Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sagoböcker gärna med förankring inom mytologin för vuxna  (läst 1911 gånger)

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
Precis som rubriken lyder. Jag vill ha tips. Har boken "en klunk av kvasers blod" som jag varmt rekommenderar. Jag brukar läsa en liten godnattsaga för övernattande gäster i min vagn :-[ Men nu börjar det bli så att jag kan sagorna utantill och vill gärna få in nån ny bok. Vore fint om berättelsernas längd är sådan att man kan läsa dom på en halvtimme eller kortare.

Boken jag har innehåller ett axplock av sagor från olika kulturers mytologi.
Tacksam för alla tips :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

lialan

• Västergötland
SV: Sagoböcker gärna med förankring inom mytologin för vuxna
« Svar #1 skrivet: 18 jun-10 kl 22:31 »
Bra Böckers bokklubb gav för kanske 15 år sedan ut en serie på sju fina sagoböcker med folksagor för vuxna från världens alla hörn. Går säkert att få ttag på på antikvariat.
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 18 jun-10 kl 22:37 »
Precis dessa tänkte jag tipsa om! :D
De heter Folksagor och har olika undertitlar, jag har två, "Gudar och människor" samt "Ur oknyttens värld". Det är definitivt sagor som vuxna kan njuta av, fina snuskbilder osså!  ;D

Jag är ff skitsur på mig själv för jag såg  övriga delar på loppis, och köpte inte, min snålis..

Sen när vi ändå är inne på snusk så finns Osedliga historier o det är verkligen inte ämnat för barnöron  :o
« Senast ändrad: 18 jun-10 kl 22:42 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 18 jun-10 kl 22:45 »
Men om du har en återkommande gäst så kan jag rekomendera Michael Ende´s Momo, kampen om tiden.
Han har även skrivit Oändliga historien.
barnsliga o samtidigt tunga filosofiska verk :-)

Eller Ursula K. LeGuin : böckerna om ö-världen

« Senast ändrad: 18 jun-10 kl 22:52 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Snickarn

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 18 jun-10 kl 22:58 »
Hittade alla folksagor men valde att köpa tre. Man är ju inte gjord av pengar... längre :)

Övärlden läste jag för länge sen och den är fin men inte vad jag söker efter. Vill ha kortare berättelser :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

Mamsingen

• Småland
« Svar #5 skrivet: 18 jun-10 kl 23:31 »
Fick just en underbar idé!  Tack Snickar´n!
Jag älskar ju att skriva och ska försöka mig på detta, små sagor för vuxna!
Sen ska jag testa dem på mina besökare.. o mina ungdomar hemma:)
Ska bli så kul!
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 19 jun-10 kl 11:16 »
Låter härligt :)
//Snickarn

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser