Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny vagnstråd!!  (läst 48667 gånger)

Mustapeikko

• vänemöinen,gandalf,snusmumriken och jag
    • Norrbotten
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #220 skrivet: 07 jun-15 kl 12:06 »

husbehov

• Gäst
« Svar #221 skrivet: 10 jun-15 kl 10:38 »
när jag byggde vagn 3.10 x 6 meter så svetsa jag egen ram av i-balkar längstgående ipe 160 hette dom . sen sidled så tog jag 100x100x4 mm fyrkantsprofil och körde med pinnsvets och elverk då vi byggde på en gammal vändplan . byggde boogi med jula axlar som jag svetsade i 180x100x8 mm balkar som jag hålsågat , och svetsat rätt i i-balkarna sen axelstål 50mm + 100x100 balk sammansvetsade till dragstång . ja den var byggd för att hålla ett tag men den står nu på gården jag köpte och så bor min vän i den , cellplast isolering hade vi 100 mm i golv väggar och tak . byggde en gravitationsmatad rocketstove till den som gick på pellets , jämn och fin värme (ställbar) och drog inte mycket pellets . magasinet jag byggde räckte 8 timmar men rent tekniskt borde det gå att få den å gå hur länge som helst . bara att bygga större magasin :) vi byggde 2 sånna här vagnar för vi var 2 som skulle bo i en varsin med en gemensam toavagn som vi även hade solpanelerna monterade på . med separett , gasolvarmvattenberedare , vattentank , vattenreningsverk hade vi med , duschkabin ,tvättmaskin och handfat , den var mycket rolig att bygga . saken är att jag köpte ett hus ist då jag kom på att jag behöver någonstans att hålla på att greja med diverse uppfinningar som nu byggs för självförsörjning , men mycket roliga lösningar fick man komma på i vagnsprojektet och vill man bo billigt och framförallt vara helt fri, är vagn det enda rätta .

IvoLinnea

• Skåne
    • Mathilde Agborg
« Svar #222 skrivet: 29 jul-15 kl 14:21 »
Hej. Ska påbörja bygge i skåne men måste ha mer kött på benen innan jag börjar. Hittade denna tråd - testar att skriva här för att se om man kan få lite tips.

Det första jag behöver klura ut just nu är hur jag börjar allting! Jag har ett släp, 2*8 m. Det är till för manskapsbod, mer vet jag inte om det.

Jag antar att jag börjar med golvet. Men hur fäster jag det på bästa sätt i själva släpet? Vad för verktyg och material behöver jag till detta?

Mycket tacksam för alla svar jag kan få kring det här! :)

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #223 skrivet: 29 jul-15 kl 20:34 »
Hej. Ska påbörja bygge i skåne men måste ha mer kött på benen innan jag börjar. Hittade denna tråd - testar att skriva här för att se om man kan få lite tips.

Det första jag behöver klura ut just nu är hur jag börjar allting! Jag har ett släp, 2*8 m. Det är till för manskapsbod, mer vet jag inte om det.

Jag antar att jag börjar med golvet. Men hur fäster jag det på bästa sätt i själva släpet? Vad för verktyg och material behöver jag till detta?

Det beror på hur ytan där huset skall stå ser ut. Förhoppningsvis går det att skruva fast plankorna genom släpvagnsramen

husbehov

• Gäst
« Svar #224 skrivet: 04 aug-15 kl 09:23 »

har du svets? då kan du svetsa dit bra fästpunkter t.ex vinkeljärn rätt på ramen som du sen skruvar golvstommen i . finns på jula och biltema billigt , så gjorde jag iaf

flyingwhale

• Skåne
« Svar #225 skrivet: 07 sep-15 kl 18:33 »
Hej!

Fick en fix idé, kan man använda långgodsvagn för att bygga hus på? Hittade en som tar 3000 kg, så rent tyngdmässigt borde det fungera eller tänker jag fel nu?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #226 skrivet: 07 sep-15 kl 21:15 »
Hej!

Fick en fix idé, kan man använda långgodsvagn för att bygga hus på? Hittade en som tar 3000 kg, så rent tyngdmässigt borde det fungera eller tänker jag fel nu?

Det kam funka om den har tillräcklig spårvidd.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

flyingwhale

• Skåne
« Svar #227 skrivet: 08 sep-15 kl 13:32 »
Spårvidden är 1,3 m, är det för litet för ett hus på 2,30 m bredd (å 5,5 m lång) ?

Skogsvilde

• -
« Svar #228 skrivet: 08 sep-15 kl 13:50 »
Spårvidden är 1,3 m, är det för litet för ett hus på 2,30 m bredd (å 5,5 m lång) ?

Ja det mycket smalt.
Men inte nödvändigtvis.

Nötis

• Västmanland
« Svar #229 skrivet: 25 mar-16 kl 18:33 »

Jag har haft samma "problem" som du. Har en mycket kreativ lösning på det. Vågar dock inte avslöja den förräns det är genomfört. :-[
Det blir en liten överraskning ;D

Hej! Ursäkta superbumpen! Vi har samma problem på våran nyinköpta norrlandsvagn. Det samlas vatten mellan underredet och golvet/väggarna. Hur har ni andra löst detta problem? Tips på kreativa lösningar tack.

Tänkte även passa på att fråga om tips på något bra tätningsmaterial som man kan använda där vatten kan tänkas tränga in, i tex skarven mellan tak och vägg.

Vänliga hälsningar

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #230 skrivet: 27 mar-16 kl 09:16 »
Låter som att det blir kondens och att det krävs mer ventilation.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Hydra

• Uppland
« Svar #231 skrivet: 29 mar-16 kl 16:55 »
Hej
Jag söker efter underrede att bygga hus på för fullt just nu =D
Men det vore bra att få tag på en lämplig plats att hålla till och bygga på innan jag står där med en vagn.
Jag bor i Uppsala men är relativt nyinflyttad och saknar därför kontakter i stan. Är det någon som har tips på hur jag ska hitta någon som vill hyra ut en en markplätt till mig i närheten? Det gäller främst under den tid det tar att bygga, sen är planen att flytta vagnen till Enköping eller köpa en lämplig tomt ^_^

husbehov

• Gäst
« Svar #232 skrivet: 30 mar-16 kl 07:22 »
vad kan man ta för ett stadigt underrede egentligen? bygga ett är ju simpelt egentligen . pinnsvets går fint och det verkar ju finnas efterfrågan ?

ensamhet

• Lappland
« Svar #233 skrivet: 30 mar-16 kl 10:22 »
vad kan man ta för ett stadigt underrede egentligen? bygga ett är ju simpelt egentligen . pinnsvets går fint och det verkar ju finnas efterfrågan ?

Här uppe verkar det inte finnas något intresse av att kunna bygga något att bo i, så jag har sålt alla jag haft till allt annat.
Jag har fått mellan 2 och 15 tusen, för chassin och 95 tusen för en jumbotrailer.

husbehov

• Gäst
« Svar #234 skrivet: 30 mar-16 kl 12:02 »
Här uppe verkar det inte finnas något intresse av att kunna bygga något att bo i, så jag har sålt alla jag haft till allt annat.
Jag har fått mellan 2 och 15 tusen, för chassin och 95 tusen för en jumbotrailer.
15 tusen . för det skulle jag lätt kunna bygga en riktigt rejäl boggievagn och få betalt för det med tror jag . men det är ju mycket pengar för många förstås ?

ensamhet

• Lappland
« Svar #235 skrivet: 30 mar-16 kl 12:26 »
Skrotpriset var högt då och den för 15 tusen var luftfjädrad.

Nötis

• Västmanland
« Svar #236 skrivet: 30 mar-16 kl 21:16 »
Låter som att det blir kondens och att det krävs mer ventilation.

Det är inte det som är problemet. Vattnet kommer utifrån. Det är som en liten klack mellan underredet och väggplåten där det kan rinna ner vatten och därifrån kryper det in i konstruktionen.

Söker förövrigt även efter någon bra tätningsmaterial som fungerar bra i skarvar vid ventilation och där tak möter vägg osv.. :)

Skogsvilde

• -
« Svar #237 skrivet: 31 mar-16 kl 05:46 »
Det är inte det som är problemet. Vattnet kommer utifrån. Det är som en liten klack mellan underredet och väggplåten där det kan rinna ner vatten och därifrån kryper det in i konstruktionen.

Söker förövrigt även efter någon bra tätningsmaterial som fungerar bra i skarvar vid ventilation och där tak möter vägg osv.. :)

Sikaflex, stelnar aldrig helt och tätar helt perfekt.  Mycket god vidhäftningsförmåga på nära på alla matrial.
Men inte nödvändigtvis.

husbehov

• Gäst
« Svar #238 skrivet: 01 apr-16 kl 08:05 »
Skrotpriset var högt då och den för 15 tusen var luftfjädrad.
aha ja då blir det att kosta när det är nybygge förstås . Efterfordon får ju förstås inte ha fjädring heller

JennytHoff

• "Diamonds do appear to be just like broken glass."
    • Södermanland
    • Jennyt-Hoff
« Svar #239 skrivet: 22 maj-16 kl 17:41 »
Hej alla tiny house- / bo-i-vagn-entusiaster :)

Var ett tag sedan någon skrev i den här tråden, men jag ger mig på't ändå så får vi se!

Jag har alldeles nyligen blivit frälst på idén att bo i ett litet hus på hjul! Har tittat på jag vet inte hur många videor på youtube på olika tiny house tours och fått massor av inspiration. Det som i princip är regel i husen är förstås ett sovloft. Min fråga är då - blir det inte väldigt varmt uppe på ett så litet loft på sommaren eftersom det är så nära taket? Jag behöver verkligen ha svalt när jag sover...

Jag såg den här videon på youtube (hon har visserligen byggt sitt hus av en gammal container, men det är ju liknande mått) där hon byggt liksom tvärtom så att vardagsrumsdelen är loftet och hon sover under.

https://www.youtube.com/watch?v=2l58L3QEVnc

Skulle det funka i ett hus på hjul? För- och nackdelar?

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser