Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dom små arbetshästarna <3  (läst 40132 gånger)

Skogsponny

• -
SV: Dom små arbetshästarna <3
« Svar #100 skrivet: 14 mar-12 kl 21:58 »
Fina bilder!!

Tack! Det kommer fler någon dag när vi pysslat med detta igen.

Ni som är vana vid skogskörning, gör ni något speciellt för att pållarna ska stå kvar när ni släppt tömmen på backen. Jag kan tänka mig att de uppskattar varje tillfälle till paus mer när de jobbat lite, men det hade varit roligt att höra om det ligger mycket träning bakom.

Jag vågar inte släppa ifrån mig tömmen, mina små har inte riktigt det tålamodet än så länge   ::)

vinsola

• Vill mera, alltid!
    • -
« Svar #101 skrivet: 15 mar-12 kl 13:04 »
Slanor är grövre buskar typ som är kvistade .  Om det ska va ok så ska hästen bara göra som du säger och inte bry sig men Ja tror du ska ta lite hjälp låter det som  så det inte går galet .

Jag tror det ska gå bra att göra det själv, de är mycket hanterade och tömkörda, har inte kommit till slutskedet ännu. Tänkte om det var ngt speciellt när det gäller "körning för skogsarbete".
Okej, ja då får jag testa med det.
Har en liten gård med mycket själ. Här huserar shetlandshingstarna, Den lilla hönsflocken med korsningshöns samt en del kaniner.

kbh

• Gäst
« Svar #102 skrivet: 15 mar-12 kl 14:16 »
Jag tror det ska gå bra att göra det själv, de är mycket hanterade och tömkörda, har inte kommit till slutskedet ännu. Tänkte om det var ngt speciellt när det gäller "körning för skogsarbete".
Okej, ja då får jag testa med det.
Att tömköra är inte det samma som att ha en skakel på sidan om som både låter och trycker i mot  så ta du hjälp åtminstone första gångerna  för har man misslyckas en gång så är det inte lät sen kan ja lova dig  det är ett elände att komma till räta med det sen .Men lycka till .

vinsola

• Vill mera, alltid!
    • -
« Svar #103 skrivet: 15 mar-12 kl 15:59 »
Ah du menade så.... ::) Ursäkta, jag måste vara rätt tom i huvudet ... Du får förklara dig lite..! ;)
Har en liten gård med mycket själ. Här huserar shetlandshingstarna, Den lilla hönsflocken med korsningshöns samt en del kaniner.

kbh

• Gäst
« Svar #104 skrivet: 15 mar-12 kl 17:25 »
Ah du menade så.... ::) Ursäkta, jag måste vara rätt tom i huvudet ... Du får förklara dig lite..! ;)
Vad är det ja ska för klara ?att hästen sticker om du inte har gjort rätt att det sen blir besvärligt att rätta till problemet svårigheten är ju att  läsa hästen och se om den är mogen för ny uppgift . Tyvärr så  är ju det att ja inte är värst pedagogisk  i mina förklaringar gör bara så gott det går.
« Senast ändrad: 15 mar-12 kl 18:28 av Dbs »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #105 skrivet: 11 maj-12 kl 11:14 »
Det var länge sen det syntes bilder här..

Visar en bild när Fru Jansson fick tag i tömmarna på mitt lilla ponnypar.

Jag borde givetvis bett henne fota lite medans jag harvade med dom, så långt tänkte jag inte... när jag för en gång skull hade någon som kunde fota!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #106 skrivet: 11 maj-12 kl 11:51 »
Bra tråd som jag hittat först nu. Vi har ju en sån liten arbetshäst här hemma som nog gärna skulle vilja arbeta lite mer. Dottern har vuxit ifrån honom och har på egen hand exprimenterat med att dra hem smala stockar. Inga långa sträckor utan några hundra meter. Det gillade han skarpt. Han är inkörd och körd sen tidigare men, inte av oss. Jag har gått en körkurs men, det var för att köra vagn och inte i skogen.

Jag undrar lite över shettisutrustning. Han har två bröstselar varav en riktigt bra. Vet att loksele är det bästa men, ekonomin tillåter inte det just nu. Dottern hade fixat linor genom att använda longerlinor  ::) som hon sedan bundit runt stocken som skulle hem. Vill ha en bättre lösning på det och har läst här om att det är bra med en släpa. Kan man bygga en sån själv? Någon bra sida med tips, råd och lämpliga mått? Drar man en släpa med skaklar eller draglinor? Ja, som ni hör är jag grön men, vill gärna lära mig.

Har föresten även en islänning som är inkörd och har dragit stock hos sin tidigare ägare men, inte alls hos oss. Så det hade varit roligt att dra med honom också. Vet inte om han räknas som liten arbetshäst med sina 128 cm i mankhöjd?  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

kbh

• Gäst
« Svar #107 skrivet: 11 maj-12 kl 12:01 »
Det var länge sen det syntes bilder här..

Visar en bild när Fru Jansson fick tag i tömmarna på mitt lilla ponnypar.

Jag borde givetvis bett henne fota lite medans jag harvade med dom, så långt tänkte jag inte... när jag för en gång skull hade någon som kunde fota!
Fint litet par  :)

Jenova

• Halland
« Svar #108 skrivet: 11 maj-12 kl 12:13 »
Det är flera på denna tråden som frågat efter var man köper arbetsredskapen (både till skog och jordbruk) till häst/ponny.
Men ingen har svarat på det! :(
Jag är ytterligare en i den skaran och har vid olika tillfällen sökt på nätet men utan resultat. Seldon, kärror finns men inte arbetsredskap. ::)
Jätte bra tråd förresten! :)

Den yttersta tragedin är inte de onda människornas brutalitet utan
De goda människornas tystnad. Martin Luther King

kbh

• Gäst
« Svar #109 skrivet: 11 maj-12 kl 12:26 »
Bra tråd som jag hittat först nu. Vi har ju en sån liten arbetshäst här hemma som nog gärna skulle vilja arbeta lite mer. Dottern har vuxit ifrån honom och har på egen hand exprimenterat med att dra hem smala stockar. Inga långa sträckor utan några hundra meter. Det gillade han skarpt. Han är inkörd och körd sen tidigare men, inte av oss. Jag har gått en körkurs men, det var för att köra vagn och inte i skogen.

Jag undrar lite över shettisutrustning. Han har två bröstselar varav en riktigt bra. Vet att loksele är det bästa men, ekonomin tillåter inte det just nu. Dottern hade fixat linor genom att använda longerlinor  ::) som hon sedan bundit runt stocken som skulle hem. Vill ha en bättre lösning på det och har läst här om att det är bra med en släpa. Kan man bygga en sån själv? Någon bra sida med tips, råd och lämpliga mått? Drar man en släpa med skaklar eller draglinor? Ja, som ni hör är jag grön men, vill gärna lära mig.

Har föresten även en islänning som är inkörd och har dragit stock hos sin tidigare ägare men, inte alls hos oss. Så det hade varit roligt att dra med honom också. Vet inte om han räknas som liten arbetshäst med sina 128 cm i mankhöjd?  :)
  Släpa är i pricip en för längd skakel i lite olika skepnader . Kör du men linor   så måste du ha en svängel där i mellan så att inte linerna  inte trycker på bak benen  där efter så  kan du sätta fast stocken eller vadet är du ska släpa . Linorna kan du ha en liten länk stup i bakändan på som du kopplar i svängeln med  men det går även att ha till nöds karbin hakar i var ända på linorna  .Obs länk är att före dra då du säkert kan ha dom linorna till båda hästarna  annars så är det ju lätt för dig att skarva i förlängning med karbinhakar  om du inte vill göra två uppsättningar  Hoppas du blev lite klokare och lycka till nu :)

Frances

• Västergötland
« Svar #110 skrivet: 11 maj-12 kl 13:15 »
..det kan vara så att ingen riktig vet vart man köper redskap till dom små  o:)

Vad är det för redskap du tänker på?

Man får liksom taga det man haver. Bygga om och anpassa och hitta på.

Ardennervän här på forumet gör måttanpassade grejer iallafall om man inte är svets och byggkunnig själv  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

• Västergötland
« Svar #111 skrivet: 26 maj-12 kl 19:04 »
Min första lilla arbetshäst  :-*

Jag växte upp med ganska storskalig hästverksamhet hemma, jag o min lilla shettis bidrog med mycket körslor med körning av foder och strö mellan stallarna. På vintern körde vi halm o hö i släde istället, enorma lass  :)

Underbar bästa vän var hon <3 Därmed inte sagt att hon var särskillt snäll ;)

*saknar henne enormt*

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #112 skrivet: 26 maj-12 kl 20:54 »
Apropå det här med att korta linorna när man kör med sin shettis.
Hur långt efter hästens bakben är det lämpligt att ha svängeln eller annat man har efter?

Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Gille

• -
« Svar #113 skrivet: 04 jun-12 kl 07:33 »
Kanske skulle startas en grupp för arbetande shettisar? Som kan hjälpas åt finna o tipsa om redskap mm.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Frances

• Västergötland
« Svar #114 skrivet: 04 jun-12 kl 07:41 »
Det har vi ju redan  ;D här  ;D

eller menar du på fejsbooken?

Gille

• -
« Svar #115 skrivet: 04 jun-12 kl 18:56 »
Mer organiserat. Här är det bara en tråd med bilder. Kanske en hemsida?

Gille

• -
« Svar #116 skrivet: 28 jun-12 kl 08:39 »
Puttar upp...

silverglans

• Gäst
« Svar #117 skrivet: 28 jun-12 kl 15:02 »

vad gör ni med era shettisar? bilder på allehanda "jobb"

kbh

• Gäst
« Svar #118 skrivet: 28 jun-12 kl 15:09 »

vad gör ni med era shettisar? bilder på allehanda "jobb"
Du får börja  skrolla så ser du :)

silverglans

• Gäst
« Svar #119 skrivet: 28 jun-12 kl 15:20 »
Du får börja  skrolla så ser du :)

jag har givetvis kollat igenom hela tråden redan,men vil ha MER!!!att folk fortsätter att lägga in bilder,hästarna jobbar väl varje dag med olika saker??

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 2 användare
Erik Forsman, mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser