Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolera eller inte, det är frågan...  (läst 42671 gånger)

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Isolera eller inte, det är frågan...
« Svar #20 skrivet: 20 jun-10 kl 20:23 »
Om man räknar med timmrets värmemagasinerande förmåga så motsvarar en 8" timmervägg en modern vägg som är isolerad med ca 10 cm isolering... detta är inte ens hälften av vad man kräver vid nyproduktion och då har vi inte ens tagit med timmerväggens "otäthet" i beräkningen.

Därför finns det idag inga tradionella timmerhus som är godkännda vid nybygge eftersom dom inte klarar energikraven utom med 8" timmer i Skåne, annars måste det till isolertimmer eller dubbla timmerväggar med isolering emellan el. dyl. tekniska lösningar.

Personligen tycker jag att en riktig "Hälsingelänga" är bland det häftigaste och snyggaste som finns i byggnadsväg, MEN timmerhus lämpar sig inte som bostadshus utan omfattande ombyggnadsarbeten
helt enkelt därför att dom inte är tillräckligt energisnåla.

I ett gammalt hus gäller det därför att isolera och förbättra intigritet så långt det är möjligt för att detta ska kunna uppfylla de energikrav man kan ställa på ett bostadshus idag.
Därför är det inte undantagsfall att isolera väggarna, utan det är tvärtom så att det borde vara en standardåtgärd.

vigior

  • Inlägg: 4
SV: Isolera eller inte, det är frågan...
« Svar #21 skrivet: 20 jun-10 kl 20:39 »
Säljer han isolering eller.... det var värst vad han tar i!

Broberg

  • Gäst
SV: Isolera eller inte, det är frågan...
« Svar #22 skrivet: 20 jun-10 kl 20:46 »
Citera
Säljer han isolering eller.... det var värst vad han tar i!

 ;D ;D ;D

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Isolera eller inte, det är frågan...
« Svar #23 skrivet: 20 jun-10 kl 20:53 »
Tycker faktiskt att de få procent av byggnadsbeståndet som de gamla timmerkåkarna utgör (mindre än 10%) borde på ålderns höst få njuta av sin pension och inte tvingas konkurrera med superisolerade ungtuppar...

Här står lite om timmerväggars "praktiska" U-värde. http://www.tematra.se/images/filer/U-varde%20timmervagg.doc
« Senast ändrad: 20 jun-10 kl 21:03 av strumpa »

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3929
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Isolera eller inte, det är frågan...
« Svar #24 skrivet: 21 jun-10 kl 14:22 »
Säljer han isolering eller.... det var värst vad han tar i!
Han värmer ju sitt eget hus med direktverkande el, läs på sida 1 får du se  ;D ...

Citera
Ska man bo i ett museihus så ska man förbaske mig bo hela familjen i köket under vintern och värma med egenhändigt huggen ved... annars är man att betrakta som en ovän till miljön enligt mitt sätt att se på saken.
Nja, det blir lite trångt att knö in hela gänget i köket...men nu råkar vi ha så möe egenhuggen ved att det räcker att värma resten av huset oxå o:) .

(Visserligen har tidigare ägare gett kallvinden en rejäl portion Gullfiber, men väggarna på det här ljuvliga plankhuset har inte fått en enda liten returglasfiber. Dock har varken folk eller vattenledningar i huset frusit.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Isolera eller inte, det är frågan...
« Svar #25 skrivet: 21 jun-10 kl 16:33 »
Nä, nu är den direktverkande elen utkastad och värmen ska framöver produceras genom egenhändigt "tillverkad" ved... av förklarliga skäl  ;D

Håller precis i detta nu på att dra vattenledningsrören till elementen som nu är uppsatta... modernt lågtemperatursystem blir det minsann.

Och nej, jag säljer inte isolering men jag anser likväl att åtminstone de som inte värmer upp huset med egenhändigt huggen ved ska se till att dra sitt strå till stacken när det kommer till att minska beroendet av el från tyska kolkraftverk mitt i vintern när luft-luftvärmepumpen bara ger så mycket energi tillbaka som man stoppar in i den... vilket i praktiken är precis lika illa som direktverkande el.

Ska vi se helt krasst på det så är ju egentligen allt biobränsle en nationell resurs som går att använda såväl för att producera värme som att producera drivmedel, så egentligen borde man inte slösa på energin ens om man har egen ved då denna skulle kunna användas för tex tillverkning av diesel istället för att värma de kära kråkorna... men då har vi tagit diskussionen ett steg ytterligare.

DeadMan

  • Inlägg: 121
  • punken lever
    • -
SV: Isolera eller inte, det är frågan...
« Svar #26 skrivet: 21 jun-10 kl 20:06 »
Vi som bor i ett "skit"hus och värmer det med ved vi borde skämmas! Även om det är varmt utan isolering och nya fönster,..! Jag vet inte vad vår kära Taci"isolering"us har gjort med sitt hus men jag tror hans problem ligger i golven! Men vad vet jag jag bor i köket med min familj och värmer huset med vedspis och kakelugnar! Hmmm konstigt att det är varmt och är ifrån 1901! 8) 8) 8)MVH DeadMan
Bra musik ett måste Einstürzende Neubauten Dead Kennedys Audioslave
Tool Shellac Bauhaus Lobe m.m. Och friska författare som Sture Dahlstöm Mikael Niemi fack gubbar som snöar in på saker!!

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Isolera eller inte, det är frågan...
« Svar #27 skrivet: 21 jun-10 kl 21:17 »
Att man trängde ihop sig i vardagsstugan i gamla tider hade inte så mycket med att husen var kalla att göra, utan med att vedanskaffningen var ett tidsödande arbete.

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Isolera eller inte, det är frågan...
« Svar #28 skrivet: 22 jun-10 kl 01:14 »
[...]
Ska man bo i ett museihus så ska man förbaske mig bo hela familjen i köket under vintern och värma med egenhändigt huggen ved... annars är man att betrakta som en ovän till miljön enligt mitt sätt att se på saken.

Varför måste veden vara egenhändigt huggen för att det ska vara ok om man ska bo i ett museum? Jag tänker köpa min ved av någon granne då min kropp inte klarar av så mycket. Men hellre bor jag i ett museum än i en plastpåse till hus.    ;)

Jag kommer väl att frysa ihjäl… Men vi ska ju alla förr eller senare dööö.   ;)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Existens?

  • Gäst
SV: Isolera eller inte, det är frågan...
« Svar #29 skrivet: 22 jun-10 kl 11:04 »
Nej, ingen kommer förmodligen att frysa ihjäl.. Men jag tycker det är lite märkligt att man hänger på ett alternativ forum som förespråkar att man hushåller med vår jords resurser. Och samtidgt ihärdigt förespråkar en resursslösande boendeform.

Det är samma sak varenda gång en tråd om isolering kommer upp, det blir strid på kniven om att man ska bo i ett oisolerat hus, bara för att så gjorde man förr.
En sak man ofta glömmer i sitt romatiserade skimmer av hur det var förr, är ju att en mora ofta gick hemma hela dagarna och eldade.

Jag kan inte förstå vad det är för fel i att ta till sig utvecklade grejer, på rätt sätt givetvis, för att spara resurser.
Inte många förespråkar ju t.ex att vi ska fortsätta åka i T-Ford.. utan då ska det plötsligt utvecklas maximalt för att spara på bensin och energi.

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Isolera eller inte, det är frågan...
« Svar #30 skrivet: 22 jun-10 kl 15:33 »
Nej, ingen kommer förmodligen att frysa ihjäl.. Men jag tycker det är lite märkligt att man hänger på ett alternativ forum som förespråkar att man hushåller med vår jords resurser. Och samtidgt ihärdigt förespråkar en resursslösande boendeform.

Det är samma sak varenda gång en tråd om isolering kommer upp, det blir strid på kniven om att man ska bo i ett oisolerat hus, bara för att så gjorde man förr.
En sak man ofta glömmer i sitt romatiserade skimmer av hur det var förr, är ju att en mora ofta gick hemma hela dagarna och eldade.

Jag kan inte förstå vad det är för fel i att ta till sig utvecklade grejer, på rätt sätt givetvis, för att spara resurser.
Inte många förespråkar ju t.ex att vi ska fortsätta åka i T-Ford.. utan då ska det plötsligt utvecklas maximalt för att spara på bensin och energi.

Vilka dessa man är vet jag inte, men jag kan bara tala för mig själv.

Mitt liv och mina livsval gäller för mig. Jag förespråkar ingenting. Var och en får göra som de vill. Inte heller fördömer jag de som vill leva eller bygga på andra sätt än jag.

Jag läste för några år sedan (har tyvärr inte länken kvar) att skogen i Sverige växer mer varje år än vad som avverkas årligen. Skogen är en förnyelsebar resurs som iaf jag tycker är ok att använda. Få kubik kommer att gå åt i uppvärmning av min ministuga på 20 kvm. De utsläpp och ”energislöseri” som detta kommer att orsaka kvittar jag av mot mitt i övrigt miljö- och energisparsamma liv. Jag sparar hellre på oljan och använder den till annat än plastisolering.

Jag är inte på något sätt mot utveckling. Jag har ju själv dator, mobilt bredband och mobiltelefon. Dessa prylar är viktiga för mig och blir än mer viktigare när jag bor i skogen. Utvecklingen av sjukvården är också något som jag vill satsa mer resurser på.

Beträffande det romantiserade skimret av hur det var förr är jag mycket väl medveten om att det var ingen dans på rosor. Det var ett hårt slit för överlevnad. Men jag kommer att inrätta mitt liv efter helt andra förutsättningar och kommer antagligen att kunna vara hemma de flesta dagar i veckan och endast vara borta några få timmar per gång.

Förutom minimal konsumtion, sopsortering, bilfritt liv de senaste 8-9 åren så har jag sedan mååånga år minskat köttätandet. Försöker välja vilt istället. Äter nästan inte alls gris eller nöt. Då det går väljer jag hellre ull och lin till kläder än att gynna den energikrävande och ”smutsiga” bomullsindustrin. Ekobomullsplagg köper jag ibland. Jag kan inte göra allt här i världen men funnit att det jag gör räcker gott för mig och mina värderingar. Andra väljer efter sina värderingar och förutsättningar.

« Senast ändrad: 22 jun-10 kl 15:45 av Prins Tuvstarr »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3929
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Isolera eller inte, det är frågan...
« Svar #31 skrivet: 24 jun-10 kl 21:36 »
Nej, inte ska en romantisera, och det tycker jag inte det har gjorts i den här tråden heller. Men steget är långt mellan ett helt iosolerat hus och ett hus som är en orgie i Gullfiber och åldersbeständig byggplast. Någon form av isolering vill nog de mest hardcore gröna vågare ha! Däremot ska inte väggarna på gamla timmerhus tilläggsisoleras utvändigt. Nä!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Isolera eller inte, det är frågan...
« Svar #32 skrivet: 25 jun-10 kl 09:26 »
Det är en gammal seglivad myt att alla energiförluster sker uppåt...

Transmissionsförluster sker faktiskt såväl uppåt, neråt och åt sidorna.

Ska man dessutom verkligen fullt ut kunna ha nån riktig nytta av timmrets värmelagrande förmåga så ska timmret isoleras just utvändigt, då avges nämligen den lagrade värmen inne i huset.

Är timmerväggens utsida oisolerad så avges den lagrade värmen såväl inne som ute...

Hus med tung stomme som timmer eller sten ska isoleras utvändigt just för att man ska kunna ta  tillvara de tunga materialens värmelagring, dessutom är det med utvändig isolering många gånger lättare att få till en sund konstruktion rent fuktmässigt.

Ett timmerhus med i värsta fall bara 10 cm tjocka stockar (4" timmer) är de facto oisolerat även om man skulle ha slängt upp lite isolering på "kallvinden", den arean motsvarar ofta bara ca 1/2 av taket så i storleksordningen 8/10 av husets ytor mot väder och vind är ju då fortfarande oisolerade.

Inte fasen skulle väl någon på fullt allvar endast isolera taket på ett kylskåp heller - men när det kommer till hus finns det dom som sov på fysiklektionerna och därför förordar att man endast isolerar vinden vilken ofta endast utgör en del av taket.

Att jag envist tycker att man ska bo i välisolerade hus beror helt enkelt på att det finns så otroligt mycket energi att spara in på detta, faktum är att det finns rapporter som framhåller att adekvat isolering av hus är den miljöåtgärd som skulle ha störst genomslag av alla tänkbara åtgärder - det är mer värt att alla isolerar sina hus än att alla börjar köra miljöbil.

Vid alla förbränning av organiska ämnen frigörs det växthusgaser, även från egenhändigt huggen ved.
Skillnaden mot andra energislag är att det förhoppningsvis växer upp ett nytt träd som kan "suga i sig" motsvarande motsvarande mängd CO2 men jämför vi med ett kallhygge så ligger hygget på minussidan och börjar inte att "lagra" nån CO2 förrän efter ca 30 år.

Med det slöseri vi har haft och fortfarande har när det kommer till vår energiförbrukning så är den växande skogen ytterst viktig... men märk väl att det endast är den växande skogen som är av nytta för minskning av växthusgaser, veden som ligger i vedspisen frigör istället växthusgaser.

Så slutsatsen är att vi måste minska vår energiförbrukning och dåligt isolerade, eller rentav bitvis oisolerade hus, står för väldigt stora energiförluster och bra isolering av alla dessa hus är den enskilt mest slagkraftiga åtgärden vi kan genomföra för att spara på miljön.
« Senast ändrad: 25 jun-10 kl 09:29 av Tacitus »

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: Isolera eller inte, det är frågan...
« Svar #33 skrivet: 25 jun-10 kl 10:41 »
Tacitus har rätt i att man skall tilläggsisolera utvändigt.
Det av två skäl.
-För det första kan man då utnyttja timrets värmelagrande förmåga till att jämna ut inomhusklimatet.
-För det andra slipper man problemet med att fukt som vandrar utåt genom väggen kondenserar på insidan av timmerväggen efter att ha passerat genom tilläggsisoleringen.
Att man dessutom får stadiga innerväggar att fästa saker i är ju ingen nackdel.

Därimot så är jag ytterst skeptisk till att använda cellplast för tilläggsisolering av timmerhus och till tjocka tilläggsisoleringar av bergull/glasull. Jag skall försöka förklara den fysikaliska orsaken till det:

Det är ett allmänt känt faktum att fukt från innomhusluften vandrar ut genom ytterväggarna vintertid. I moderna trähus hindrar man den fuktvandringen genom att klä insidan av väggarna med byggplast. I ett gammalt hus är det enligt min åsikt OMÖJLIGT att åstadkomma en tät fuktspärr på insidan så tilläggsisolering måste ske med någon metod som tillåter en viss fuktgenomströmning utan att fukten kondenseras inne i väggen. Genom att klä insidan på timran med tjärpapper kan man förbättre läget och minska fuktgenomströmningen betydligt men inte stoppa den.
Om fukten på sin vandring genom yttre delen av väggen stöter på ett material som är för tätt så kommer den att samlas och kondensera där. Därför har varken cellplast eller vindskyddsskivor av gips någonting att göra i ett gammalt hus enligt min bestämda åsikt. Därför är inte tjärpapper heller bra som vindskydd på utsidan.
En speciell egenskap hus både bergull och glasull oberoende av fabrikat är att den upptar fukt lätt men inte kan torka ut efteråt. Därför är en tät fuktspärr av plast på insidan ett absolut krav i en tjock yttervägg isolerad med något av dessa material.

Då kommer vi till frågan hur man då gör:
-Det bästa är enligt min åsikt att regla på utsidan och använda ett organiskt isoleringsmaterial baserat på till exempel papper (ekofiber) eller lin. Sedan klär man in det med en träfiberskiva som vindskydd. Utanpå skivan 22mm luftspalt och brädfodring.
-Ett annat sätt är att regla på utsidan men använda bergull eller glasull. För att fukt inte skall kondensera i bergullen måste man kompromissa och pruta på tjockleken. Efter utsagor av erfarna kollegor så är maximitjockeken på ullen 2-3 tum om det skall fungera. Om man isolerar tjockare än så blir utsidan av väggen för kall och fukten börjar samlas i ullen.

Vi har massor med nya mögelhus både i Sverige och Finland.....så det känns litet onödigt att bygga om alla gamla hus till mögelhus också :P

Rätta mig om jag har fel.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Isolera eller inte, det är frågan...
« Svar #34 skrivet: 25 jun-10 kl 14:41 »
Det enda du har fel i är att det finns många olika sorter av cellplast idag, det finns gott om cellplast som faktiskt ligger ganska nära trä i förmågan att släppa igenom vattenånga... ett sånt material har ju då den fördelen att släppa igenom vatten i gasform men utan att släppa igenom vatten i vätskeform och utan att själv kunna ta upp några stora mängder med vatten - till skillnad från tex gullfiber som både suger åt sig vatten och som släpper igenom vatten i vätskefas.

Det har att göra med hur slutna strukturer man har i cellplasten.

Sen finns ju också alternativet att använda nanomaterial som tex spaceline eller nanogel istället för mikroporösa material...  ;)

Man brukar iofs säga att ca 1/3 av isoleringen kan befinna sig på insidan av det täta skiktet, i såna fall är det ju möjligt att ha tätt direkt utanför timmret och sätta ca 20 cm isolering utanpå detta - det ställer ju dessvärre oerhört stränga krav på den som bygger så att det verkligen blir tätt och man måste säkerställa att man har tillräcklig ventilation inne så att timmret kan torka ur inåt istället.

Men du har helt rätt i att man alltid ska tänka på fuktbalansen i bygget, annars blir det som rena galenskapen.
Tyvärr är det ju väldigt många gammla hus som redan är mögelangripna till följd av dåligt konstruerade kallvindar och kryp/torpar-grunder.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Isolera eller inte, det är frågan...
« Svar #35 skrivet: 26 jun-10 kl 16:06 »
Genom att tilläggsisolera väggarna på de relativt få timmerhus som fortfarande inte fått en utvändig tilläggsisolering och värms upp med någon form av el så kommer man att få en energibesparing i den nationella statistiken som troligtvis inte ens är märkbar i det årliga "bruset".

Vi pratar om ett byggnadsbestånd på ca 5-10% av det totala. Av att döma hur det ser ut i mina trakter så kan vi räkna bort ca häften av dessa som redan har fått en (förfulande) tilläggsisolering. Dessa 2,5-5% kan vi dela ytterligare en gång i hälften för att få de som primärt värms upp med el (de flesta eldar häromkring men jag kan tänka mig att andelen är mindre längre söderut). Då har vi kvar ungefär 1,25-2,5% En allt större del av dessa värms med värmepumpteknik som gör besparingspotentialen ännu mindre, vi rundar av till 1-2%.

Vi antar att vi spelar med 2%, och tittar sedan på hur hög andel av energiförbrukningen som försvinner genom väggarna och om vi är riktigt elak mot våra timmerhus så säger vi att det är 25%, även om sanningen troligtvis ligger lägre. Då har vi 0,5% den elenergi som används till bostäders uppvärmning som vi kan göra någonting åt. Låt säga att våra isoleringsmödor är riktigt framgångsrika så minskar vi nu detta till hälften, 0,25%!

158Twh förbrukar vi per år, varav ungefär 1/3 används till att värma bostäder om jag inte missminner mig, alltså drygt 50Twh. Då har vi alltså sparat 0,125 Twh! (Med en jättereservation för diverse räknefel)

Visst, många bäckar små, men ibland tycker jag att det bör finnas andra aspekter att ta hänsyn till än att blint jaga varje liten kilowattimme.

Kajjsa

  • Inlägg: 162
    • Ångermanland
SV: Isolera eller inte, det är frågan...
« Svar #36 skrivet: 26 jun-10 kl 16:59 »
Utan att kommentera själva uträkningen, så tycker jag nog inte att 0.125 TWh är en "liten bäck". Det är 125000000 kWh...

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Isolera eller inte, det är frågan...
« Svar #37 skrivet: 26 jun-10 kl 17:10 »
Utan att kommentera själva uträkningen, så tycker jag nog inte att 0.125 TWh är en "liten bäck". Det är 125000000 kWh...
I relation till floden på 158Twh så...  ;)

Existens?

  • Gäst
SV: Isolera eller inte, det är frågan...
« Svar #38 skrivet: 26 jun-10 kl 17:23 »
Tyckte faktiskt också det var en hel del.. man brukar ju alltid betona att det är de små sakerna som är viktiga.. Varför ska just gamla hus vara undantagna?  Du är helt fixerad vid att det inte går att isolera på ett estetiskt sätt.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Isolera eller inte, det är frågan...
« Svar #39 skrivet: 26 jun-10 kl 17:28 »
Du är helt fixerad vid att det inte går att isolera på ett estetiskt sätt.
Japp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

309 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser