Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder till hönsen?  (läst 1128 gånger)

Annelilenna

• Småland
Foder till hönsen?
« skrivet: 13 jul-10 kl 13:05 »
Hej, jag undrar ifall det är någon som vet ifall man kan ge hönsen någon annan typ av mat t.ex. lammfor eller smågrisfoder än bara rek. hönsmat så som fenix hel, värp koncentrat osv.
Bor på landet tillsammans med Douglas & Dennis (Brittisk korthår), Selma (Labrador) och så min underbara kackelstuga (DK i olika färger, sussex och faveroller) :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Foder till hönsen?
« Svar #1 skrivet: 14 jul-10 kl 07:14 »
De olika fodersorterna är anpassade för att passa respektive djurslags näringsbehov. De olika djurens förmåga att smälta olika saker i fodret och ta upp näringen skiljer sig förmodligen.

Har man helt frigående höns (dvs inte instängda i en avbetad hönsgård) kan de sommartid förmodligen kompensera bra om man ger lammfor eller pigfor. Om man ger det någon vecka om hönsmaten är  slut är det säkert ingen fara heller, men långsiktigt istället för tror jag inte är en bra lösning.

Å andra sidan för att kunna säga säkert måste man veta mer om vilka produkter som ingår och näringsinnehåll. Risken för att ägg får bismak finns ju också.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
SV: Foder till hönsen?
« Svar #2 skrivet: 15 jul-10 kl 08:53 »
ja man vill ju inte att äggen ska smaka gris eller lamm....
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 2 användare
Bokohammare, Sheepgirl

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser