Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny vagnstråd!!  (läst 48570 gånger)

emil.a

• Småland
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #180 skrivet: 28 mar-12 kl 23:09 »

tänkte bara tipsa om papp och tidning som isoleringsmaterial- speciellt i vangn- är gratis- bra recykling - mataffärana har i överflöd och pressas till balar- tidning kan man tapecera med i många lager- blir nån papmashe variant- det var bara det- ska själv isolera med sånt på hus

Spännande. vet du någon erfarenhet om dethär ?
fritt å fint <3

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #181 skrivet: 09 sep-12 kl 22:40 »
På Friland, ekobyn i Danmark, har de isolerat en del med tidningar och det verkar funka fint. Jag misstänker dock att det blir alldeles för tungt i en vagn om man ska få upp något isolervärde i det hela. :)

Här har jag skrivit lite om mina tankar om isolering i allmänhet och i vagn i synnerhet. Kanske hjälper det någon därute i verkligheten: http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/2012/09/09/vagnsbygge-tankar-om-isolering/
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

FCR2

• Skåne
« Svar #182 skrivet: 14 sep-12 kl 22:17 »
Tips!

Detta verkar väl vara ett bra underrede att bygga på!

http://www.blocket.se/angelholm/Vagn_42517001.htm?ca=23_2&w=0

Brasa

• Västmanland
« Svar #183 skrivet: 27 sep-12 kl 20:37 »
Ja vad ska vi börja?

woodie

• Gäst
« Svar #184 skrivet: 07 okt-12 kl 21:06 »
Åh, vad inspirerande denna tråd är trots att jag bara hunnit ögna igenom den än så länge..Har en vagn som jag ska renovera och önskar kunna bosätta mig i permanent :) Bifogar en bild, är så glad över min älskling..

Har ni några tips på litteratur man kan läsa om renoveringar? Jag är en nybörjare inom området...

emil.a

• Småland
« Svar #185 skrivet: 03 nov-12 kl 16:43 »
På Friland, ekobyn i Danmark, har de isolerat en del med tidningar och det verkar funka fint. Jag misstänker dock att det blir alldeles för tungt i en vagn om man ska få upp något isolervärde i det hela. :)

Här har jag skrivit lite om mina tankar om isolering i allmänhet och i vagn i synnerhet. Kanske hjälper det någon därute i verkligheten: http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/2012/09/09/vagnsbygge-tankar-om-isolering/

husen i "friland" med tidningspapper i väggarna är byggda av lera, vilket är ett material som "andas" väl, fukt vandrar lätt åt det håll det blir "tryckt". Har trä tillräckligt bra genomsläpplighet? andas det tillräckligt väl.. eller stannar den ev. fukten i tidningarna å bildar mögel?
ja har för mej att i väggen de byggt med tidningspapper i friland , var den som de va minst nöjda med.. Men vid det exemplet, var väggen ganksa tjock med tidningar och får därav lite vanskligare möjligheter kan ja tänka mej, just bl a i fuktsynpunkt.
i en vagn, då man säkert bara har ett tunnare larer med tidning, stöter man säkert inte på samma problem.

Ja helt klart värt att experimentera med eller försöka få nys om nån som har testat mer..

fritt å fint <3

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #186 skrivet: 03 nov-12 kl 17:54 »
annars så kan det vara vettigt att isolera med återvunnet tidningspapper som man blåser in i väggarna.
Vad jag hört så finns det möjlighet att blåsa genom så små hål som 16mm. Har man trä i inne och ute så  får man inga fuktproblem i vagnen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Brasa

• Västmanland
Ja vad ska vi börja?

SimonBjerregaard

• Skåne
« Svar #188 skrivet: 22 dec-12 kl 12:02 »
Väldigt bra tråd!
Man lär sig väldigt mycket här, hur har det gått för er som byggde/renoverade tidigare i år?

Liselottan

• Rik nog är den som nöjd är
    • Värmland
« Svar #189 skrivet: 23 dec-12 kl 17:08 »
Väldigt bra tråd!
Man lär sig väldigt mycket här, hur har det gått för er som byggde/renoverade tidigare i år?

Hej! Kände att jag har ett ansvar att berätta vad som hände med min vagn :)

Under denna sommar har jag småpysslat vidare med vagnen men mest sovit i den. Betsade golvet ich en vägg. Satte upp huvor över fönstrena så att det inte skulle komma in regnvatten.
Under tiden började jag och killen leta efter en liten gård. Och när vi väl fann en gård så kände jag inte längre den glödande entusiasmen för att bygga vidare. Så då bestämde jag tillslut för att sätta ut den på Blocket.
Nu finns det tillräckligt med projekt på gården för att ta upp min tid.

Att renovera vagnen har verkligen stärkt mig. Man kan så mycket mer än vad man tror och det går alltid att fråga om man inte kan.

Önskar er alla lycka till med era vagnar och projekt!!

Jinxan

• Uppland
« Svar #190 skrivet: 06 jan-13 kl 12:33 »
Min dröm är att bygga en egen vagn, att ha som sommarstuga vid sjön.
Men jag har ett stort problem.
Vagnen.

Har tillgång till traktor men hur ska jag hitta en bra vagn?

Jag vill att det ska vara minst 2m brett (helst lite till) minst 5-6 meter långt.

Har tillgång till en balvagn som påminner om denna: http://www.mascus.com/images/productimages/lantmannen/201295113442-1.jpg men vet inte hur mycket dom tål eller något alls... eller om jag får stjäla den av min far ;)

Andra alternativ är båtvagn eller storbalsvagn?
Finns det mer?

Vad är viktigast att tänka på?

Planen är att ha sängen i "framdelen" av vagnen (närmast fordonet som drar) och dörren längst bak. Eller sängen längst bak och en dörr i mitten ungefär... Det beror lite på hur stor vagn jag kan få tag i :)
Ägd av fyra huskatter. Äldsta är 19 och yngsta är 4.
Pallkrageodlar lite.
Nybliven ägare till en dvärgväduren Jänis Hopplin

SimonBjerregaard

• Skåne
« Svar #191 skrivet: 09 jan-13 kl 12:27 »
Min dröm är att bygga en egen vagn, att ha som sommarstuga vid sjön.
Men jag har ett stort problem.
Vagnen.

Jag vill att det ska vara minst 2m brett (helst lite till) minst 5-6 meter långt.

Har tillgång till en balvagn som påminner om denna: http://www.mascus.com/images/productimages/lantmannen/201295113442-1.jpg men vet inte hur mycket dom tål eller något alls... eller om jag får stjäla den av min far ;)

Andra alternativ är båtvagn eller storbalsvagn?
Finns det mer?

Vad är viktigast att tänka på?

Planen är att ha sängen i "framdelen" av vagnen (närmast fordonet som drar) och dörren längst bak. Eller sängen längst bak och en dörr i mitten ungefär... Det beror lite på hur stor vagn jag kan få tag i :)

Det här är detsamma jag undrar över, det mesta jag fått ur de här trådarna har varit att de flesta som byggt har byggt på husvagnsunderreden, men ibland har jag sett någon skriva att de borde bygga på traktorvagn/släp.
Vad är bäst? Man måste väl iallafall köra i 30 km/t? Om man har byggt för tungt behöver man inte BE-körkort då ?
Traktorvagn/släp är väl högre så då blir det väl mindre att bygga på höjden?

vindensbonig

• Gäst
« Svar #192 skrivet: 09 jan-13 kl 12:40 »
Det här är detsamma jag undrar över, det mesta jag fått ur de här trådarna har varit att de flesta som byggt har byggt på husvagnsunderreden, men ibland har jag sett någon skriva att de borde bygga på traktorvagn/släp.
Vad är bäst? Man måste väl iallafall köra i 30 km/t? Om man har byggt för tungt behöver man inte BE-körkort då ?
Traktorvagn/släp är väl högre så då blir det väl mindre att bygga på höjden?
Det går ju att bygga på balvagn  eller så bygger man en liknade variant så det blir låg byggt.

Halte

• Gäst
« Svar #193 skrivet: 09 jan-13 kl 12:43 »
Balvagnen klarar ju minst vikter på 1 ton i alla fall, det är väl ungefär vad man brukar lasta i de där vagnarna i balvikt. Sedan finns det ju garanterat  en säkerhetsmarginal eftersom att vagnen hoppar och far en hel del så det går ju åt en kraftig konstruktoin.. En konstruktion på 1.5 ton skulle jag nog våga bygga på ett balvagnsunderrede

vindensbonig

• Gäst
« Svar #194 skrivet: 09 jan-13 kl 12:49 »
Balvagnen klarar ju minst vikter på 1 ton i alla fall, det är väl ungefär vad man brukar lasta i de där vagnarna i balvikt. Sedan finns det ju garanterat  en säkerhetsmarginal eftersom att vagnen hoppar och far en hel del så det går ju åt en kraftig konstruktoin.. En konstruktion på 1.5 ton skulle jag nog våga bygga på ett balvagnsunderrede
Har kört riktiga storas så dom tål lätt ett par ton men glöm nu inte bort att en balvagn en blir försvagad då man tar bort rören då dom ut gör en del av ramen .

SimonBjerregaard

• Skåne
« Svar #195 skrivet: 09 jan-13 kl 13:15 »
Ni som har byggt vagnar, hur mycket har de vägt cirka? jag har svårt att räkna ut vad ett bygge skulle kunna väga på ett ungefär, med tanke på det blir det svårt att bestämma sig för vilket underrede man kan behöva.
Jag har inte heller emot att skaffa BE_körkort, då detta säkert kommer att behövas?!

BamCe

• Skåne
    • ElektroBear
« Svar #196 skrivet: 10 apr-13 kl 20:11 »
Hittade precis denna tråd :)

Har tänkt att bygga mig en bovagn i stil med tinyhouse on wheels. SOm underede
siktar jag på att köpa ett släp och avfjädra och avregga det så det blir ett efterfordon
på en gång, så man slipper hela grejen med besiktning mm. Eventuellt knske jag kan
tigga till mig en båtvagn av min flickväns familj då dom är småfiskare allihopa.

Sen blir jag nyfiken på vad som är rekommenderad tjocklek på isoleringen, man jag blir inte
 riktigt klok på vad man ska använda. Jag kommer dock att bo på heltid i min vagn när den är
klar så jag kommer att värma den utan några längre avbrott.

ErikaM

« Svar #197 skrivet: 02 maj-13 kl 10:35 »
Tips för er med möjlighet och kunskap att kunna bygga från grunden:
Billig som attans!!

http://www.blocket.se/kalmar/Tvillingaxel_46800686.htm?ca=15&w=3

Attan

• Dalarna
« Svar #198 skrivet: 20 maj-13 kl 04:39 »
Planerar också att snickra ihop ett rullande hem och har samma funderingar som föregående postare. Mest angående vikt. Jag förstår att alla kankse inte väger sitt hus när det är klart, men om någon har ett hum om vart det landar ungefärligt vore det mycket hjälpsamt. Behöver tas med i beräkningen både för underredet och vad man ska dra den med.

Andra frågor:

Finns det inga restriktioner för längd på efterfordon?

Går det att ta sig ut ur landet med ett efterfordon utan problem?

Sjukt inspirerande tråd! Har sträckläst allt och fått otroligt många bra tips och spår att följa upp!

ErikaM

« Svar #199 skrivet: 19 okt-13 kl 11:38 »

Svarar på ovanstående:

Jag har själv traktorkörkort och vill bygga på ett trailersläp med traktordrag eftersom att det klarar mer tyngd än tex ett husvagnsunderrede.
Dessutom vill jag också bygga lite större redan från början, så att jag inte känner att det blir för litet efter ett tag (många katter och ev andra djur + ev pojkvän ska kunna få plats och trivas:)

Det jag tycker verkar vettigast att bygga på är:

1) Maskintrailer med traktordrag. Dessa är låga så huset kan bli högt i taknock/sovloft
2) Timmertrailer
3) Balvagn
4) Lastbil omgjord till A traktor med trailer (bostad + fordon i ett!)
5) Traktorvagn/släp där hjulen sitter lågt för vill som sagt kunna ha bra takhöjd

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 1 användare
pow

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser