Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER  (läst 100064 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER
« Svar #140 skrivet: 20 sep-10 kl 14:47 »
Det där med att ta hö i September-Oktober är ju lite typiskt för såna där original.. dom sår i juni, tar hö i oktober och tröskar med lite tur i december..
Sånt ser man lite överallt där det är gamla ensamma gubbar som håller på..
Men mycket till foder blir det ju inte..

pålle

• Gäst
« Svar #141 skrivet: 20 sep-10 kl 15:06 »
Det där med att ta hö i September-Oktober är ju lite typiskt för såna där original.. dom sår i juni, tar hö i oktober och tröskar med lite tur i december..
Sånt ser man lite överallt där det är gamla ensamma gubbar som håller på..
Men mycket till foder blir det ju inte..
Vad har du för belägg för det det är ju i alla fall inte min erfarenhet.

fräsen

• Gäst
« Svar #142 skrivet: 20 sep-10 kl 16:32 »
faktum är att så gjorde de två sista bönderna här i byn.. fast de väntade gärna med att så till juli.. o sen glömde välta så det small jävlar när de tog upp säden med självlastarvagn frammåt advent..
De blev såsmåning oxå fråntagna sina djur.

samaka

• Dalarna
« Svar #143 skrivet: 21 sep-10 kl 11:45 »
Jag visade min sambo bilderna på höskörden och hans spontana kommentar... "han't han fått in hö förrän nu skän't han ha nå hästar".

Men... frågan blir ju hur mycket hästarna jobbar på vintern. Står de bara still hela dagarna så kanske det rent av är ett lämpligt hö rent värdemässigt (nu har ju jag ingen aning om hur mycket de körs under vinter, vill bara nyansera det hela lite). Vuxna lättfödda hästar utan uppgift behöver inte så mycket för att underhållas, fri tillgång på ett hö av sämre kvalitet el ett bra hö blandat med halm ex. Det finns gott om övergödda hästar i detta land.
« Senast ändrad: 21 sep-10 kl 11:50 av samaka »

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #144 skrivet: 21 sep-10 kl 14:08 »
Det är större problem med dålig hygienisk standard än lågt näringsvärde när de får fri tillgång. Jag ser inte hur han ska kunna få detta hö torrt.

pålle

• Gäst
« Svar #145 skrivet: 21 sep-10 kl 14:19 »
Det är större problem med dålig hygienisk standard än lågt näringsvärde när de får fri tillgång. Jag ser inte hur han ska kunna få detta hö torrt.
Sök positiva lösningar istället för att vara så negativ . Mvh

galdur

• -
« Svar #146 skrivet: 21 sep-10 kl 15:58 »
Tycker inte att Sar är negativ utan realistisk!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #147 skrivet: 21 sep-10 kl 17:23 »
Jag håller med Sar ...stackars djur ....
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

pålle

• Gäst
« Svar #148 skrivet: 21 sep-10 kl 18:33 »
 Är väll klar man är negativ om man bara snackar negativa saker  finns ju knappt någon som inte  är negativ och inte söker bra lösningar  kan ju sitta här och kala varenda utav er  för soper och inkompetenta som inte vet något  fas det gör ja nu inte tog bara det som ett  exempel vad ja söker är att ni som  har så mycket kunskap att ni hittar bra lösningar för denne unika människa och hans levene men det värkar ni ju knappast intresserade av  utan ni visar upp den sanna skade glädjen  att han ska fråntas sina pållar   så då har ni ju fått gotta er nu då   men ja får hoppas ni blir drabbade på ett eller annat sätt   i framtiden. och ni tänker till baka på Stig Anders

bo_i_dala

« Svar #149 skrivet: 21 sep-10 kl 18:35 »
Hej!
Har läst lite i tråden och även en blogg om detta.
Om nu SA har så måmga som är och "hjälper till" varför har ingen spikat upp spiltväggarna, satt staket, kört in hö osv??
Tycker att det är lite "kom så åker vi och tittar på den underlige gubben"- stuk på hans besökare??

mvh

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #150 skrivet: 21 sep-10 kl 18:37 »
Ja, det låter ju lite konstigt att ingen kunde hjälpt honom att ta in hö i juni juli då det dessutom var fint väder? Eller vad hindrade för den delen honom själv från att ta in hö då? För han var ju inte så lastgammal att han inte klarade det själv väl?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

bo_i_dala

« Svar #151 skrivet: 21 sep-10 kl 18:41 »
Hej1
Ja man undrar ju??

Jakobsson

« Svar #152 skrivet: 21 sep-10 kl 19:34 »
Han har hö han tagit in tigigare i somras som han matar hästarna med, det syns till & med på en av bilderna i ngt repotage hur han varit in på logen & hämtat hö som han tar ut till hästarna när dom ska selas.
Läste idag också ngnstans att hästarna mår bra, har bra mat, är vid gott hull & vigör. Detta skrivit av en som var där i lördags som har jobbat & ägt hästar själv i massor med år samt även är ridskolelärare.

En tanke som slog mig alldeles nu, var det kanske så att Stig-Anders skulle visa de som var där i helgen hur det går till att göra en hässja? En ren spekulation, alltså inget jag med säkerhet vet. Det var bara en tanke som slog mig precis nu.
Pratade nämligen med en som var där som sa att dom blev visade en massa som man gjorde på lantbruk förr som han fortfarande gör. Han var ledsen för att ingen vill lära sig för när han dör går det i graven med honom.

//
Jakobssons fru

pålle

• Gäst
« Svar #153 skrivet: 21 sep-10 kl 20:31 »
Han har hö han tagit in tigigare i somras som han matar hästarna med, det syns till & med på en av bilderna i ngt repotage hur han varit in på logen & hämtat hö som han tar ut till hästarna när dom ska selas.
Läste idag också ngnstans att hästarna mår bra, har bra mat, är vid gott hull & vigör. Detta skrivit av en som var där i lördags som har jobbat & ägt hästar själv i massor med år samt även är ridskolelärare.

En tanke som slog mig alldeles nu, var det kanske så att Stig-Anders skulle visa de som var där i helgen hur det går till att göra en hässja? En ren spekulation, alltså inget jag med säkerhet vet. Det var bara en tanke som slog mig precis nu.
Pratade nämligen med en som var där som sa att dom blev visade en massa som man gjorde på lantbruk förr som han fortfarande gör. Han var ledsen för att ingen vill lära sig för när han dör går det i graven med honom.

// 
Jakobssons fru
              Tack för att ni hjälper han  det värmer

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #154 skrivet: 21 sep-10 kl 20:52 »
Är väll klar man är negativ om man bara snackar negativa saker  finns ju knappt någon som inte  är negativ och inte söker bra lösningar  kan ju sitta här och kala varenda utav er  för soper och inkompetenta som inte vet något  fas det gör ja nu inte tog bara det som ett  exempel vad ja söker är att ni som  har så mycket kunskap att ni hittar bra lösningar för denne unika människa och hans levene men det värkar ni ju knappast intresserade av  utan ni visar upp den sanna skade glädjen  att han ska fråntas sina pållar   så då har ni ju fått gotta er nu då   men ja får hoppas ni blir drabbade på ett eller annat sätt   i framtiden. och ni tänker till baka på Stig Anders

Vad är det där för jävla skitsnack?

För mig är det definitivt viktigare att djuren har ett värdigt liv än att någon till varje pris ska få behålla sina djur trots anmärkningar under två decennier ang. djurens välfärd. Och jag kan inte förstå varför inte du Pålle varit honom till hjälp och sett till att hästarna åtminstone fått daglig utevistelse under vinterhalvåret men du kanske tycker att det är ok att de stått inne med lite strö, undermålig hovvård i en mörk spilta 6 månader i streck?

Jag har inget otalt med Stig-Anders men han säger ju faktiskt själv att han inte längre orkar med skötseln och då förstår jag inte hur man kan jobba för att han ska ha kvar hästarna om man inte personligen kan tänka sig att dagligen hjälpa S-A med skötseln?
Och har han helller inte ekonomiska medel till att hålla djuren med mat och vetrinärkostnader så blir situationen än värre.

Annars tycker jag att resurser bör läggas på att fixa om staketen så han kan ta emot beteshästar (om han nu vill ), då får han viss hästkontakt men slipper vinterskötsel  och dyra hökostnader.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #155 skrivet: 21 sep-10 kl 21:19 »
Men läs hela texten för sjutton gubbar innan ni vräker ur en allt möjligt!!  >:(

"Hö och halm har flera personer på Facebook lovat att hjälpa till med. Henrik Fitinghoff är drivande i den här frågan. Han har vänligt nog lovat att hjälpa till att organisera arbetslag samt hjälpa till med hö och halmfrågan. Hans blogg och kontaktuppgifter kan ni hitta här: http://fitinghoff.blogspot.com/2010/09/hastmannen-besoket-och-handlingsplanen.html "

"Lösdrift kommer att ordnas inom kort. Stig-Anders ska, till en början använda sig av sin befintliga sommarhage, där finns idag ett skjul som ska byggas om så det passar för lösdrift. Maskiner som står i skjulet idag ska flyttas till en annan lämplig plats. Detta bör inte ta lång tid att ordna, någon vecka ungefär. För att det ska vara möjligt behövs Din hjälp! I förlängningen skall dock ett annat alternativ för lösdrift ordnas fram. Tankar och funderingar finns kring att ordna något i anslutning till stallet. Även till detta behövs handfast hjälp! Kanske kan arbetslaget som Fitinghoff ordnar hjälpa till även med detta? "
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #156 skrivet: 21 sep-10 kl 21:21 »
Var det inte så att han skulle få hjälp med att fixa lösdrift för hästarna? Eller har jag missförstått nåt? Om det är så är ju problemet med att stå inne i stallet i 6 månader borta!!
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Jkpgtjej

• Småland
« Svar #157 skrivet: 21 sep-10 kl 21:49 »
NU har ni ÄNTLIGEN chansen att med egna ögon se hur det VERKLIGEN ligger till med Stig-Anders djurhållning utan en massa spekulationer...

Varmt välkomna till Råskog söndagen den 26 September 12:00.

För mer info se här:
http://blogg.aftonbladet.se/spotpix/2010/09/sista-dagen-med-hastmannen-och-hans-hastar-son-26-sep

pålle

• Gäst
« Svar #158 skrivet: 21 sep-10 kl 22:02 »
Vad är det där för jävla skitsnack?

För mig är det definitivt viktigare att djuren har ett värdigt liv än att någon till varje pris ska få behålla sina djur trots anmärkningar under två decennier ang. djurens välfärd. Och jag kan inte förstå varför inte du Pålle varit honom till hjälp och sett till att hästarna åtminstone fått daglig utevistelse under vinterhalvåret men du kanske tycker att det är ok att de stått inne med lite strö, undermålig hovvård i en mörk spilta 6 månader i streck?

Jag har inget otalt med Stig-Anders men han säger ju faktiskt själv att han inte längre orkar med skötseln och då förstår jag inte hur man kan jobba för att han ska ha kvar hästarna om man inte personligen kan tänka sig att dagligen hjälpa S-A med skötseln?
Och har han helller inte ekonomiska medel till att hålla djuren med mat och vetrinärkostnader så blir situationen än värre.

Annars tycker jag att resurser bör läggas på att fixa om staketen så han kan ta emot beteshästar (om han nu vill ), då får han viss hästkontakt men slipper vinterskötsel  och dyra hökostnader.
Skulle ja ta hästarna på bussen då ? men där i mot har ja sänt in en slant  sen ska han få lite reservdelar vad det lider vad gör du  förutom vad så duktig ?

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #159 skrivet: 21 sep-10 kl 22:16 »

//
Jakobssons fru

jag vill lära mig allt stig kan för jag vill leva som han å vem kan man då lära sig av än han?
kusk utan arbetshäst, En kördräng med arbete som dräng. Kamoflerad till skogselev. Fast i grund å botten en envis ärlig hedlig backåtsträvare ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser