Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Verktygsidentifiering  (läst 29261 gånger)

Attis

• -
SV: Verktygsidentifiering
« Svar #20 skrivet: 27 jun-11 kl 19:09 »
Livar upp tråden med två objekt som införskaffades på auktion i helgen.
Tycker mig ha sett liknande det övre objektet någon , men har ingen aning ändå. Står SVA M6 på den och så är den gängad i centrum.
Den nedre grejen ser ju ut som någon "tving" för att hålla fast något. Märkt: HIT GP-75 Japan

Har googlat båda men utan resultat.
http://imageshack.us/photo/my-images/24/greher.jpg/
/Attis

pålle

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 27 jun-11 kl 19:14 »
Tycker mig ha sett liknande det övre objektet någon , men har ingen aning ändå. Står SVA M6 på den och så är den gängad i centrum.
Den nedre grejen ser ju ut som någon "tving" för att hålla fast något. Märkt: HIT GP-75 Japan

Den det står M6 på är ett metriskt gångsnitt det andra är en avdragare . tvåarmad

Attis

• -
« Svar #22 skrivet: 27 jun-11 kl 21:17 »
Den det står M6 på är ett metriskt gångsnitt det andra är en avdragare . tvåarmad

Tackar för svaren, tyvär blev jag inte så mycket klokare.
Metriskt gångsnitt, vill du förklara? Google är inte min vän.
Samma gäller avdragaren, hur och till vad fungerar den?

EDIT: Sökte lite på avdragaren och fick några tips om hur den funkar. Men jag tycker den ser så klen ut i spetsarna som håller den fast. Bulten man skruvar på är ju väldigt grov i förhållande.
« Senast ändrad: 27 jun-11 kl 21:20 av Attis »
/Attis

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 27 jun-11 kl 22:20 »

Gängsnitt, till att göra gängor på en pinne.

pålle

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 28 jun-11 kl 00:14 »
Tackar för svaren, tyvär blev jag inte så mycket klokare.
Samma gäller avdragaren, hur och till vad fungerar den?

EDIT: Sökte lite på avdragaren och fick några tips om hur den funkar. Men jag tycker den ser så klen ut i spetsarna som håller den fast. Bulten man skruvar på är ju väldigt grov i förhållande.
Ja men den håller för det mesta men vist går det att dra söder men ofta så är det gäng skruven som ger sig  viktigt att smöra gängningen vid var användning  sorry för ja stavar så illa men är oblid åser lite illa med :) men det heter gäng snitt som du redan fått reda på  och sätts i en gäng hållare  hoppas du blev lite klokare.
« Senast ändrad: 28 jun-11 kl 00:38 av pålle »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #25 skrivet: 28 jun-11 kl 09:07 »
Instämmer, man ska vara försiktig med den där typen av avdragare. Både skruvens gängor och spets bör man tvätta ren ordentligt och smörja med molyfett innan användning. Försök inte använda den på axlar som saknar centrumhål i änden, då blir spetsen snart tillplattad (materialet är ganska mjukt). Mer påkostade avdragare brukar ha en härdad stålkula infälld istället för spets.

TW

• Finland
« Svar #26 skrivet: 29 jun-11 kl 16:45 »
Avdragaren använder man till exempel att dra loss fastpressade remskivor och kullager av axlar. Väldigt praktisk verktyg men den där är en billigmodell av tvivelaktig kvalitet.
Det finns både tvåbenta och trebenta avdragare för att man skall kunna sticka in benen mellan ekrarna i en remskiva till exempel.

Det där gängsnittet eller gängbackan är en gammal modell som fordrar ett svängjärn för fyrkantiga backor. Nutidens är oftast runda.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #27 skrivet: 29 jun-11 kl 22:06 »
En fördel med gamla fyrkantiga gängsnitt är att man i nödfall kan sätta fast det i skruvstycke eller dra runt det med en stor skiftnyckel.

Humle

• Västerbotten
« Svar #28 skrivet: 06 jul-11 kl 20:58 »
Hoppas ni får något att bita i nu. Detta förutom den stora saken längst till vänster låg i en låda med en skränktång och en primus-nyckel. Vad används de till eller ännu hellre vad har de för namn? ("Facit": Via "pio 229" som står på en av sakerna hittade jag denna sida där några av sakerna finns. http://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=444 ) Saken näst längst till vänster ska man alltså fästa fast en fil i för att jämna ut tänderna på sågen?

Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

TW

• Finland
« Svar #29 skrivet: 10 jul-11 kl 09:24 »
Från vänster:

1. Oidentifierad.
2. Strykare som man spänner fast en fil i och stryker tandtopparna på en såg så att de blir lika höga. Då blir det ju en liten flat yta på varje tandtopp. Sedan filar man tills den plana ytan är bortfilad från alla tandtoppar.
3. Skränktolk. Man använder den som mått då man skränker med skränkjärn. Skruven sätter man mot tandspetsen och de tre spetsarna mot bladet och så ser man om den ligger plant. Om tolken ligger plant är tanden rätt skränkt. På skruven justerar man hur stor skränkning man vill ha.
4. Skränkjärn med inbyggd skränktolk.
5. Skränkjärn. Man sticker in sågtanden i spåret och bryter till rätt skränkning och kontrollerar med skränktolken.
6. Oidentifierad
7. Oidentifierad men jag minns att jag har sett någonting liknande.

Om du vill bli av med grejorna så anmäler jag mig som intresserad köpare av en del.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Humle

• Västerbotten
« Svar #30 skrivet: 10 jul-11 kl 12:37 »
Tack för svaren. "4. Skränkjärn med inbyggd skränktolk." där blev jag allt lite imponerad, att jag inte tänkte på det! Men den skränktolken går ej att justera. De flesta sakerna borde ju inte vara så knepiga att tillverka själv.

Kanske inte framgår av bilderna men den längst till vänster går att justera genom att vrida på handtaget och då öppnas/minskas gapet så den påminner lite om en skiftnyckel. Den jag köpte den av sa att det var som en kombinerad skiftnyckel och hammare. Den är tung!

Curt

« Svar #31 skrivet: 10 jul-11 kl 12:57 »
Kanske inte framgår av bilderna men den längst till vänster går att justera genom att vrida på handtaget och då öppnas/minskas gapet så den påminner lite om en skiftnyckel. Den jag köpte den av sa att det var som en kombinerad skiftnyckel och hammare. Den är tung!
Det är ett skränkverktyg för sågklingor.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #32 skrivet: 10 jul-11 kl 14:00 »
Hoppas ni får något att bita i nu. Detta förutom den stora saken längst till vänster låg i en låda med en skränktång och en primus-nyckel. Vad används de till eller ännu hellre vad har de för namn? ("Facit": Via "pio 229" som står på en av sakerna hittade jag denna sida där några av sakerna finns. http://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=444 ) Saken näst längst till vänster ska man alltså fästa fast en fil i för att jämna ut tänderna på sågen?

Två-trean är Sandviken + Pio´s, men är den på bilden en 229??.

Humle

• Västerbotten
« Svar #33 skrivet: 10 jul-11 kl 14:51 »
Två-trean är Sandviken + Pio´s, men är den på bilden en 229??.
Ja står nr 229 på den!

Attis

• -
« Svar #34 skrivet: 16 jul-11 kl 14:14 »
6:an (näst längst till höger), är den kilformad?
Isåfall har jag en likadan så när som på två räfflor tvärs över. Lite som "hullingar". Har funderat över vad det kan vara.
/Attis

Humle

• Västerbotten
« Svar #35 skrivet: 19 jul-11 kl 11:11 »
6:an (näst längst till höger), är den kilformad?
Isåfall har jag en likadan så när som på två räfflor tvärs över. Lite som "hullingar". Har funderat över vad det kan vara.
Ja precis den är kilformad. Vettefasen vad det är.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #36 skrivet: 19 jul-11 kl 20:31 »
Hemma hos fadern finns nåt som skulle kunna varaen likadansom nr 6. I det fallet är det en kil som slås in i sågspåret när man fäller träd med timmersvans, så att inte sågen ska klämmas fast. Den som finns hemma är använd så bakkanten är rund och "skäggig"..
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

supertramp

• Södermanland
    • Min blogg
« Svar #37 skrivet: 19 jul-11 kl 20:38 »

använde för första gången i mitt liv en sådan här om dan till att ta bort svänghjulet på min moped :)  Svänghjulet är den som sitter på axeln och tilsammans med spolar generera elen till min moppe.
Utanför Trosa med en dröm om ett självförsörjande sätt att leva. En lång och fantastisk stig att vandra. http://grogrund.wordpress.com

Humle

• Västerbotten
« Svar #38 skrivet: 22 jul-11 kl 21:02 »
Hemma hos fadern finns nåt som skulle kunna varaen likadansom nr 6. I det fallet är det en kil som slås in i sågspåret när man fäller träd med timmersvans, så att inte sågen ska klämmas fast. Den som finns hemma är använd så bakkanten är rund och "skäggig"..
Visst är det en kil och den kan användas till det men varför hålet, de två plopparna längst ner där kilen är som smalast och den avlånga uträknade gropen med utbuktning på andra sidan? Just gropen tror jag är pudelns kärna.

Humle

• Västerbotten
« Svar #39 skrivet: 11 aug-11 kl 22:32 »
Hej nu har jag "fyndat" ett nytt mystiskt verktyg. Har det något namn och vad är dess tänkta användningsområde? Själv misstänker jag att det är något spik-relaterat men är inte riktigt att förstå nyttan med den.

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser