Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dom små arbetshästarna <3  (läst 40174 gånger)

kbh

• Gäst
SV: Dom små arbetshästarna <3
« Svar #80 skrivet: 28 dec-11 kl 11:42 »
Ja vet att det finns en måttangivelse  en oken halv gånger hästens vikt  men det dubbla under ett kort moment .

Ptr

• Västergötland
« Svar #81 skrivet: 29 dec-11 kl 23:29 »
Dubbla hästens vikt minus dubbla tomvikten på vagnen, är ett annat talesätt.

Ptr
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #82 skrivet: 29 dec-11 kl 23:43 »
Jepp, jobbigt att byta sida när man plogar och så också. Måste ha tag i en lagom reptöm, som inte är så tjock men ändå stark, har inte så stora händer.
Man kan förlänga med flagglina från bettet jämnlångt på båda sidorna. Passa bara på så skarven inte kan haka fast.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

nygran

• Södermanland
    • Nygrans gård
« Svar #83 skrivet: 03 jan-12 kl 09:03 »
Vad roligt och inspirerande att läsa om era små arbetshästar! Jag har tänkt länge på att skaffa ett rutinerat russsto som brukshäst på min lilla skogsgård, men var hittar jag en sådan pärla? Det känns som alla russ är barn- eller travponny numera...
Bor på en liten gård i Kolmårdens djupa skogar. Här finns hästar, Roslagsfår, Gotlandskaniner, höns, myskankor och två bondkatter. Här finns mycket att göra men ändå ro!

kbh

• Gäst
« Svar #84 skrivet: 03 jan-12 kl 09:32 »
Vad roligt och inspirerande att läsa om era små arbetshästar! Jag har tänkt länge på att skaffa ett rutinerat russsto som brukshäst på min lilla skogsgård, men var hittar jag en sådan pärla? Det känns som alla russ är barn- eller travponny numera...
Nä då då dom finns :)men dom kostar ju en del du får va du betalar för som regel  . Är hästen lådbils kör jadå är det häller ingen bra arbetshäst  i alla fall inte enligt mig . men hör med russ toka hon har nog red på det mesta .Och kan du inget om arbetshäst så ta med dig någon som kan sånt  som ett litet tipps .Hoppas du finner det du söker efter .

nordtravare

• Medelpad
« Svar #85 skrivet: 03 jan-12 kl 15:16 »
En trossklippare i karl den XII :s arme skulle vara 120 cm Norrhälsinge hästrally är ca 5-6 mil på 2 dag och shettisarna kular runt fortare än många andra stora hästar ,ett russto drog 2 vuxna och var pigg i mål flera år .Underskatta aldrig dom små hästarna.

ClaesMotKlass

• -
« Svar #86 skrivet: 03 jan-12 kl 15:41 »
Jag kan inget om hästar. Hur upplever ni deras psyken. Tycker de att det är roligt att arbeta på samma sätt som hundar gör?
alternativ light

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #87 skrivet: 16 jan-12 kl 20:22 »
Lyckades hitta en gammal kälke med visserligen ganska långa skaklar, men ändå liten och smidig. Här är vi ute och träningskör!
Självhushåll till nytta och nöje

kbh

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 16 jan-12 kl 20:36 »
Lyckades hitta en gammal kälke med visserligen ganska långa skaklar, men ändå liten och smidig. Här är vi ute och träningskör!
Blir nog bra det :) men snälla korta skallarna så blir det jätte bra vill inte klaga  men värkar som alla har för långa grejer till små hästar  så för låt men ja är bekymrad när ser det  det blir ju fel drag vinkel .  ps så det handlar inte om dig nu  som har gjort inlägget  hoppas ni miss förstår mig rätt nu .

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #89 skrivet: 16 jan-12 kl 21:12 »
Jag kan inget om hästar. Hur upplever ni deras psyken. Tycker de att det är roligt att arbeta på samma sätt som hundar gör?

Nu uttalar jag mig om hästar som rids men jag antar att de som körs är likadana  :-[ Är man schyst mot hästarna och bygger upp dem rätt så att de är väl förberedda för sitt jobb älskar de att arbeta. De kan tjata sig ut på en ridtur fast man bestämt att de ska vila. Men utnyttjade hästar som har fått jobba för hårt och som har ont vill inte arbeta alls  :'( Men det brukar gå att fixa till genom att sänka kraven och få dem att känna sig starka, då piggar de på sig och älskar att arbeta igen  ;D

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #90 skrivet: 17 jan-12 kl 00:42 »
Får vi inte prova grejerna ens? Jag har inga kortare skaklar att tillgå just nu. Vi tog ett varv på åkern i dag bara. Det kan ta ett tag att få hästrelaterade beställningar utförda i verkstan härhemma....

Men det är ju förstås bra att du bryr dig :D

Blir nog bra det :) men snälla korta skallarna så blir det jätte bra vill inte klaga  men värkar som alla har för långa grejer till små hästar  så för låt men ja är bekymrad när ser det  det blir ju fel drag vinkel .  ps så det handlar inte om dig nu  som har gjort inlägget  hoppas ni miss förstår mig rätt nu .

kbh

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 17 jan-12 kl 01:16 »
Får vi inte prova grejerna ens? Jag har inga kortare skaklar att tillgå just nu. Vi tog ett varv på åkern i dag bara. Det kan ta ett tag att få hästrelaterade beställningar utförda i verkstan härhemma....

Men det är ju förstås bra att du bryr dig :D
Hehe! Jo naturligt vis men sånt är ju inte lätt att veta på för hand  det är inte så illa som det låter  vill bara väl  :) men det kanske är dumt ?

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #92 skrivet: 17 jan-12 kl 12:00 »
Nädå, det ska givetvis påpekas när man visar upp en bild om något ska rättas till, en kommentar om detta skulle jag givetvis lagt till. Risken finns ju att någon tror att det ska se ut sådär, och det vore ju inte bra. Ville bara dela med mig av glädjen efter premiärkörningen.

Hehe! Jo naturligt vis men sånt är ju inte lätt att veta på för hand  det är inte så illa som det låter  vill bara väl  :) men det kanske är dumt ?

Skogsponny

• -
« Svar #93 skrivet: 14 mar-12 kl 16:46 »
Nu var det länge sedan någon la in en bild! Denna tråden var jätterolig att läsa så jag fick inspiration till att verkligen sätta igång och testa dra lite småpinnar med mina två shettisar. Har fått span på en loksele som jag ska åka och prova vid tillfälle, tills dess får de bara dra mycket lätta grejer med bröstan :)

Arbetsponny 1

Arbetsponny 2

Efter avslutat testpass

Skogsponny

• -
« Svar #94 skrivet: 14 mar-12 kl 16:55 »
Förlåt för de gigantiska bilderna  :o

JBF

• Småland
« Svar #95 skrivet: 14 mar-12 kl 20:13 »
Förlåt för de gigantiska bilderna  :o

Fina bilder!!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

vinsola

• Vill mera, alltid!
    • -
« Svar #96 skrivet: 14 mar-12 kl 20:28 »
Jag har två shettisar som jag inte satt för vagn eller redskap ännu, är lite grön där, men om man nu vill börja köra igång dem och inte har så mycket saker hemma att tillgå (självklart sele, huvudlag o töm), har ni då något bra förslag på vad man kan börja med som inte kostar och som är relativt enkelt att fixa?

(Lägger till en bild bara för att dryga ut min textrad lite med dessa underbara småttingar...)

Har en liten gård med mycket själ. Här huserar shetlandshingstarna, Den lilla hönsflocken med korsningshöns samt en del kaniner.

kbh

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 14 mar-12 kl 20:39 »
Du kan ju allt börja med att göra hästen skakel van har du inga så rekommenderar ja att du börjar men ett par slanor   till att börja med en och byter sida sen när det fungera så kan du sätta i hop två slanor med en lite grövre mellan bit son du binder fast  se när det fungerar så kan du lägga dit en länk och en dra klen stock med den sen  lycka till .

vinsola

• Vill mera, alltid!
    • -
« Svar #98 skrivet: 14 mar-12 kl 20:45 »
Du kan ju allt börja med att göra hästen skakel van har du inga så rekommenderar ja att du börjar men ett par slanor   till att börja med en och byter sida sen när det fungera så kan du sätta i hop två slanor med en lite grövre mellan bit son du binder fast  se när det fungerar så kan du lägga dit en länk och en dra klen stock med den sen  lycka till .

Ursäkta, slanor, är det tjocka rep du menar med det? Hur ska han sedan reagera för att det ska vara OK?
« Senast ändrad: 14 mar-12 kl 20:58 av vinsola »
Har en liten gård med mycket själ. Här huserar shetlandshingstarna, Den lilla hönsflocken med korsningshöns samt en del kaniner.

kbh

• Gäst
« Svar #99 skrivet: 14 mar-12 kl 21:04 »
Ursäkta, slanor, är det tjocka rep du menar med det? Hur ska han sedan reagera för att det ska vara OK?
Slanor är grövre buskar typ som är kvistade .  Om det ska va ok så ska hästen bara göra som du säger och inte bry sig men Ja tror du ska ta lite hjälp låter det som  så det inte går galet .
« Senast ändrad: 14 mar-12 kl 22:12 av Dbs »

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 1 användare
mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser