Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avstånd spis - spiskåpa i plåt  (läst 11905 gånger)

Rasmus

Avstånd spis - spiskåpa i plåt
« skrivet: 19 jun-10 kl 18:55 »
Istället för en vanlig spisfläkt funderar jag på att fixa en enkel spiskåpa i plåt av modell från omkring sekelskiftet 1800-1900 ovanför en elspis.

Moderna spisfläktar verkar sitta en halvmeter ovanför spisen, men på vilket avstånd kan en spiskåpa utan fläkt placeras för att fungera bra?

_ingemar_

SV: Avstånd spis - spiskåpa i plåt
« Svar #1 skrivet: 19 jun-10 kl 20:16 »
kan ju vara bra å kunna titta i kastrullerna iaf

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 19 jun-10 kl 21:32 »
Om spiskåpan går hela vägen ut till spisens framsida så bör den absolut inte vara lägre än en halvmeter över, annars blir den för mycket i vägen. Med en grundare spiskåpa kan den nog få gå lite längre ner, låt säga att för varje cm du sänker spiskåpan så måste du dra in den 2 cm.

En del spiskåpor som sitter i lägenheter med mekanisk ventilation har en nerfällbar klaff längst ut som man kan fälla ner för att få bättre utsug när man håller på med osande matlagning men som får stå uppfälld till vardags.

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 19 jun-10 kl 21:44 »
Finns ju lösningar där det sitter som en uppsamlingstratt nästan uppe vid taket. Så vik till nått av kartong och testa på plats vad som är snyggast!  :)

Rasmus

Gärna över en halvmeter...
« Svar #4 skrivet: 19 jun-10 kl 22:07 »
I köket är det 262 cm från golvet till köket, och ungefär 174 cm från spisen till taket.

_ingemar_
Jag vill helst inte sätta tratten så toklångt ned som de sitter på de mondäna fläktarna gör... så kastrullerna vill jag gärna se!

torbjorn
Det är denna typ av kåpa http://www.stadsmuseum.stockholm.se/byggvard.php?artikel=99&bild=2&sprak=svenska som jag tänkte på och jag hade, som nämnts ovan, tänkt sätta den högre än 50 cm över spisen som är 60 cm djup och bred... tratten får gärna sitta minst 75 cm ovanför spisen... hur fungerar det i din teori? Det fungerade ju med gamla vedspisar förr, och då borde det funka nu också tycker jag... eller?

ersam
Jag har samlat på mig stora kartongbitar för att testa utseendet, men först skulle jag vilja veta om någon kan berätta hur det funkar för dem.

Hagmarken

• Södermanland
    • Mitt Universum
« Svar #5 skrivet: 19 jun-10 kl 23:22 »
Min spiskåpa av plåt, tillverkad för platsen, sitter ca 1.60 meter över golvet. Spisen är normala 90 cm hög och takhöjden är 2,6 m. Kåpan fångar upp os och ånga som sedan leds vidare ut genom murstockens imkanal. Det fungerar utmärkt utan fläkt till. Man måste kunna se ner i kastrullerna uran att slå huvudet i kåpan och kåpan går ut 60 cm precis som spisen.

Kolla in i äldre hus hur det såg ut. Hembygdsgårdar kan vara en inspirationskälla.
Lever nu, blickar bakåt, tänker framåt!
http://mittuniversum.wordpress.com

Rasmus

Förlagor
« Svar #6 skrivet: 19 jun-10 kl 23:46 »
Tack för det! Jag bor i en banvaktstuga och de byggdes oftast efter samma ritningar. I en annan stuga av samma modell sitter en sån spiskåpa 1600 över marken med en takhöjd om 2600 över den vedspisen. Får försöka knåp ihop ett förslag då... då har jag bara att övertyga sambon om att låta göra en tratt....

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser