Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny vagnstråd!!  (läst 48578 gånger)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #200 skrivet: 19 okt-13 kl 11:51 »
Har tillgång till traktor men hur ska jag hitta en bra vagn?

Svarar på ovanstående:

Jag har själv traktorkörkort och vill bygga på ett trailersläp med traktordrag eftersom att det klarar mer tyngd än tex ett husvagnsunderrede.
Dessutom vill jag också bygga lite större redan från början, så att jag inte känner att det blir för litet efter ett tag (många katter och ev andra djur + ev pojkvän ska kunna få plats och trivas:)

Det jag tycker verkar vettigast att bygga på är:

1) Maskintrailer med traktordrag. Dessa är låga så huset kan bli högt i taknock/sovloft
2) Timmertrailer
3) Balvagn
4) Lastbil omgjord till A traktor med trailer (bostad + fordon i ett!)
5) Traktorvagn/släp där hjulen sitter lågt för vill som sagt kunna ha bra takhöjd

Tyvärr så är alternativ 4 uteslutet.   A-traktorn är ett dragfordon och får inte ha lastutrymme/ motsvarande. Därimot är det ok att ha en vändskiva eller andra kopplingsanordningar och bogsera en vagn eller trailer.

Då samtliga kombinationer inte innehåller tivolitillbehör, cirkus eller lantbruk så måste vagnen vara registrerad.
Vilket bör gå att få som landsvägsreggad traktorvagn.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Håning

• Gäst
« Svar #201 skrivet: 19 okt-13 kl 11:54 »
Men var det inte på tapeten att man ville få bort alla A traktorer?

Skogsvilde

• -
« Svar #202 skrivet: 19 okt-13 kl 13:06 »
Man kan inte ta bort klassen i sig utan de måste skrotas ut helt enkelt. Därimot lan man stoppa nyregistreringen
Men inte nödvändigtvis.

Håning

• Gäst
« Svar #203 skrivet: 19 okt-13 kl 13:15 »
Ok så kanske det var.

fixerad

• Västergötland
« Svar #204 skrivet: 19 okt-13 kl 16:31 »
Om man tejpar upp en hylla för "bollkastningsburkar" och säger att man planerar ha den till cirkus,  duger det?

Skogsvilde

• -
« Svar #205 skrivet: 19 okt-13 kl 17:58 »
Om man tejpar upp en hylla för "bollkastningsburkar" och säger att man planerar ha den till cirkus,  duger det?

Då är vagnen ett nöjesfältstillbehör och får bogseras.
Men inte nödvändigtvis.

fixerad

• Västergötland
« Svar #206 skrivet: 20 okt-13 kl 02:10 »
Då var ju det löst :)

Bad/dörrissolering:
Läste i början av tråden om badkar. En tanke jag har är täckt veranda. Tyvärr utrymmeskrävande men den kanske kan aggera ytterklädeshängare, kylskåp etc. Tanken är alltså att ha en yttre ytterdörr, ett litet utrymme på kanske en m*vagnens bredd där det hänger jackor, står lite kylvaror eller liknande och sedan en innerdörr. Därmed får man mycket mindre risk för köldförluster runt/genom den tunnare dörren. Går man in och ut töms inte heller lika myckt varmluft ut hur vagnen. Har man de yttre dörrarna som pardörrar kan man kanske hänga av dem på sommaren och ha en liten terass där. I golvet har man ett nedsänkt badkar med lock på (helt integrerat med golvet). Vill man bada lyfter man bort locket, fyller på med vatten från vedspisen som är ganska nära till hands. När man är klar drar man proppen och allt rinner ut under vagnen (bygger på miljövänlig användandet av miljövänlig tvål etc.) . Problemet med badkar etc. är ju annars förutom fukt att det är väldigt svårt att isolera jämt runt om. Har man en kallveranda gör det inte allt för mycket att issoleringen är sämre. Kan också vara mysigt att krypa ner i ett varmt badkar i lite kylig luft. (Kräver dock mkt vatten.

Trivsel vid sömn:
Tänker att sovloft är att föredra då varm luft samlas vid taket. Kräver dock ventilation i anslutning så man inte dör av värmeslag (och för kommande lösning). Kalla vinterdagar tänker jag mig att man hänger upp ett förhänge, riktigt kalla dagar kan man hänga upp yllefiltar så de bildar ett "innertält" i sovloftet. Därmed kan kroppens spilvärme värma upp den ca. 1-2 m2 luft som omger eistället för hela vagnens luft. Det kräver dock att man har lite koll på så man får god luftgenomströmning och inte vaknar med en vattenpöl på magen/dyblöta yllefiltar pga kondens. Samma logik, ventilationshål lågt ner och högt upp.

Allt detta är rena fantasifoster men vad tänker ni erfarna?

Skogsvilde

• -
« Svar #207 skrivet: 20 okt-13 kl 10:11 »
badkar är en dålig lösning om det inte finns rinnande vatten.
Det krävs enorma mängder vatten till detta. då är det betydligt bättre med en dusch. man kan duscha och bli ren med 10 liter vatten och har man 20 liter så kan man slösa lite.
Medan badkaret kräver i storleksordningen 200 liter.
Samsas duschen och toaletten i ett rum så behövs det ca 1 kvm avsatt till detta utrymmet.
Men inte nödvändigtvis.

Håning

• Gäst
« Svar #208 skrivet: 20 okt-13 kl 11:31 »
Ska man ha badkar så är det nog  uppe på vagnen så kanske man ska  använda det under sommar halvåret då vattnet blir varmare snabbt ute i solen  ?  Oman nu vill ha badkar. Men man bör nog bygga starkt tak.

sagoskog

• Hemma är där hjärtat bor
    • Jämtland
« Svar #209 skrivet: 08 jan-14 kl 23:12 »
Ska man ha badkar så är det nog  uppe på vagnen så kanske man ska  använda det under sommar halvåret då vattnet blir varmare snabbt ute i solen  ?  Oman nu vill ha badkar. Men man bör nog bygga starkt tak.

Jag vet faktiskt en vagn med bastu och badkar, observera då att vagnen har bastu och bad som främsta syfte, eller enda syfte kanske en kan säga då vagnen ej går att förflytta då den inte har hjul. Detta badkar är konstruerat så att regnvatten rinner ner i det, via ett uppsamlingskärl på taket, genom ett filter som filtrerar bort barr och dylikt. Vattnet kan även ledas om till att fylla upp en behållare i vedspisen så att en liten mängd vatten kan kokas upp och på så vis får badkaret (modell litet sittbadkar för 1 pers) underbar badtemperatur!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #210 skrivet: 09 jan-14 kl 02:41 »
WOW!  *vill haaa* ...  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #211 skrivet: 09 jan-14 kl 21:05 »
Såg just en fantastiskt vacker vagn för er som vill bo i en:
http://www.blocket.se/skaraborg/Bod_50581140.htm?ca=14&w=2

Tänkte också dela med mig lite av mina erfarenheter. Ägde en gång en lastbil med ca 9m2 boyta. Hytten utgjorde också en liten tillflykt. Vi var som mest sju personer i fyra eller fem veckor i den utan problem. På 9m2 ryms sitt och sängplatser för sju pers samt kök. Duschen blev det aldrig något med men hade rymts. Skåpet hade två ingångar. En på sidan och en gaveldörr. Nu kommer vi till det roliga. Jag ville inte att det skulle vara nödvändigt att ändra sittplatser till sovplatser. Jag behöll alltså allt som det var och fick plats med allt. Lösningen var att använda samma yta till flera saker. Genom att bara ta bort bordet från sittgruppen fick man lite mer utrymme att röra sig. En dubbelsäng fälldes ner över sittgruppen och två våningssängar fälldes ner där köket var. Nu var bilen i sovläge. Så mitt tips är att använda samma yta flera gånger.

Om mitt inlägg är out if the blue så är det just det...har inte läst tråden. :)

Superhumla

• Uppland
Vagnsbyggare i Uppland med omnejd
« Svar #212 skrivet: 30 jan-14 kl 12:14 »
Jag bor i Uppland, är det någon som bygger på vagn just nu?Vore så kul att få lite kontakt med andra vagnsbyggare!Jag har nu en plats att bygga på i Östervåla, letar runt efter ett bra underrede m.m!Eller har ni en kompis som bor i vagn och vill utbyta tankar kring att bo i vagn?
Hoppas denna rörelse växer i Sverige, det är verkligen så häftigt boende!
Ni som byggt, vad kostar det är jag nyfiken på?
Ha det bra!

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #213 skrivet: 31 jan-14 kl 11:42 »
Hej superhumla! Det finns en gård i hågaby där det står flera vagnar i alla fall för 2 år sen. Vet att det var minst en som bodde permanent i vagnen och att en som bodde i huset byggde på en vagn. Om man går från eriksberg mot hågaby på vägen som leder dit så är det första gården på vänster sida. Verkar vara trevligt folk så det borde bara vara att gå dit en helg och knacka på och lämna en lapp om de inte är hemma. Lycka till med bygget. (från en som bytte drömmen om vagnsliv mot ett torp)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

ErikaM

« Svar #214 skrivet: 11 apr-14 kl 05:10 »
Tyvärr så är alternativ 4 uteslutet.   A-traktorn är ett dragfordon och får inte ha lastutrymme/ motsvarande. Därimot är det ok att ha en vändskiva eller andra kopplingsanordningar och bogsera en vagn eller trailer.

Då samtliga kombinationer inte innehåller tivolitillbehör, cirkus eller lantbruk så måste vagnen vara registrerad.
Vilket bör gå att få som landsvägsreggad traktorvagn.

Jag tänkte mig alltså en a-traktor reggad lastbil men trailer, sorry lite otydlig där!
Tror faktiskt att det blir detta alternativ för det känns mest logiskt att få vagnsbygge + förflyttning i ett. Dessutom har jag hittat en del till bra pris :)

Nu ska jag bara hitta nånstans att kunna bygga också!

sora

• -
« Svar #215 skrivet: 20 apr-14 kl 21:19 »
Ni som har byggt vagn, hur mycket har det kostat i slutändan? Och hur mycket har dom separata materialen kostat? :)

Jonathansjoberg

• Bohuslän
« Svar #216 skrivet: 14 jul-14 kl 01:17 »
Hej!
Jag går i tankar att bygga mig en vagn. Tanken är att den inte ska bli större än 8 kvm inomhus och byggas på ett husvagnsunderrede. Har dock lite frågor jag hoppas få svar på.
Hur tjock behöver isoleringen vara för att få ett behagligt klimat inomhus men ändå hålla nere vikten? Räcker 70 mm?
Tanken är att jag ska använda en gasol eller fotogenvärmare, vilket för mig till nästa fråga.
Är det farligt med en gasolkamin utan skorsten i ett sådant litet utrymme? Tänkte en värmare av den här typen: http://www.jula.se/fotogenvarmare-2-2kw-418016

flowerpower

• Gäst
« Svar #217 skrivet: 15 jul-14 kl 18:27 »
Ni som har byggt vagn, hur mycket har det kostat i slutändan? Och hur mycket har dom separata materialen kostat? :)

Har köpt ett påbörjad bygge år 99 för 6tusen och la ner 6tusen till för frigolit och virke.
En vän bygger proffesionell vagnar . Han köper underreden från landbruk, renoverar upp dem , smörjar med linolja etc. Bygger på platta och sen stumme .
Isulerar med ecofiber som blåses in.
Han har byggd och renoverad ett antal nu.
Enligt hans utsago så ligger han nu på ca 12tusen i material.
Han bygger ca en månad i arbetstid /fulltid .
Eftersom han som proffesionell byggnadssnikare har alla maskiner och många års erfarenhet så går det smidigt och effektivt.
Resultatet blir en vinterfast vagn som är byggd efter konstens regler.

Rekommenderar boken tiny houses av khaan .
Finns mycke sevärd inspiration där av existerande vagnar bl.a

Kommer troligvis bygga en själv .
Ska bli med rocket mass heater samt vattenakumulator.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #218 skrivet: 15 jul-14 kl 18:57 »
Hej!
Jag går i tankar att bygga mig en vagn. Tanken är att den inte ska bli större än 8 kvm inomhus och byggas på ett husvagnsunderrede. Har dock lite frågor jag hoppas få svar på.
Hur tjock behöver isoleringen vara för att få ett behagligt klimat inomhus men ändå hålla nere vikten? Räcker 70 mm?
Tanken är att jag ska använda en gasol eller fotogenvärmare, vilket för mig till nästa fråga.
Är det farligt med en gasolkamin utan skorsten i ett sådant litet utrymme? Tänkte en värmare av den här typen: http://www.jula.se/fotogenvarmare-2-2kw-418016
70mm funkar rätt bra i ett så litet utrymme. Sedan är det ju inte isoleringen som höjer vikten. Reglarna blir tyngre ju grövre de är, men man kan borra lättnadshål i dom om man vill. Men jag tror 70mm är lagom på en vagn.

Det finns gasvarnare att köpa som är bra när man värmer med gasol. Det är ungefär som en brandvarnare men den piper när det är gas i luften istället.

Jonathansjoberg

• Bohuslän
« Svar #219 skrivet: 17 jul-14 kl 18:00 »
70mm funkar rätt bra i ett så litet utrymme. Sedan är det ju inte isoleringen som höjer vikten. Reglarna blir tyngre ju grövre de är, men man kan borra lättnadshål i dom om man vill. Men jag tror 70mm är lagom på en vagn.

Det finns gasvarnare att köpa som är bra när man värmer med gasol. Det är ungefär som en brandvarnare men den piper när det är gas i luften istället.

Men hur är det med koldioxid då?

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 4 användare (1 dolda)
Pohja, Stengrim, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser