Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mat i zinkkärl  (läst 12763 gånger)

Abigail

Mat i zinkkärl
« skrivet: 22 jun-10 kl 10:06 »
Man får ju lära sig att mat inte ska förvaras i zinkkärl för att det är giftigt men ändå så äter man ju zinktabletter.
Jag kan förstå om långtidsförvaring inte är bra, det kanske blir för mycket zink, men om man har livsmedlet där bara några timmar så kan det väl inte vara farligt?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Mat i zinkkärl
« Svar #1 skrivet: 22 jun-10 kl 19:47 »
Det förekommer knappast att man använder kärl av zink. Är det inte förzinkad (galvaniserad) stålplåt du tänker på?

Det som avgör om det ska fällas ut otrevliga mängder zinkjoner i maten är dess pH-värde. Eftersom zink är en väteutdrivande metall så löses den lätt i sur miljö - man ska alltså absolut inte ha saft, sylt, kolsyrat vatten etc i förzinkade kärl ens några minuter. Torra eller alkaliska (basiska) livsmedel bör det däremot inte vara någon större fara med.

Dock bör man även där se upp med att det bildas mikroskopiska kristaller, s k whiskers, som "fnasar av sig" från zinkytan. Det är inte så roligt om man får sådana i maten heller.

Ibland är förzinkade varor kromaterade på ytan för att slippa detta problem, men ur hälsosynpunkt är kromateringen ännu värre pga 6-värt krom som bl a är kraftigt allergiframkallande. Därför är kromatering förbjuden inom EU sedan sommaren 2006 (RoHS-direktivet).

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 23 jun-10 kl 14:23 »
Det är alltså bara rostfritt som funkar utan problem?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 23 jun-10 kl 21:04 »
Rostfritt fungerar alltid bra. Förtennade metallkärl av olika slag går också utom kanske för de allra suraste matvarorna. Aluminium är också någorlunda acceptabelt även om man får se upp med sura saker där också.

Abigail

« Svar #4 skrivet: 26 jun-10 kl 21:24 »
Tack för svaren!

gurra_58

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 12 aug-10 kl 22:45 »
Man får ju lära sig att mat inte ska förvaras i zinkkärl för att det är giftigt men ändå så äter man ju zinktabletter.
Jag kan förstå om långtidsförvaring inte är bra, det kanske blir för mycket zink, men om man har livsmedlet där bara några timmar så kan det väl inte vara farligt?
Zinkkärl ska man inte förvara något i.Rostfritt går men är inte heller bra.Maten kan få en konstig smak av stål
om ph värdet är lågt.Glas är klart bäst.avger ingenting oavsett ph värme mm

MissT

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 16 aug-13 kl 17:05 »
En gammal tråd, men något jag funderat på. Tänkte köpa nät till en tork som jag skall göra. Tittade på ett på Granngården, men läste på förpackningen att det var förzinkat och vågade inte köpa det. Har ju tänkt att torka sura bär och frukt m.m.
Vad för sorts nät skall man ha som inte är skadligt för hälsan? Och var köper man det? ::)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 16 aug-13 kl 22:38 »
Det blir väl knappast så blött i en tork att det någonsin fälls ut särskilt mycket zink från ett förzinkat nät. Åtminstone inte om det har fått bli lite gammalt och oxiderat på ytan innan man börjar använda det, och för den delen om man diskar det omedelbart före användning.

Annars bör ju rostfritt eller förnicklat/förkromat nät fungera bra. Obehandlat stål likaså även om det kommer att rosta om det utsätts för fukt och sura saker.

MissT

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 18 aug-13 kl 12:01 »
Tack för svar.
Hade tänkt torka lite sura och halvblöta saker, som krossade vinbär, äpplen m.m. Därför jag undrade.
Nätet jag såg på Granngården såg ut som rostfritt, men när jag läste på etiketten så var det zink.
Krom är väl inte heller bra att få i sej.
Jag har hittills torkat på smörpapper i ugn, men tänkte göra en kupévärmetork.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 18 aug-13 kl 12:38 »
Räcker det inte med plastnät, typ myggnät? Temperaturen skall väl inte över 60 grader?

Istället för att använda kupevärmare borde det väl gå att använda en kompressoravfuktare, finns för 1000kr och uppåt och ger inte så mycket värme och drar bara ett par hundra watt.

MissT

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 18 aug-13 kl 13:06 »
Jo plast kanske blir bäst.
Har redan köpt en kupévärmare, och tänkte göra en sådan här: http://anitab.svenskablogg.se/2011/07/14/basta-svamptorken-jag-haft/

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 18 aug-13 kl 13:38 »
Smidigt! Att bygga av spontad list är listigt, och blir snyggt.  Akta bara så det inte blir för varmt, kupevärmare har lite olika styrning och det kan bli problem om luften bromsas för mycket av ett antal lager tätpackad svamp.

Takfotsnät är lite grövre än myggnät, borde vara lättare att städa.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #12 skrivet: 18 aug-13 kl 19:46 »
Krom är väl inte heller bra att få i sej.

Nej, men krom är så kemiskt stabilt (och bildar dessutom ett passivt oxidskikt i luft) att det knappast kommer att överföras något till matvarorna. Ugnsgaller brukar t ex vara tillverkade av förkromat eller förnicklat stål.

För den delen bör man tänka på att rostfritt stål är legerat med krom och/eller nickel. Vanligtvis bägge.

Dela detta:

* Inloggade just nu

414 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser