Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sadeltips till ardenner önskas!  (läst 7475 gånger)

mli79

• Skåne
Sadeltips till ardenner önskas!
« skrivet: 07 jul-10 kl 22:19 »
Nu är det snart dags för inridning och det får väl börja med att leta passande sadel..  Upptäckte att min lilla ardenner inte är så liten längre och insåg att det inte är så lätt att hitta sadel. Den ska vara billig och gärna i syntet nu under inridningen. Självklart ska den passas in ordentligt.. Wintec gillar jag, men hur är det med deras x-vid, räcker det för en ardenner? Såg att Hööks hade Thorowgood som också kunde göras x-vid, och så Maxam. Jag har funderat lite på bomlös också men är rädd för att den ska snurra.

Har jag missat något märke? Alternativet är ju barbacka och helt ärligt så verkar det ju inte vara så dumt när man ser hans rygg  :) Men eftersom jag inte har suttit på en häst på ën del år så känns det ändå tryggt med en sadel.

Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

näshulta

• Uppland
SV: Sadeltips till ardenner önskas!
« Svar #1 skrivet: 08 jul-10 kl 10:28 »
Alla hästar är olika i ryggen även samma ras. Vissa är snea, raka, korta, långa osv osv.
Det enda riktiga är att ta ut en sadelprovare som hjälper dig.

Sen kommer du ju att få byta sadel flera gånger under inridningen / uppväxten eftersom pålle ( förhoppningsvis  ;) ) lägger på sig mer muskler.

Då är det alltid bra att ha kontakt med en erfaren sadelutprovare, så kan hon / han säkerligen hjälpa dig under hela utbildningen.

En billig sadel är inte en bra sadel... Köp då hellre en begagnad. De flesta som säljer brukar kunna erbjuda både och.
men de här öb och höökssadlarna för nån tusenlapp skulle jag aldrig sätta på en hästrygg. Dom är ju rent av skadliga...

Mvh Gabrella

mli79

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 08 jul-10 kl 11:18 »
Tack för en undervisning i självklarheter.  Ser fram emot andra inlägg som kan tipsa om det jag bad om.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

SannaF

• -
« Svar #3 skrivet: 08 jul-10 kl 11:29 »
Jag rider bomfritt och har testat barefoot, startrekk (dressage och espaniola) samt diddidyna. Endast startrekk ger mig det stöd jag vil/behöver ha men ingen av dem snurrade runt på min runda isis - sitter dock alltid upp från pall eller sten - vill ju inte slita på häst, sadel o mig i onödan!

Hoppas detta var ett svar som kan passa smaken på trådskapare då det tidigare (nödvändiga med tanke på frågorna) svaret inte gjorde det.
Mot nya äventyr!

Falin

• -
« Svar #4 skrivet: 08 jul-10 kl 11:29 »
Det finns ju en Wintec som är x-vid "från början", det kanske kan vara något? Om jag minns rätt följer det tre koppjärn med den, och alla är vidare än det vita som är det vidaste i de andra sadlarna. Tror den heter Wintec Wide, helt enkelt.

På sistone har det ju också kommit barbackasadlar som ser bekväma ut, tycker jag. Men jag har inte provat någon själv.

Lina W

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 08 jul-10 kl 12:47 »
Många westernsadlar är rejält breda och passar breda raka ryggar och är stadig att sitta i och ligger stabilt på hästen om sadel passar hästen. Men se upp, det finns många skit westernsadlar.
Jag använder en bomfri sadel till min gamla häst och den ligger jätte stadigt, ingen risk att den snurrar.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

mli79

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 08 jul-10 kl 12:56 »

Eftersom vissa verkar uppfatta mig som väldigt okunnig inom häst/sadel så måste jag ha skrivit trådstarten väldigt klantigt. Jag tycker att det vore mycket lättare och trevligare att diskutera saker i ett forum om man förutsätter att personerna innehar normal kunskap inom området. Jag frågade om tips på sadel som passade en ardenner (dvs bred häst), inte hur man ska göra när man köper sadel inför inridning.

Jag har funderat lite på westernsadel men jag har minimal erfarenhet av dessa + att de brukar vara betydligt dyrare.

Hur vet man om en bomfri sadel snurrar eller inte med ryttare på ryggen? Det är ju inte så att man vill testa direkt på en häst under inridning... Har aldrig testat att rida i en sån, men har bekanta som inte är så nöjda just eftersom den tenderar att glida runt.

Ska kolla upp Wintec Wide, det har jag aldrig hört om innan.

näshulta

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 08 jul-10 kl 14:11 »
Ja det är ju just det som är grejen. Det går inte att säga att just den och den sadeln passar utmärkt till en ardenner eftersom alla hästar även om det är samma ras är olika i ryggen. Dessutom ska ju sadeln inte bara passa hästen utan även dig.

Speciellt en häst under inridning som bygger muskler, då kan du behöva byta sadel flera gånger.

Om du vill ha reda på om en bomlössadel snurrar eller inte så finns det bara ett sätt. Att testa.

Och eftersom de flesta affärer inte tillåter testning av sina sadlar så är ju en sadelutprovare det bästa alternativet.

Och den personen kan ju svara på alla dina frågor och ta med ett flertal sadlar som förhoppningsvis passar just din häst.

Enda nackdelen som jag ser det med en bomlös sadel är att man inte får hoppa i den. Fast så länge man inte satsar järnet på hoppbanan så skulle nog jag välja en sån. Synd att dom är så fula bara...  ;)

Fördelen med wintec är ju att  man kan ändra bomvidd, nackdelen är ju att det är bara fram det går att ändra, bak är den fortfarande lika smal och kan sticka ner i hästens rygg.
Wintecs med cair kan byta tryck efter väderlek, inte bra.

Ts. det var verkligen inte meningen att låta "besservisseraktig" och det var inte så jag ville uppfattas. Men sanningen är den att säkert 8 av 10 hästar går med fel sadel på ryggen, för attt ägaren vill ha något "billigt" eller tyckte att den ser ut att sitta "bra"eller har hört av vänner / på internet att just den ska passa. Sen får hästarna allvarliga ryggproblem pga sneda bommar, baksuttna, knöliga i stoppningen och allt därtill.

Men jag önskar dig all lycka till i sadeldjungeln och hoppas att du hittar en sadel som passar hästen och dig själv.

Mvh Gabriella

Center

• Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
« Svar #8 skrivet: 08 jul-10 kl 15:40 »
Hej

Varför inte en manskapssadel, jag har en liggande som jag har
haft till vår adenner vår dotter red henne nästan dagligen med den.

Har även en haflinger de har heller ingen manke att tala om har
testat de flesta sadlar tror jag på henne, lånade säkert hem 15 olika
sadlar och provade vid inridning men Hööks hade en sadel som hette
Haflingersadel 4000 satt perfekt, går idag på ridskola och den passar
perfekt.

M vh Nettan

mli79

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 08 jul-10 kl 16:02 »
Manskapssadel har jag aldrig testat, om det dyker upp någon beg så ska jag kolla närmare på det!

Jag är väl medveten om sadelproblematiken som finns i hästsporten idag och människors okunskap runt den. Har själv råkat ut för köpare när jag sålt sadlar som vill ha en bild på hästen som har haft sadeln innan  för att se om sadeln kommer att passa på deras häst.. idioter finns det gott om, speciellt inom ridsporten.

Jag hade inte tänkt att köpa en sadel rakt av för att någon har sagt att den passar en ardenner. Jag anser att jag har tillräckliga kunskaper för att se om en sadel passar, men det var ett par år sedan jag var i ridbranchen så jag ville ju höra vilka sadlar som generellt anses passa riktigt breda hästar. Finns ju säkert mkt nytt på marknaden :-)

SannaF

• -
« Svar #10 skrivet: 08 jul-10 kl 18:17 »

Enda nackdelen som jag ser det med en bomlös sadel är att man inte får hoppa i den. Fast så länge man inte satsar järnet på hoppbanan så skulle nog jag välja en sån. Synd att dom är så fula bara...  ;)
Mvh Gabriella

http://kaupreridsport.e-butik.se/show_product_pictures.asp?artnr=1054

Ful?? Nä fin - och Espaniolan är ännu finare! :)

TS: Jag tycker det är trist när man reagerar som du gjorde när Gabriella verkligen försökte hjälpa dig.
Det är så många som bara köper en sadel och struntar i om den ligger bra eller inte, bara det "ser" bra ut.
Så jag hade faktiskt svarat nåt liknande själv om inte Gabriella hade hunnit före, man kan inte lita på att folk har vett i skallen alla gånger - bättre då för djuren att vara övertydlig.

Gällande startrekk sadlarna så har jag haft espaniolan på alla modeller och jag har bockat och jag har farit - inga problem! Däremot så är jag klantig när jag sitter upp från marken så, som jag skrev sitter jag alltid upp från sten el dyl så där kan jag inte uttala mig.

Barefoot var det värre med även om jag aldrig hamnade under magen så satt jag på sned någon gång - hästen drog mig snett - det upptäcktes (efter många undersökningar) att hästen var halt och ville ha bort mig från onda benet.

Diddidynan såldes snabbt då den låg mot manken på min "ickemankade" isis.

Lycka till i ditt letande!
Mot nya äventyr!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #11 skrivet: 08 jul-10 kl 19:03 »
Nyfiken fråga från en som inte har någon egen häst än men som planerar... Vad tar en sådan där sadelutprovare för att prova ut en sadel? Jag förmodar att det beror på hur länge man får hålla på att testa sig fram, men på ett ungefär? Tar de betalt per timme eller hur fungerar det? Är de knutna till vissa butiker, försäljare, märken? Är det lite som att prova ut glasögon hos en optiker? Man kan bara välja de bågar som finns just där, även om man inte gillar dem i färg/design/pris?

Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Lina W

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 08 jul-10 kl 21:40 »
Det är nog ganska olika mellan utprovare men han som jag köpte sadel av kom till en av våra clinicar med ett gäng sadlar. Han ville se både hur hästarna rörde sig med och utan sadel. Han testade ut och vi fick rida ganska länge i sadlarna i alla gångarter för att testa. Flera gånger stannade han oss för att klämma och känna. Tror han inte tog ut någon avgift för att komma utan hoppades att vi skulle köpa.
Vilket jag gjorde och är kanonnöjd över sadeln, en Simco westernsadel. Men på den tiden tävlade jag en del, nu är hästen 25 år och för smal för sadeln så det blir mest barbacka ridning.

Vet att en del affärer har tillgång till paddock för att kunna testa. Då får man boka tid och då kostar det säkert en del.
Sharpman har en massa begagnade sadlar och utprovare, skulle vara ett roligt ställe att ta med hästen.

Det finns utprovare som kommer hem till stallet och då tar de betalt.

Finns även de som tillverkar sadel efter hästen men det är inte så bra om det är en unghäst för då kommer man ju andå att få byta sadel.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

trallallaa

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 08 jul-10 kl 21:59 »
Wintec Wide hade jag på min 120 grader breda Tinker, den hade luftpaneler som inte behövdes fyllas på med luft och den kom med tre kopparjärn,110,115 och 125 grader. Man kan även ha den till det vita kopparjärnet som är 105 grader.
Wide är gjord med bredare bredd mellan bossorna och ,den passar breda ryggar. Men som alla andra sadlar så passar den ju inte alla ryggar. Ju bredare kopparjärn ,desto mer banan formad blir den. Nästan helt spikrak med 105 grader i.
Den är yttepytteliten i 16" sits och 17" badade jag i, det finns ganska mycket info om den sadeln, bara googla ;D .
När jag var på hööks med en "stålhäst", så såg jag att deras vidaste thorrowgoodsadlar bara var vida vid manken, men bossorna på ryggen och bredden där emellan var för smal, sadeln hade helt enkelt  för liten anläggningsyta för en iktigt bred häst...

Westernmodeller som finns är bland annat WI draft horse och finns på Börjes, WI är helt godkänt märke, det finns garanterat inte westernsadlar som passar ardenner,. längs med ryggen, bara för att det är bogfrihet och framvalv(gulletvidd) 8", så betyder det inte att bladen passar längs med ryggen...så western sadel , om inte specialgjord är nog inte att tänka på.
Detta var ingen lektion, bara sådant jag kom på då jag letade sadel...har slutat rida för några år sedan, så denna info kan vara gammal.

Katharina K

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 08 jul-10 kl 22:21 »
Jag köpte en Akademisk sadel till min runda Connemara. Den heter Amazonas Elisabeth. Jag har en normalbom på min Elisabeth och då passade inte ens Prestiges bradaste bom till honom. Amazonas sadlar är iofs ganska dyra nya, men jag köpte min begagnad av min tränare för 13 000 kr, vilket jag tycker är ett bra pris för en så bra sadel. Jag tror heller inte du kommer att behöva byta en sådan sadel, det har jag aldrig behövt göra iaf och då är vi noga med sadlar.
Jag känner att detta var en jättebra investering. Hade jag hållit på och provat runt bland Engelska sadlar hade jag säkert avverkat ett antal med förlust på varenda en.
Min sadel har läderbom vilket gör att den följer hästens rygg i längsled (bra på min överbyggda häst), men de finns också i flexbom vilket gör den lite stabilare.
Har inte sett någon ardenner ha en sån här sadel, men en massa Frieserhästar och de är ju inte så olika i ryggen.

näshulta

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 09 jul-10 kl 08:54 »

Hi hi, okej då. Den där var faktiskt snygg.
De flesta jag har sett ser ut som någon.... ihopsydd.. jag vet inte vad. men den där såg ju helt normal ut.

Tack!

Mvh Gabriella 

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #16 skrivet: 09 jul-10 kl 10:55 »
Har provat några olika sadlar till mina ardenner.

Bomlösa sadeln cayenne satt görbra på min ena ardenner, har inte provat dem på de andra. Köpte en jackson vid till min 3-åring, provade x-vid också men hon hade för mycket manke så den blev för vid och tryckte på manken enl sadelutprovaren.

Hade flyt och köpte en gammal sadel på tradera x-vid som passade bra.

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

SannaF

• -
« Svar #17 skrivet: 09 jul-10 kl 19:37 »

Hi hi, okej då. Den där var faktiskt snygg.
De flesta jag har sett ser ut som någon.... ihopsydd.. jag vet inte vad. men den där såg ju helt normal ut.

Tack!

Mvh Gabriella

Jodå - sån har jag oxå haft  ;D :-[ ::)
Mot nya äventyr!

Falin

• -
« Svar #18 skrivet: 12 jul-10 kl 12:34 »

Fördelen med wintec är ju att  man kan ändra bomvidd, nackdelen är ju att det är bara fram det går att ändra, bak är den fortfarande lika smal och kan sticka ner i hästens rygg.
Wintecs med cair kan byta tryck efter väderlek, inte bra.

Det här har du fått om bakfoten, googla fram en bild på hur en bomsadel ser ut under lädret, så förstår du vad jag menar. Det går liksom inte att bredda bak...

Jag har Isabellen med cair, och har aldrig märkt att den "byter tryck" efter väderlek. På vilket sätt skulle det förändras, menar du?

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser