Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  är arrendeavgiften avdragsgill?  (läst 4850 gånger)

gård t salu

• Uppland
är arrendeavgiften avdragsgill?
« skrivet: 20 jun-10 kl 14:16 »
hej,
har en fråga ang arrende avgift. Är den avdragsgill? Gäller isåfall bostadshus, ekonomibyggnader, åker, bete, skog. Bostadshuset antar jag vi måste skriva separat i kontraktet?
mvh

Existens?

• Gäst
SV: är arrendeavgiften avdragsgill?
« Svar #1 skrivet: 20 jun-10 kl 14:23 »
Ja, självklart är den avdragsgill. Det är ju en utgift som du har för din rörelse.
Och bostadsdelen är ju lämpligt att lämna utanför, annars krånglar det till sig lite med förmån av fri bostad och sånt.

gård t salu

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 20 jun-10 kl 14:27 »
tack!

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 jun-10 kl 15:06 »
Ja, om du driver ett företag, men osäkert om du hyr för hobby. jag kan inte hobby-reglerna alls, det är ju nåt sorts mittimellan företag och privat som jag inte begriper mig på.

gård t salu

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 20 jun-10 kl 16:35 »
det är företag. :)

Danarp

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 20 jun-10 kl 19:24 »
Tänk på att ni har rimliga proportioner i erat kontrakt så att inte det blir en alldeldes för stor del i NV (i fall verket får för sig att kolla närmare på deklarationen). Taxeringsvärdet kan vara en riktlinje där det ju finns ett värde på bostad, ek.byggn och mark.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 21 jun-10 kl 16:47 »
Är det ett gårdsarrende tror jag inte att du behöver räkna bort bostadshuset... men där är det bäst att kolla med skattmasen innan.

I jordbruksverkets årliga statistik finns det uppgifter om vad de genomsnittliga arrendena ligger på för aktuellt län, om inte annat så kan du höra dig för med din arrendenämnd på orten vad som är rimligt att betala som arrende.
Det är fö till arrendenämnden du ska höra av dig om du tycker att arrendet är oskäligt eller om du vill få markskador eller byggnationer m.m. "prissatta"

Jag rekommenderar att du läser igenom jordabalken innan du skriver under så att du verkligen vet hur jordbruksarrenden fungerar, det skiljer sig en hel del mot en vanlig hyresrätt.

Bla annat så om du har ett 5 års arrende så kan du inte säga upp detta utan vidare om du vill flytta därifrån utan du är skyldig att bruka marken under arrendeperioden, annars kan ägaren leja bort det jobbet och skicka räkningen till dig... å andra sidan så har du på 5 års arrendet som regel rätt att få arrendet förlängt upp till 25 år, annars måste ägaren bevisa att han/hon själv ska bruka marken och det sk obillighetsbegreppet ska dessutom vara uppfyllt, vid en försäljning "ärver" den nya ägaren ingångna arrendeavtal och du har som regel förvärvsrätt vid försäljning och har således "första tjing" på att köpa stället  ;D

Så det är bäst att läsa på ordentligt innan.

trädman

« Svar #7 skrivet: 26 jun-10 kl 02:00 »
Är det ett gårdsarrende tror jag inte att du behöver räkna bort bostadshuset... men där är det bäst att kolla med skattmasen innan.

I jordbruksverkets årliga statistik finns det uppgifter om vad de genomsnittliga arrendena ligger på för aktuellt län, om inte annat så kan du höra dig för med din arrendenämnd på orten vad som är rimligt att betala som arrende.
Det är fö till arrendenämnden du ska höra av dig om du tycker att arrendet är oskäligt eller om du vill få markskador eller byggnationer m.m. "prissatta"

Jag rekommenderar att du läser igenom jordabalken innan du skriver under så att du verkligen vet hur jordbruksarrenden fungerar, det skiljer sig en hel del mot en vanlig hyresrätt.

Bla annat så om du har ett 5 års arrende så kan du inte säga upp detta utan vidare om du vill flytta därifrån utan du är skyldig att bruka marken under arrendeperioden, annars kan ägaren leja bort det jobbet och skicka räkningen till dig... å andra sidan så har du på 5 års arrendet som regel rätt att få arrendet förlängt upp till 25 år, annars måste ägaren bevisa att han/hon själv ska bruka marken och det sk obillighetsbegreppet ska dessutom vara uppfyllt, vid en försäljning "ärver" den nya ägaren ingångna arrendeavtal och du har som regel förvärvsrätt vid försäljning och har således "första tjing" på att köpa stället  ;D

Så det är bäst att läsa på ordentligt innan.

Var i JB står något om 25 år?

Denna "förvärvsrätt" ska kanske inte överskattas. Arrendatorn har förköpsrätt om det är ett gårdsarrende (dvs bostad ingår). Det innebär dock att arrendatorn har möjlighet att köpa till samma pris som den högstbjudande vid försäljningen av fastigheten. Det behöver således inte bli något särskilt förmånligt pris...

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 26 jun-10 kl 10:51 »
Om du läser igenom JB så hittar du rätten till förlängning av 5 års arrende med då 4 förlängningar = 25 år.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 jun-10 kl 12:08 »
Läser och läser... ;)

9 kap. Jordbruksarrende

...

Rätt till förlängning av arrendeavtalet m.m.

7 § Bestämmelserna i 8--13 §§ gäller vid arrende för viss tid, utom när
1. arrendetiden uppgår till högst ett år och arrendet icke omfattar bostad för arrendatorn, eller
2. jordägaren säger upp arrendeavtalet på den grund att arrenderätten är förverkad eller förhållande som avses i 8 kap. 14 § föreligger, dock inte om i uppsägningen anges att den sker till arrendetidens utgång.

Förbehåll att arrenderätten icke skall vara förenad med rätt till förlängning gäller, om det godkänts av arrendenämnden. Lag (1984:678).
Ändrad gm SFS 1984:678, ikraft 1985-01-01, överg.best.

8 § Om jordägaren har sagt upp arrendeavtalet, har arrendatorn rätt till förlängning av detta, utom när
1. arrenderätten är förverkad eller förhållande som avses i 8 kap. 14 § föreligger,
2. arrendatorn i annat fall åsidosatt sina förpliktelser i sådan mån att avtalet skäligen icke bör förlängas,
3. jordägaren gör sannolikt, att han själv, hans make eller avkomling skall bruka arrendestället, och det ej är obilligt mot arrendatorn att arrendeförhållandet upphör,
4. jordägaren gör sannolikt, att arrendestället behövs för en mera ändamålsenlig indelning i brukningsenheter, och det ej av särskilda skäl är obilligt mot arrendatorn att arrendeförhållandet upphör,
5. jordägaren gör sannolikt, att arrendestället skall användas i enlighet med en detaljplan,
6. jordägaren i annat fall gör sannolikt, att arrendestället skall användas för annat ändamål än jordbruk, och det ej är obilligt mot arrendatorn att arrendeförhållandet upphör.

Något om 25 år hittar jag alls icke.

trädman

« Svar #10 skrivet: 04 jul-10 kl 01:40 »
Om du läser igenom JB så hittar du rätten till förlängning av 5 års arrende med då 4 förlängningar = 25 år.

Då läser vi nog inte i samma JB. Sist jag tittade efter så stod inget som begränsade rätten till förlängning till 25 år. Det kanske ha ändrats nyligen, men Ulriks efterforskningar tyder på att den gamla vanliga varianten fortfarande gäller.

Dela detta:

* Inloggade just nu

687 gäster, 2 användare
PLund, PetterH

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser