Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER  (läst 100070 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER
« Svar #100 skrivet: 15 sep-10 kl 20:25 »
Nu är det ju så att det tydligt framgår i länken ovan att Stig-Anders har hjälp till att ta in hö på hösten, men många här verkar jävligt glada i att skriva men inte läsa på ordentligt. Och varför inte packa in er i bilar och gemensamt åka upp och delta i manifestationen på Stig-anders gård och få möjlighet att se allt med egna ögon.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

JBF

• Småland
« Svar #101 skrivet: 15 sep-10 kl 20:36 »
Från en som inte läst på allt, men är jävligt glad i att skriva ändå: Vilken manifestation?? Står det att läsa om i länken? Det lilla jag skumläste var ju bara idealiserade bilder av "Hästmannen" med fina sommarfoton. Redan i boken som kom för flera år sen framgick med all tydlighet att en av hästarna hade väldigt misskötta hovar, med en stor bit borta på höger fram.
Om man ifrågasätter myndighetsbeslutet kanske man skall vända sig till dem som fattat beslutet... Om man har motbevis alltså.

Eller tror ni på fullaste allvar att "någon vill sätta dit S-A"?
Problemen verkar ju vara återuppkommande varje vinter, i filmen/boken kunde man ju se att spiltväggar var söndersparkade och hängde på trekvart och att folk fick rycka in och hjälpa för att han skulle få hästarna tillbaka. Nej tyvärr, kan man av olika anledningar inte ta hand om sina djur så är det bra att myndigheten finns som kan ta tag i saken. För övrigt så har nog inspektörerna vridit och vänt på alla möjligheter med tanke på att risk för "folkstorm" förelåg.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #102 skrivet: 15 sep-10 kl 20:45 »
Från en som inte läst på allt, men är jävligt glad i att skriva ändå: Vilken manifestation?? Står det att läsa om i länken? Det lilla jag skumläste var ju bara idealiserade bilder av "Hästmannen" med fina sommarfoton. Redan i boken som kom för flera år sen framgick med all tydlighet att en av hästarna hade väldigt misskötta hovar, med en stor bit borta på höger fram.
Om man ifrågasätter myndighetsbeslutet kanske man skall vända sig till dem som fattat beslutet... Om man har motbevis alltså.

Eller tror ni på fullaste allvar att "någon vill sätta dit S-A"?
Problemen verkar ju vara återuppkommande varje vinter, i filmen/boken kunde man ju se att spiltväggar var söndersparkade och hängde på trekvart och att folk fick rycka in och hjälpa för att han skulle få hästarna tillbaka. Nej tyvärr, kan man av olika anledningar inte ta hand om sina djur så är det bra att myndigheten finns som kan ta tag i saken. För övrigt så har nog inspektörerna vridit och vänt på alla möjligheter med tanke på att risk för "folkstorm" förelåg.

Finns här:

http://www.facebook.com/pages/Lat-Hastmannen-behalla-sina-hastar/132107320169250

"Låt Hästmannen behålla sina hästar Manifestation hos Stig-Anders på Lördag den 18 Sept klockan 14:00! Alla
är välkomna att visa sitt stöd för "Hästmannen", för dem som inte
hittar samlas gruppen vid Abborravikens värdshus (Preem-macken) klockan
13:00, därifrån avresa klockan...
13:20. Därefter möts vi upp hos Stig-Anders en stund för att njuta av
...hans hästar och visar honom att han inte är ensam kvar! För kontakt och
frågor: Maila daniel@spotpix.se
Vägbeskrivning:
Från Aneby-Eksjö ta av vänster mot Råskog, kör därefter vägen till
T-kors, ta vänster, kör 3-400m tills du kommer till en liten by, mitt i
byn bor Stig-Anders! Du är framme i Råskog hos "Hästmannen"!"
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

JBF

• Småland
« Svar #103 skrivet: 15 sep-10 kl 20:48 »
Finns här:

http://www.facebook.com/pages/Lat-Hastmannen-behalla-sina-hastar/132107320169250

"Låt Hästmannen behålla sina hästar Manifestation hos Stig-Anders på Lördag den 18 Sept klockan 14:00! Alla
är välkomna att visa sitt stöd för "Hästmannen", för dem som inte
hittar samlas gruppen vid Abborravikens värdshus (Preem-macken) klockan
13:00, därifrån avresa klockan...
13:20. Därefter möts vi upp hos Stig-Anders en stund för att njuta av
...hans hästar och visar honom att han inte är ensam kvar! För kontakt och
frågor: Maila daniel@spotpix.se
Vägbeskrivning:
Från Aneby-Eksjö ta av vänster mot Råskog, kör därefter vägen till
T-kors, ta vänster, kör 3-400m tills du kommer till en liten by, mitt i
byn bor Stig-Anders! Du är framme i Råskog hos "Hästmannen"!"

Tack, men count me out.  :)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

galdur

• -
« Svar #104 skrivet: 15 sep-10 kl 21:42 »
Undrar stilla om folk kommer att ha en manifestation för fru Svensson när hon ifråntas sina katter ???
Jag ger mitt stöd till hästarna och hoppas att dom kommer till någon som kan ge dom vad mat dom behöver, ren box och daglig utevistelse även på vintern!
"Hästmannen" måste inse att hans hästtid är över!!!!!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Elvan

• Bohuslän
« Svar #105 skrivet: 15 sep-10 kl 21:58 »
Hoppas verkligen att de som fixar manifestationen vet vad de sysslar med, dvs har bevis på att djurskyddsinspektören verkligen har fel, annars är det väldigt oansvarigt.

Jag ger mitt stöd till hästarna och hoppas att dom kommer till någon som kan ge dom vad mat dom behöver, ren box och daglig utevistelse även på vintern!

Min fundering på om djuren kommer avlivas omgående eller inte kvarstår OM de avlivas så är ovanstående förhoppning ganska svår att bli verklighet.
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

galdur

• -
« Svar #106 skrivet: 15 sep-10 kl 22:00 »
Vad jag hörde på radion så skall hästarna säljas!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Falin

• -
« Svar #107 skrivet: 16 sep-10 kl 18:28 »
Extremt underligt att han har 0 anmärkningar ena dagen (när det är andra personer närvarande) och får djurförbud någon månad senare (när han är ensam med inspektören).

Varför skulle inspektören komma tillbaks en månad senare om det inte fanns några anmärkningar vid det första besöket?

kanka

• Västerbotten
« Svar #108 skrivet: 16 sep-10 kl 19:17 »
Kanske för att nån granne anmäler hela tiden, har själv bekanta med såna grannar.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

pålle

• Gäst
« Svar #109 skrivet: 16 sep-10 kl 19:53 »
Varför skulle inspektören komma tillbaks en månad senare om det inte fanns några anmärkningar vid det första besöket?
Därför att om en inspektör vill hitta fel så finner han om det inte är tipp topp ofta handlar det om prestige

machoman

« Svar #110 skrivet: 16 sep-10 kl 20:52 »
Och varför skulle han inte orka det om han har tre hästar till hjälp?

Haha så kul....Ingen människa skulle ensam lyckas att skörda hö för tre ardennrar med tre ardennrar, inte ens med all vädertur i universum. Nämnda karl skulle på sin höjd klara av höskörd till en shettis.

machoman

« Svar #111 skrivet: 16 sep-10 kl 20:58 »
Har ingen åsikt i sak, eftersom jag ingenting vet. Dock har jag svårt att förstå varför vissa tror att det skulle vara omöjligt för en person att ta in tillräckligt med hö för dessa tre hästar. Förr hade väl ingen traktorer och visst fanns det hästar då med!? Om hans enda intresse är dessa hästar så borde det vara möjligt att fixa det tycker jag.

Stora skillnaden är han tydligen inte har någon som hjälper han, under hästens storhetstid 40-50-talet så kryllade gårdarna av folk, iformav familjen, släktingar, vänner.

pålle

• Gäst
« Svar #112 skrivet: 16 sep-10 kl 21:02 »
Haha så kul....Ingen människa skulle ensam lyckas att skörda hö för tre ardennrar med tre ardennrar, inte ens med all vädertur i universum. Nämnda karl skulle på sin höjd klara av höskörd till en shettis.
  Hmm har du prova ?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #113 skrivet: 16 sep-10 kl 21:08 »
Det finns faktiskt bra redskap för att skörda hö med häst. Farfar skördade iofs inte med häst när jag hjälpte honom, utan med en liten Grålle, men nästan alla redskap var konverterade hästredskap. Och på två personer klarades höskörden till 10-12 slakttjurar utan problem.

Höet slogs, vändes upprepade gånger, och lastades löst på kärra med hjälp av hötjugor. Borde motsvara arbetsinsatsen för att köra med häst ganska väl... Och vad jag förstår fanns det voluntärer som hjälpte till med skörden, annars är jag säker på att en seg gubbe kan klara det själv, farfar hade tveklöst gjort det, det skulle bara ta lite längre tid.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #114 skrivet: 16 sep-10 kl 22:10 »
Njaa jag är skeptiskt forfarande då det finns upprepade anmärkningar på skötseln av hästarna o maten .

Jag har kallblod själv ..o om jag inte ens gör nåt med dom en dag så kräver dom ju massa jobb ändå .
Om jag hade dom inne på vintern så tar iaf morgon passet på mina tre om jag gör allt själv ca 1 timma .
Mockning -utsläpp-fodring ( hö som ska bäras o kånkas till hagen ) vatten minnst 100 liter åt gången som oxå ska bäras o kånkas ( på vintern fryser slangen direkt ) till hagen .

sen lunch fodring o vatten igen + bortknackning av is .

middag samma igen

kvällsmål + vatten

sen in för natten o då mineralerna + hö o vatten igen.
Summa= 5 timmars arbete runt hästarna per dag .

Sen tillkommer ju deras rykt och visitation och motion + allt som alltid ska lagas o fixas o skötas runt utrustning stall o hagar ..
jag har ju ändå rinnande vatten o el = belysning till hjälp ..
Hur kan en gammal man klara det ?+ allt annat han ska göra per dag ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Elvan

• Bohuslän
« Svar #115 skrivet: 16 sep-10 kl 23:44 »
@Travelerhorses: Är man 67 år, som det sägs att Stig-Anders är tror jag nog man skulle kunna klara av det hela, dessutom verkar det ju vara så att det i princip inte finns något annat som han har att göra, inte städa inne hos sig själv i vart fall =)
« Senast ändrad: 17 sep-10 kl 15:18 av Elvan »
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

Jakobsson

« Svar #116 skrivet: 17 sep-10 kl 07:43 »
@Travelerhorses: Är man 67 år, som det sägs att Stig-Anders är så tror jag nog man skulle kunna klara av det hela, dessutom verakr det ju vara så at det i princip inte finns något annat som han har att göra, inte städa inne hos sig själv i vart fall =)

Det klarar han nog alldeles utmärkt. Han har ju aldrig gjort på ngt annat vis. Han är uppväxt med att det ska vara så & har år ut & år in gjort just så.

& jag vill än en gång framhäva att de som sett alla rapporter som inspektören gjort, säger att det finns inga anmärknngar som inte e åtgärdade!!! Anmärkningarna i den sista rapporten som djurförbudet grundar sig på är enbart teorier, enligt de som läst & set den.
Inte ska man väl ge djurförbud åt ngn som man tror inte kommer att klara skötseln av sina djur? Det gör man vill till dom som verkligen INTE klarar av det, annars kan ju alla lärare i vårt land lika gärna sätta alla betyg i förväg, IG på dom som dom tror inte klarar det osv.
Lagar, regler e uppsatta med klarhet i vad som får & inte får, inte beroende på en massa indicier & teorier.

//
Jakobssons fru

samaka

• Dalarna
« Svar #117 skrivet: 17 sep-10 kl 09:15 »
enligt djurförbudet så är det just vintern som är problemet. Hästarna ska då ha stått på spilta dygnet om, med för lite mat. Hovarna ska ha varit overkade och hästarna ska ha haft sår pga att de legat i skit.  Detta är vad som skrivs i tidningarna, vilket man iof inte alltid kan lita på.
Men för att det ska gå till djurförbud krävs det ganska många år och valser med djurskyddinspektörerna.
Det spelar ju ingen roll hur mkt man älskar sina djur om man är oförmögen att sköta dem så de mår bra.

Det konstiga för mig blir att djurförbudet kommer nu, efter en hel betessäsong. Det hela ter sig mycket märkligt om han i september månad blir frångtagen sina djur p g a att de i ex februari påstås haft liggsår, långa hovar, trång spilta och varit undernärda. Vad av detta har inte åtgärdats efter en hel sommarsäsong? Djuren ser ju ut att vara i väldigt fin vigör på bilderna som togs häromveckan i reportaget.

Starstone

• Västergötland
« Svar #118 skrivet: 17 sep-10 kl 09:39 »

Haaaallå..... Vadå inte lyckas ta in hö till tre ardennrar. Vi har tagit in hö till 11 hästar med 1 ardenner och ett halvblod (stort ) 3år i rad. Och vi har jobb vid sidan om, så även om han är äldre så har han mer tid på sig. 9 ton är inte någon omöjlighet, vi tog in över 25.Men jag håller med om att om vädret är dåligt så måste han hässja höet, och det tar både tid o kraft.
5 barn, 2 barnbarn och massor med djur. 8 hästar, ett par ankor, ödlor, kungspython, katter, hundar kaniner,chinchillor,sköldpaddor,några japanska vaktlar och så HÖNS:Bresse, Blomme, Minorka, Brahma, Isbar, Araucana,Dv.araucana ,Dv.kochin,  Plymuth Rock, Australorp, Orusthöns, Vorwerk och blandisar

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #119 skrivet: 17 sep-10 kl 14:15 »
En tjej på Buke har begärt och just fått in handlingarna. Tydigen är hon den första som begärt ut dem (det borde ju annars vara en självklarhet för de som har starka åsikter om fallet. Det ska bli intressant att ta del av uppgifterna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 1 användare
Genomsnittswannabe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser