Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ank o gås vakt  (läst 2484 gånger)

mazze

• Småland
    • Komålen
Ank o gås vakt
« skrivet: 26 jun-10 kl 23:22 »
Har ett stort dammområde jag ska ankor o gäss i. Att stängsla det rovdjursäkert känns inte realistiskt. Tankarna går då till att skaffa något vaktdjur. Vilka djurslag skulle fungera? Har läst att det går med lama och åsna men finns det andra djurslag som skulle fungera?
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Ank o gås vakt
« Svar #1 skrivet: 27 jun-10 kl 00:41 »
Har ett stort dammområde jag ska ankor o gäss i. Att stängsla det rovdjursäkert känns inte realistiskt. Tankarna går då till att skaffa något vaktdjur. Vilka djurslag skulle fungera? Har läst att det går med lama och åsna men finns det andra djurslag som skulle fungera?
Hund?  ::) men gäss vaktar rätt bra, men kanske inte är lika bra på att skydda sig mot en räv :P samma med pärlhöns, dem vaktar också rätt bra, men äts gärna av räven..
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #2 skrivet: 27 jun-10 kl 07:19 »
Hund känns inte som något bra alternativ då jag ev. kommer att hyra ut stugor till turister.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

AK Corall

• Småland
« Svar #3 skrivet: 27 jun-10 kl 08:21 »
 ;D
Lösa gäss och virriga turister. Glöm inte sätta upp kameror i träden. Du kommer deffinitivt tjäna storkovan på Sveriges roligaste hemvideos!  ;D

Nina W

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 01 jul-10 kl 17:00 »
Jag læste en gång om en hund, en Australisk kelipie, som vaktade en massa ankor. Den jobbade helt sjælvstændigt, behøvde inte ha mænsklig assistans før att hålla ihop flocken och vakta den mot rovdjur.
Den bodde ute i en koja och fick mat en gång om dagen. Det stod att dom ska liksom præglas på gårdens djur. Ha respekt før mænniskor, men inte følja dem. Om man gullar och grejar med dom som med vanliga hundar så blir dom før mænnisko-bundna och vill inte jobba ensamma. Funkar allra bæst om dom ær två.

Dela detta:

* Inloggade just nu

667 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser