Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dom små arbetshästarna <3  (läst 40111 gånger)

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Dom små arbetshästarna <3
« Svar #60 skrivet: 14 dec-11 kl 23:51 »
Nu undrar jag hur mycket hon orkar dra, visst ska vi skynda långsamt för att undvika överansträngning och/eller skador, men de små fjuttiga pinnar vi började med senast var ju inget som hon blev trött av varken fysiskt eller psykiskt...och jag vill gärna att hon ska få jobba ordentligt. Vad för diameter kan vara lagom? Visst är det individuellt men roligt att höra ändå.
Självhushåll till nytta och nöje

Broberg

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 14 dec-11 kl 23:57 »
Nu undrar jag hur mycket hon orkar dra, visst ska vi skynda långsamt för att undvika överansträngning och/eller skador, men de små fjuttiga pinnar vi började med senast var ju inget som hon blev trött av varken fysiskt eller psykiskt...och jag vill gärna att hon ska få jobba ordentligt. Vad för diameter kan vara lagom? Visst är det individuellt men roligt att höra ändå.

Prova att dra på dem själv och tänk att pållen är massa starkare. Släng ihop en liten släpa också så blir det lättare.

pålle

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 15 dec-11 kl 00:08 »
Det beror på hur tränad hästen är och hur gammal den är  fullt tränad så kan den dra  så kallat klen timmer  men för sök att ficka en skakel släpa  då kan du med lätthet dra 4dubbelt mot va du gjorde nu och det går lätt an då .

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #63 skrivet: 15 dec-11 kl 00:30 »
Ska eventuellt få låna en lunningsbåge för liten ponny, det blir grejer det!!

pålle

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 15 dec-11 kl 00:33 »
Ska eventuellt få låna en lunningsbåge för liten ponny, det blir grejer det!!
Nja  men vist prova du  dom har sina nackdelar dom med.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #65 skrivet: 15 dec-11 kl 00:47 »
Eller lunningsskaklar var det nog.

Broberg

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 15 dec-11 kl 00:49 »
En fördel med släpa är ju också att man kan lasta många klena pinnar istället för att dra på en åt gången liksom.

pålle

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 15 dec-11 kl 00:59 »
En fördel med släpa är ju också att man kan lasta många klena pinnar istället för att dra på en åt gången liksom.
Går alldeles utmärkt med lunnings båge också skillnaden är att det sitter i fler snar länkar man kan göra lika dant på en skakel släpa bara den skillnaden att man får sprinta .

pålle

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 15 dec-11 kl 01:07 »
Eller lunningsskaklar var det nog.
Lägg in en bild sen när du har dom hemma så är nog problemet lös vilket det är :) om inte annat för at visa andra vad det är för något .

pålle

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 15 dec-11 kl 01:39 »
Men tänk så okomplicerat det kan vara att jobba med en liten ponny, lite skillnad det mot en arbetsvillig nordsvensk ;). Inte så att det kanske är komplicerat på ett negativt vis men det är onekligen lite skillnad på temperament och krafter  :o ;D
He det är nog va du tror bara körde två treåriga russ för 3 veckor sendan dom var som natt och dag  den ena het men duktig dragare för det  och den andra var lugn och fin och la sig fint i selen och drog jämt och fint  så dom kan även dom så  :)
« Senast ändrad: 15 dec-11 kl 02:13 av pålle »

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #70 skrivet: 15 dec-11 kl 09:52 »
Jaså, trodde det var föl du hade fått hem!

Jodå, russ kan allt de med har jag förstått ;D. Tror ändå det blir ett russ sedan när äldsta barnet vuxit ur lillponnyn  :-*

He det är nog va du tror bara körde två treåriga russ för 3 veckor sendan dom var som natt och dag  den ena het men duktig dragare för det  och den andra var lugn och fin och la sig fint i selen och drog jämt och fint  så dom kan även dom så  :)

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #71 skrivet: 15 dec-11 kl 09:54 »
Ponnyn är förresten f. 99, runt 1 m i mankhöjd, och i princip bara riden (åkt på) och tömkörd de senaste månaderna.

pålle

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 15 dec-11 kl 09:55 »
Jaså, trodde det var föl du hade fått hem!

Jodå, russ kan allt de med har jag förstått ;D. Tror ändå det blir ett russ sedan när äldsta barnet vuxit ur lillponnyn  :-*
Ja det är det med :) dom ja körde var hos russ toka .

pålle

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 15 dec-11 kl 09:57 »
Ponnyn är förresten f. 99, runt 1 m i mankhöjd, och i princip bara riden (åkt på) och tömkörd de senaste månaderna.
Ok ta det lite isi då med tung körning till en början och öka på alltefter som lycka till nu med den lille dragaren .

kbh

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 22 dec-11 kl 11:40 »
Vad har ni för seltyper på era små arbetshästar När ni drar typ stock ?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #75 skrivet: 22 dec-11 kl 12:00 »
Loksele är det enda som räknas. Nåt annat ska man inte ge sig på att jobba i.

Däremot är et svårt att hitta med bågdäckel, om man inte beställer nytt från selmakare.

Jag har en billighetsele från Bole till den ena och nån annan begagnad till den andra.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

kbh

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 22 dec-11 kl 12:18 »
Loksele är det enda som räknas. Nåt annat ska man inte ge sig på att jobba i.

Däremot är et svårt att hitta med bågdäckel, om man inte beställer nytt från selmakare.

Jag har en billighetsele från Bole till den ena och nån annan begagnad till den andra.
Hur bra är Bole selarna då jämförelse vis med kvalitets sele?
« Senast ändrad: 22 dec-11 kl 12:21 av kbh »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #77 skrivet: 22 dec-11 kl 12:20 »
Förvånandsvärt bra med tanke på priset. Ingen jobbar några hutlösa pass dagligen illafall med en shettis. Det duger.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

kbh

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 22 dec-11 kl 12:23 »
Ok då kan det va värt  att tänka på då :) .

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #79 skrivet: 28 dec-11 kl 10:11 »
Hur mycket kan en shettis dra egentligen? Läste ngt om 6-700 kg för ett russ tidigare i tråden...(nu ska vi väl ta det lite lugnt i början i och för sig  :o ;), bara intressant att veta)

Jag tävlingskör med mina shettisar och rockard+kusk+groom väger knappt 200 kg, det drar en tränad shettis utan problem dryga milen i full fart i kuperad terräng. I lugnt tempo skulle jag kunna lasta på betydligt mer - under förutsättning att man tränat hästen för uppgiften förstås  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 3 användare (1 dolda)
Be, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser