Otrevliga raser....?

Startat av Perlan, 20 Jun-10 kl 21:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Perlan

Jag läser överallt om att alla hönsraser är väldigt trevliga. Så nu undrar jag om det är någon som råkat ut för en otrevlig ras eller liknande.
Självklart att det är väldigt individuellt  och ruvande hönor vill helst vara ifred.... men ni som förstår vad jag menar: finns det en ras ni inte tänker skaffa igen pga dess temprament?
Bor i ett hus i Värmland med min sambo och min lilla son:)

Azoo-Lina

Ja det finns det  :-\ Men inte för att de var elaka fåglar utan helt enkelt för att rasens karaktär inte passade mig. Precis som att det finns  hundraser som jag aldrig i livet skulle skaffa just för att karaktären inte passar mig även om det är snälla hundar.

Det finns ingen anledning att varna för mina "köp aldrig igen" raser för det kan mycket väl vara en av dina kommande favoritraser :D Helt enkelt för att du och jag förmodligen inte har exakt samma smak och önskemål om hur vår hönsflock ska vara.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Krågedal

Ja, som ovan håller jag med.... jag fick tre stycken Lohman höner för drygt ett år sedan, Har annars  kindahöns, min erfarenhet av Lohman´, är att de naggar gärna Kinda, attakerar tuppen,  :-X går gärna på egna upptåg :o.... Men deras ända fördel de lägger ett ägg om dagen, men ska ta bort dem (snart) o:)
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Helena R

Jag gillar inte höns som blir hysteriska och flaxar i panik när man kommer in i hönshuset. :(  Jag rör mig långsamt och ger dem tid att gå undan så de inte ska känna sig trängda men ett par blir ändå panikslagna. De andra hönorna är så lugna och förstår liksom att jag inte är nått hot. Man hoppas ju att deras beteende ska smitta av sig men icke!
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Bettyboop

Jag har 19 lohmanhöns och alla är mycket sociala och trevliga.
Ingen är dum alls.
Tjejerna håller på med dom hela tiden.
Så jag har ingen negativ upplevelse av dom.
däremot har jag haft en vit tupp till dom som blev så aggressiv.
Han har gått under klubban nu och jag har köpt en brun lohmantupp istället som växer upp nu.
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Rakadero

Jag skulle nog också säga att mina lohmannhönor är bland de trevligare av de hönsraser jag har, snälla, sociala och duktiga på att hitta mat själva ute. Den nackdel som jag ser med lohmann höns är att de kanske är lite mer sjukdomsbenägna, iaf om jag ser till min egen lilla begränsade erfarenhet.

Jag har fortfarande inte direkt någon ras jag skulle säga att jag inte vill ha. Vita leghornstuppar vill jag inte ha i och för sig, argsinta både mot varandra och folk, däremot är hönorna av samma ras himla trevliga....
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Bettyboop

Jag tror min tupp var en Leghorn..

En vit dum elak Leghorntupp

Han såg ut som en sån.

Så det förvånar mig inte om den rasen är sån i sinnet.
Har läst det lite överallt här nu om tupparna Leghorn.
Sen vet man inte om det stämmer såklart.

Mina Lohman har än så länge varit förskonade mot sjukdomar.
Har haft sån otur med de andra så det räcker.
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Azoo-Lina

Citat från: Bettyboop skrivet 22 Jun-10 kl 07:42
Jag tror min tupp var en Leghorn..

En vit dum elak Leghorntupp

Han såg ut som en sån.

Så det förvånar mig inte om den rasen är sån i sinnet.
Har läst det lite överallt här nu om tupparna Leghorn.
Sen vet man inte om det stämmer såklart.

Mina Lohman har än så länge varit förskonade mot sjukdomar.
Har haft sån otur med de andra så det räcker.

Förmodligen inte! Vit Leghorn är mycket ovanlig idag. Din tupp var förmodligenen Lohmantupp. Dom är ofta helt vita eller nästan helt vita och många gånger kallas dom för Leghorn just därför.

Jag har två riktiga vita Leghorntuppar här hemma och dom är definitivt inte elaka eller dumma.

Jag blir lite förvånad att det är så många som vet att vita Leghornstuppar är elaka i och med att väldigt få har rasen. :-\ (Gäller Leghorn/Italienare i alla färger)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bettyboop

Kanske är så att många jämför leghorn med lohman och läser man böcker och så så är väl Leghorn en mer flaxig och aktivare ras kanske. Bara en teori. De kanske har mer humör och så. Kanske därför man tror det beror på det?

trallallaa

Jag tror inte att det finns raser som är elakare än andra, OM man inte pratar om de extrema kamphönsraserna, men sådana finns inte ens i sverige.
De andra är nog baserat på personlighet och för tuppar, hur de hanskas med sitt testosteron.
Att svartmåla Leghorn, eller Lohman eller.....what ever, hjälper nog inte någon, vissa individer oberoende av ras blir som de blir, helt enkelt.

Nu har ju jag då haft förmånen att bara ha snälla höns och tuppar, fast vissa hönor skyddar sina kycklingar mer än andra, det tycker jag är helt ok,de gör sin hönsliga plikt.men behöver jag få tag på en kyckling ändå, ja då tar jag kycklingen utan att fråga hönsen  >:D .
Sedan kan det hanla om hur ens egen personlighet, krockar med en hönspersonlighet.
Tar min grannes tupp, som hon fick av mig, den var som ett lamm här, men där började den attackera alla människor .
Min man gick för att se den "arga tuppen", han gick in i  hönshuset,tuppen kom farande, men stannade någon meter innan, vände och lommade där ifrån. Så tuppen såg snabbt skillnad på person.

Kan nämna att den tuppen var en blandning StorKochin/Orpington och de räknas ju som de snälla raserna...
Men eftersom jag aldrig har haft en elak tupp,eller höna, så kanske jag pratar i natt mössan  :-[ , jag har nog bara tur att mina 6 tuppar är så snälla...

Bettyboop

Alltså jag tror nog det är som med alla andra djur.

Endel är värre än andra.
Ta vilket djurslag som helst

Jag tror inte det beror på människan i sig faktiskt.
Vi har inte kunnat göra något åt han psykiskt.
Han fick gå under klubban jag tar inga risker med en elak tupp

Den tuppen vi hade såg inte snäll ut från början när han kom hit.
Han skrek konstant hela dagarna och vaktade allt och alla i hönshuset från början och det blev bara värre och värre.
Så jag tror han hade något fel i huvudet.
Hönorna är jättesnälla men han va totalt puckad.

trallallaa

CitatEndel är värre än andra.
Ta vilket djurslag som helst
Det var nog det jag försökte säja.
CitatJag tror inte det beror på människan i sig faktiskt
Där tror jag nog att du ska tänka om, vissa individer passar helt enkelt inte ihop,personligheterna krockar och det har med BÅDA parter att göra.
Jag har inte sagt att det var fel att ta bort tuppen, jag skulle också ha gjort det, inte säljer jag medvetet en argsint tupp, eller ens ger bort, men fortfarande så har människan en stor del i hur ens djur beter sig...det är något att tänka på,vi människor är inte felfria...

Rakadero

Citat från: Azoo-Lina skrivet 22 Jun-10 kl 08:04
Förmodligen inte! Vit Leghorn är mycket ovanlig idag. Din tupp var förmodligenen Lohmantupp. Dom är ofta helt vita eller nästan helt vita och många gånger kallas dom för Leghorn just därför.

Jag har två riktiga vita Leghorntuppar här hemma och dom är definitivt inte elaka eller dumma.

Jag blir lite förvånad att det är så många som vet att vita Leghornstuppar är elaka i och med att väldigt få har rasen. :-\ (Gäller Leghorn/Italienare i alla färger)

Fast mina vet jag med största säkerhet att det är vit leghorn, de är köpta av en uppfödare av rasen, och han sa det att de mycket riktigt inte är speciellt vanliga längre. I  år köpte vi två brun leghorns ägg av honom, få se hurdana de blir. Det ser ut att bli en tupp och en höna. De är fyra veckor knappt nu.

Det är säkert en individgrej, jag hade en tupp och tre hönor av vit leghorn, tuppen fick många söner och döttrar, mest med blommeflickorna... han verkade föredra dem, hans söner ärvde hans humör.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

anders 67

Jag har mycket leghorn i olika färger och visst är rasen lite livligare(flaxigare) än andra raser MEN elaka tuppar har jag aldrig haft på den rasen.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

trallallaa

Tänkte bara nämna ,att idag ringde min "gårdsvakt" och sa att jag har en rabiessmittad MES (Dvärg) tupp :o . Hon (15år) försökte gå in i utegården för att ge hönsen potatis, men han anföll henne konstant :o. Så gör han inte med mig,hanskulle nog aldrig våga >:D .
Så i detta fall handlar det om personligheter som krockar  o:), han är ju så gooo  ;D .
Gör detta,att MES dvärg hamnar på elaka hönsras listan? (:)

Ethna

Gör detta,att MES dvärg hamnar på elaka hönsras listan? (:)

Absolut inte ;)

Ratchaburi

Mina erfarenheter av vithättor är allt annat än bra.

Alla de jag har haft har varit ganska otrevliga. Tupparna har varit helt galna och hönsen har inte varit mycket bättre de.

Har haft från helt olika linjer och de har varit lika allihopa.

Har en kompis som har vithättor som säger det samma sen om det är otur eller inte vet jag inte.

My name is not Rihanna....

Azoo-Lina

Citat från: Ratchaburi skrivet 01 Jul-10 kl 16:12
Mina erfarenheter av vithättor är allt annat än bra.

Alla de jag har haft har varit ganska otrevliga. Tupparna har varit helt galna och hönsen har inte varit mycket bättre de.

Har haft från helt olika linjer och de har varit lika allihopa.

Har en kompis som har vithättor som säger det samma sen om det är otur eller inte vet jag inte.
Jag har haft vithätta i både dvärg och stor. Kan spontant säga att jag inte känner något större behov att skaffa stora igen. Mina var verkligen inte elaka men tråkiga  ::)

Dvärgar vill jag ha igen så nu har jag i kläckaren. På dvärgsidan har jag dock haft en skogstokig tupp (och flera snälla trevliga). Den skogstokige tuppen slutade dock att anfalla allt i tid och otid när han blev "skalperad". Förmodligen hade han så stor och skymmande luva att han tyckte attack är bästa försvar när han inte såg något.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

477 Gäster, 0 användare