Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER  (läst 99893 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER
« Svar #220 skrivet: 27 sep-10 kl 06:28 »
Det är mycket obekräftade påståenden som framförs här.

Jakobsson

« Svar #221 skrivet: 27 sep-10 kl 07:42 »
Jag kan med 100% säkerhet säga att Stig-Anders hästar INTE stod inne i sin spilta hela vintern!
I vintras bodde en man hos Stig-Anders & hjälpte honom med att ta in & ut hästarna. Dessutom kan jag säga att anmärkningen som gjordes där det togs ett foto på stallbacken för att visa att det inte fanns hästspår i snön togs den dan i februari då det snöade som allra värst vilket är bevisat. Med andra ord så hade spåren snöat igen. Det som anmärktes att det inte fanns spår i snön vd närmaste hagen närmast stallet & att det därmed gjordes en anmärkning kring det är också motbevisat då hästarna gick på Mossen i en helt annan hage. Men detta skrev inspektören inget om i sina utlåtanden! Dessutom har det aldrig påståtts att dom sått inne hela vintern! Det handlar om 2 dygn.

Jag var där igår, såg allt med egna ögon! Den som inte varit det, ska inte yttra sig i frågan. Spiltorna e 2 ggr större än på våran lokala ridskola till att börja med. De 3 flickera kan både röra sig, ligga, stå osv MED väldigt god marginal. Jag var i dom igår med häst i UTAN problem! Eller förresten var vi 4 st i den tillsammans med Mona, men det var inte ens trångt! Så den som skrivit ngnstans i tråden att det inte gick, den pesonen har inte fog för det!!!

Dessutom har han fint hö på skullen som han tagit in i somras. Andre skörden hann inte tas in tack vare allt trakasserande från länsstyrelsens sida. Senaste protokollet från länsstyrelsen är blankt! Allt som tidigare anmärkts på är sen länge tillrättalagts, såsom sjukbox, strö & det andra. Djurförbudet grundas på gamla anmräningar som inte längre finns att anmärka på samt att dom TROR att han inte kommer att klara dom i vinter. Men inte drar vi in körkortet från ngn som vi TROR kommer att köra för fort, eller ger sparken till ngn vi TROR kommer att miss sköta sitt jobb?

Stig-Anders hade omkring 500 människor på gården igår totalt under hela dagen. Alla som var där fick med egna ögon se & bilda sig en uppfattning om det hela. Dessutom fanns protokollen att tillgå för den som ville. Trots ALLA dessa människor som fanns där kom Stig-Anders längs vägen med sina 3 flicker i lugn & fin takt. Hela stallbacken var full med människor, endast en liten halvcirkel runt uppbindningsplatsen var folktom. Stig-Anders styrde vant in flickera där, pratade med dom lugnt & fint & så länge han var där var hästarna HELT oberörda av uppståndelsen. Han selade hästarna vant, spände för & sen kördes det timmervagn. Den som TROR att han inte klarar att leda sina hästar, den har inte sett & upplevt honom med dom. Kan tillägga att från hagen där dom var i går till gården var det 800 m som han gick med dessa 3 ardennerdamer UTAN problem. Det kom bilar körande, med ett ljud & en liten touch i tömmen svängde hästarna in på åkern intill så bilarna lätt kunde åka förbi, sen samma sak igen med att få ut dom på den lilla grusvägen. Känslan, värmen, kontakten, samspelet mellan dessa 4, alltså Stig-Anders & sina 3 hästar, har jag ALDRIG ngnstans upplevt nånsin. Det var det absolut i särklass bästa hästhanterandet jag sett!!! & det står jag för! Vi var där i 8 timmar.

//
Jakobssons fru

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #222 skrivet: 27 sep-10 kl 09:19 »
  Ä fan det är ju knappast någon i de att snacka men du ju   du glider ju undan bara med typ skritmaskiner  vafan är det för tidfreds ställes fören häst att gå runt runt  ser bara en sån häst som totalt järn död  lika så är dom i hopknölade så dom är blockerade i hjärnan    bara för att tillfreds ställa någon fjolla så att det ska se snyggt ut . och i for sättningen kan du ju fortsätta att försvara  in kompetenta djurinspektör skälv   för den diskuskon ger ju inge som ja ser det för vad du glömmer så är det ju deras  tro att dom följer laboken nädu dom har ofta egna tolkningar med  spelet men nu får det vara slut snackat från min sida i alla fall . Så tack och hej

Läser du vad jag skriver eller har du bara otur när du tänker?? Läs mitt inlägg igen, speciellt meningen " Sedan är det inte en hästhållning jag sympatiserar med men är alternativet att stå still i spiltan hela dygnet så gör jag hellre så."

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #223 skrivet: 27 sep-10 kl 09:26 »

Känslan, värmen, kontakten, samspelet mellan dessa 4, alltså Stig-Anders & sina 3 hästar, har jag ALDRIG ngnstans upplevt nånsin. Det var det absolut i särklass bästa hästhanterandet jag sett!!! & det står jag för!

Det är väl därför han kallas Hästmannen, för att han har en så innerlig och varm kontakt med sina djur. :) I just den frågan är det nog ingen som skulle påpeka om brister, det syntes ex.vis väl i dokumentären.
Just därför hade det väl varit utmärkt om någon som bor nära hade kunnat tänka sig ta över ansvaret för hästarna när nu djurförbudet verkar bestå men att Hästmannen hade fått tillgång till dem just för kontakten.

Falin

• -
« Svar #224 skrivet: 27 sep-10 kl 10:56 »
Djurförbudet grundas på gamla anmräningar som inte längre finns att anmärka på samt att dom TROR att han inte kommer att klara dom i vinter. Men inte drar vi in körkortet från ngn som vi TROR kommer att köra för fort, eller ger sparken till ngn vi TROR kommer att miss sköta sitt jobb?

Men han säger ju själv att han inte klarar av att sköta hästarna vintertid.

Jakobsson

« Svar #225 skrivet: 27 sep-10 kl 11:06 »
Men han säger ju själv att han inte klarar av att sköta hästarna vintertid.

Det sa han när han var sjuk, att han inte klarade det då. Men han e frisk som en nötkärna nu, det kan jag intyga!
Dessutom om det skulle krisa så finns det ett helt arbetslag runt honom som kan hjälpa honom med det han behöver hjälp med om det skulle uppstå ngt.

//
Jakobssons fru

zapp

• Gäst
« Svar #226 skrivet: 27 sep-10 kl 12:28 »
Jag undrar varför så många tycker hans hästhållning är dålig?? är det för dom får vara hästar? Läste om skrittmaskin,, undrar varför dom är på väg att förbjudas av de flesta försäkringsbolag?? kan det vara för skaderisken?? och hur många gångarter har en häst naturligt?? 2? 4? 5?

Stig-Anders kommer få all hjälp han kommer behöva med hästarna, funderar själv på hur man kan hjälpa honom för o få ha kvar dom. Kanske hjälpa honom och bygga om till lösdrift? ordna ett schema för de som vill att åka förbi och mocka o bära in halm/hö?? finns så mycket...
Vad gäller djurinspektörerna så ger jag inte mycket för deras utlåtande då de följer citeslistan som är uppåt väggarna fel, sen är frågan hur många av dom som ens har erfarenhet praktisk sådan och inte bara är pålästa?

Och att hans hästar skulle stå still i spilta under vintern är föga troligt, en man som älskar sina djur som han gör... är sällsynta... hela den här debatten om honom och hans hästar kanske handlar mer om avundsjuka?
Hur som är det min högsta önskan att kunna lära mig att få den fina kontakt som han har med hästarna.
Som den lille gubben på Bollerup för några år sedan, kom med en Shire hingst, stor häst liten gammal gubbe, ett sto säkert i brunst, hingsten brusar upp, och vill han gå, då går han, gubben säger lugnt, nej lilla gubben gå fint nu, och hästen fogar sig och vandrar lugnt vidare... Så att Stig-Anders inte klarar sina tre för dom e stora.. rent o skärt skitsnack...

JBF

• Småland
« Svar #227 skrivet: 27 sep-10 kl 12:46 »
Ursäkta, men är det bara jag som känner att det är lite olustigt att man skall bygga upp sin hästhållning på att "andra" ska hjälpa till....  ??? ??? Han får väl ändå inte äga några hästar, då spelar det ju ingen roll om så halva landet ställde upp för att hjälpa till.
Klarar man inte av att ta hand om sina djur så skall man inte ha några djur.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

zapp

• Gäst
« Svar #228 skrivet: 27 sep-10 kl 12:51 »
Du tror inte att det är så att man vill hjälpa honom för att han redan har en hästhållning och den håller honom vid liv? och om man inte kan hjälpas åt vad ska man då göra? förtäras av sin egoism?

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #229 skrivet: 27 sep-10 kl 12:58 »
Ursäkta, men är det bara jag som känner att det är lite olustigt att man skall bygga upp sin hästhållning på att "andra" ska hjälpa till....  ??? ??? Han får väl ändå inte äga några hästar, då spelar det ju ingen roll om så halva landet ställde upp för att hjälpa till.

Nej det är inte bara du. Det är jag också...

Jag tycker att det är bra att hästmannen inte får ha kvar sina djur eftersom han inte sköter om dem tillräckligt bra.
Visst förstår jag att det är jobbigt för honom att bli av med dem, men han har ju fått flera chanser att bättra sig och ignorerat dessa  :(

Man kan inte få hur många chanser som helst när det gäller djurs hälsa och välmående...

Ni som vill och kan hjälpa honom: Jättebra, om det är vad han vill, men annars får han nog helt enkelt stå sitt kast, precis som alla andra...
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

JBF

• Småland
« Svar #230 skrivet: 27 sep-10 kl 13:03 »
Nej det är inte bara du. Det är jag också...

Jag tycker att det är bra att hästmannen inte får ha kvar sina djur eftersom han inte sköter om dem tillräckligt bra.
Visst förstår jag att det är jobbigt för honom att bli av med dem, men han har ju fått flera chanser att bättra sig och ignorerat dessa  :(

Man kan inte få hur många chanser som helst när det gäller djurs hälsa och välmående...

Ni som vill och kan hjälpa honom: Jättebra, om det är vad han vill, men annars får han nog helt enkelt stå sitt kast, precis som alla andra...
Amen to that!
Zapp: Förtäras av sin egoism? Jag vägrar tro att myndigheten tar godtyckliga beslut. I dessa fall måste det ju finnas substans i vad de säger/skriver. Det verkar det ju också görai det aktuella fallet.. Mannen kan ju inte ta hand om sina djur, och därför får han inte ha kvar dem längre. Svårare än så är det ju inte.  Att "någon" hjälper honom löser ju inte problemen. Ska de stå som ansvariga ägare för hästarna? Vad händer när Hästmannen helt plötsligt inte vill ha sina hästar på lösdrift.. Gamla gubbar kan vara envisa  :-X Vad gör man då? Om han äger hästarna får han ju göra som han vill, tills myndigheten sätter stopp för det. Och det är väl där vi är nu??
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

zapp

• Gäst
« Svar #231 skrivet: 27 sep-10 kl 13:50 »
Så du menar att myndigheterna alltid har rätt?
Hans hästar är allt annat än misskötta eller vanvårdade om man jämför med andra.. ta bara minkindustrin?
Och den dagen han inte vill ha sina hästar är nog den dagen han lämnar in för gott och då kommer det finnas så många som vill ge dessa hästar en god fortsättning på sin tid här på jorden.

Anledningen till att jag inte har något till övers för myndigheterna och deras sätt att se på det är för jag arbetar aktivt mot deras okunnighet och ignorans, dom väljer ut få som märks i media sen tror alla att dom jobbar stenhårt.. Dom följer inte ens sina egna lagar utan skriver nya från fall till fall verkar det som.
Det du kallar djurplågeri som han gör är det gamla sättet att hålla djur och förr var hästarna mycket friskare än dom är idag då dom ska proppas fulla med kemiska preparat och hållas från sin natur...
Och får han hjälp att ha kvar sina hästar så är det väl fan så mycket bättre än att dom ska splittra den lilla flock dom har blivit?  Hästarna litar blint på sina vänner i hagen, men kommer dom till nya ställen hamnar dom i en annan rang om dom ens har tur att få gå i flock...

Och ja... han är envis.... envis om att hans flickor ska ha det bra, han bryr sig mer om sina hästar än de flesta människor bryr sig om andra människor,,, han har något som saknas i detta samhälle.... empati....

JBF

• Småland
« Svar #232 skrivet: 27 sep-10 kl 14:09 »
Hans hästar är allt annat än misskötta eller vanvårdade om man jämför med andra.. ta bara minkindustrin?
Och den dagen han inte vill ha sina hästar är nog den dagen han lämnar in för gott och då kommer det finnas så många som vill ge dessa hästar en god fortsättning på sin tid här på jorden.

Anledningen till att jag inte har något till övers för myndigheterna och deras sätt att se på det är för jag arbetar aktivt mot deras okunnighet och ignorans, dom väljer ut få som märks i media sen tror alla att dom jobbar stenhårt.. Dom följer inte ens sina egna lagar utan skriver nya från fall till fall verkar det som.
Det du kallar djurplågeri som han gör är det gamla sättet att hålla djur och förr var hästarna mycket friskare än dom är idag då dom ska proppas fulla med kemiska preparat och hållas från sin natur...
Och får han hjälp att ha kvar sina hästar så är det väl fan så mycket bättre än att dom ska splittra den lilla flock dom har blivit?  Hästarna litar blint på sina vänner i hagen, men kommer dom till nya ställen hamnar dom i en annan rang om dom ens har tur att få gå i flock...

Och ja... han är envis.... envis om att hans flickor ska ha det bra, han bryr sig mer om sina hästar än de flesta människor bryr sig om andra människor,,, han har något som saknas i detta samhälle.... empati....
Jobbar du för "Djurens rätt" eller? Du verkar veta mycket om mig och min djurhållning som kan döma mig som du gjorde i ditt inlägg. Har du läst boken "Hästmannen". Hovsprickorna på en av "flickera" var inte av denna världen. Hon skulle inte ha jobbat i det tillståndet.
Jag menar verkligen inte att myndigheter har rätt. Och i detta fallet, med en "känd person" så har de nog fått fundera extra länge på hur de skall göra, med tanke på att såna här reaktioner kan uppstå. Ingen hade bråkat om Hästmannens hästar om inte Gerdehag skrivit en bok om honom, då hade han bara varit ett original som vanvårdar sina djur.

Hästar som jobbar mår bra, men det finns mycket annat som hästar skall ha, tex säkra utrymmen, daglig utevistelse, veterinärvård när det behövs, regelbunden hovvård och bra foder samt strö i box/spilta. Det är ju här det har brustit.
Frågan är ju inte om han vill ha kvar sina hästar. Han KLARAR ju inte av att ta hand om dem. Sen att flocken splittras må vara hänt, och att du ens tar upp det som argument här är snudd på löjligt.

Gällande djurskyddslagar så finns de att läsa i sin helhet på jordbruksverkets hemsida, och det är med stöd av dessa lagar som beslutet om djurförbudet har fattats. Jag håller det för otroligt att "man hittat på egna nya lagar". Tala om "okunnighet och ignorans".

JBF

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #233 skrivet: 27 sep-10 kl 14:31 »

Förstår inte denna olust, faktist. Högvakten kommer ju undan med det. Förvisso lever de i lyx, men den bygger på massiva ideela verksamheter och resurser:

Citera
Hela stallet är fullt av sponsorers namnbrickor. Livgardet bekostar bara ryttarna. Hästarna ägs av Beridna högvakten, som är en ideell förening. Utan sponsorer och medlemsavgifter skulle verksamheten rasa samman.

http://www.dn.se/sthlm/hogvaktens-hastar-far-liv-i-lyx-1.418794

Här finns dessutom nåt att bita tag i för djurskyddet:
Citera
”Högvaktens hästar plågas”

Hästarna som används i kungens högvakt plågas, hävdar värnpliktiga vid Livgardet i Stockholm.

Enligt anklagelserna blir hästarna slagna med knytnävar och redskap av befälen.

- Vi har blivit tillsagda att om hästarna jävlas så ska vi slå dem, säger en anonym källa till tidningen Värnpliktsnytt.

http://www.expressen.se/nyheter/1.186777/hogvaktens-hastar-plagas
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

JBF

• Småland
« Svar #234 skrivet: 27 sep-10 kl 14:43 »
Jobbar Eulalia också för Djurens Rätt eller??  ;) Nja, att dra likheter mellan Beridna Högvakten och Hästmannen är nog lite magstarkt. Inte sponsras väl Beridna Högvakten för att hästarnas annars skulle vanvårdas?? Inte sponsras väl de för att "ägarna" fått djurförbud??

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #235 skrivet: 27 sep-10 kl 14:58 »
Jobbar Eulalia också för Djurens Rätt eller??  ;)
Ursäkta men jag förstår inte vad frågan grundar sig på, kan du förtydliga?

Citera

Nja, att dra likheter mellan Beridna Högvakten och Hästmannen är nog lite magstarkt. Inte sponsras väl Beridna Högvakten för att hästarnas annars skulle vanvårdas?? Inte sponsras väl de för att "ägarna" fått djurförbud??

Kanske har du rätt, det är lite magstarkt att inte göra skillnad på folk o folk  :)  eller i detta fall institution och institution.

Enligt vad jag förstår så bygger inte det massiva stödet och uppmuntran till hästmannen på att han annars skulle utsätta sina djur för vanvård.
Utan på att en massa människor tydligen anser att han behandlats ojuste av myndigheterna, och vill stödja hans sätt att hålla djur.
Han är väl lite av en institution, i det att han framhärdar i sin djurhållning, och visar att djur kan må bra även om myndigheternas paragrafryttare rider som maror över hans verksamhet..
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

JBF

• Småland
« Svar #236 skrivet: 27 sep-10 kl 15:20 »
Ursäkta men jag förstår inte vad frågan grundar sig på, kan du förtydliga?
Nä, det var ju så jag skrev till Zapp ovan, när jag tyckte att det var lite (i mitt tycke) lustiga argument. Självklart är man fri att tycka som man vill, och är man medlem i Djurens Rätt får man ju gärna vara det. Jag är det inte  ;D

Jag antar att djurskyddsmyndigheten gör besök och vidtar åtgärder även hos Beridna Högvakten. Och såvitt jag vet så har de inte belagts med djurförbud....

Du menar att många vill stödja hans sätt att hålla djur... Du menar alltså att det är fler som tycker att det är OK att djuren hålls inne flera dygn, med undermåligt strö och foder, samt att veterinär- och hovvård inte ordnas när det behövs? Det är väl ändå detta som är grund till djurförbudet?

zapp

• Gäst
« Svar #237 skrivet: 27 sep-10 kl 15:23 »
Jobbar du för "Djurens rätt" eller? Du verkar veta mycket om mig och min djurhållning som kan döma mig som du gjorde i ditt inlägg. Har du läst boken "Hästmannen". Hovsprickorna på en av "flickera" var inte av denna världen. Hon skulle inte ha jobbat i det tillståndet.
Jag menar verkligen inte att myndigheter har rätt. Och i detta fallet, med en "känd person" så har de nog fått fundera extra länge på hur de skall göra, med tanke på att såna här reaktioner kan uppstå. Ingen hade bråkat om Hästmannens hästar om inte Gerdehag skrivit en bok om honom, då hade han bara varit ett original som vanvårdar sina djur.

Hästar som jobbar mår bra, men det finns mycket annat som hästar skall ha, tex säkra utrymmen, daglig utevistelse, veterinärvård när det behövs, regelbunden hovvård och bra foder samt strö i box/spilta. Det är ju här det har brustit.
Frågan är ju inte om han vill ha kvar sina hästar. Han KLARAR ju inte av att ta hand om dem. Sen att flocken splittras må vara hänt, och att du ens tar upp det som argument här är snudd på löjligt.

Gällande djurskyddslagar så finns de att läsa i sin helhet på jordbruksverkets hemsida, och det är med stöd av dessa lagar som beslutet om djurförbudet har fattats. Jag håller det för otroligt att "man hittat på egna nya lagar". Tala om "okunnighet och ignorans".

JBF
Svar på frågan om djurens rätt är nej, jag jobbar på ett annat sätt för att uppmärksamma missförhållanden i djurhantering.. En häst äter inte en massa olika foder i de vilda, gräs och olika örter ja, men kraft? lusern, och annat har ja inte sett en häst gå o köpa sig ännu... hov vård är ett måste ja, men rätt verkade hovar behöver man inte verka lika ofta då dom slits ner rätt av sig själva, en hovspricka beror på FEL verkade hovar där belastningen ligger fel... så vems e felet om man ska dra in det? Hans eller hovslagaren??

Och boken skrevs EFTER att han lämnat ifrån sig djuren första gången när han hamnade på hemmet en tid...

Och att man ger sig på de som redan ligger ner är ju en sak vår kära jordbrukstyrelse gärna gör därför behövs det att folk står upp och talar om att detta inte är fel som inte går att åtgärda...

Att Eualia II tar en likhet med högvakten tycker jag är bra... för hur skulle dom klara sig utan sponsorer då ryttarna är totalt okunniga.. tror det var tre av tolv i senaste högvakten som hade någon hästvana, 1 av 12 som var god ryttare... Eller så kan vi dra in ridskolor i detta... hur hålls deras hästar? ute i en lerhage några timmar medans det mockas, sen in.. ridas av flera elever 3-4 timmar dag... Industri.. nä om du tänker efter så inser nog du med att hans hästar har det bättre än de flesta hästar i detta land... både högt o lågt...

JBF

• Småland
« Svar #238 skrivet: 27 sep-10 kl 15:39 »
Svar på frågan om djurens rätt är nej, jag jobbar på ett annat sätt för att uppmärksamma missförhållanden i djurhantering.. En häst äter inte en massa olika foder i de vilda, gräs och olika örter ja, men kraft? lusern, och annat har ja inte sett en häst gå o köpa sig ännu... hov vård är ett måste ja, men rätt verkade hovar behöver man inte verka lika ofta då dom slits ner rätt av sig själva, en hovspricka beror på FEL verkade hovar där belastningen ligger fel... så vems e felet om man ska dra in det? Hans eller hovslagaren??

Och boken skrevs EFTER att han lämnat ifrån sig djuren första gången när han hamnade på hemmet en tid...

Och att man ger sig på de som redan ligger ner är ju en sak vår kära jordbrukstyrelse gärna gör därför behövs det att folk står upp och talar om att detta inte är fel som inte går att åtgärda...

Att Eualia II tar en likhet med högvakten tycker jag är bra... för hur skulle dom klara sig utan sponsorer då ryttarna är totalt okunniga.. tror det var tre av tolv i senaste högvakten som hade någon hästvana, 1 av 12 som var god ryttare... Eller så kan vi dra in ridskolor i detta... hur hålls deras hästar? ute i en lerhage några timmar medans det mockas, sen in.. ridas av flera elever 3-4 timmar dag... Industri.. nä om du tänker efter så inser nog du med att hans hästar har det bättre än de flesta hästar i detta land... både högt o lågt...

Att andra hästar har det dåligt, gör ju inte automatiskt att Hästmannens hästar mår bättre. Kom med riktiga argument. Länsstyrelsen anser fortfarande att hästmannens hästar far illa. Far hästarna illa i andra stall hoppas och utgår jag ifrån att myndigheterna tar tag i det också, precis som de nu tagit tag i hästmannens djurhållning. Hur många år har de inte varit på honom om än det ena och än det andra.

Gällande hästens hov så spelar det ingen roll vem som orsakat det, som hästägare är man ändå ansvarig, på sjukhus eller ej.... Så om man ska dra in det så är det alltså ägarens fel.. Och en hovslagare som orsakar dylika skador skulle inte ha en kund kvar efter ett par månader, så det är nog fantasier att försöka skylla på någon annan än ägaren..

Dina idéer kring likheten mellan BH och hästmannen orkar jag inte ens svara på just nu. Vad har de värnpliktigas ridkunnighet med ägandet av hästarna att göra???

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #239 skrivet: 27 sep-10 kl 16:25 »

Vad har minkindustrin med detta att göra? Hästarna mår väl inte bättre av den jämförelsen?  Det är inte ok att rättfärdiga hästarnas situation bara för att de mår " ok" , eller för att de iaf har det bättre än ett riktigt illa fall av vanskötsel. Det finns bara en sak som gäller när det handlar om misskötsel, och det är nolltolerans!! Inga gråzoner är ok!

Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser