler som ställt ungefär samma frågor som du och där finns mycket info :).

Lailalotta

  • Inlägg: 22
    • Jämtland
SV: Sälja getmjölk
« Svar #3 skrivet: 14 jul-10 kl 21:06 »
Min sambo har väl ingen önskan om att hålla på med getter, men han har samtidigt inget emot dem. Han har ett annat jobb han strävar efter att få. Så blir det någon gård så är det helt min grej och mitt ansvar. Lite synd, hade varit roligt att vara två i getstallet, men men :/

Jag har gjort en kort praktik hos mjölkgetterna som fanns på min naturbruksskola, min stödfamilj som jag bodde hos ibland när jag var barn hade också mjölkgetter (inte så många). Så visst förstår jag hur bunden man blir. Har katter, så bunden är jag redan idag, även om det blir ännu mer med mjölkgetter. Men det gör mig faktiskt inget, jag gillar nog att vara lite bunden. Känner mig lite extra betydelsefull då tror jag. Fast jag är inte redo att ta på mig ansvaret för en getbesättning än, måste lära mig mycket mer om getter, visst att jag har en liten överblick och gillar getter väldigt mycket, men nog måste jag ha mer än så.

Får se om jag hittar någon gård runt stockholm som jag kan praktisera på :)

ninna b

  • Gäst
SV: Sälja getmjölk
« Svar #4 skrivet: 14 jul-10 kl 21:18 »
Klart att det kan gå bra... det finns en del som startar mejeri nu som inte vill ha djur själv så att kunna köpa in getmjölk hade varit toppen för deras del. Komjölk kan man ju få tag på var som helst men getmjölk är inte så lätt att hitta. Det gäller för dig att hitta någon inom rimligt avstånd som vill köpa din mjölk.
Att bara mjölka och sköta om djuren är ju inte så himla krävande och om du vill så kan du ju utan vidare ha fler getter och bara mjölka 1 ggr/dag.

Lailalotta

  • Inlägg: 22
    • Jämtland
SV: Sälja getmjölk
« Svar #5 skrivet: 14 jul-10 kl 21:53 »
Men blir det så mycket mjölk om man bara mjölkar en gång om dagen? Har fått för mig att de kan sina då, att man kanske börjar med två gånger om dagen, sedan går ner till en gång om dagen. Och flera getter, då går det ju mer mat, fast mat kanske inte är så dyrt, det har jag faktiskt inte undersökt än. Kanske man kan försöka odla mat själv, jag är ju inte helt borta i traktorn... och getterna lämnar ju ganska bra gödsel efter sig! Hm... Mina fingrar börjar faktiskt bli lite grönare efter mina två år med kolonilott :) Kan man mjölka bara en gång om dagen så känns det ju som om man kanske hinner sköta det själv. När det är lite större jobb som kanske inte sker så ofta, kanske att stängsel ska renoveras/sättas upp, då kan ju faktistk min sambo hjälpa till, han säger ju att han kan hjälpa mig när det behövs.

Det gäller att hitta en gård med mycket mark, som getterna kan vara på, och rätt mark, så de trivs!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Sälja getmjölk
« Svar #6 skrivet: 14 jul-10 kl 22:21 »
Som jag har förstått det kan man mjölka på morgonen, och sedan låta getterna gå med sina killingar över dagen, och de äter då den mjölk de behöver, vilket håller uppe produktionen. På kvällen stänger man in getterna och killingarna i separata fållor, så att det finns mycket mjölka att mjölka ur på morgonen.

Det blir såklart mindre mjölk till dig än om du skulle mjölka två gånger, å andra sidan slipper du köpa ersättning och lägga tid på matning för killingarna.

Det är så jag förstått det i alla fall, någon som faktiskt har getter kan kanske komplettera...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ninna b

  • Gäst
SV: Sälja getmjölk
« Svar #7 skrivet: 15 jul-10 kl 07:29 »
Dom senaste åren har vi bara mjölkat 1 ggr/dag och vi är inte ensamma om det.... man räknar med att man förlorar knappt 30% men i gengäld har man större ostutbyte på mjölken...
Ja, man får ha fler djur och det kostar såklart i foder.... men vi räknar på att vi slipper betala arbetskraft och kraftfoder för kvällsmjölkningen så förlorar vi inte så mycket egentligen. Fast om du ska jobba själv med det här så är det nog idé att mjölka 2 ggr om dan och hålla på i 10 månader
Du får också räkna på hur många liter och till vilket pris som du behöver sälja för att få ihop till utgifter och till din lön.

Lailalotta

  • Inlägg: 22
    • Jämtland
SV: Sälja getmjölk
« Svar #8 skrivet: 16 jul-10 kl 21:43 »
Hmm.... Jag får mycket att tänka på! Måste nog försöka få tag på några mejerier och fråga vad de kan tänka sig att köpa mjölken för. Så kan jag börja räkna lite från det. Måste ju veta hur många getter jag ska ha och vilka rutiner jag måste ha för att i alla fall dra in en halv inkomst. Hoppas det inte måste vara galet många getter, för jag vill ju ha bra kontakt med getterna, är det för många kanske det blir svårt att få det.

Håller på och kollar på gårdar, men har lite svårt att förstå hur en perfekt getgård är. Att hitta en färdig getgård verkar helt omöjligt. Så det får bli någon med ladugård som jag kan bygga om. Tänkte inte så mycket på skog förut, men skog kan ju vara ganska bra, antar att det inte finns regler på att man inte får göra en gethage på skogsmark, men jag måste nog kolla upp vad som gäller. Annars är det ju bra med skog för att det finns sly. Och tack och lov! Min sambo är inte helt emot att jobba i skogen, så får vi skog som ska skötas så kan han ta på sig det ansvaret. Vilken lättnad! Klart jag kan hjälpa till också, men det är roligt att det finns något han har intresse av också, så allt inte bara blir mitt!

Om ni fick fantisera lite, hur skulle eran perfekta getgård se ut. Visst att det beror på hur många getter man har, men ändå! Hur många hektar tycker ni? Hur många hektar skog, åkermark (antar att åkrar är desamma som betesmark, eller man kanske inte får använda åkrar till bete, åh typiskt vad lite jag vet!!)

Tänkte höra med er. Jag har bara sett getgårdar där getterna står på en upphöjnad, Väldigt smidigt när man mölkar. Finns det getgårdar där de inte står på en upphöjning? Det blir ganska jobbigt va?

Vart tror ni det är bäst att starta en getgård, runt Stockholm, eller i Jämtland. Som jag har uppfattat det så finns det mer getgårdar i Jämtland, är det en fördel? Nackdel? Kanske finns fler mejerier där, och fler man kan sammarbeta med? O andra sidan är det mer konkurens?

Nu skrev jag mycket, men det är inte ens hälften av vad som rör sig i mitt huvud!

Per Gynt

  • Gäst
SV: Sälja getmjölk
« Svar #9 skrivet: 19 jul-10 kl 17:51 »
Gårdar och mark runt ikring Stockholm är hiskeligt dyrt!

Lailalotta

  • Inlägg: 22
    • Jämtland
SV: Sälja getmjölk
« Svar #10 skrivet: 19 jul-10 kl 19:42 »
Javisst, men det blir nog inte så nära själva stan, kanske bort mot västerås eller så, där är det lite billigare. Men visst är det billigare i Jämtland. Men det känns ju som om det finns så mycket getter där uppe redan.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Sälja getmjölk
« Svar #11 skrivet: 24 jul-10 kl 21:30 »
Hej!
Åk bara norr om Dalälven så är gårdarna mycket billigare. Tex södra Gästrikland. Hur långt från Stockholm kan det vara? Vi skulle kunna samarbeta kring skötseln ifall vi vill ha semester. Jag mjölkar bara på morgnarna och det fungerar utmärkt. Man vill ju ha ett liv också...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 4 användare
Svarthönan, sayerbýr, von tratt, borsdorfer

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser