Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Duva som husdjur  (läst 12372 gånger)

honduvet

• min man och jag skriver här
    • Östergötland
Duva som husdjur
« skrivet: 10 jul-10 kl 15:47 »
Hej! funderar på att skaffa duva/duvor?
Går det att ha duvor i en bur inomhus? har sett flera som har påfågelduvor osv inomhus.

Vad är bäst att skaffa?
1 eller 2 duvor? kön?
Rasen jag vill ha är påfågelduva eller någon tumlar ras. En duvras jag också kan tänka mig är hönsduvor, men dem är väl ovanliga?

Något annat man bör tänka på? mat? bo?
bor på gård med höns, hund, får och hästar

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Duva som husdjur
« Svar #1 skrivet: 10 jul-10 kl 15:52 »
Jag har haft en stadsduva som husdjur..
Vi hittade den sittandes på stan och flög inte iväg när vi kom.
Så vi tog upp den och märkte att vingen var skadad  :(
VI tog iallafall hem den och den blev SUPERTAM! vi hade ingen bur till den men den flög runt fritt i våran lägenhet :) vi hade 2 nymfparakiter då också och hanen älskade duvan, dem satt och mös  ::)

Vingen började läka och h*n fick ta några kortare flygturer då och då.
Sen när vingen var helt läkt så släppte vi ut henne/honom några gånger om dagen och h*n flög sina rundor :D
När man kom hem från skolan så kom h*n flygandes och satte sig på ens huvud. :D

Duvan sov ovanpå nymfparakiternas bur :)
Vi gav våran duva nymfparakieternas mat, olika fröer alltså.

Dock så kom 2 av grannarnas katter och dödade den :'(
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #2 skrivet: 10 jul-10 kl 16:32 »
Går det att ha duvor i en bur inomhus? har sett flera som har påfågelduvor osv inomhus.

Vad är bäst att skaffa?
1 eller 2 duvor? kön?
Rasen jag vill ha är påfågelduva eller någon tumlar ras. En duvras jag också kan tänka mig är hönsduvor, men dem är väl ovanliga?

tycker det är djurplågeri att ha så stora duvor som påfågelduvor i en liten bur inomhus. Jag har mina duvor som flyger i en voljär som är ca 5*2*2.5 m. Fast det finns ju såklart raser som lämpar sig utmärkt i en innebur.................som tex diamantduvor som har en storlek som en undulat. Och skrattduvor som är som en parakit o kan bli 100% tam!!! :D
Mvh njura
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

8zw

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 10 jul-10 kl 21:47 »
Det går att ha duvor inomhus. Påfågelduvor går bra men tumlare är väl mer för friflygning ute eller i stora voljärer och är knappast vana att sitta i en liten bur.
De äter frön som standard sen kan man mata med kokt ägg, kokt ris och annat.
Duvor ska vara 2 och de trivs bäst i par med hona+hanne men även två av samma kön går bra att ha. Risk för att två hannar kan bråka dock.
De ska liksom andra burfåglar få komma ut och flyga i rummet helst varje dag.
Minsta lagliga burmått är längd 120 cm, bredd 70 cm och höjd 80 cm men eftersom duvor inte kan klättra som papegojor tycker jag att buren borde vara större så ta gärna 200*100*100 minst.
Annars att ha de helt friflygande inne skulle nog vara bäst och fixa iorning med grenar och sånt i rummet.
Har hört att påfågelduvor går mycket på marken.
Påfågelduvor.

Myrizen

• Skrattduvor
    • Småland
    • Mina Duvor
« Svar #4 skrivet: 25 jul-10 kl 20:34 »

Vad är bäst att skaffa?
1 eller 2 duvor? kön?

Jag har skrattduvor inne och det går väldigt bra och tama blir dom och väldigt trevliga fåglar. Dom ska helst va i par min trivs både i hon+hane och hona+hona, och hane+hane dom äter samma som andra fåglar men finns olika slags foderblandningar till duvor som man kan köpa dom äter frukt mm oxå, dom gillar att gosa iallafall mina =). SÅ skrattduvor går väldigt bra att ha inne i bur om den får flyga i rummen ofta...

honduvet

• min man och jag skriver här
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 26 jul-10 kl 14:09 »

Jag har skrattduvor inne och det går väldigt bra och tama blir dom och väldigt trevliga fåglar. Dom ska helst va i par min trivs både i hon+hane och hona+hona, och hane+hane dom äter samma som andra fåglar men finns olika slags foderblandningar till duvor som man kan köpa dom äter frukt mm oxå, dom gillar att gosa iallafall mina =). SÅ skrattduvor går väldigt bra att ha inne i bur om den får flyga i rummen ofta...
Jag tycker att skrattduvor och diamantduvor och sånt ser så tråkiga ut i helhet. Påfågelduvor har ju en sån fin stjärt och kroppsform. det var därför jag undrade om det gick att ha inne..
bor på gård med höns, hund, får och hästar

Njura

• Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #6 skrivet: 26 jul-10 kl 21:53 »
Jag tycker att skrattduvor och diamantduvor och sånt ser så tråkiga ut i helhet. Påfågelduvor har ju en sån fin stjärt och kroppsform. det var därför jag undrade om det gick att ha inne..
hmm............skrattduvor kan jag hålla med om att är tråkiga i sitt utsenede men diamantduvor är ju superfina och lite mer aktiva! :D
Håller fortfarande kvar till att man inte ska ha påfågelduvor inne.....tycker de mer hör till utelivet. De är ju stoooora!

peppz

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 05 okt-10 kl 14:08 »
vill bara inflika att duvor faktiskt LUKTAR rätt illa, som höns ungefär..

Kanske man slipper det problemet om man bara har två st, men då jag satte 8 st påfågelsduvor inne i en månad eftersom duvslaget inte var färdigbyggt när dom kom  så stank det hönshus i hela stugen.. det gör jag aldrig om...
Kennel SweetCaileanz

Njura

• Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #8 skrivet: 05 okt-10 kl 16:53 »
vill bara inflika att duvor faktiskt LUKTAR rätt illa, som höns ungefär..

Kanske man slipper det problemet om man bara har två st, men då jag satte 8 st påfågelsduvor inne i en månad eftersom duvslaget inte var färdigbyggt när dom kom  så stank det hönshus i hela stugen.. det gör jag aldrig om...
Håller med! jag hade mina skrattduvor inne förra vintern o de lukta skit i hela huset + att de ruggade nästintill hela vintern så det var driver av fjädrar på golvet så man fick damsuga en gång i timmen >.< hahha

gernsö

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 05 okt-10 kl 20:38 »
påfågelsduvor är ganska lugna och håller sig gärna på  marken och vandrar omkring.... de klarar sig i bur och att man har dem ute någon gång om dagen så de får sträcka på sig och flyga....

Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
« Svar #10 skrivet: 06 okt-10 kl 19:44 »
Tycker också att du kan ha påfågelduvor inne, om buren är tillräcklig stor. Speciellt de renrasiga  duvorna (indiska- och amerikanska påfågelduvor) är rätt stora och klumpiga och flyger inte runt så värst mycket. En bur på 2 meter /par och tid ute dagligen bör funka. Mina flyger inte så värst mycket, ut ur buren, sätter sig på burens tak, sen flyga in igen vid matdags. Lata fisar.  ;D
Sen visst luktar duvor, alla djur luktar. Är man så känslig för lukt ska man skaffa akvariefiskar.  ;) 
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser