Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Saltsten eller inte?  (läst 3674 gånger)

La Ladin

• Västergötland
Saltsten eller inte?
« skrivet: 05 jul-10 kl 19:09 »
Har fått olika bud vad gäller detta. Ska jag ha saltsten eller inte till kaninerna?

Gösta

SV: Saltsten eller inte?
« Svar #1 skrivet: 06 jul-10 kl 18:02 »
Kaniner skall ha tillgång till salt. Om du däremot behöver extra saltsten beror på vilket foder du använder. Läs innehållsförteckningen så ser du.
Gösta

Meissner

« Svar #2 skrivet: 20 jul-10 kl 20:50 »
Ett bra foder innehåller redan salt. Däremot kan jag sätta saltsten till en hona som ska ha kull om hon i tidigare kullar ätit på sina ungar, då många menar att det kan bero på mineralbrist. Det är dock inget jag testat såpass att jag kan säga att det stämmer/funkar. Men rent krasst ska du inte behöva saltsten till kaninerna, nej.
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 21 jul-10 kl 13:42 »

Jag har saltsten för kaniner som börjar gnagar på buren/inredningen.

Sedan kan jag erbjuder salt/sten ibland (skål som flyttas runt) när jag har en ianing att de skulle uppskattar det (kvinnligt intuition?)  o:)  Man ser nästan det  :-)

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 21 jul-10 kl 19:01 »
Jag har fått tipset att en saltsten för häst funkar lika bra som dem som säljs på smådjursavdelningen, på så sätt får man typ 15-20 saltstenar till samma pris som en liten. Man sågar stenen i bitar med tex en sticksåg. Använd ett särskilt blad, saltet får bladet att rosta.

Vad jag kan förstå är det ingen skillnad i innehållet i en normal salt/mineralsten till häst och en till kanin, förutom priset och storleken.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Januschka

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 21 jul-10 kl 19:43 »
Har till och med använt vanligt grov salt från köket när det inte fanns annat till hands - och det tycke kaninerna också om.  Livet måste jo inte vara komplicerat..

Januschka

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #6 skrivet: 21 jul-10 kl 20:02 »
Bland mina kaniner så är det digivande honor, ungar och ungdjur som mest vill ha saltsten. Dock kan jag erbjuda andra kaniner salt ibland, men ingen är jättesugen på det.

Jag har börjat köpt 2 kg's saltsten från Granngården, slår loss bitar med en hammare ;) Tänkte köpa en 10 kg's, men det kändes lite extremt för min del. 2 kg's stenen är ju ändå billigare än de små saltstensringarna, en ring kostar 9 kr, en 2 kg's sten 22 kr...
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

La Ladin

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 21 jul-10 kl 20:05 »
Jag har gett dem salt nu och de verkar gnaga i sig och vara nöjda så jag fortsätter väl med det då. :)

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #8 skrivet: 22 jul-10 kl 13:23 »

Jag har saltsten för kaniner som börjar gnagar på buren/inredningen.

Sedan kan jag erbjuder salt/sten ibland (skål som flyttas runt) när jag har en ianing att de skulle uppskattar det (kvinnligt intuition?)  o:)  Man ser nästan det  :-)

Januschka

Å wow va man lär sig.
Är det därför som en av min honor blivit som galen. Jag har normalt sett ingen saltsten utan ger dem en bit knäckebröd någon gång ibland. Mina kaniner har aldrig bitit på inredningen föut men i år har en av honorna blivit som förbytt och gnager som besatt på inredningen. Jag har verkligen funderat över denna plötsliga beteendeförändring och grunnat på hur jag ska få henne att sluta för hon ratar alla mina pinnar och plankbitar jag lägger in. Det är bara väggar, golv och befintlig inredning som duger att gnaga på med påföljd att den ser ju snart ut som ett såll.

Tack snälla Januschka att du lämnat denna info. Nu ska jag genast ge henne en saltsten att gnaga på istället så kanske min bur håller ett par år till och jag får en glad kanin igen  ;D
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Januschka

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 22 jul-10 kl 20:28 »
Å wow va man lär sig.

Tack snälla Januschka att du lämnat denna info. Nu ska jag genast ge henne en saltsten att gnaga på istället så kanske min bur håller ett par år till och jag får en glad kanin igen  ;D

Ingen orsak.   o:)

Hoppas bara det fungerar. Kvistar och grenar ratar mina under sommarsäsongen mer eller mindre konsekvent. Saltet försvinner dock.

Sedan lär man sig av saken att burar ska inte vara ihopspikade men skruvade - enklare att byter ut delar. Lösa bottnar och hus som skruvs in av raspont som sedan kan bytas när det behövs  ;D

Januschka

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 22 jul-10 kl 21:10 »
Hmm, fast om hon gnager på saker pga en beteendestörning (uttråkning, att jämföras med hästars krubbbitning och vävning) så kommer hon ju skada njurarna av att få en smaskig saltsten att äta på istället.

Prova att aktivera henne mer istället - komma ut i hage, kanske prova hoppas, kanske få gå i en stor box med andra honor och massa gömmen och rolig underhållning.
//Lina

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #11 skrivet: 23 jul-10 kl 10:27 »
Hmm, fast om hon gnager på saker pga en beteendestörning (uttråkning, att jämföras med hästars krubbbitning och vävning) så kommer hon ju skada njurarna av att få en smaskig saltsten att äta på istället.

Prova att aktivera henne mer istället - komma ut i hage, kanske prova hoppas, kanske få gå i en stor box med andra honor och massa gömmen och rolig underhållning.

Det tror jag inte riktigt är problemet för hon får med jämna mellanrum komma ut och leka grävmaskin i hela hönsgården där jag har mina kaninburar. Just nu har hon dessutom en relativt nyfödd kull så det blir nog inte så mycket utflykter på ett par veckor i alla fall. Det var jättelänge sedan hon hade en saltsten så jag tror att det kan vara lösningen.

Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 23 jul-10 kl 10:47 »
Jag kan skriva under på Januschkas ordination av saltsten för intensivt burgnagande kaniner. Har aldrig varit med om att saltsten inte hjälper.

Elvan

• Bohuslän
« Svar #13 skrivet: 30 jul-10 kl 03:44 »
Till er som har koll, finns det tillfällen man INTE borde ha saltsten? Jag menar finns det risk att kaninerna får i sig för mycket salt om man alltid har en saltsten i buren eller är det bara en bra förebyggande åtgärd och att de låter bli saltet om de inte behöver det?
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 30 jul-10 kl 17:25 »
Om man har en kanin som har gjort det till den dålig vana och äter vansinnigt mycket salt, är det ju inte så bra för njurarna.
//Lina

TeresG

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 05 jun-11 kl 15:37 »
Jag har också köpt in stora 5 eller 10 kg saltstenar och delat på. men tycker bara att dom blir skitiga eller försvinner i ströet när jag städar. Har funderat lite på salttabletter som jag hittade på granngården, sådanna som används till mjukvattenfilter. Är det någon som vet om man kan ge det till kanin eller vad är det som skiljer vanligt salt mot det i djuraffären??
Det är bara en tanke som slagit mig, eftersom dom är små och billiga och då gör det inget om några förvinner ut på gödselstan emellanåt....

//Teres
Hej! Jag heter Teres och bor på en gård utanför Tidaholm, i Västra Götaland tillsammans med mina djur: kaniner,  Svarthöns, Bronskalkoner, Red Bourbon kalkoner hundar (Grand danois, Amstaff/B-C och Smålandstövare), Skruvhornsfår, Linderödsgrisar, iller, samt katter.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #16 skrivet: 05 jun-11 kl 21:53 »
Vanliga saltstenar eller mineralstenar i lösvikt på Djurmagazinet är ju inte dyra alls, några kronor per styck... Mycket billigare, inget svinn... Fäst med ståltråd eller en riktig hållare.
//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser