Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dom små arbetshästarna <3  (läst 40110 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Dom små arbetshästarna <3
« Svar #40 skrivet: 21 jul-11 kl 23:10 »
Här ligger vi i hårdträning. Och har tömkört nästan varje dag denna veckan, igår satte jag däck bakom gammelhästen så den lilla fick prova på oväsen. Han verka förvånad i början att den gamle inte reagerade på ljudet  ;D Men det gick ganska bra ändå :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Zickan

• Jämtland
    • Djuren på Höjda
« Svar #41 skrivet: 31 aug-11 kl 07:43 »

Har inte kört med vagn med denna häst tidigare utan bara tömkört. Men igår satte vi på vagnen och allt gick utan problem :) Man såg verkligen hur roligt han tyckte det var. Så det blir mer jobb för honom framöver ;)
Min blogg - http://zickan.se
Min o min grannes hemsida: http://djurenpahojda.wordpress.com

Terese

• Gårdsmor, nu mera mor på riktigt!
    • Ångermanland
    • Min Blogg!
« Svar #42 skrivet: 01 sep-11 kl 16:30 »
Här kommer två bilder på vår Mulle när han och Alnökrister tar hem lite ved.
Helt perfekt storlek på häst <3 Med honom har vi vedkörning nästan hela året. Med en större häst, typ ardenner eller kallblod hade vi nog bara haft jobb två tre dagar. Och då blir det ju tråkigt den resterande tiden för hästen ;)
Ett stycke Gårdsmor som numera är mor på riktigt!

http://gardsmor.blogspot.se/

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #43 skrivet: 17 nov-11 kl 11:34 »

Liten häst gör stor nytta :)
« Senast ändrad: 17 nov-11 kl 11:40 av Frances »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

pålle

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 17 nov-11 kl 12:01 »
Så roligt att se dom små göra något nyttigt :D

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #45 skrivet: 17 nov-11 kl 23:35 »
Go Victory  :D
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #46 skrivet: 25 nov-11 kl 19:17 »
Är så glad över min (vår) lilla ponny som vi haft till låns ett tag och så småningom ska hamna i vår ägo. Barnen har ridit härhemma och på skogsturer, jag har tömkört och fick i går hjälp av Frances att sätta henne för rockarden för första gången sedan hon kom hit (hon är körd  i sitt förra hem). Nu är jag grymt sugen på att ut och köra mer, samt testa draglinor och svängel och sax och börja dra hem lite ved, och sedan harva till våren! Hon ska minsann få göra skäl för maten, och matte behöver också komma i form så det passar perfekt!  ;D
Självhushåll till nytta och nöje

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #47 skrivet: 25 nov-11 kl 21:44 »
Hon var så duktig och så fin <3
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #48 skrivet: 25 nov-11 kl 22:45 »
 :-*

Ja, hon kan nog bli en duktig liten arbetshäst hon med!

Hur mycket kan en shettis dra egentligen? Läste ngt om 6-700 kg för ett russ tidigare i tråden...(nu ska vi väl ta det lite lugnt i början i och för sig  :o ;), bara intressant att veta)

Hon var så duktig och så fin <3

Selma på Högen

• Södermanland
« Svar #49 skrivet: 08 dec-11 kl 15:34 »
Det är underbart att ni använder era hästar till arbete! Jag äger en fjording/new forest korsning, som är byggd för arbete. Ex klövjning eller dra i skog och mark. Jag lånar ut honom för en längre tid till någon som kan ha nytta av honom och som ägnar sig helhjärtat åt Natural Horsemanship. Kontakta mig på cidea@telia.com.
Om du alltid gör som du gjort kommer du alltid att få det du fått.

Maria C S

• Småland
« Svar #50 skrivet: 08 dec-11 kl 15:51 »
Underbar tråd   :)

Ja dom minsta shettisarna var ju från början små arbets hästar som drog upp kol ifrån kolgruvorna !

Jag blir varm över att se att ni har såna fina arbets kamrater !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

JBF

• Småland
« Svar #51 skrivet: 08 dec-11 kl 16:37 »
Underbar tråd   :)

Ja dom minsta shettisarna var ju från början små arbets hästar som drog upp kol ifrån kolgruvorna !

Jag blir varm över att se att ni har såna fina arbets kamrater !

Ja, och långt innan de hamnade i gruvorna bar/drog de hem torv åt sina ägare! (Tillsammans med en massa annat arbete också förstås!)

Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

anders50

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 08 dec-11 kl 17:25 »
Kul tråd!

Trodde inte ni körde så pass med era småhästar.

Lite skillnad mot de stora ardennerna vi hade här förr.

Mera bilder tack!

JBF

• Småland
« Svar #53 skrivet: 08 dec-11 kl 17:28 »
Anders50, jag har två fölingar här, hingstar.. De är vilda som mustanger på prärien... Du kan hjälpa mig köra in dem sedan när det blir dags!!  :DDe ska dra ut veden åt mig i framtiden, i par!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

anders50

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 08 dec-11 kl 20:28 »
Anders50, jag har två fölingar här, hingstar.. De är vilda som mustanger på prärien... Du kan hjälpa mig köra in dem sedan när det blir dags!!  :DDe ska dra ut veden åt mig i framtiden, i par!

Jag ställer upp!  Råkar ju till JBF-Ranchen nu!   ;D

Bara hojta till när det är dags! 

JBF

• Småland
« Svar #55 skrivet: 08 dec-11 kl 21:10 »
Jag ställer upp!  Råkar ju till JBF-Ranchen nu!   ;D

Bara hojta till när det är dags!

Nice! I will! Idag önskar jag att jag hade en ardenner. Dieseln tog slut i traktorn idag, och nu kan jag inte minnas hur fan jag skulle lufta den så att dieseln kunde rinna in i motorn... Astraktor! Bättre med ardenner, eller shettis!

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #56 skrivet: 14 dec-11 kl 22:14 »
Äntligen är vi igång! Här får vår nya arbetshäst (liten men naggande god) premiärjobba med att lunna fram vindfällor ur sommarhagen.

pålle

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 14 dec-11 kl 22:22 »
Äntligen är vi igång! Här får vår nya arbetshäst (liten men naggande god) premiärjobba med att lunna fram vindfällor ur sommarhagen.
Har du någon bild i från sidan som det ser ut tycker ja du ska korta linorena.ps inget på hopp nu bara i all välmening då hästen kommer att dra bättre då  och lycka till

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #58 skrivet: 14 dec-11 kl 23:46 »
Det är lugnt  ;), du har helt rätt pålle, jag skulle kommenterat det men glömde  :-[. Vet att svängeln sitter för långt bak, det var bara jag som ville ha säkerhetsmarginal första gången vi kopplade på saxen. Dessutom är det storhästens grejer så eventuellt blir det fel även om jag kortar, vet dock inte riktigt var jag hittar skogsutrustning till liten ponny, någon som har tips?

Någon bild från sidan i drag vågade jag mig inte på såhär under premiärpasset  ;D, kan försöka nästa gång  :D

Har du någon bild i från sidan som det ser ut tycker ja du ska korta linorena.ps inget på hopp nu bara i all välmening då hästen kommer att dra bättre då  och lycka till

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #59 skrivet: 14 dec-11 kl 23:49 »
Men tänk så okomplicerat det kan vara att jobba med en liten ponny, lite skillnad det mot en arbetsvillig nordsvensk ;). Inte så att det kanske är komplicerat på ett negativt vis men det är onekligen lite skillnad på temperament och krafter  :o ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hans Hultén, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser