Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Löktrav  (läst 6873 gånger)

tuulis

  • Inlägg: 150
    • Uppland
Löktrav
« skrivet: 17 jun-10 kl 09:13 »
Jag hittade en löktrav som jag sen planterade i en kruka. Jag har ju inte så mycket nöje av den ifall jag inte kan föröka den till nånting mer till nästa år. Och eftersom det är en ettåring så då är det väl bara frön som gäller? Hur lätt är det att ta tillvara på frön från det? Har någon erfarenhet av det? Några råd? Eller är det bara att plantera det på ett lämpligt ställe och hoppas att den självsår sig?

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: Löktrav
« Svar #1 skrivet: 17 jun-10 kl 09:38 »
Hejsan, löktrav är ju rätt allmän, ses på vissa håll som ett agressivt ogräs :-) så det kan tyckas lite onödigt att odla i kruka, då den är så lätt att få tag på. Åtminstone i södra o mellersta Sverige.
Men den bildar ju ganska fina täta gröna klungor där den trivs, så det kan ju vara en fin utfyllnad. Den växer gärna i halvfuktiga halvskuggiga gläntor.

It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

tuulis

  • Inlägg: 150
    • Uppland
SV: Löktrav
« Svar #2 skrivet: 17 jun-10 kl 11:20 »
Ja, kanske det är bäst att göra en inventering av naturen här och hitta dom ställen där löktrav växer. Tack Eulalia!

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Löktrav
« Svar #3 skrivet: 17 jun-10 kl 22:47 »
Finns något syfte med att odla eller plocka löktrav? Eller är det bara experimentlusta? Som när jag en gång i tiden tog in jord, satte i en kruka och lät det bli vad det ville bli? Det blev en stor maffig mjölktistel i mitt studentrum. Vissa trodde inte jag var riktigt klok...

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Löktrav
« Svar #4 skrivet: 18 jun-10 kl 00:52 »
Min mor har satt igång relativt storskalig odling av löktrav i år. Hon plockade frön från vildväxande löktrav i fjol, och grobarheten var tydligen över förväntan.
Bladen används framför allt i sallad, påminner om ruccola, luktar lite vitlöksaktigt.

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: Löktrav
« Svar #5 skrivet: 18 jun-10 kl 16:08 »
Ja löktrav är gratis salladsgrönsak med lite extra smak.
Men vill minnas att löksmaken försvinner om man torkar, stämmer detta?
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Löktrav
« Svar #6 skrivet: 18 jun-10 kl 16:48 »
Intressant Torbjorn och Eulalia, jag ska testa löktrav. Var var det nu jag såg den växa ...

tuulis

  • Inlägg: 150
    • Uppland
SV: Löktrav
« Svar #7 skrivet: 21 jun-10 kl 12:47 »
Ha, roligt, Anders - då har du också en bit galenskap i dig! :) Eller experimentlusta, som du säger. Det är en av dom roliga sakerna med växter, tycker jag - att man kan hela tiden upptäcka nya växter som man kan använda, eller nya sätt att använda eller odla gamla. Jag har även märkt att ens intresse och entusiam kan även väcka nån liten öppning hos en annars totalt ointresserad tonåring till att ens titta på växternas håll och till och med ställa en fråga ... alltid nått!  ::)

Eulalia, jag har även läst att både torkning och kokning tar bort aromen. Så då gäller det väll att använda den mestadels färsk, eller kanske prova frysa. Har läst löktraven passa finstrimlad bl a till sallad, pesto, kryddsmör, gräddfilssås, färskost. Även blommorna används - kunde vara fina som dekoration i sallader ex. Och även frön är ätbara och kan visst användas såsom senapsfrön.

Torbjorn, vad roligt att höra om din mors projekt med löktrav. Vore skojigt att höra nått mer om det. Hur gjorde hon med frön, sådde hon på hösten eller på försommaren, hur har det gått med plantorna, hur tänker hon använda dom?

Här är två intressanta länkar jag hittade:
http://www.wildmanstevebrill.com/Plants.Folder/Garlic%20Mustard.html
Där man kan bl a läsa att det är en 2-årig växt, inte ettåring som jag skrev tidigare.
Det finns också bra bilder och några matrecept på det.

http://www.patapscoheritagegreenway.org/garlic07/index.html
Eftersom det verkar leva gått i Nordamerika som ogräs så har dom även hittat på detta - ett evenemang för att försöka utrota växten på vissa håll. Samtidigt som man tävlar om dom bästa matrecepten på den! Ha! Det finns också några bra råd under Cooking Tips förutom själva recepten.
« Senast ändrad: 21 jun-10 kl 12:55 av tuulis »

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Löktrav
« Svar #8 skrivet: 21 jun-10 kl 16:10 »
Gränsen mellan galenskap och experiementlusta kan ibland vara flytande. ;)

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Löktrav
« Svar #9 skrivet: 21 jun-10 kl 22:47 »
Torbjorn, vad roligt att höra om din mors projekt med löktrav. Vore skojigt att höra nått mer om det. Hur gjorde hon med frön, sådde hon på hösten eller på försommaren, hur har det gått med plantorna, hur tänker hon använda dom?

Nu har jag hört mig för litegrann. Hon spred ut frön i höstas och sen fick plantorna växa upp bäst de ville. Löktrav gillar kväve. Bladen bör skördas så här på försommaren, de vissnar tydligen ganska tidigt. Hon har provat att ta bort blomställningarna från några plantor för att se hur de beter sig då. Hittils har bladen mest använts i sallad men det går nog också bra att dryga ut spenat, nässlor eller svinmålla i soppor och stuvningar med dem.

tuulis

  • Inlägg: 150
    • Uppland
SV: Löktrav
« Svar #10 skrivet: 22 jun-10 kl 08:15 »
Intressant, Torbjorn! Tack för att du tog tiden att 'intervjua' din mor! All ny fakta som man lär sig om det som man är intresserad av hjälper att förstå det bättre. Vad kul! Om du i fortsättningen hör nått mer från din mor så tveka inte att lägga till här! Tack snälla! Och hälsa mor!  :)

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Löktrav
« Svar #11 skrivet: 30 jun-10 kl 16:44 »
Finns något syfte med att odla eller plocka löktrav? Eller är det bara experimentlusta? Som när jag en gång i tiden tog in jord, satte i en kruka och lät det bli vad det ville bli? Det blev en stor maffig mjölktistel i mitt studentrum. Vissa trodde inte jag var riktigt klok...
Detta väcker ett av mina första odlingsminnen när jag som liten fyllde en kruka med "vildjord" och plockade knoppar och stoppade ned (som jag förstås tänkte skulle vara frön). Upp kom brännässla och massa annat som jag inte minns idag :)
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

K@rin

  • Inlägg: 196
    • Närke
SV: Löktrav
« Svar #12 skrivet: 12 nov-13 kl 20:00 »
Löktraven är trevlig på så sätt att den är så tidig på våren att ens egna odlingar av sallad och annat inte kommit upp ännu.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

390 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser