Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER  (läst 99219 gånger)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER
« Svar #500 skrivet: 04 feb-11 kl 13:31 »
Läste artikeln! Intressant!

Jag har även frågat mina lärare i Förvaltningsrätt för djurskyddsinspektörer, hoppas att jag får veta lite intressanta grejer via det =).
//Lina

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #501 skrivet: 04 feb-11 kl 20:28 »
Eftersom djurskyddsinspektörerna numera jobbar under länsstyrelsen och inte kommunerna så kan det väl inte vara i länsrätten det ska tas upp?

Förvaltningsrätten.

Läste nu att de delgivit domen där de fastställer djurförbudet p.g.a. risken för att flera brister kommer att uppstå. Tydligen kan djurförbud upphävas om man kan presentera en handlingsplan för att misskötseln inte ska upprepas men han hade ingen sådan plan (och det låter ju som bristande rådgivning från advokaten!).

Tydligen hade en syster och några vänner vittnat om att hans hästar fått bästa skötsel enl. reportaget.

Existens?

• Gäst
« Svar #502 skrivet: 04 feb-11 kl 20:35 »
När dom intervjuade honom i radion så sa han ju också att det inte blivit nåt av all den hjälp han skulle få av allehanda personer.
Så ingen tror väl riktigt på att folk verkligen skulle hjälpa honom med hästarna.  Och nej, det tror nog inte jag heller.

Gamina

« Svar #503 skrivet: 04 feb-11 kl 21:36 »
När dom intervjuade honom i radion så sa han ju också att det inte blivit nåt av all den hjälp han skulle få av allehanda personer.
Det här var det jag misstänkte i höstas. Många skulle tycka det vara kul så länge medierna hängde på  men sedan var det inte lika roligt längre. Att ha häst när det regnar eller snöar på tvären är ju inte särskilt roligt, för att inte tala om när man vada i lera till knäna, att då åka långt för att ta hand om någon annans hästar är nog ännu värre om man inte har ett brinnande intresse för djuren. Många av de som deltog i manifestationerna visste knappt vad som var fram och bak på en häst så det brinnade intresset saknades helt klart.
Jag blev idiotförklarad då men tyvärr varkar jag haft rätt :(
Genbank för Gotlandshöns

brainghost

• Småland
« Svar #504 skrivet: 04 feb-11 kl 22:43 »
Nu  har den "inspektör" som jagat "hästmanen"själv inte sköt signa egna djur , lämnat djurenen utan vatten mm varför kollar ingen upp henne.....

brainghost

• Småland
« Svar #505 skrivet: 04 feb-11 kl 22:52 »
"Garmina" du har nog rätt i mycket o många det blev ett media drev..hästarna for nog inte illa ,får se hur det går för Hörbergs i Sand , ska bli intressant hur myndigheterna fixar detta ,djuren lever i sin egen avföring,gjort så i 20år bor granne med dem.......

samaka

• Dalarna
« Svar #506 skrivet: 05 feb-11 kl 06:17 »
Nu  har den "inspektör" som jagat "hästmanen"själv inte sköt signa egna djur , lämnat djurenen utan vatten mm varför kollar ingen upp henne.....

Nu är du nog lite naiv... detta har retat många! Säkert till den milda grad att folk har åkt till dennes gård för att verkligen leta fel.

Som tidigare poängterats: Vatten fryser på vintern, så är det. Inte mycket vi kan göra åt det när vi bor på nordligare breddgrader. Enl djurskyddslag ska djur ha tillgång till att dricka sig otörstig minst 2 ggr/dag. Kan inte göra så mycket åt saken om hinkarna fryser däremellan  ::).

Kom igen när anmälan lett till anmärkning...

ThinaA

• Västergötland
    • HjulTantens hemsida
« Svar #507 skrivet: 05 feb-11 kl 09:02 »
När det gäller inspektören som blev anmäld såtillhörd ebla taggtråden grannen,och djuren fick vatten 2 ggr/dag.
Mediedrevet som var runt S-A är det var som "värst" var inte roligt att se. Okunniga människor som tyckte dte var pittoreskt och gulligt,och hästarna mådde ju bra.Böjde sig EN ENDA person ner av dessa och gick igenom hästarnas ben?! nej,för då hade de upptäckt roten till ett av problemen,men ett problem som inte är så välkänt och S-A -kunde-inte haft kunskap omd et eller hur gärna han än ville åtgärdat det eftersomd et misstog för något annat.

Det som väl är mest graverande är att förvaltningstekniska misstag har begåtts.
Och dte är lite av ett moment 22,även om man inte vill ge honom djurförbud eftersom det i sin ytterst mening betyder att han inte fr komma inom 4 m radie av något djur,så finns heller inget sätt att säkerställa att hästarna sköts ordentligt under vintermånaderna.

Det jag blir mest arg på är dessa dramatiska känslovampyrer (se tex  Daniels sida) som öser ur sig överdrivet dramatiskt utan att stanna upp,reflektera o fråga sig"kan jag göra något?".
Det hjälper inte S-A och det hjälper inte myndigheten.

S-A är en klok man och han lär klara sig.
Disability is an attitude

pålle

• Gäst
« Svar #508 skrivet: 05 feb-11 kl 09:08 »
Nu är du nog lite naiv... detta har retat många! Säkert till den milda grad att folk har åkt till dennes gård för att verkligen leta fel.

Som tidigare poängterats: Vatten fryser på vintern, så är det. Inte mycket vi kan göra åt det när vi bor på nordligare breddgrader. Enl djurskyddslag ska djur ha tillgång till att dricka sig otörstig minst 2 ggr/dag. Kan inte göra så mycket åt saken om hinkarna fryser däremellan  ::).

Kom igen när anmälan lett till anmärkning...
det är väll det att det ska bevisas att dom får två gånger om dan kan ja tro för det är ju dem anmäldes sak att göra det.?

Falin

• -
« Svar #509 skrivet: 05 feb-11 kl 17:10 »
"Garmina" du har nog rätt i mycket o många det blev ett media drev..hästarna for nog inte illa ,får se hur det går för Hörbergs i Sand , ska bli intressant hur myndigheterna fixar detta ,djuren lever i sin egen avföring,gjort så i 20år bor granne med dem.......

Jag hoppas innerligen att jag läser ditt inlägg fel. För inte är det väl så att du bor granne med någon som i 20 år haft djur ståendes i sin egen avföring? Utan att ha agerat?

Mata

• Södermanland
« Svar #510 skrivet: 06 feb-11 kl 11:45 »
OT men intressant i sammanhanget tycker jag: http://www.dn.se/nyheter/sverige/djurskyddspersonal-hotas-pa-jobbet

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #511 skrivet: 09 feb-11 kl 22:12 »
Har nu tagit del av en del matieral gällande det här fallet via min kurs.

Min personliga åsikt:
Djurförbudet bör bestå, för djurens och för SA's skull. Han klarar inte av att ensam ha ansvar för 3 hästar på heltid, och om han fortfarande vill ha kontakt med hästar kanske han kan hjälpa till på någon närliggande hästgård.

Även om många vill ha djur har inte alla möjlighet att ha det. Och att själv äga och ha hand om tre hästar kräver att man är fysiskt (mycket jobb varje dag som inte kan lämnas till någon annan dag), psykiskt (det är tungt att ha ansvaret för så krävande djur som hästar) och ekonomiskt (hästar kostar massvis med pengar att hålla) "stark".
//Lina

tinna.m

• Skåne
« Svar #512 skrivet: 09 feb-11 kl 22:48 »
OT men intressant i sammanhanget tycker jag: http://www.dn.se/nyheter/sverige/djurskyddspersonal-hotas-pa-jobbet

Det är i sammanhanget adekvat.

Citera
På två år har chefer bytts ut på löpande band, sju stycken. Omdömena från inspektörerna är hårda. Bland annat anses cheferna ha sämre kunskap om djurskydd än vad de tidigare cheferna på kommunerna hade.

Här är rätt (ur djurens synvinkel) ruggiga saker som händer, där inspektörer förhalat och förvarnat djurägare om kommande inspektion. Samma inspektörer som jobbat i kommunerna sitter nu i länets huvudorter. Deras arbetsområden är delvis desamma.
En inspektör jag pratade med, tyckte synd om en kvinna som åker runt och samlar in katter som hon anser är "vilda", och tyckte det hela var okey med motivering:- "Det finns så mycket katter och hon har ingen man!" Samme inspektör har tillstyrkt att kvinnan får ha 43 katter (alla "vilda" ) i sin bostad i tätorten. (+några hundar, 15 kaniner, nån chinchilla, marsvin )
När samme man kommer ut med måttband i lagårdar, kan jag förstå att det kan gå snett.
I Kristianstad sitter även seriös, kompetent personal. De hade vatt betjänta av att få sanerat i egna leden.
Om alltför OT, be moderator sanera.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Jkpgtjej

• Småland
« Svar #513 skrivet: 25 aug-11 kl 01:32 »
Till alla er som tror att Hästmannen är övergiven.. Till er kan jag bara säga följande...
Ta en titt på http://www.facebook.com/?ref=home#!/pages/L%C3%A5t-H%C3%A4stmannen-beh%C3%A5lla-sina-h%C3%A4star/132107320169250 . Här finns mängder med människor och information om vad som hänt - även under djurförbudet.

"ThinaA" skriver följande:
"Mediedrevet som var runt S-A är det var som "värst" var inte roligt att se. Okunniga människor som tyckte dte var pittoreskt och gulligt,och hästarna mådde ju bra.Böjde sig EN ENDA person ner av dessa och gick igenom hästarnas ben?! nej,för då hade de upptäckt roten till ett av problemen,men ett problem som inte är så välkänt och S-A -kunde-inte haft kunskap omd et eller hur gärna han än ville åtgärdat det eftersomd et misstog för något annat".

"Det jag blir mest arg på är dessa dramatiska känslovampyrer (se tex  Daniels sida) som öser ur sig överdrivet dramatiskt utan att stanna upp,reflektera o fråga sig"kan jag göra något?"

Till dig ThinaA undrar jag följande: 600 personer fanns på plats på Råskog, är det inte lite väl magstarkt att kalla samtliga för okunniga? Ett flertal hovslagare - och veterinärer fanns på plats och enligt dessa var det inte några problem med hästarnas ben. Ebba Von Essen, mkt välkänd profil inom hästnäringen skriver följande: "Efter ett helt liv med hästar måste jag tillstå att Sally och Linda verkar må strålande, åtminstone när vi är där. Och på så vis är de inte olika andra hästar". Men vem vet.. Trots detta kanske du vet bättre? ;)

Vidare undrar jag ThinaA om du är medveten om det arbete som de "dramatiska känslovampyrer", ex Daniel lagt ned? Vad har du själv bidragit med förutom förhastade slutsatser och en och annan spydig kommentar? Det är lätt att sitta bakom en skärm och tycka och en helt annan sak att agera...

Jakobsson

« Svar #514 skrivet: 25 aug-11 kl 10:15 »
Till alla er som tror att Hästmannen är övergiven.. Till er kan jag bara säga följande...
Ta en titt på http://www.facebook.com/?ref=home#!/pages/L%C3%A5t-H%C3%A4stmannen-beh%C3%A5lla-sina-h%C3%A4star/132107320169250 . Här finns mängder med människor och information om vad som hänt - även under djurförbudet.

"ThinaA" skriver följande:
"Mediedrevet som var runt S-A är det var som "värst" var inte roligt att se. Okunniga människor som tyckte dte var pittoreskt och gulligt,och hästarna mådde ju bra.Böjde sig EN ENDA person ner av dessa och gick igenom hästarnas ben?! nej,för då hade de upptäckt roten till ett av problemen,men ett problem som inte är så välkänt och S-A -kunde-inte haft kunskap omd et eller hur gärna han än ville åtgärdat det eftersomd et misstog för något annat".

"Det jag blir mest arg på är dessa dramatiska känslovampyrer (se tex  Daniels sida) som öser ur sig överdrivet dramatiskt utan att stanna upp,reflektera o fråga sig"kan jag göra något?"

Till dig ThinaA undrar jag följande: 600 personer fanns på plats på Råskog, är det inte lite väl magstarkt att kalla samtliga för okunniga? Ett flertal hovslagare - och veterinärer fanns på plats och enligt dessa var det inte några problem med hästarnas ben. Ebba Von Essen, mkt välkänd profil inom hästnäringen skriver följande: "Efter ett helt liv med hästar måste jag tillstå att Sally och Linda verkar må strålande, åtminstone när vi är där. Och på så vis är de inte olika andra hästar". Men vem vet.. Trots detta kanske du vet bättre? ;)

Vidare undrar jag ThinaA om du är medveten om det arbete som de "dramatiska känslovampyrer", ex Daniel lagt ned? Vad har du själv bidragit med förutom förhastade slutsatser och en och annan spydig kommentar? Det är lätt att sitta bakom en skärm och tycka och en helt annan sak att agera...

:-*  :-*  :-*

Dessutom var det folk från svenska ardennerklubben där som verkligen gick igenom pållarna utan att finna några fel.
Jag har också varit på plats, jag har egna hästar & jag gjorde med S-As hästar samma som med mina, inga problem
med hästarna enligt mig heller.

Heja Daniel för allt han gör!!!

Existens?

• Gäst
« Svar #515 skrivet: 25 aug-11 kl 10:41 »
Fast när dom intervjuade honom på radion häromsistens så sa han att det inte var nån som kom och hjälpte till.. Men vad vet jag..

Sussilo

• Gäst
« Svar #516 skrivet: 25 aug-11 kl 10:42 »
På filmen som visades i tv igår (repris) sades att S-A är förbjuden att gå närmare klöv- och hovdjur än 4 m. Är det någon som vet varför? Det låter som en väldigt underlig bestämmelse ???

Existens?

• Gäst
« Svar #517 skrivet: 25 aug-11 kl 10:45 »
På filmen som visades i tv igår (repris) sades att S-A är förbjuden att gå närmare klöv- och hovdjur än 4 m. Är det någon som vet varför? Det låter som en väldigt underlig bestämmelse ???.

Han måtte ha väldigt långa armar kanske?

Suresh

• -
« Svar #518 skrivet: 25 aug-11 kl 10:51 »
Vi åkte till en lantgård med våra nyanlända svenskar på sommar-SFI:n. Jag förklarade att i Sverige måste man ha myndigheternas tillåtelse för att få ha djur och man kunde bli fråntagen den rätten om man inte skötte sig. De blev mycket överraskade och det berodde inte på språkförbistring.

Jakobsson

« Svar #519 skrivet: 25 aug-11 kl 14:15 »
Fast när dom intervjuade honom på radion häromsistens så sa han att det inte var nån som kom och hjälpte till.. Men vad vet jag..

Nu är jag fruktansvärt oteknisk & hoppas att ngn annan istället kan hjälpa till med bildbevisen. Men jag vet att han har bla fått hjälp
me att bärga hö- på sitt eget vis med häst, vagn, hässja, lie. Det har hovslagaren som också vittnat om att han inte kunnat anmärka på ardennernas hovar bla sett till. Han åkte således dit med sin egen häst & vagn & andra personer slöt upp & hjälpte till. S-A höll sig på 4 meters avstånd hela tiden. Jag har alltså sett flertalet bilder från dessa olika tillfällen.
Jag har också läst varför 4 meters regeln finns men i stället för att åtege den felaktiskt så låter jag bli helt. bara nämner att det var helt galet i alla fall.

Lägger in en länk från en nygjord intervju där det tydligt visas som jag beskrev här uppe. :)   

http://svtplay.se/v/2511282/hastmannen_ater_i_rutan

« Senast ändrad: 25 aug-11 kl 14:21 av Jakobsson »

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser