Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eksem  (läst 13290 gånger)

Tessie

Eksem
« skrivet: 09 jul-10 kl 19:28 »
Jag har en shetlandsponny som fått eksem av knotten i år. Hon har rivit av sig all man och lite på svansroten. Nu undrar jag, är det så att det alltid kommer tillbaka varje år så att man ska täcka henne med eksemtäcke tidigt nästa år. Eller kan det vara så att hon fått det nu för att det varit ekstremt med knott i år och att hon kan bli symtomfri nästa år. Vore tacksam för svar.
Lotta

SannaF

• -
SV: Eksem
« Svar #1 skrivet: 09 jul-10 kl 19:36 »
Skulle tro att det återkommer - ge henne gärna någon slags magbalans så att hon har så bra immunförsvar som det går - så att hon kan stå emot lite bättre.

Trist men lycka till!
Mot nya äventyr!

flax

• Halland
« Svar #2 skrivet: 09 jul-10 kl 19:54 »
Har en D-ponny som lider av samma sak. För att hjälpa honom igenom sommarplågan har han flugtäcke på sig från april-maj till regnperioden börjar i september/oktober.
Vi smörjer noga man och svansrot med AVS14, det lindrar klådan.
Tyvärr är det nog så att det återkommer på din ponny.
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Tessie

« Svar #3 skrivet: 09 jul-10 kl 20:26 »
Tack för era svar. Usch, jag tycker det  är så tråkigt. När jag ringde veterinären så sa han att det är inte acceptabelt att en häst ska behöva gå och klia sig varje sommar. Ofta tar man bort dessa hästar sa han. Hon är endast två år och världens gosigaste, inte vill jag ta bort henne.
Jag har köpt Horsol på apoteket, jag ger B-vitamin i kraftfoder. Óch så har jag Switch insektsmedel. Och ett annat flugmedel jag smörjer henne med. Har ännu inte hittat ett eksemtäcke som är i hennes storlek. Men det kanske funkar lika bra med flugtäcke??
Finns det något annat jag kan ge för att lindra klådan? Jag har tagit hem hästarna i lösdriften så hon kan gå ut och in som hon vill i ladugården.

Det är så att jag har ett föl också som inte låter bli något och jag tror inte hon kommer att låta shettisens täcke vara ifred. Tror ni jag kan ha shettisen i lösdriften och de andra i  hagen jämte. Eller kommer hon att vantrivas riktigt då när hon får gå själv. Tycker det är lite onödigt att sätta på henne ett täcke som jag vet att fölet tlll 99 % kommer att äta upp.
Lotta

galdur

• -
« Svar #4 skrivet: 09 jul-10 kl 23:08 »
Så länge hon ser dom andra går det nog bra! Och fölet kommer ju att växa ifrån sitt "täcktuggande" förhoppningsvis! Kolla om inte boett har täcke i rätt storlek!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Nina W

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 09 jul-10 kl 23:21 »
Nej, vad synd att din ponny drabbats och dessutom då den ær så ung.
Jag har haft en islandshæst som hade eksem de sista femton åren av sitt liv så jag vet det mesta om det. Først vill jag berætta att det finns en sømmerska utanfør Sæffle som skræddarsyr eksemtæcken av ett otroligt starkt tyg. Det brukar vara svårt før andra hæstar att slita sønder det, eller før eksemhæsten sjælv att klia sønder det. Resårband och spænnen fick jag dæremot byta lite då och då. Om du eller andra ær intresserade så pm-a till mig så ska ni få sømmerskan Evas tele nr.
Switch ær vældigt giftigt. Det står till ex att fiskar dør æven av vældigt små mængder. Jag anvænde det i alla fall tills jag fick høra om RB 86.
Konstigt namn, men det heter så och sæljs av Neem produkter. Jag brukade bestælla 2-a sorteringsdunkar direkt dærifrån. Oftast var dom 2-a sort p g a dom hade råkat bli lite solkiga utanpå. RB 86 høll knotten borta i upp till två dygn så den ær effektiv. Salvor och smørjor finns det hur många som helst, många ær bra men dyra. Jag køpte 1 kg pumpflaska med Fenuril på apoteket. Den ær mjukgørande och lugnar huden och dessutom ær den inte så fasligt kladdig. Man kan ha fenuril i man och svansbotten. Dessutom anvænde jag Ekholms tjærshampo ibland. Om hæsten fått eksem så kan man duscha den længe och shamponera så att huden mjukas upp och man kan få bort en del av førhårdnaderna. Om læget ær akut så tycker jag det ær bæsta att be vet skriva ut en kortisonløsning. Då læker det fort.
Angående foder och vitaminer så førsøkte jag det mesta, men utan att få så bra effekt som jag hoppats. Eksemet blir sækert værre om hæsten har brist på något, men annars verkar det vara svårt att påverka det genom magen. Jag tycker inte att du ska behøva avliva din ponny. Om du kan tænka dig att skiljas från den så kanske någon som bor dær ingen knott finns, till ex på Ølands kust, vill  bli foderværd åt den. Jag skulle ha svårt att sælja en eksemhæst pga jag vet om hæsten inte får bo kvar dit jag sålt den utan utsætts før knott i alla fall
så får den ett helvete på jord.

Nina W

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 09 jul-10 kl 23:24 »
Evas tæcken ær mycket starkare æn Boetts! Jag førbrukade ett Boettæcke vartannat år innan jag køpte ett av henne. Men efter min Blesa gick ur tiden så har jag sett hæstar som har eksemtæcken från
Bucas. Dom ser luftigare ut æn både Boetts och Evas. Vet ej om Bucas sæljer tæcken i Shettisstorlek.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #7 skrivet: 10 jul-10 kl 00:18 »
Satsa hellre på ett eksemtäcke än ett flugtäcke, eksemtäckena är mkt bättre.

flax

• Halland
« Svar #8 skrivet: 11 jul-10 kl 21:41 »
Visst är det jobbigt för hästarna, men att ta bort dom verkar lite drastiskt, tycker jag.
Förhindra och lindra ska man naturligtvis göra!
Ställ hästen i egen hage om så behövs, den kommer att anpassa sig, även om det naturligtvis är bättre att få gå tillsammans, men i detta läget måste du göra det som blir bäst i längden.
Även om AVS 14 är en något dyr salva, så lindrar den verkligen klådan!
Lycka till, lider med dig och din ponny! :-\
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #9 skrivet: 11 jul-10 kl 21:44 »
Att ta bort en eksemindivid känns ju rent absurt. Många eksemhästar blit symtomfria bara man hittar roten till eksemen. Är hästen rätt avmaskad. De kan bli kliiga pga viss mask.
Med tanke på att hon inte kliat sig tidigare kanske det är någon obalans i tarmfloran. Det finns ju en massa preparat som man kan köpa på granngården och hästklinikerna som stabiliserar tarmfloran.
En av mina släktingars häst blev bra med äppelcidervinäger. Han fick det en gång om dagen regelbundet. Jäst är också bra för magen.

Är det så att det är eksem pga knott så finns det ju massor av medel som stillar klåda. Jag tycker att det är viktigt att man tvättar och håller rent man och svans också.
Håller med Sar om att ett eksemtäcke är bättre än flugtäcke. Eksemtäcket skyddar även mot solen och har hästen sår kan det bli obehagligt om solen ligger och bränner på dem.

Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

SannaF

• -
« Svar #10 skrivet: 11 jul-10 kl 23:25 »
Tyvärr är det ofta vid två års ålder som exemen uppstår och den håller i hela livet - dock så lyckades jag få bort exemen på min isis genom att ha honom på lösdrift samt strasserverka honom.
JAG VET!!!!
Det låter helknäppt men det var dessa två saker som förändrades för honom, jag kan inte se någon annan förklaring.
När jag pratade med min hovvårdare så sa hon att det hade hänt tidigare som en "bieffekt" till verkningen.
Jag behövde inte spraya honom mer än någon annan av mina hästar  :-*

I alla fall var jag överlycklig över att inte ha en kliande häst - som jag haft sen han var 1,5 år (fick exem 1:a sommaren jag hade honom, stod i ett isisstall och de var förfärade över hur illa det var, har testat allt möjligt för att lindra min älskades lidanden genom åren) han blev 11 - togs bort nu i januari pga andra problem.  :'( :'(
Mot nya äventyr!

Falin

• -
« Svar #11 skrivet: 12 jul-10 kl 12:38 »
Jag fick ett tips häromdan, som jag dock inte har provat själv. Gno in vitt vaselin på de utsatta partierna, enligt uppfödaren som kom med tipset håller det knotten borta i en veckas tid. Knotten tar sig helt enkelt inte genom vaselinet.  :)

Tessie

« Svar #12 skrivet: 12 jul-10 kl 13:28 »
Tack alla för era svar. Jag håller just nu på att smörja med Horsol. Hon får extra B-vitaminer. Jag har inte fått tag i täcke till henne ännu. Har inte hittat rätt storlek. En av er hade en tjej som sydde upp täcke, vad tar hon för dem. Tänkte att jag får ju göra det om jag inte hittar något. Hööks hade inget hemma i den storleken. Är lite orolig för att skicka efter om det skulle bli fel storlek.

Jag har även funderat på att ge henne äppelcidervinäger. Vad innerbär det att man strasserverkar hästen?? Har aldrig hört om det :) Det med vasselin kanske också kan funka. Jag vill ju inte heller prova med allt på en gång för då vet jag ju inte vilket som hjälper.

Nu undrar jag, min shettis har kliat av sig manen, det syns inga eksem. Pälsen är jättefin. Hon har en stubb som är ca två tre cm.

När jag ringde vet sa han direkt att det är knott eksem. Kan man ha det utan att det syns några eksem. Det är svårt att se hur hon ser ut i botten av denna stubben. Någon sa till mig att om det inte syns några sår så är det inte eksem. Det får man av solen och inte av knott. Av knott är man bara känslig menade denna personen på. Vad har ni för tankar om detta. Jag tänker som så att det kanske dbara är lindrigt än så länge och därför inte syns. Men klåda har hon ju, hon kliar sig ju inte hela tiden men kliar gör hon.
Lotta

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #13 skrivet: 12 jul-10 kl 20:24 »
jag är inte helt säker på det där med eksem och vad som är vad. Men har det gått så långt att hon kliat sig en stubbman så är det ju verkligen ett tecken på att hon har stora besvär.
Men egentligen säger man väl soleksem och knottallergi/känslig.
www.dissolve.blogg.se

Tessie

« Svar #14 skrivet: 12 jul-10 kl 20:31 »
Jo, givetvis har hon problem. Och en intensiv klåda. Men det jag menar är att jag inte blir riktigt klok på vilket som är vilket. I dag när hon fick sin Horsol så hade hon fullt av typ "mjällflagor" i stubben. Jag vet att jag har sett dessa flagor i hennes man innan också. Om det nu har något med saken att göra, jag vet inte. Jag har också läst här på internet någon stans att det är inte vanligt att man får eksem så tidigt som vid två år. Och samtidigt har jag då fått andra uppgifter här på nätet att det är vanligt att det kommer andra eller tredje sommaren av hästens liv. Det finns så mycket olika uppgifter.
Lotta

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #15 skrivet: 12 jul-10 kl 21:22 »
Håller med dig man blir inte klok på all info som kommer från alla olika håll och kanter. Tycker du ska fortsätta i samma spår som nu. Det finns klådstillande schampoon på apoteket, på djuravdelningen.

Om jag var du skulle jag smörja med någon mjukgörande salva. tex helosan så att huden håller sig mjuk och inte spricker upp.
www.dissolve.blogg.se

Tessie

« Svar #16 skrivet: 12 jul-10 kl 22:15 »
Jo, jag har funderat på att smörja med mjukgörande. Men problemet är att hon har en stubb på ett par cm kvar och det är inte lätt att komma ner i botten av mankammen med salvan. Har i o f sig inte försökt, men det är svårt att se ner i botten.

Men i kväll har jag läst ännu mera om eksem här på nätet. Det står bl a att om hästen har mjäll i manen och mankammen är "vågig" så är det med all sannolikhet eksem. Inte vet jag om det stämmer. Men så är det på denna shettisen. Jag ska även prata med hovslagaren på onsdag när han kommer, han har islandshästar, uppfödning. Inbillar mig att han kan lite om det här :)
Lotta

Nina W

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 13 jul-10 kl 00:53 »
Men om det nu bara är ett par ynka centimeter man kvar, då är det väl lika bra att klippa lite till så att det blir lättare att smörja? Jag smorde med mycket Fenuril än fast min märr hade man kvar. Den är inte alls så fet som till ex Helosansalva men ändå lindrar och läker den. Ned med den i hudvecken som blir av exemet och överallt där det kliar! Jag skötte min Blesa noga och då höll hon sig symptomfri, kunde bli någon fläck där täcket inte täckte riktigt bara. Det går! Jag råkade skriva förut att insektsmedlet RB 86 kommer ifrån Neem, men det ska vara Nim production center. Den finns på de flesta hästsportsbutiker. Jag googlade på Ekholms Prob shampo och fick upp det. Sälj av foderbilen.se. Pris 140 för 500 ml. Tillåtet att göra reklam här på alternativ? Jag menar bara att hjälpa! Efter femton års kamp för att hålla Blesa symptomfri och fin så vet jag ju så väl hur hemskt sommareksem-knottallergi är för hästen och indirekt för ägaren också.
 Lycka till.
« Senast ändrad: 13 jul-10 kl 01:11 av Nina W »

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #18 skrivet: 13 jul-10 kl 01:37 »
Testa att spraya henne med hjorthornsolja utspätt i vatten .
Sen behandlar du exemen som att det vore du själv som hade det .
Tvätta hästen ofta med klådstillande shampo flera ggr i veckan .
Smörj med nåt som lindrar typ Silonsalva.
Täck henne så fort som möjligt så det slutar klia .
Be din vet skriva ut eqimax avmaskningsmedel .
Ge vanlig bakjäst under några dagar .
Många ggr är det en kombo av saker som triggar exem .
Mask + dålig tarmflora + mkt insekter =exem om du fattar hur jag menar .
Finns en tinktur mot klåda på Grannården som funkar oxå .
Jag har många exemhästar som blivit hjälpa av detta men sluta med kraftfoder o b-vitamin .

Det stör bara tarmarna ännu mera .
Lycka Till!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Tessie

« Svar #19 skrivet: 13 jul-10 kl 08:44 »
Ja, jag ska klippa ner manen helt så det går lättare att smörja. Även sluta med kraftfoder och B-vitaminer. Jag tänkte bara som så att B-vitaminer skulle vara bra för pälsen. Var får man tag i hjorthornssalva?? Nu ska här behandlas :) Jag hoppas verkligen att jag får henne så symtomfri som möjligt. Eller åtminstonde kan lindra det så mycket som möjligt. Tack för er hjälp :)
Lotta

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser