Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny vagnstråd!!  (läst 48567 gånger)

Sjaunja

• -
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #160 skrivet: 15 feb-12 kl 23:30 »
Varför inte bara byta gullfibern mot träfiber som andas? Slippa blanda in plast...

Jo det skulle ju gå bra. Men efter lite personlig alternativkonsultation så är jag lugn med hur jag byggt. Träet luktar friskt och inget talar för mögeltrubbel egentligen. Vilken tur att det finns byggbollplankande människor här på forumet :-*

Annalinnea

• Skåne
« Svar #161 skrivet: 16 feb-12 kl 20:06 »
min vagn hade inte heller ngn plast. utifrån och in: plywood mineralull spånskiva. sen var det ju genomblött, men det berodde ju på att taket läckte...

Är det någon som har provat fårull som isolering? det kan man ju få gratis. tvätta i tvättmaskin har jag hört man ska göra. de jag känner till som använt det har blandat det med lera, men det kan man ju inte gärna göra i en vagn.(pga tyngd och att det ska vara lite rörligt) tvättad fluffig ull, 15 cm, det borde väl hålla vagnen varm, och fixa fuktvandringen???
odlar och äter, bygger och bor.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #162 skrivet: 19 feb-12 kl 02:01 »
min vagn hade inte heller ngn plast. utifrån och in: plywood mineralull spånskiva. sen var det ju genomblött, men det berodde ju på att taket läckte...

Är det någon som har provat fårull som isolering? det kan man ju få gratis. tvätta i tvättmaskin har jag hört man ska göra. de jag känner till som använt det har blandat det med lera, men det kan man ju inte gärna göra i en vagn.(pga tyngd och att det ska vara lite rörligt) tvättad fluffig ull, 15 cm, det borde väl hålla vagnen varm, och fixa fuktvandringen???

Fårull funkar säkerligen lika bra som något annat.
Det skall nog inte vara speciellt fluffigt utan mer packat som tex en ylletröja. Då det är den stillastående luften som isolerar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kackelmann

• Skåne
« Svar #163 skrivet: 19 feb-12 kl 09:29 »
Fårull funkar säkerligen lika bra som något annat.
Det skall nog inte vara speciellt fluffigt utan mer packat som tex en ylletröja. Då det är den stillastående luften som isolerar.

Isoleringsull ska alltid vara "fluffigt", packar du det så finns det ingen stillastående luft kvar i den som isolerar.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #164 skrivet: 19 feb-12 kl 10:19 »

Isoleringsull ska alltid vara "fluffigt", packar du det så finns det ingen stillastående luft kvar i den som isolerar.

Äsch, om man packar som faaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan så kan välan den stillastående luften nne i vagnen isolera!  :D

emil.a

• Småland
« Svar #165 skrivet: 20 feb-12 kl 19:55 »

ja har tänkt isolera min vagn med fårull !!
det som tydligen ska va lite vansklit med ullen är att den lockar till sej "mal" som äter upp't....
men visst ska man väll kunna gå runt detta "problem" ;D
ska experimentera lite hade ja tänkt ... det finns ju örtet som skräver iväg de små liven. skvattram, malört mm.
har även hört att de fryser ijäl i minusgrader (???)
samt att man ska bygga tätt, så de inte kommer in (?)
hårdheten på isoleringen tror ja man ska försöka efterlikna med t.ex lin isolering. känns som att det ska va ganska beprövat.. 

så späänande.
håller på för fullt att samla materail å letar nu efter nån som kan lära mej svetsa så man har sej ett underrede :)
« Senast ändrad: 20 feb-12 kl 19:57 av emil.a »
fritt å fint <3

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #166 skrivet: 20 feb-12 kl 20:31 »

ja har tänkt isolera min vagn med fårull !!
det som tydligen ska va lite vansklit med ullen är att den lockar till sej "mal" som äter upp't....
men visst ska man väll kunna gå runt detta "problem" ;D
ska experimentera lite hade ja tänkt ... det finns ju örtet som skräver iväg de små liven. skvattram, malört mm.
har även hört att de fryser ijäl i minusgrader (???)
samt att man ska bygga tätt, så de inte kommer in (?)
hårdheten på isoleringen tror ja man ska försöka efterlikna med t.ex lin isolering. känns som att det ska va ganska beprövat.. 

så späänande.
håller på för fullt att samla materail å letar nu efter nån som kan lära mej svetsa så man har sej ett underrede :)

Jag har hört att man kan blanda fårull med hampaisolering (hampafibrer?) och att hampan ska ha avskräckande effekt på ovälkomna gäster.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #167 skrivet: 20 feb-12 kl 21:18 »
Jag har hört att man kan blanda fårull med hampaisolering (hampafibrer?) och att hampan ska ha avskräckande effekt på ovälkomna gäster.

Intressant. Det har jag inte hört förut men det borde ju kunna stämma. :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Liselottan

• Rik nog är den som nöjd är
    • Värmland
« Svar #168 skrivet: 20 feb-12 kl 22:17 »
Det har jag också hört att det inehåller lite lite av det "roliga/giftiga" ämnet och att det skrämmer bort möss. Men jag vet inte om det funkar på mal och andra kryp?

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #169 skrivet: 20 feb-12 kl 22:22 »
Det har jag också hört att det inehåller lite lite av det "roliga/giftiga" ämnet och att det skrämmer bort möss. Men jag vet inte om det funkar på mal och andra kryp?

Annars kan ju hampa ha motsatt effekt: Lockande effekt på ovälkomna gäster ;D

Liselottan

• Rik nog är den som nöjd är
    • Värmland
« Svar #170 skrivet: 20 feb-12 kl 22:27 »
Annars kan ju hampa ha motsatt effekt: Lockande effekt på ovälkomna gäster ;D

BÄST!! haha! Tänk om någon röker upp min vägg! Haha! Kan riktigt se dom komma smygandes och försöker dra isolering ur väggen för att röka den ;D

Snickarn

• Dalarna
« Svar #171 skrivet: 20 feb-12 kl 22:52 »
"Hippies är svåra att få syn på i sitt naturliga tillstånd men har du en vägg med hampaisolering ökar chanserna dramatiskt..."
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

emil.a

• Småland
« Svar #172 skrivet: 22 feb-12 kl 19:26 »
haha , jaa det blir en dyr vagn det ;-)

om man ändå ska blanda med hampa isolering så kan man likväl blanda i "borax" direkt i ullen, för ja antar att det är ingrediensen som skrämmer iväg ohyra i hampaisoleringen, likväl som i de flesta andra komersiella "organiska" isoleringar.

nä i mitt projekt råder så stark Kärlek till naturen som möjligt <3 

ja antar att det borde vara rätt "bor"... :
http://sv.wikipedia.org/wiki/Borsyra 
om intresserade.
fritt å fint <3

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #173 skrivet: 22 feb-12 kl 20:01 »
"Hippies är svåra att få syn på i sitt naturliga tillstånd men har du en vägg med hampaisolering ökar chanserna dramatiskt..."

Hjälp de kommer folk med dreads smygandes runt knuten ;D

Snickarn

• Dalarna
« Svar #174 skrivet: 22 feb-12 kl 21:53 »
haha , jaa det blir en dyr vagn det ;-)

om man ändå ska blanda med hampa isolering så kan man likväl blanda i "borax" direkt i ullen, för ja antar att det är ingrediensen som skrämmer iväg ohyra i hampaisoleringen, likväl som i de flesta andra komersiella "organiska" isoleringar.

Grejen med hampaisolering är väl om jag förstått det rätt just det att man inte behöver borsyra pga att hampan är giftig. :)
//Snickarn

emil.a

• Småland
« Svar #175 skrivet: 26 feb-12 kl 19:59 »
Grejen med hampaisolering är väl om jag förstått det rätt just det att man inte behöver borsyra pga att hampan är giftig. :)

Wow! det är ju verkligen intressant!!
fritt å fint <3

johnmedh

• Skåne
« Svar #176 skrivet: 24 mar-12 kl 11:15 »
Hejsan alla! Här är ännu en som börjat gå i vagnstankar! Har några frågor som jag tänkte att ni kunde ge feedback på, eller berätta var jag kan få svar:

Vad ska man tänka på när man köper sin första vagn? Något speciellt man ska tänka på med underredet? Vad finns det för restriktioner för vagnens vikt osv? vad händer om man överskrider dem? Finns det begränsningar på höjd, bredd, längd osv?

Jag har skissat på en vagn som jag tänker att jag vill bygga. Jag vill skaffa en vagn, riva hela och sedan bygga en ny från grunden. Hur tjocka väggar bör man ha? just nu har jag räknat på att isolera 200mm i golv och väggar samt 300 i tak. på tal om grunden också, hur och i vilket material ska botten vara? den delen som går ner mot marken, som är öppen ner mot marken syftar jag på.

När man isolerar, bör man sätta in 195 mm isolering direkt eller ta två mindre storlekar (typ 120 respektive 70 mm) och lägga dem om lott? jag tänker att det kan förhindra att kyla läcker in i skarvar. Tänkte använda hampaisolering likt detta -> http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/746/hampaisolering-med-majsstarkelse

Ja, vi kan börja där så får jag formulera frågor och funderingar allt eftersom

Ha det bra! /John

johnmedh

• Skåne
« Svar #177 skrivet: 24 mar-12 kl 11:22 »
Ja just det, glömde tillägga, vad tycker ni är lämpligt att betala för en vagn? om man ändå ska riva den tänkte jag. kollade på denna nyss -http://www.blocket.se/jonkoping/Barrak_bod_jaktstuga_mm_39076411.htm?ca=17&w=1 och blev lite peppad, men den kosta lite dock.. hur mycket betalade du för din vagn liselotten?

capitan

• Gäst
« Svar #178 skrivet: 24 mar-12 kl 12:37 »
tänkte bara tipsa om papp och tidning som isoleringsmaterial- speciellt i vangn- är gratis- bra recykling - mataffärana har i överflöd och pressas till balar- tidning kan man tapecera med i många lager- blir nån papmashe variant- det var bara det- ska själv isolera med sånt på hus

Myrram

« Svar #179 skrivet: 24 mar-12 kl 13:34 »
Hej alla!
 Här är ännu en som blivit med vagn! Lite pyssel att få hem den, fick skaffa nya hjul och med hjälp av morbror smeden bygga om hjulfästena, men sen gick det smidigt. Det hörn som inte syns på bilden är rätt ruttet på grund av takläcka. Håller som bäst på att riva bort innervägg, golv och isolering för att se vad som kan sparas. Liksom många andra här funderar jag över hur mycket och vilken sorts isolering man ska satsa på. Har kommit fram till att det inte ska vara plast i alla fall. Vagnen kommer inte att vara uppvärmd hela tiden och då kan man enligt expertisen råka ut för kondens på fel sida av plasten med fuktproblem som följd.
 Vill helst fundera över vilken färg det ska vara och huruvida man kan få plats med den röda sammetssoffan, men kommer tillbaka till verkligheten, drar på handskar och andninsmask och tar itu med att riva ut gammal isolering!

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 2 användare
pow, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser