Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Viadrus vedpanna?  (läst 40231 gånger)

louise

• Gäst
Viadrus vedpanna?
« skrivet: 18 jun-10 kl 10:41 »
Jag har så himla ont om pengar men måste fixa nytt värmesystem.

Viadrus är ju billiga pannor, men verkningsgraden rätt usel. Vad har ni för erfarenheter av vedåtgång i kubik, hur ofta ni måste elda och hur länge? Och säg då också hur stort hus du har, hur mkt acktank och hur välisolerat.

louise

• Gäst
SV: Viadrus vedpanna?
« Svar #1 skrivet: 18 jun-10 kl 10:58 »
Ringde återförsäljare som påstår att plåtpannor har en livslängd på 5- 15 år, det lät ju inte klokt.  Med det perspektivet så kan man ju inte köpa annat än gjutjärn, inte fan kanman lägga 30.000 + 10.000 i installation var tioende år.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 18 jun-10 kl 11:03 »
Jag tycker det låter konstigt... De måste väl ha betydligt längre livslängd än så. Mina föräldrar bytte sin gamla efter nästan fyrtio år.

Vi hade funderingar på Viadrus ett tag, tyckte det lät bra med gjutjärn etc, och inte var den så dyr heller, men den var inte miljögodkänd. Vi köpte en annan, nu minns jag inte vad den heter, kan kolla sen.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 jun-10 kl 11:06 »
Ah... är det olagligt på nåt sätt om den inte är miljögodkänd?

Kolla gärna vad du köpte, till vilket pris och vilket år.

Men.. jag kan väl alla märken vid det här laget. Blir det inte en skit-viadrus så är det ju Baxi, det får jag en 30 kw för 30.000. Nästan alla 30 kw kostar 30.000.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #4 skrivet: 18 jun-10 kl 11:51 »
Olagligt vet jag inte men de är rätt noga med det åtminstone i vår kommun.

Jag frågade min man och jag hade både rätt och fel. Det finns både godkända och icke godkända Viadruspannor, en billig ej godkänd och en dyrare, ca 35000 trodde han, med keramisk insats som var godkänd.

Vår panna är en CTC, tror modellen heter V25 och den kostade ca 40 000 för lite drygt ett år sen eller kanske lite mer. Jag har för mig att vi köpte den ett bra tag före installationen bara för att priset skulle gå upp eller hur det var. Vi har ackumulatortank på 750 liter till den.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 jun-10 kl 12:00 »
Mm. Jag behöver egentligen inga råd om pannor generellt, utan tips på pannor lika billiga som Viadrus. Den dyra marknaden har jag koll på.

Tråden handlar främst om att få hör andras erfarenheter av den billiga Viadrus.
« Senast ändrad: 18 jun-10 kl 12:02 av Stabon »

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #6 skrivet: 18 jun-10 kl 12:05 »
Jo, fast du frågade ju...

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 jun-10 kl 12:09 »
Jo, jag gjorde ju det;) Blev lite förvirrat en stund här.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #8 skrivet: 18 jun-10 kl 13:24 »
Jag har pratat med maken igen. Han sa som så, att hör med sotaren först, det är sotaren som ska godkänna din panna/installation och det är ju bra att veta vad de kräver innan.

En arbetskamrat till honom har den billiga viadruspannan och är väldigt nöjd med den. Min man säger att den ryker mycket mera än vår, inte ryker in alltså, utan ur skorstenen, vår syns knappt när man eldar, mer än att det dallrar lite i luften, men kan man leva med det och sotaren tycker att det är ok så.

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 18 jun-10 kl 13:51 »
Tja, han lär inte förbjuda den, folk har ju den. Jag behöver veta om den är lönt att köpa, den verkar vara usel.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #10 skrivet: 18 jun-10 kl 14:01 »
Jag tror det kan vara skillnad på att ha den, redan installerad, och att få göra en nyinstallation kanske?

Varför funderar du på att köpa den om du tycker den verkar usel?

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 18 jun-10 kl 14:12 »
Jag hoppas på att nån ska förklara att den inte alls är usel;) Att där är nån kunskap jag missat.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #12 skrivet: 18 jun-10 kl 14:14 »
Jag kan ju höra med makens arbetskamrat, han verkade ju nöjd, lite närmare vad han tycker om den.

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 18 jun-10 kl 14:21 »
Gärna!

Det jag då undrar är hur många pannor måste han elda för att få varmt, hur ofta måste han elda, hur stort hus, hur välisolerat, hur stor acktank, hur många kubik ved går åt per år.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #14 skrivet: 18 jun-10 kl 20:55 »
Beträffande livslängd på plåtpannor så kan man räkna med betydligt mer än de där 5-15 åren som någon försäljare påstod (han säljer säkert gjutjärnspannor).  På den tiden man eldade med olja, och eldningsoljan hade hög svavelhalt, så frättes pannorna sönder i förtid av svavelsyra. Men det behöver man ju inte bekymra sig om numera.

Den äldsta plåtpanna jag känner till som fortfarande är i drift är en Exonom/Euronom kombipanna som är tillverkad ca 1968. Den gick med oljeeldning året om de första 15 åren, sedan 15 år till med oljeeldning hela vintrarna men elpatron sommartid, och numera används den mest bara som elpanna, det eldas med olja eller ved vid enstaka tillfällen då el och L/V-värmepump inte räcker till eller då man snabbt vill få upp rumstemperaturen sedan huset har stått på grundvärme. Den har börjat läcka två gånger. Först i mitten av 80-talet då en svetsfog långt ner i eldstaden blev otät (förmodligen fabrikationsfel, det var lätt att laga). Och sedan en gång för ca 10 år sedan då ett läckage utanför pannan medförde att vatten rann längs ett rör och in innanför ytterplåtarna så att isoleringen blev genomdränkt av vatten, då rostade det hål utifrån vid en rörstos. Även det är nu hopsvetsat med gott resultat.

När det gäller om det krävs en miljögodkänd panna eller inte så beror det på kommunens lokala ordningsföreskrifter. På de flesta håll krävs numera miljögodkännande inom område med detaljplan men inte utanför sådant område, säkrast är att kolla med kommunens miljökontor eller motsvarande. Förmodligen ligger alla uppgifter ute på kommunens hemsida, det gäller bara att lyckas hitta dem.

Man ska inte fästa sig alltför mycket vid de siffror på verkningsgrad som en del panntillverkare skryter med. De är ofta uppmätta vid ganska orealistiska förhållanden och är bara avsedda att skryta med.

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 18 jun-10 kl 21:12 »
Viadrus brukar tyldigen i praktiken ligga på 50 % verkningsgradå inte 75% som de säger.

Funderar på en Atmos som ska ha verkningsgrad 85. Jag förstår inte varför det är så lågt med sugande fläkt å hela det där kittet.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #16 skrivet: 18 jun-10 kl 22:43 »
Viadrus brukar tyldigen i praktiken ligga på 50 % verkningsgradå inte 75% som de säger.

Men vem säger det? Är det någon som säljer pannor av något annat märke som vill passa på att racka ner på en konkurrent? Man måste underkasta alla såna där påståenden en källkritisk granskning.
Och vad skulle den dåliga verkningsgraden bero på? Är Viadrus-pannan otät så den inte går att elda utan ett stort luftöverskott, blir rökgastemperaturen onödigt hög, eller är det något sekundärluftintag som är placerat på olämpligt ställe? Har pannan provats av något oberoende testinstitut (t ex SP eller motsvarande i något annat land)? Vad står i så fall i provrapporten?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #17 skrivet: 18 jun-10 kl 23:24 »
Kolla in Orlan Vedpanna. Hög verkningsgrad, miljögodkänd, tar grov ved och är hyfsat billig. Jag har en sådan. Skulle jag köpa ny panna idag så skulle jag köpa en likadan, eller möjligen en storlek större.

http://www.polimex.se/panna.html

louise

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 18 jun-10 kl 23:35 »
Har redan kört Orlan-racet. De är inte längre billiga och alla återförsäljare har droppat av. Men den går också att importera, har inte orkat kolla på importpriserna.

Vargerik

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 18 jun-10 kl 23:43 »
Men inte måste du köpa nytt? Folk kastar ut sina gamla pannor med tillhörande acktankar när dom intallerar fjärrvärme, ofta fina pannor... Kolla på blocket! Jag köpte min kökspanna för 2 papp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser