Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny vagnstråd!!  (läst 48580 gånger)

Humle

• Västerbotten
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #100 skrivet: 28 dec-11 kl 20:42 »
Härligt att se någon få tummen ur.  :P En sak jag undrar är om ni har något förråd utanför vagnen? Visst kan jag bo på 6 kvm men grejerna jag vill ha och använda ryms inte på långa vägar. Ta bara kläder, hur många ombyten har barnfamiljen i länken? Och verktygen, maten... Jag har ingenting emot att bo i vagn men däremot har jag något emot att bo "just in time" som det så modernt heter. Dvs. att man har inga lager, när man ska äta middag åker man iväg och handlar/restaurang.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Liselottan

• Rik nog är den som nöjd är
    • Värmland
« Svar #101 skrivet: 28 dec-11 kl 22:23 »
Har inte riktigt kommit till den biten ännu. Hittills är jag bara en person utan barn som ska bo i vagnen. Ingen aning om vart den ska stå. Men drömmen är att få ställa upp den på en gård, ekoby el liknande. Där kanske jag kan fixa något litet förråd och kanske låna dusch o tvättmaskin.

Liselottan

• Värmland
« Svar #102 skrivet: 06 jan-12 kl 23:27 »
Inatt ska jag sova i vagnen. Känns helt underbart! Har en liten katt som sällskap och två värmeljus. Det är nollgradigt ute och 16 grader inne så jag kommer inte att frysa i natt. Köpte vagnen den 9 nov och jag kan redan övernatta i den. Underbart underbart underbart! Jag är så glad. Mitt första egna hem! God natt:-*

ClaesMotKlass

• -
« Svar #103 skrivet: 07 jan-12 kl 00:27 »
Om man bestämt sig för en tillvaro i vagn....varför inte satsa på ett sånt där jättelastbils-släp. jag har sett dem för under 30tkr. Man får visserligen hyra lastbil och chaufför när man behöver flytta dem.
http://www.blocket.se/landskrona/Dapa_P_34_Skap__4_axlar_Oppningsbar_sida__Rep_37858639.htm?ca=23_16&w=2
alternativ light

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
« Svar #104 skrivet: 07 jan-12 kl 03:53 »
Inatt ska jag sova i vagnen. Känns helt underbart! Har en liten katt som sällskap och två värmeljus. Det är nollgradigt ute och 16 grader inne så jag kommer inte att frysa i natt. Köpte vagnen den 9 nov och jag kan redan övernatta i den. Underbart underbart underbart! Jag är så glad. Mitt första egna hem! God natt:-*

GRATTIS LISELOTTAN till det första egna hemmet :D Hoppas du fått sova gott inatt.

Liselottan

• Värmland
« Svar #105 skrivet: 07 jan-12 kl 09:50 »
Har sovit gott i natt må ja säga:-)ska nog övernatta i vagnen i natt igen. Jag har valt en liten vagn för att jag vill kunna flytta den lätt. Vet el vart jag ska bo i framtiden och har drömmar om att få bygga hus i lera. Tills dess har jag vagnen som skydd :-)

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #106 skrivet: 07 jan-12 kl 10:04 »
Vad härligt att äntligen få sova över i den lilla vagnen :)

Låter som att du har en bra plan tycker jag. Bara fortsätta så :D
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Kawachi

• Jämtland
« Svar #107 skrivet: 07 jan-12 kl 16:23 »
Om man bestämt sig för en tillvaro i vagn....varför inte satsa på ett sånt där jättelastbils-släp. jag har sett dem för under 30tkr. Man får visserligen hyra lastbil och chaufför när man behöver flytta dem.
http://www.blocket.se/landskrona/Dapa_P_34_Skap__4_axlar_Oppningsbar_sida__Rep_37858639.htm?ca=23_16&w=2

JA! Det kanske räcker för familjen ;D Och kan man tänka sig vad bra det skulle gå att lösa då brorsan nyligen tagit lastbilskortet ;) o:)

Annalinnea

• Skåne
« Svar #108 skrivet: 07 jan-12 kl 23:20 »
ja, hur svårt kan det vara att bygga sin egen vagn???

ungefär lika svårt som att knyppla ett överkast skulle jag tro... ?
Allting är svårt innan man har gjort det, och då är det ju fint att ha ett forum att tjöta med.

jag har också blitt med vagn :D

Köpte en vagn häromsistens. körde hem den 15 mil i mellandagarna.
Det har regnat in genom taket å den är genomblöt...
Har fäst en presenning över taket (använde strölist och rullade upp presenningen på. skruvade fast)
Har rivit ut invändigt, -skivor och isolering i väggar och tak, golvet återstår att riva ut, men jag ska städa upp lite först.
Virket är svart på sina ställen, men d verkar hårt. dock är det både vitt och svart mögel, plus rödbruna svampar i reglarna. vet inte om jag kan spara dem men det skulle spara en del jobb... vad tror folket?? de är hårda om man kör in kniven i dem. Kanske får jag byta skivan i taket med (det är typ plywoodskiva, med tjärpapp på).
forts följer...

ang träpanel på väggarna. Min vagn har en sorts plywoodskivor med frästa spår så det ser ut som panel. tror att detta är ganska vanligt. Men bra, för det väger ju lite mindre än riktigt trä.
odlar och äter, bygger och bor.

ClaesMotKlass

• -
« Svar #109 skrivet: 08 jan-12 kl 15:49 »
Go liselottan!
alternativ light

Sjaunja

• -
« Svar #110 skrivet: 08 jan-12 kl 16:09 »
Har sovit gott i natt må ja säga:-)ska nog övernatta i vagnen i natt igen. Jag har valt en liten vagn för att jag vill kunna flytta den lätt. Vet el vart jag ska bo i framtiden och har drömmar om att få bygga hus i lera. Tills dess har jag vagnen som skydd :-)

Vad härligt! Man sover aldrig så gott som i egen vagn :)  /Sjaunja (ca 4000 vagnssovarnätter vid det här laget.)

Liselottan

• Värmland
« Svar #111 skrivet: 08 jan-12 kl 23:56 »
Tack för alla peppande ord ;D Mår helt fantastiskt i vagnen. Känner sån lycka och ro i själen. Får boostar för självförtroendet varje gång jag bygger något i vagnen. Man kan mer än vad man tror och det går ju alltid att få råd och stöd av vänner och här på forumet :-*

Grattis Annalinnea!Härligt med fler som ger sig på dessa "små" projekt ;D Det låter som mycket jobb med vagnen men bara man ger sig tid och tålamod så ror du det i land ;)
Jag har lärt mig att det var bäst att sluta snickra för dagen när jag möttes av motgångar och började känna mig trött. Oftast kommer jag på en bra lösning på kvällen efter att fått vila lite och en kopp te.

Här kommer tre bilder från vagnen.

Mys första natten

Inte så bäddat :-[ Inflyttningsfest! Vi var tre st i vagnen och hade till och med plats för att dansa ;D

kbh

• Gäst
« Svar #112 skrivet: 09 jan-12 kl 00:13 »
Tack för ni delar med er  :)

Kawachi

• Jämtland
« Svar #113 skrivet: 09 jan-12 kl 22:20 »
ja, hur svårt kan det vara att bygga sin egen vagn???

ungefär lika svårt som att knyppla ett överkast skulle jag tro... ?
Allting är svårt innan man har gjort det, och då är det ju fint att ha ett forum att tjöta med.

jag har också blitt med vagn :D

Köpte en vagn häromsistens. körde hem den 15 mil i mellandagarna.
Det har regnat in genom taket å den är genomblöt...
Har fäst en presenning över taket (använde strölist och rullade upp presenningen på. skruvade fast)
Har rivit ut invändigt, -skivor och isolering i väggar och tak, golvet återstår att riva ut, men jag ska städa upp lite först.
Virket är svart på sina ställen, men d verkar hårt. dock är det både vitt och svart mögel, plus rödbruna svampar i reglarna. vet inte om jag kan spara dem men det skulle spara en del jobb... vad tror folket?? de är hårda om man kör in kniven i dem. Kanske får jag byta skivan i taket med (det är typ plywoodskiva, med tjärpapp på).
forts följer...

ang träpanel på väggarna. Min vagn har en sorts plywoodskivor med frästa spår så det ser ut som panel. tror att detta är ganska vanligt. Men bra, för det väger ju lite mindre än riktigt trä.

GRATTIS till vagnen :D Jag hoppas på uppdatering om hur det går med byggandet ;)

Annalinnea

• Skåne
« Svar #114 skrivet: 20 jan-12 kl 18:49 »
om man köper en vagn där taket läcker kan man ju förvänta sig de dilemman som jag nu kommer att beskriva...

Nu har jag rivit ut golvskivor och isolering med, golvet var väl ändå det som var minst fuktigt.

En kompis var här och tittade på mina reglar, fick lite input.
Reglarna och stommen är väl i ok skick, bärighetsmässigt. på ngt ställe kan man förstärka med en planka eller så.
Ett problem är att "syllen", reglen som de stående reglarna vilar på i sin tur ligger på de spånskivor som utgjorde golv,  och som ju är helt svampiga. detta skulle jag kunna lösa med att hålla upp reglarna med kofot/domkraft/? och prta in nån brädlapp.

SÅ bärighetsmässigt är det ok, men så kommer frågan om jag vill bygga in sju sorters mögel och andra svampar i ett hus där jag ska bo med mina barn.

alternativ 1: pensla allt med mögeldödande medel,( men hur sunt är det???) (Någon som har erfarenhet av detta??)
Vänta tills det är helt torrt i vagnen, när det är torrt kan ju svamparna inte leva.
och sedan bygga med isolering, och plast, och hoppas att plasten stänger ute ev mögelelrester från rummet. , plus att det ventilerar ordentligt utåt genom väggarna.

Alternativ 2: riva hela skiten och börja om från början. ska snart sätta mig och göra en kalkyl. problemet med detta är att det känns som ett oöverskådligt projekt, har aldrig satt upp ett regelverk förut. (men nån gång måste ju vara den första, eller hur?)

Jag hade velat kunna flytta in i april. Men frågan är om det är möjligt på nåt av sätten, alt nr 1 innebär ju att jag måste vänta på att det torkar, och alt nr2 lär också ta sin tid.
(jag kan räkna med att ha en till två arbetsdagar/vecka till detta)

Detta med att fatta beslut... hoppas på en gudomlig ingivelse.
Vad hade ni gjort? 1 eller 2? och varför.

Sjaunja

• -
« Svar #115 skrivet: 21 jan-12 kl 11:20 »
Annalinnea! Jag byggde vagn, eller renoverade rättare sagt, för 11 år sedan. På min vagn var ytterpanel och även syllar vid gavlarna fuktskadade. Mitt råd är att aldrig behålla fuktskadat material och att inte använda plastmaterial. Att bygga in fukt under plast är inte bra. Det är dyrare än man först tror, att renovera upp en vagn så gör det grundligt så det blir riktigt bra. 
Så här skulle jag ha gjort om jag var du....
1  Är du inte van att jobba i trä skulle jag be flera kunniga komma och säga vad dom tror går att behålla av stommen. Vad är friskt? 
2  Då skulle jag bestämma mig om jag skulle satsa på den vagnen eller sälja den direkt och spana efter en i bättre skick. 

Det är skönt att inte behöva grubbla på inbyggd fukt då du väl bor i vagnen. Och det är roligare att bygga då man vet att det är friskt och fint.
Lycka till!

Annalinnea

• Skåne
« Svar #116 skrivet: 24 jan-12 kl 22:26 »
konstigt, verkar som att mina inlägg försvinner, eller inte kommer fram...?

Nåja, kan meddela att jag ganska snart bestämde mig för alt 2. riva allt och börja om från början.
bottenreglarna kan jag nog behålla, och tänker att jag kan spara på panelen också.

Men ska jag bygga nytt kan jag lika väl bygga lite högre, så jag får plats med ett sovloft.
Just nu klurar jag på vad jag ska ha för tak. och hur det och en extra våning ska konstrueras.
Någon som har tips på sidor där ja hittar såna detaljer?? typ hur man sätter ihop en takstol , vilken belastning som kräver vilken dimension, var man behöver beslag och var det räcker med bara skruv osv.
önskar jag hade en bunke detaljerade ritningar att vraka och välja mellan...

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #117 skrivet: 24 jan-12 kl 22:42 »
http://www.byggbeskrivningar.se/

Vassego å lycka till :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

ClaesMotKlass

• -
« Svar #118 skrivet: 24 jan-12 kl 22:48 »
Nu köpte ju snickarn och en del andra underreden (skrotade husvagnar mm). Skulle man inte kunna bygga det billigare i trÄ? bara en dum tanke....de skall väl ändå transporteras i 20km?
alternativ light

kbh

• Gäst
« Svar #119 skrivet: 24 jan-12 kl 22:54 »
Nu köpte ju snickarn och en del andra underreden (skrotade husvagnar mm). Skulle man inte kunna bygga det billigare i trÄ? bara en dum tanke....de skall väl ändå transporteras i 20km?
Klart det går men blir nog tungt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 4 användare (1 dolda)
Pohja, Stengrim, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser