Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man äta bär från häggmispel?  (läst 16414 gånger)

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
Kan man äta bär från häggmispel?
« skrivet: 11 jul-10 kl 07:04 »
Någon som vet om man kan äta bär från häggmispel? Funkar de att göra t ex sylt på, och hur smakar det?

Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

tinna.m

• Skåne
SV: Kan man äta bär från häggmispel?
« Svar #1 skrivet: 11 jul-10 kl 08:49 »
Ja.
Ja. Lite menlösa, citron, vinbär, rabarber, sura äpplen justerar det.
Citronsyra kan åxå göra tricket.
 Snygg färg blir det

Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 11 jul-10 kl 09:03 »
Det finns många olika misplar, alla är vad jag vet ätliga. Många är ganska menlösa, men det finns sorter med riktigt bra smak. Jag har inte provat själv, men enligt uppgift får fröplantor ofta väldigt lika egenskaper som mamman, så om man hittar en planta med goda bär så kan man prova att så kärnorna.

Misplar kommer stort som bärväxter, håll utkik efter nya sorter, eller gå med i tex Skogsträdgårdens vänner på Holma, så kan man få tillgång till intressanta sorter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Luff

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 04 sep-10 kl 20:20 »
Som sagt smaken är trökig men det ger underbar färg och fyllig konsistens till saft. Vårt träd strejkade i år.
//Luff

tench

• -
    • Solrot
« Svar #4 skrivet: 07 sep-10 kl 18:23 »
Jag tycker bärhäggmispeln (Amelanchier alnifolia) (eller saskatoon som den ibland kallas) är god. De övriga arterna har jag inte så bra koll på. Prakthäggmispeln smakade inte så mycket dock.
Misstänker också att det kan vara sortberoende.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #5 skrivet: 08 sep-10 kl 09:29 »
Jag tycker bärhäggmispeln (Amelanchier alnifolia) (eller saskatoon som den ibland kallas) är god. De övriga arterna har jag inte så bra koll på. Prakthäggmispeln smakade inte så mycket dock.
Misstänker också att det kan vara sortberoende.
Har fått igång en buske i zon 6 som frestade med några milda bär .  Väntar för att se höstfärgerna också.  Skall sätta flera buskar.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 08 sep-10 kl 11:22 »
Har fått igång en buske i zon 6 som frestade med några milda bär .  Väntar för att se höstfärgerna också.  Skall sätta flera buskar.

Är det en saskatoon-buske du har? Var i zon 6 har du den? Jag är väldigt sugen på ett gäng saskatoon-buskar eftersom dom ska vara härdiga och bra här uppe i Norrland. :)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #7 skrivet: 08 sep-10 kl 11:42 »
Jag satte två buskar bärhäggmispel ifjol och kunde plocka en del bär i år. Men jag tyckte smaken var lite ointressant, söt men lite menlös. De borde gå bra att blanda med mer starksmakande bär, svarta vinbär t.ex.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #8 skrivet: 08 sep-10 kl 18:48 »
Fint knöcklan. Amelanchier-buskarna är anspråkslösa. Du kommer nog att lycaks bra.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #9 skrivet: 08 sep-10 kl 21:32 »
Är det en saskatoon-buske du har? Var i zon 6 har du den? Jag är väldigt sugen på ett gäng saskatoon-buskar eftersom dom ska vara härdiga och bra här uppe i Norrland. :)
/Sara
I den  zon 6 tunga som går ner i sydöstra delen av Dalarna. Aronia verkar gå bra också.  Finns två gamla häckar hos grannarna som brukar ge mycket bär. Min buskar har bara kommit igång men blir flera av dem också när några björkar tagits bort.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 08 sep-10 kl 21:44 »
I den  zon 6 tunga som går ner i sydöstra delen av Dalarna. Aronia verkar gå bra också.  Finns två gamla häckar hos grannarna som brukar ge mycket bär. Min buskar har bara kommit igång men blir flera av dem också när några björkar tagits bort.

Det låter ju bra det där! Då ska jag nog försöka få tag på ett gäng saskatoons till våren.  :)

/Sara

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #11 skrivet: 08 sep-10 kl 21:48 »
Det låter ju bra det där! Då ska jag nog försöka få tag på ett gäng saskatoons till våren.  :)

/Sara

Vi hänger på där!!! =D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 08 sep-10 kl 21:54 »
Vi hänger på där!!! =D

Då ska jag tänka på er när jag är ute på jakt!  ;D Dom ska visst inte vara så jättelätta att få tag på, har för mig att den närmaste handlaren håller till i Härnösand.  ::)

/Sara

Lus_N

• Närke
« Svar #13 skrivet: 09 sep-10 kl 10:47 »
Det finns en tråd om saft på häggmispelbär här i forumet... Tipsar bara  ;)

Nita

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 18 sep-10 kl 19:16 »
Jag såg saskatoonbuskar på Växtvaruhuset när jag var hemhemma i Östersund i somras.

//Jamtlandstaus i exil
Jamtlandstaus i exil

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser