Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Verktygsidentifiering  (läst 29242 gånger)

Attis

• -
Verktygsidentifiering
« skrivet: 01 jul-10 kl 21:51 »
Har hittat tre sådana här verktyg på senaste loppisen.
Ca 17 cm långa, "eggen" 2 mm tjock.
Stämplade E A Berg och 31-2,0 mm (vilket är precis hur bred och tjock "eggen" är).

Vad har dom använts till? Läder?
/Attis

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Verktygsidentifiering
« Svar #1 skrivet: 01 jul-10 kl 21:54 »
Ska jag dra till med en helvild gissning så skulle jag gissa på nån sorts fräs...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 01 jul-10 kl 21:58 »
Jag skjuter oxå från höften.... att tvinna rep med ???
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 01 jul-10 kl 22:58 »
Är eggen slipad så den är vass även in mot de runda hålen?

Attis

• -
« Svar #4 skrivet: 02 jul-10 kl 10:49 »
Är eggen slipad så den är vass även in mot de runda hålen?
Inte slipad, bara skarpa kanter efter tillverkningen.

Fungerade perfekt till att öppna svåröppnade plastpåsar.  :)
/Attis

TW

• Finland
« Svar #5 skrivet: 02 jul-10 kl 11:44 »
Jag har sett såna där och borde veta vad det är men det blev härdsmälta och total blackout i skallen.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

TW

• Finland
« Svar #6 skrivet: 02 jul-10 kl 15:09 »
Jag slog upp det i boken "Dictionary of woodworking tools" av R.A.Salaman.

Det är ett snickeriverktyg. Ett speciellt stämjärn som användes i stället för lockbetel då man högg ur små tapphål i trä. De tre spetsarna fungerar som tre lockbetelspetsar och skall alltså ha sina eggar tvärs fiberriktningen. Spånorna hamnar i hålrummen mellan spetsarna.

Enligt boken användes de mest för att hugga ur för en sorts gångjärn som satt fast med en metalltunga som förståss krävde ett extra smalt tapphål.
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Attis

• -
« Svar #7 skrivet: 03 jul-10 kl 15:45 »
Tackar.  :)

Ska prova vid närmsta tillfälle. Kanske ska undersöka boken du har, verkar onekligen intressant.
/Attis

Humle

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 21 jul-10 kl 23:08 »
Klurigt verktyg... jag passar på att fråga i denna tråd då titeln är så passande. Vad är det tänkt att man ska använda dessa i mina ögon konstiga "borrar" till? De följde med en låda skedborrar m.m. som ser ut att vara gjorda av samma tillverkare i Eskilstuna om jag får tro den gamla kartongen. Den näst längst till höger är som en halv kon!

Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

TW

• Finland
« Svar #9 skrivet: 22 jul-10 kl 08:36 »
De två på ytterkanterna liknar gammaldags skruvsänkare. För riktigt länge sedan fanns det också metallborrar som såg ut ungefär sådär men dina ser för nya ut så jag säger skruvsänkare.

De två i mitten användes troligen för att borra upp hål till större diameter och konisk form, alltså ett slags konisk brotch för trä...... men jag är inte riktigt 100% säker.
Antifacist.

Humle

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 22 jul-10 kl 11:17 »
Ok det låter ganska rimligt. Jag är lite förbryllad över åldern... de ser ju ut att vara i nästan nyskick. Svårt att tro att någon skulle slipa och polera dem i nutid för att sedan nästan ge bort dem på loppis. De kan ju legat lite oljiga i lådan sen de gjordes därav skicket. Många äldre spiralborrar har ett jack i det man sätter in i chucken men inte dessa som även saknar någon form av märkning på de enskilda borrarna.

Rexiam

« Svar #11 skrivet: 22 jul-10 kl 16:32 »
Jag vet inte heller riktigt säkert vad det är för något, men jag tror mig ha ett något liknande de två verktygen i resp. ytterkant som är ett slags spårfräsar, dvs som man använder för att fräsa ut ett spår i träbehållare, tunnor etc för att kunna trycka in ett lock eller botten i kärlet. Det skulle i så fall alltså vara spetsarna "på sidorna" som fräser ur spåret.

My two cents worth...

TW

• Finland
« Svar #12 skrivet: 22 jul-10 kl 20:51 »
Då man gör "laddjin", det vill säga spåret som håller bottnen i en trätunna använder man ett verktyg som består av ett kort och tjockt sågblad infällt i en träkloss som rider på ändorna av "tjimban", altså bräderna i tunnan. Jag har två sådanna vertyg på uthusvinden någonstans.

Det är fullt möjligt att man på senare tid har gjort "laddjin" med en fräs men någon sådan maskin har jag ännu inte sett.

Vad det gäller chuckfattningen så är det där det normala för en borrsväng från 1900-talet. Äldre versioner höll fast borren en med en fjäder som grep in i ett hack i ett hörn av borren så som Humle beskriver. Nyare versioner hade två eller fyra klor som klämde fast borren i fyrkanthålet då man drog åt chucken.
Antifacist.

Humle

• Västerbotten
« Svar #13 skrivet: 14 aug-10 kl 12:34 »
Hej nu har jag problem med en sak... en hyvel tror jag mig veta att det är men vad kallas den och varför har den denna underliga form? Vad användes den till? 3 tum brett är stålet.

TW

• Finland
« Svar #14 skrivet: 15 aug-10 kl 20:09 »
Kan du skicka en bild där bottnens form synns?

Går bettet och spånöppningen tvärs över bottnen eller något snett?

Jag undrar om det eventuellt kan vara en hyvel för kanterna på dörrspeglar......
Antifacist.

Humle

• Västerbotten
« Svar #15 skrivet: 17 aug-10 kl 21:22 »
Här kommer en bild på bottnen, munnen är sned och de små hålen i sulan är från nubb där det suttit lister fastspikade för att ändra bredden.

jenses

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 17 aug-10 kl 21:50 »
Kan det här vara något liknande:
Bodenbramhobel ?
Verktyget användades av tunnbindaren när han hyvlade tunnans botten lite konisk på kanterna:
Technologische encyklopadie

Humle

• Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 17 aug-10 kl 22:00 »
Kan det här vara något liknande:
Bodenbramhobel ?
Verktyget användades av tunnbindaren när han hyvlade tunnans botten lite konisk på kanterna:
Technologische encyklopadie

Kanske men varför gjorde de den så bred?

TW

• Finland
« Svar #18 skrivet: 18 aug-10 kl 16:07 »
Den där hyveln är till för att hyvla de uttunnade kanterna på dörrspeglar med. Munnen är sned för att man skall kunna få ett rent snitt i tvärträ på ändorna av dörrspegeln. Jag har själv gjort en sån där hyvel.
Är det en liten stålbit som är inslagen vid hacket i sulan framför munnen? Den finns till för att skära av fibrerna då man hyvlar i tvärträ. En sådan finns på somliga dörrspegelhyvlar men inte på alla.
Antifacist.

Humle

• Västerbotten
« Svar #19 skrivet: 18 aug-10 kl 16:29 »
Den där hyveln är till för att hyvla de uttunnade kanterna på dörrspeglar med. Munnen är sned för att man skall kunna få ett rent snitt i tvärträ på ändorna av dörrspegeln. Jag har själv gjort en sån där hyvel.
Är det en liten stålbit som är inslagen vid hacket i sulan framför munnen? Den finns till för att skära av fibrerna då man hyvlar i tvärträ. En sådan finns på somliga dörrspegelhyvlar men inte på alla.
Japp sitter en liten stålbit där som du säger! Tackar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser