Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Löspress vs. hårdpress  (läst 12512 gånger)

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Löspress vs. hårdpress
« Svar #20 skrivet: 10 jul-10 kl 16:53 »
Standardkolvar är inte så fasligt dyra ens direkt från fabrik, sådär 1-3000 + moms beroende på storlek och slaglängd - dock kräver ju det priset att man inte handlar från den lokala traktorförsäljaren som vill ha det dubbla för hydraulkolvar  :-X

För lite sen hade en kolv till hövändaren gått sönder (jo, vi har hydraulik på hövändaren också ;)) serviceverkstan ville ha 7000 + moms för kolven medans en standardkolv från postorderföretag med samma slaglängd kostar 1200 + moms  :o

Sen finns det ju även möjlighet att sätta en magnetventil som manövreras inne från traktorn på traktorns vanliga hydrauluttag vilket genast fördubblar antal hydrauluttag på traktorn.

Hydraulik tycker jag om, den gör liksom livet lättare...

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Löspress vs. hårdpress
« Svar #21 skrivet: 13 jul-10 kl 00:43 »
Jag har pressat en hel del på relativt små åkrar med hårdpressar med mekanisk pickuppreglering och manuell omställning mellan transportläge och "fältläge". Det hade naturligtvis varit bekvämare om dessa funktioner varit hydrauliska, men tidsbesparingen per år hade varit helt marginell. Däremot är det stor skillnad på pressar med eller utan balkastare, vilket också syns på prisnivåerna på exempelvis blocket.

Existens?

  • Gäst
SV: Löspress vs. hårdpress
« Svar #22 skrivet: 13 jul-10 kl 07:50 »
En balkastare är ju så lätt att räkna hem. Antingen så sparar den en gubbe direkt. Eller så minst halverar den tiden för att pressa ett lass om man är ensam och ska hoppa ut och lägga tillrätta efter en vanlig balbana.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Löspress vs. hårdpress
« Svar #23 skrivet: 13 jul-10 kl 09:09 »
Jag vet inte om det halverar tiden.. Så förbaskat lång tid tar det ju inte tycker jag iaf. Jag har en gammal löspress med balbana och för en vagn så får jag gå ut 3 ggr och flytta lite balar, men någon direkt tid tar det ju inte.. Max ett par minuter per gång.

Något som sparar tid är ju i så fall att köpa en annan press.. Min "småbrukargranne" köpte en rundbalspress förra året, en äldre variant för 15 000 spänn och hastighetsskillnaden mellan den och min löspress är gigantisk. Han kan köra pressen i samma hastighet som jag har när jag vänder/strängar så det går ju med lätthet 3-4 ggr så snabbt med den som med löspressen.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Löspress vs. hårdpress
« Svar #24 skrivet: 13 jul-10 kl 09:57 »
En balkastare är ju så lätt att räkna hem. Antingen så sparar den en gubbe direkt. Eller så minst halverar den tiden för att pressa ett lass om man är ensam och ska hoppa ut och lägga tillrätta efter en vanlig balbana.
Jag har tänkt på tidsskillnaden också. Men för mig känns det som om man ska göra ett fullt lass med hårdpressat och stapla det så blir kapaciteten max 1/5 än att kunna köra hela tiden utan stopp. Har erfarit det lite när jag provpressat själv (sett så inställningarna fungerat osv.) eller när vagnsgubben varit tvungen att gå eller kommit lite senare. Så har man ingen gubbe på vagnen och är utan balkastare så är man illa ute om man vill ha in skörden innan regnet kommer...

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Löspress vs. hårdpress
« Svar #25 skrivet: 14 jul-10 kl 11:38 »
Det bästa med balkastaren är ju att den sparar in 1-2 "gubbar", idag är ju arbetskraft inte så väldigt lätt att få tag i... i synnerhet inte om man har kört några år så att vänner och släktingar inte längre svarar i telefon när det är dags för höbärgning  ;)


Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Löspress vs. hårdpress
« Svar #26 skrivet: 15 jul-10 kl 12:33 »
Det bästa med balkastaren är ju att den sparar in 1-2 "gubbar", idag är ju arbetskraft inte så väldigt lätt att få tag i... i synnerhet inte om man har kört några år så att vänner och släktingar inte längre svarar i telefon när det är dags för höbärgning  ;)
Det beror ju helt på situationen om man ska lägga pengar på balkastare. Säg att det är en förälder (pappa) som köper och ska köra in hö men höet ska till en tonårings (dotter) häst, som så vanligt kostar föräldrarna massor med pengar men tonåringen har inte egna inkomster. Då tycker jag att det är självklart att ungen får ställa upp att hjälpa till att få in höet om kusarna ska ha någon mat på vintern. "Garanterad" arbetskraft alltså.

Men är man singel och flyttat ut på landet och så att säga står helt själv med höbärgningen ser jag såklart fördelen med balkastare, bara man har tillräckligt många balvagnar (så man kan pressa hela dagen/gärdet tar slut innan man måste börja lasta ur.

Existens?

  • Gäst
SV: Löspress vs. hårdpress
« Svar #27 skrivet: 15 jul-10 kl 13:17 »
Jag jobbar ensam med gården. Balkastaren har räddat mycket halm åt mig. Nu kan man sticka ut snabbt och pressa upp ett par lass om det skiner upp och blir väder. Annars blir det att köra själv eller försöka ringa ihop folk precis just när det är väder..något som åtminstone jag har svårt för.
Jag har en granne som alltid får ihop 7 pers så fort det ska köras hö..men hur han bär sig åt har jag aldrig fattat...

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Löspress vs. hårdpress
« Svar #28 skrivet: 15 jul-10 kl 13:47 »
Jag jobbar ensam med gården. Balkastaren har räddat mycket halm åt mig. Nu kan man sticka ut snabbt och pressa upp ett par lass om det skiner upp och blir väder. Annars blir det att köra själv eller försöka ringa ihop folk precis just när det är väder..något som åtminstone jag har svårt för.
Jag har en granne som alltid får ihop 7 pers så fort det ska köras hö..men hur han bär sig åt har jag aldrig fattat...
Han vet nog var dessa 7 personers hundar ligger begravna... ;)

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Löspress vs. hårdpress
« Svar #29 skrivet: 16 jul-10 kl 13:01 »
Eller så är det bara en täckmantel, egentligen är det frågan om organiserad brottslighet eller nån hemlig CIA-operation  ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

307 gäster, 2 användare
von tratt, Niklas Forsberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser