Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolera eller inte, det är frågan...  (läst 44547 gånger)

Mattias

SV: Isolera eller inte, det är frågan...
« Svar #40 skrivet: 26 jun-10 kl 17:40 »
Så TW ochTacitus, ni verkar vara de som röstar för en tillägsisolering och jag tycker verkligen det låter som att ni har genomtänkta svar, så det blir förmodligen en tillägsisolering för min del... Vad säger ni om 4,5 cm glasull, asfaltsboard, luftspalt och brädfodring? Om man isolerar på det viset klarar huset sig då utan difusionsspärr?
Jorden tillhör inte människan, människan tillhör jorden. Allt hänger samman så som blodet förenar oss alla. Människan vävde inte livets väv, hon är bara en tråd i den. Vad hon gör mot väven, gör hon mot sig själv.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #41 skrivet: 26 jun-10 kl 17:42 »
Nu är det som sagt var en viss skillnad på kilo och Terra vad avser antalet nollor som är inblandade  ;D

I ett "vanligt" hus står väggar och fönster för ca 40% av energiförlusterna  som uppkommer till följd av värmetransmission.

Minimikravet på ett nybygge idag är ca 20-25 cm isolering i vägg, den bästa timmervägg som nånsin har byggts hamnar på motsvarande 10 cm isolering efter att man har tagit hänsyn till timmretsvärmelagrande förmåga... hade vi då inte tagit hänsyn till timmrets värmelagrande förmåga så hade siffran istället hamnat på sådär 2-3 cm isolering  :o     

Som jämförelse finns det idag glaspartier som ligger så lågt som 0,28 i u-värde, vilket då kan ställas mot en exemplariskt välbyggd timmervägg i 8" timmer som hamnar på ca 0,3 efter att man har räknat med timmrets värmelagring.

Och då har vi inte räknat in att timmerhus i snitt ligger på ca 5 ggr så hög luftgenomströmning som är max.tillåtet vid nybygge.

Jag tycker väldigt bra om gammla timmerhus, men dom är inte särskilt miljövänliga helt enkelt för att dom slukar hiskliga mängder med energi - den "extra" energi som ett timmerhus gör av med i uppvärmning under sin livstid hade förmodligen räckt till för att både bygga och värma upp ett eller flera "nybyggen".

Energikraven vid nybygge är idag 70-130 kwh/m2/år. 70 är då max tillåten energiförbrukning vid eluppvärmt hus i södra Sverige (luftvärmepump jämställs idag med direktverkande el då värmepumpen som regel bara funkar riktigt bra vid omkring 0) medans 130 är hus i norra sverige som värms med biobränsle.

Om alla bostadshus skulle uppfylla dessa krav så skulle vi spara in minst 8 Terrawattimmar varje år vilket är en betydande siffra, sen är det svårt att säga exakt hur stor besparingen skulle bli på endast timmerhus - men klart är att dålig energihushållning vid uppvärmning av bostadshus står för hiskliga mängder av den totala energiförbrukningen.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #42 skrivet: 26 jun-10 kl 17:48 »
Nog tror jag väl att det alternativet funkar även utan "täta" skikt, tänk bara på att se till att det blir ordentligt tätt runt dörrar och fönster och i knutarna som är svaga punkter på timmerhus.

Asfaboarden ger ju ett visst skydd till glasullen, den behöver ju skyddas mot såväl vind som väta så det ska nog kunna funka.

Huset hemma har haft just 45mm + asfaboard + panel sedan 80-talet och när jag rev balkongen (taket under läckte...) så flyttade jag balkongdörren och då kunde jag inte se några fuktskador och inte nått nämnvärt med mögel.

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #43 skrivet: 26 jun-10 kl 17:58 »
Så TW ochTacitus, ni verkar vara de som röstar för en tillägsisolering och jag tycker verkligen det låter som att ni har genomtänkta svar, så det blir förmodligen en tillägsisolering för min del... Vad säger ni om 4,5 cm glasull, asfaltsboard, luftspalt och brädfodring? Om man isolerar på det viset klarar huset sig då utan difusionsspärr?
Då får man önska dig lycka till och hoppas att du blir nöjd med slutresultatet.

TW

• Finland
« Svar #44 skrivet: 26 jun-10 kl 18:32 »
Allt handlar om kompromisser. Dels är det viktigt att bevara vårt gamla byggnadsarv och dels är det viktigt att spara energi. Personligen tycker jag att omkring 5 cm tilläggsisolering är en vettig kompromiss för att komma upp till ett hyfsat U-värde utan att förstöra utseendet på fasaden. Om man anstränger sig att kopiera den gamla brädfodringen i traditionella material och kanske återanvänder de bästa bitarna av den gamla så brukar man få ett resultat som estetiskt blir någotsånär hyfsat.

10 till 20 cm tilläggsisolering som somliga rekommenderar anser jag vara överdrivet av tekniska skäl och dessutom anstötande fult  på allt under 500 meters avstånd......och jag är ganska närsynt ;). Samtidigt är det ju en fördel att ha litet bättre isolering än bara timmerväggen......så då är vi framme vid Mathias eget förslag. 45mm tilläggsisolering och vindskyddsskiva verkar vettigt.

Jag hoppas att du sätter arbete på att göra den nya fasaden lik den gamla. Virke i rätt dimensioner och av god kvalitet. Om de gamla bräderna är kilsågade skall de nya vara likadanna. De gamla timmermännen hade öga för proportioner.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #45 skrivet: 26 jun-10 kl 19:57 »
Men du har helt rätt i att man alltid ska tänka på fuktbalansen i bygget, annars blir det som rena galenskapen.
Tyvärr är det ju väldigt många prefabhus och andra tvivelaktiga byggen som redan är mögelangripna till följd av dåligt konstruerade kallvindar och kryp/torpar-grunder.
;)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Mattias

« Svar #46 skrivet: 26 jun-10 kl 20:05 »
Om man isolerar som jag tänkt finns det då risk får att fuktig luft inifrån fastnar i timmerväggen?
Jorden tillhör inte människan, människan tillhör jorden. Allt hänger samman så som blodet förenar oss alla. Människan vävde inte livets väv, hon är bara en tråd i den. Vad hon gör mot väven, gör hon mot sig själv.

Broberg

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 26 jun-10 kl 21:02 »
Citera
Du är helt fixerad vid att det inte går att isolera på ett estetiskt sätt.

Nej, det går inte!

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #48 skrivet: 26 jun-10 kl 21:56 »
I relation till floden på 158Twh så...  ;)
I så fall kan man väl motivera vilka miljövidrigheter som helst med hänvisning till att det ändå är marginellt i jämförelse med allt som sker i resten av världen...  :(

manna

• -
« Svar #49 skrivet: 26 jun-10 kl 22:01 »
1. 45 mm glasull lär inte göra så himla mycket på energisparandet. Med så tunn isolering kan man lika gärna skita i isoleringen helt och nöja sig med att sätta vindpapp på väggen under fasadpanelen.

2. Sluta tragga om att gamla kulturhus ska bevaras och därför måste våldtas. När de är omgjorda efter den moderna konstens alla regler, så är det inte mycket kulturhus kvar.

Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Johannes

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 26 jun-10 kl 22:32 »

Ibland kan hussjälen försvinna snabbt och ibland så dröjer den sig kvar emellanåt så motspäntig att jag tror människan får vika.

Bo

« Svar #51 skrivet: 27 jun-10 kl 06:21 »
Alternativ till fullgod isolering nu är att invänta bättre material som kan komma. Det är teoretiskt möjligt att få noll värmeläckage med en tunn isolering.

Under tiden kan man satsa på golvvärme som gör att man kan hålla lägre lufttemperatur, lägre temperatur i sovrummen för att det är bättre för luftrören och lite varmare där man bruka sitta stilla.

Mattias

« Svar #52 skrivet: 27 jun-10 kl 06:57 »
1. 45 mm glasull lär inte göra så himla mycket på energisparandet. Med så tunn isolering kan man lika gärna skita i isoleringen helt och nöja sig med att sätta vindpapp på väggen under fasadpanelen.

2. Sluta tragga om att gamla kulturhus ska bevaras och därför måste våldtas. När de är omgjorda efter den moderna konstens alla regler, så är det inte mycket kulturhus kvar.

Så, vad bygger du påstående nr ett på?

TW

• Finland
« Svar #53 skrivet: 27 jun-10 kl 09:16 »
Om man isolerar som jag tänkt finns det då risk får att fuktig luft inifrån fastnar i timmerväggen?

Så här har jag förstått saken: Om man sätter litet arbete på att dreva timmerväggen ordentligt så blir den tätare än isoleringsmaterialet utanpå. Det betyder att fukten som går igenom timmerväggen fortsätter ut genom isoleringen utan att göra någon skada. Det här förutsätter ett organiskt isoleringsmaterial i tilläggsisoleringen.

På tal om isolering så har jag också hört om en helt annan metod som jag skulle vara nyfiken på om någon har erfarenheter av. Man kläder både utsidan och insidan av väggarna med en 25 mm tjock porös träfiberskiva (insulit/bitulit). Den har visserligen ett litet sämre lambda-värde än isoleringsull men väggens U-värde sjunker ändå en del med relativt små ingrepp och fukttekniskt verkar lösningen vettig.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Existens?

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 27 jun-10 kl 09:47 »
Men hur man än vrider och vänder på det så blir ju aldrig en isolering på insidan ett *mindre ingrepp* .. du har då att sätta nya tapeter, alla elinstallationer..köksbänkar..skåp..osv...

Jag har däremot sett ett isoleringsmaterial som jag gärna skulle veta mer om, men aldrig fattat vad det är. En kompis hade kommit över en pall med svarta skivor, ca 3 cm tjocka, lätta som cellplast, ganska stora,ca 1,5x2 meter,  och sades komma från nåt företag utanför Borås. Den skulle ha enastående värden..men jag vet som sagt inget mer om det.
« Senast ändrad: 27 jun-10 kl 09:51 av Existens? »

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #55 skrivet: 27 jun-10 kl 12:30 »
Det finns idag isoleringsmaterial som ligger med u-värde på 0,014... som dessutom är motståndskraftigt mot mögel, tål trycklaster (dvs man kan skruva genom materialet och slippa "regla upp"), är lagom poröst för att släppa igenom gas men inte vätska - vad är då nackdelen, jo priset förståss  ;D

Vad gäller resten så - 45 mm gullfiber är faktiskt en väsentlig förbättring av timmerväggen, u-värdet på timmerväggen förbättras med en faktor på närmare 1,5.

På ett timmerhus som är 10x5 med ca 3 m höga väggar ger en genomsnittlig förbättring av u-värdet med faktor 1,5 på väggar och fönster en besparing på 8,5 kw varje dygn om det är -20.

Att jag väljer att räkna på 24 h istället för 1h är för att en timmerstomme jämnar ut en del variationer mellan dag och natt temp så då är det ofta mer givande att titta på 24h.
Däremot kan inte en timmerstomme lagra så mycket energi att den jämnar ut skillnader mellan vinter och sommar utan det är timmar det handlar om när man talar om värmelagring i timmerstomme.

Så nog fasen sparar 45 mm gullfiber in en del energi, i synnerhet om man gör nått åt dom dåliga fönstren med u-värden på mellan 3-5, vilka med relativt enkla åtgärder kan sänkas till mellan 1-2 i u-värde.

Vad gäller prefabhus är ofta den springande punkten när det kommer till fuktsäkert byggande att prefabsektionerna blir utsatta för fukt under bygget - har man väl fått in fukt i en vägg så försvinner den inte därifrån utan vidare, även med fukttransporterande material så är det osäkert att lyckas med en urtorkning till 100% tillräckligt snabbt för att undvika mögel.

Som jämförelse kan nämnas en undersökning av kallvind på ett diffusionsöppet 1800-talshus, spånet på vinden var mögelskadat vid analys och beräkningar visade att det aldrig var tillräckligt torrt på vinden för att spånet skulle kunna torka ur helt. Skillnaden på sånt mögel är att man ofta inte ser det med blotta ögat...

Prefabmoduler ska därför leveras utan isolering och invändiga gipsskivor, diffusionstäta skikt ska självklart monteras efter ihopsättning och urtorkning och isolering - byggt på det viset kan däremot ett prefabhus vara en sund konstruktion.

« Senast ändrad: 27 jun-10 kl 12:46 av Tacitus »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 27 jun-10 kl 16:55 »
Om man vill ha synligt timmer är ju varje typ av isolering på utsidan omöjlig.

Isover har en "lönsamhetsberäknare" på sin hemsida som är deprimerande för varje vedeldare: det finns ingen chans att spara in någon isoleringsåtgärd under sin livstid. Nu tilläggsisolerade jag vinden ändå i höstas, men det var av komfortskäl.

manna

• -
« Svar #57 skrivet: 28 jun-10 kl 07:43 »
Så, vad bygger du påstående nr ett på?

Verkligheten. Vänner köpte gammalt kulturhus och skulle förbättra komforten. Bl a genom en tilläggsisolering i väggarna om 45 mm. Förändring? Ja. Förbättring? Nä. Facit? Det var inte gratis, men det blev fult.

På tal om isolering som bygger lite, finns produkterna Thermoflex och ThermoReflekt.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

Mattias

« Svar #58 skrivet: 28 jun-10 kl 12:45 »
Verkligheten. Vänner köpte gammalt kulturhus och skulle förbättra komforten. Bl a genom en tilläggsisolering i väggarna om 45 mm. Förändring? Ja. Förbättring? Nä. Facit? Det var inte gratis, men det blev fult.

På tal om isolering som bygger lite, finns produkterna Thermoflex och ThermoReflekt.

Jag gillar helt klart Tacius resonemang bättre... =)

manna

• -
« Svar #59 skrivet: 28 jun-10 kl 13:52 »
Jag gillar helt klart Tacius resonemang bättre... =)

Du får gilla vilket resonemang som helst. Fint, va?  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

1019 gäster, 1 användare
köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser