Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölken smakar... GET! Vad gör jag för fel eller smakar den verkligen så?  (läst 6401 gånger)

SannaF

• -
Nu har vi en get som vi mjölkar, sålde hennes bock för ca 1 månad sen och handmjölkar henne sen dess. Hon är ca 1,5 år, Jämtget.

Men jag tycker det smakar så otroligt mycket get om mjölken  ???
Det smakar så mycket att vi tycker att den blir äcklig och vill inte dricka den - det slår även igenom när vi gör ost och om man har mjölken som choklad eller i kaffet.
Vår mjölkkonsumtion har gått från ca 1 l varannan dag till 1 l i veckan, knappt.  :-\

Det här är verkligen inte roligt då jag tycker väldigt mycket om mina getter och vill kunna använda produkterna man kan få ut av dem.

Hon är en renlig get som inte är smutsig på juvret.
Innan varje mjölkning så borstar jag av juvret med handen - så att det inte ska trilla ner hår eller dyl i mjölken och jag mjölkar alltid ut första mjölken på mjölkbordet innan jag sätter till mjölkmåttet jag har.

Silar mjölken direkt i ett kaffefilter av nylon och in i kylen.
Måttet diskas förstås direkt efter varje användning.

Mjölkade en av de andra getterna förra året, bara för att smaka - alltså bara någon dl och det smakade himmelskt!

Vad gör jag vör fel?

Jag känner mig jätteledsen över detta  :'( och det gör ju att osttillverkningen (har bara gjort den enklaste mjukostvarianten hittills) har avstannat helt och vi häller ut mjölk i slasken.
Hunden tål det inte och katterna vill inte ha..

Snälla hjälp mig!

Mot nya äventyr!

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
Vanlig mjölk som du köper i affären smakar väldigt olikt den mjölken som du kan få direkt från mjölktanken, detta påg rund av den behandlingen som man utsätter den för.
Dom flesta som dricker mjölk är vana vid denna homogena affärsmjölk och det blir lite av en överaskning när man smakar denna obehandlade mjölken.
Sen är det även så att mjöken från olika djur även där är man van att mjölk skall smaka komjölk och man bedömer andra mjölk typer utifrån det.
Mjölk från getter smakar annorlunda! den har en eftersmak av get. Jag har provat både hemma get mjölk och affärsköpt get mjölk i frankrike och det är samma smak av get.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

SannaF

• -
Okej, men varför smakade den första getens mjölk, som jag bara mjölkade lite, mycket mindre get?
Den var ju god!
Det är verkligen så att tungan knollrar sig i munnen - vilket den inte gjorde av den första mjölken.
Min väninnas getmjölk smakar inte heller lika mycket get o jag har verkligen kollat in hur hon har gjort, det finns inga större skillnader mellan vår hantering  :o
Det som skiljer sig är att hon står över geten och mjölkar med båda händerna och jag sitter brevid och min get står på en "mjölkpall" så jag tar en spene i taget.

Kan det möjligen bli bättre av en mjölkmaskin? Jag tänker på att det bör ju kunna bli mer hygieniskt då det verkligen inte finns någon möjlighet för hår att komma i mjölken?

Usch! Det här är verkligen inte kul!  :-\

Mot nya äventyr!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Är du säker på att geten inte har juverinflamation? Om det finns små klumpar i mjölken så kan det vara det, och då smakar mjölken äckligt. Mjölk smakar även olika beroende på vad djuret äter, om du smakat på mjölk från djur som i huvudsak äter hö, så smakar den mindre än mjölk från djur som äter friskt grönt.

Getmjölk är jättegott, men har en egen smak. Alla gillar inte den. Men att katterna skulle vägra verkar konstigt, det är därför jag funderar på någon sjukdom, eller att deten eventuellt äter mycket av något som ger smak till mjölken.

Hoppas att du hittar ett fel som går att åtgärda, getter är verkligen trevliga, och getost är himmelriket, jag tål den bra, trots att jag är laktosintolerant. I framtiden vill jag gärna ha getter.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Mmmm

• Övriga världen
Okej, men varför smakade den första getens mjölk, som jag bara mjölkade lite, mycket mindre get?

Är du säker på att geten inte har juverinflamation?

Jag tror ieenilorac kan vara på rätt spår, det kan vara juverinflammation (mastit). Men det behöver inte vara "klumpar i mjölken" för det, det kan vara en lindrigare variant. Vad geten äter påverkar så klart också mjölken. Men beror det på maten så bör väl rimligen alla getternas mjölk smaka likadant, eller hur?

I boken "Diseases of the goat" finns ett felsökningsschema över smakfel på getmjölken. Där börjar man med frågan "Luktar mjölken get?".
Om den luktar get, och det märks direkt på nymjölkad mjölk så är orsaken antingen mastit eller på genetiska faktorer (hög halt lipas-enzym). Vissa getters mjölk smakar helt enkelt inte bra.
Om lukten inte märks förrän efter några timmar beror det sannolikt på att bakterier kommit i mjölken utifrån (smutsigt juver, smutsiga händer, felaktig hantering av mjölken, getklövar i mjölkbyttan  ;D osv) eller på att mjölken skakats/rörts för häftigt (då slås fettpartiklarna sönder och lipas-enzymerna frigörs).

Om mjölken inte luktar nåt, utan bara smakar get så kan det bero på olika saker: B12-brist pga parasitinfektion eller koboltbrist, att geten ätit t ex kålväxter, rovor, vitlök mm, avmaskningsmedel eller på att mjölken förvarats i kärl av koppar eller järn.

Och sedan får jag nog säga att jag inte håller med Johan riktigt.... min getmjölk har ingen sådan eftersmak så länge den är färsk. Den där "getiga" eftersmaken kommer inte förrän mjölken börjar bli gammal, typ när det stått uppemot en vecka i kylen. Men det kan säkert vara olika det också.

Hittade faktiskt en intressant artikel om ämnet (http://www.countrysmallholding.com/features-goats-the-milk-taste-test--213022 hoppa ner till rubriken "Lipolysis"). Där står det att man, om man har oturen att ha en get som inte har "god" mjölk, kan få bort getsmaken genom att pasteurisera mjölken.

Kanske kan vara värt att prova, så du kan använda mjölken!

ninna b

• Gäst
Vad äter geten och hur är hon i hull..?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Varje get lär ha individuell smak på mjölken.  Men jag tycker ändå att Du ska kolla noga att det inte är någon infektion.  Om inte hunden eller katten vill ha den, då blir man missstänksam!

Fast, hundar lär ska fisa rejält av mjölk ....  Men Du menar väl mer än så?  Diarré?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SannaF

• -
Tack för alla svar!

Mjölken luktar inte varken på en gång eller efter någon dag.

Men här om dagen så fick jag ett troligt svar på varför ett par av mina getter hostar - lungmask!
Det är någonting jag kommer kolla upp med vet, i och för sig hostar inte just den geten som jag mjölkar men det kan ju kanske finnas hos henne ändå?
Fast att det ska ha funnits där i ett par månader utan symptom? Kan det verkligen vara så?

Getterna är ok i hull, jag tycker de är något raggiga i pälsen = inte helt nöjd med hur de ser ut men gammelgummorna är iaf bättre i måendet än när jag köpte dem - efter att ha fått fri tillgång på viltstenen med mycket koppar.
Min väninna som oxå har getter tycker att mina ser fina ut, ej raggiga, och normalt sett är hon en petig person vad gäller djur, så det kanske bara är jag som är ännu mer petig..
Infogar ett par bilder på Frida som vi mjölkar och en på Emma som jag tycker är en av dem som jag inte är helt nöjd med.

Alla getter äter just nu:

Ängsmarksbete, ej manuellt gödslat på minst 5 år förmodligen mer.
Där har gått kor och får de sista 5 åren tills vi nu flyttade in.

Saltsten och viltsten.

Frida får extra: ca 2dl helhavre, 2dl kornkross 1/5 dl torr betfor.
Inte alla dagar men ibland får hon även extra mineraler i maten samt kalk som alltid ligger kvar i botten på mathon..

Hunden äter GÄRNA mjölken men verkar inte tåla den då hon har varit väldigt låg och hon blev hårlös runt ögonen - när jag slutat med getmjölken har hon sakta blivit piggare och håren har börjat växa ut - så jag tyder det till att hon inte ska äta mjölkprodukter alls helst.

Vad gäller katterna så är de rätt kräsna utekatter, jag ska kanske testa att ge dem annan mjölk o se vad de säger innan jag drar slutsatser därav.

Mjölkbyttan är en sån rostfri stålkanna som man ser hos kobönder titt som tätt och den är även använd som sådan när sambos pappa var liten o hämtade mjölk i den.
Jag brukar hälla över mjölken i en stor glaskanna med "syltlock" om ni förstår hur jag menar.

Om det nu inte är mask och om ni inte kan se något utifrån de bilder jag skickar så får vi nog ta oss ett snack här hemma om hur vi ska göra med getterna - jag tycker ju mycket om dem men samtidigt så vill vi ju ha nytta av dem också.  :-\

Edit: Frida är ca 1,5 år och har haft sin första unge i år. Emma är 8 år och har inte haft någon killing i år.
« Senast ändrad: 11 jul-10 kl 09:43 av SannaF »
Mot nya äventyr!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Lungmask kan de vad jag förstår ha ganska länge innan man ser tydliga symptom. Om en har det har troligen alla det. Jag vet inte om det kan påverka smaken på mjölken, men det påverkar definitivt getens allmäntillstånd. Om du kan få lungmasken konstaterad bör du såklart behandla mot den.

Tillämpar du någon form av växelbete? Hur länge har getterna gått på samma bete? Har du avmaskat dem tidigare? När de kom till dig, var de friska och nyligen avmaskade då?

Om jag köpte nya djur, till ett bete där det inte gått djur av den arten tidigare, så skulle jag noga testa för alla möjliga parasiter redan hos säljaren, och behandla mot dem så att jag inte fick med mig parasiter till det rena betet.

Testa för olika parasiter, och testa för juverinflammation. Om möjligt, testa att byta till nytt bete. Synd att du bara mjölkar en get, så vet man inte om det är något med individen, eller något med platsen. Det kan ju också vara så att du helt enkelt inte gillar getmjölk.

Men ge inte upp getterna, testa lite olika lösningar, och om det bara är den individen som är problemet, byt ut henne. Getter är trevliga djur, och självklart ska de vara till nytta, med god och nyttig mjölk, om det är det man vill ha från sina getter. Rapportera gärna hur det går, jag hoppas att du hittar en lösning på problemet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

SannaF

• -
Det har gått kor och får på detta bete i 5 år tills i år när vi flyttade hit.
Har ägt de 3 äldre i 2 år snart och de övriga är avkommor och avkommors avkommor.
De har tills för ca 2 veckor sen gått med mina 2 hästar.
Det är de betesdjur som jag har.

Naturligtvis kommer jag kolla och behandla om de har parasiter - jag kommer ta kontakt med veterinär under veckan som kommer o se vad de säger.

Tack snälla för alla svar - jag återkommer i getfrågan  :-*
Mot nya äventyr!

ninna b

• Gäst
Om man googlar på `smakfel  mjölk ´så får man fram en massa svar avseende kossor men vissa av dom  kan man säkert applicera på getter också. På kossor finns det en speciell gen som kallas för räkgenen som ger en illasmakande mjölk men vad jag vet så har inte getterna  den.
Jag kan tänka mig att det finns andra svar avseende utfodring som kan ge svar.
Att du tror att det blir bättre med mjölkmaskin ska du nog glömma....
Hur mycket mjölkar du och hur ofta..? Om hon har gått med killing tills för 1 månad sen så måste hon väl ge rejält med mjölk..? Är hon i bra hull..?

SannaF

• -
Vi har trappat ned så vi mjölkar bara en gång om dagen nu. Började med två.
Hon mjölkar nu strax över en liter per dag tidigare var det mellan 2-2,5.

Typiskt det där med mjölkmaskinen  :-X

Jag tycker att hon är i gott hull men tycker samtidigt att det är svårt, då jag sen så där en 22 år är hästmänniska och tycker att det är en väldans skillnad i hur de ska se ut i kroppen (get vs häst alltså).
Bilderna är tagna i fredags så de är färska - men det är förstås svårt att se, lättare att känna.
De har väldigt mycket bete men inte något sly alls.
Orsaken varför hästarna gick tillsammans med dem är att det var så mycket bete att getterna inte hann med, så hästarna fick hjälpa till en stund.
Mot nya äventyr!

ninna b

• Gäst
Kan det inte bero på att du sinar ner henne då..? Eller har mjölken smakat illa hela tiden..?

Klart att du ska ha en mjölkmaskin så du får lite disk.. ;) Skämt åsido, jag beundrar alla som handmjölkar men själv klarar jag inte ens att tömma 1 spene 

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 1 användare
imlo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser