Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Viadrus vedpanna?  (läst 40234 gånger)

louise

• Gäst
SV: Viadrus vedpanna?
« Svar #20 skrivet: 18 jun-10 kl 23:54 »
Jag ska inte ha en kökspanna, jag ska ha en riktig. Har missat 4 begagnade, det är fullständig hysteri över dem. Det blir budgivning.

Idag pratade jag med en hade en 11 år gammal Atmos, acktankar å hela kittet. Han skulle ha 40.000 för det å sa att en köpare var beredd att åka 150 mil och prutade inte.

För det mesta ligger såna paket runt 20.000, plus minus 5.000. Och man får inte köpa bara pannan, paketet eller inget.

Vargerik

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 19 jun-10 kl 01:20 »
Nu menade jag inte att du skulle köpa en kökspanna. Du kommer undan mycket billigare med beggat, det gäller bara att vara på hugget. Tänk dessutom på alla smådetaljer som följer med hela paketet, dyrt som ögat att köpa nytt.

louise

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 19 jun-10 kl 10:58 »
jag är på hugget. Jag har ringt som nr2, sen ska de tänka, och så blir det inte jag.

Ex till dina tips:

den i Blekinge är såld
albin är en modell som inte finns längre, ingen kan laga den, inga reservdelar
örebro - jag litar inte på söndersotade pannor som inte heter nåt
Storuman - det är 150 mil från mig, hur ska den komma hit? Och ska jag resa 300 mil och riskera att jag upptäcker att den är skit när jag kommer fram?
Göteborg/Ladan - för ny modell för att man ska våga satsa. Ett öststatsmärke som är ca 3 år gammalt. Dessutom är den inte billigare  än en importerad Atmos.
Gällivare - ligger också 150 mil härifrån

Skorsten har jag köpt - och den du hänvisat till är inte isolerad och flera meter för kort.

Jag förstår inte riktigt hur ni tänker när ni tror att en människa i Sverige idag inte upptäckt Blocket.
« Senast ändrad: 19 jun-10 kl 11:19 av Stabon »

Existens?

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 19 jun-10 kl 12:23 »
Då ber jag så mycket om ursäkt och låter dig lugnt leta vidare efter en panna.

Tyckte bara det var lite konstigt att det är ett så otroligt stort projekt, när Blocket fullständigt översvämmas av pannor.

louise

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 19 jun-10 kl 12:38 »
Vilken tycker du jag köpa då av de som ligger på blocket?
« Senast ändrad: 19 jun-10 kl 12:42 av Stabon »

Existens?

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 19 jun-10 kl 13:22 »
Jag hinner inte sitta och leta igenom Blocket mer nu, det fanns ju sju sidor pannor och relaterade grejer.

Av de jag räknade upp skulle jag tveklöst köpt den i Göteborg. När det bara är pannan som behövs. Där får man en ny panna till ett billigt pris. Att det är ett nytt märke är ju positivt på så vis att man inte behöver lägga 10 000 på ett namn.
Man kollar med återförsäljaren, hur många är sålda..referenser?

Öststatsköret kan man ju knappt dra längre.. vi fyttar ju den mesta tillverkningen dit.
Vad vet du om var de dyrare pannorna tillverkas?

louise

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 19 jun-10 kl 13:43 »
Men jag skrev ju att Lada kostar lika mycket som Atmos. Varför ska jag köpa en lada, när Atmos kostar lika mycket och är ett mycket säkrare kort?

Existens?

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 19 jun-10 kl 14:07 »
Då är den givna frågan ju varför du inte köper en Atmos helt enkelt?
Den är ju för övrigt också från ett öststatsland, om man nu kallar tjekien det..

louise

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 19 jun-10 kl 14:21 »
Därför att jag kan spara ännu mer pengar på en begagnad. Eller på en ännu billigare Viadrus, som tråden egentligen handlar om.

Vargerik

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 19 jun-10 kl 16:55 »
Hela tiden ber du om hjälp. Hela tiden blir du arg på alla som försöker hjälpa. ???

louise

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 19 jun-10 kl 17:38 »
Tråden efterlyser folk som har erfarenhet av vedpannan Viadrus. Det hade väl inte varit fel med en tråd - ge mig alla råd du kan om vedpannor, men det har jag ju  inte efterfrågat. Om det dimper ner nåt på vägen ändå är det välkommet, men att tugga om det jag gjort de senaste tre månaderna när jag inte efterfrågat det, ger mig lite lätt frustration.

Existens?

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 19 jun-10 kl 17:46 »
Tråden är läst 260 gånger, det tycks helt enkelt inte vara så många som har några råd om Vidarus. Kolla i så fall på Bygga hus forum eller nåt sånt.
När man då ger råd i andra riktningar så är det ju för att du inte ska behöva tugga om detta i 3 månader till, när oktober kommer och med den kylan.

louise

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 19 jun-10 kl 17:48 »
Hm. Begrundar.

Moëll i Trädet

• -
« Svar #34 skrivet: 19 jun-10 kl 22:54 »
Tråden efterlyser folk som har erfarenhet av vedpannan Viadrus. Det hade väl inte varit fel med en tråd - ge mig alla råd du kan om vedpannor, men det har jag ju  inte efterfrågat. Om det dimper ner nåt på vägen ändå är det välkommet, men att tugga om det jag gjort de senaste tre månaderna när jag inte efterfrågat det, ger mig lite lätt frustration.
Stabon är sträng  (:)  (:) mot dem som avviker från ämnet i de egna trådarna, men svävar själv gärna ut åt alla möjliga håll i andras trådar  ??? märkligt...
"Kärleken är livets bäste vän"

louise

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 20 jun-10 kl 00:18 »
 Så kan det va! Konsekvens verkar vara en svår konst:-)

_ingemar_

« Svar #36 skrivet: 20 jun-10 kl 00:37 »
jag vet inte om du har kollat denna tråd http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/103446-tips-foer-viadrusaegarna.html
där kan du iaf läsa om viadrus

louise

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 20 jun-10 kl 10:33 »
Det var en spännande tråd! jag har läst lite andra om viadrus där, som mest är nä- jo, nä- jo- kamper.

Men.. det är nog inte smart att jag försöker mig på det där. Jag kan inget, jag är opraktiskt och.. rädd å göra fel.

Det här med de varma rökgaserna måste väl bli ett brandskyddsproblem tänker jag också. Jag kommer att uppfylla minimikraven på brandskydd för skorstenen, och då har man nog utgått från en "vanlig" panna.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #38 skrivet: 20 jun-10 kl 10:47 »
Eftersom ämnet handlar om viadrus vedpannor så tänkte jag rekommendera en luftvärmepump.....
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

louise

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 20 jun-10 kl 11:16 »
He, du anser alltså att de är totalt värdelösa?

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser