Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jordgubbsplantor i större mängder?  (läst 5723 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
jordgubbsplantor i större mängder?
« skrivet: 07 jul-10 kl 07:51 »
Var får man tag i jordgubbsplantor i större mängder ( för 400 kvm)?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Existens?

• Gäst
SV: jordgubbsplantor i större mängder?
« Svar #1 skrivet: 07 jul-10 kl 08:59 »
Den som är närmast dig är väl Elof Dahlen i Vara..du får googla numret själv ;)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #2 skrivet: 10 jul-10 kl 14:38 »
Tack för tipset! Han hade  ;D
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

smed

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 11 jul-10 kl 17:04 »
Jag söker också en större mängd jordgubbsplantor, eller ännu hellre revor. Finns det någon som säljer sådant i Avesta/Falutrakten eller någonstans omkring?

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 11 jul-10 kl 19:34 »
Jag söker också en större mängd jordgubbsplantor, eller ännu hellre revor. Finns det någon som säljer sådant i Avesta/Falutrakten eller någonstans omkring?

Olssons Frö säljer jordgubbsplantor, även blåbär, rabarber och lite annat smått och gott. Tror inte detta finns i katalogen men ring eller maila så får du besked.

smed

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 11 jul-10 kl 20:54 »
Tack för svaret  :) Är det ekonomiskt hållbart att beställa många plantor via posten? Försöker att hålla ner kostnaderna så mycket som möjligt. Eller ska man istället försöka att köpa in en mindre mängd moderplantor och sedan dra upp egna plantor från dessa?

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 jul-10 kl 07:24 »
Det finns inte jättemånga odlare av kontrollerade jordgubbsplator. Det är Elof, Urshult och Södervång t.ex, så om det finns någon uppåt dina trakter är tveksamt.
Men frakten är så liten kostnad om du beställer från nån av dom, så det är absolut inget problem. En back med 1000 plantor tar inte stor plats.
Om du vänder dig till fröfirmor och såna så blir nog kostnaden väldigt hög, det är ju bara en extra mellanhand, som vill ha betalt också.

smed

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 12 jul-10 kl 12:47 »
 ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Har ett land nu som är fullt med skadedjur, men ger en del jordubbar ändå (mestadels små och missformade). Hur långt ifrån måste jag anlägga det nya landet för att skadedjuren inte ska vandra dit? Eller räcker det med att fräsa ner landet direkt när skörden är slut och hoppas på att skadedjuren försvinner? Vill helst inte behöva ha det nya landet så långt ifrån vår gård.

Hur mycket ska man räkna med att plantorna kostar per styck på ett ungefär. 5 10 15 kr?

Existens?

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 jul-10 kl 13:36 »
Nja, flytta på det behöver du ju göra..men så speciellt lång är nog inte nödvändigt. Skadedjuren hittar ändå, så det hjälper inte.

Plantor bör väl inte kosta mer än 2 kr plus frakt, om du köper få. Köper man lite större mängder så brukar det väl vara runt 1,25-1,50 kr st..  Det går ju 20-30000 plantor på ett hektar..så det kostar ju ändå lite att anlägga en odling. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser