Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Jag vet inte vad delen heter och jag måste ha en ny!  (läst 1923 gånger)

NiNi

• Gäst
Hej. Är det någon här som kan hjälpa mig med en benämning?
Har en hästdragen Deering H1 vars "slåtterknivförare" i trä gått av. Dessutom så fattas infästningsannordningen till kniven, i slåtterbalken. Hoppas ni förstår vad jag menar. Det är alltså den "axel" i trä som för slåtterkniven fram och tillbaka samt dennes infästning i slåtterkniven (en led i metall)
Dessa saker saknas och eftersom jag inte riktigt vet vad de heter är det ju svårt att få tag i reservdelar till den. Tacksam för hjälp / NiNi

Lasse46

• Jämtland
SV: Hjälp! Jag vet inte vad delen heter och jag måste ha en ny!
« Svar #1 skrivet: 04 jul-10 kl 18:25 »
I den här länken hittar du nog vad du söker http://www.skogshasten.com/redskapsartikelnr4.pdf

Lasse46

TW

• Finland
« Svar #2 skrivet: 04 jul-10 kl 19:21 »
Det låter som vevstaken det där. Vevstaken skall vara av trä så att den går av om kniven fastnar i någonting. En ny vevstake gör man enklast själv av björk men beslagen måste ju finnas.

För övrigt vet jag om en troligen likadan Deering som är till salu för skrotpriset men den är långt från dina trakter.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

NiNi

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 jul-10 kl 20:01 »
Lasse  Tack för länken.

TW  Synd att du bor så långt bort. Hade varit kul att se om din maskin kunnat vara reservdelsmaskin, såvida du inte vill sälja den del som sammanbinder kniven med vevstaken. Mvh NiNi :D

TW

• Finland
« Svar #4 skrivet: 04 jul-10 kl 20:33 »
Det var en granne som erbjöd sig att sälja maskinen till ett gott hem. Jag tackade nej.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

NiNi

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 jul-10 kl 20:35 »
Okey. Får leta vidare!!! :)

nordtravare

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 17 jul-10 kl 21:20 »
här gjordes vevstakar ofta av rönn

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 jul-10 kl 21:56 »
Jag har en liggandes med leden på.. Den låg här på gården så jag vet inte vilket märke den passar till, men den kan du få om du vill. Har även en gammal hästslåtter som ska till skroten, axeln är av på den också men leden finns kvar. Ska kolla vad det är för märke på den.

TILLÄGG:
Kollade och den maskinen som finns på logen var en Deering H2, och den axeln jag har liggandes ser ut att kunna passa till den. Men som sagt, bor du i närheten är det bara att komma förbi och hämta den hela axeln + den trasiga med lederna om du vill ha dem.
« Senast ändrad: 17 jul-10 kl 22:20 av Gångtrött »

nordtravare

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 18 jul-10 kl 20:04 »
jag tror faktiskt att dom var standadiserade och passar alla men garanterar det inte.

Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 3 användare (1 dolda)
Dmslr, _hugo_

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser