Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny vagnstråd!!  (läst 48567 gånger)

pålle

• Gäst
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #80 skrivet: 26 nov-11 kl 19:24 »
Boogie vore ju bra förstås men jag tänker att om man ändå ska bygga vagnen själv är det väl bättre att ha hjulparen i varsin ända? Det främre hjulparet får ju vara svängbart då såklart men det är ju inte omöjligt att fixa det. :)
Nä det förstås :) skaffa två trasit axlar  helst fram den ene låser du i lederna med svetts tänk bara på att den måste spåra   och sätter bak  den andre sätter du dit en drag stång på  och använder styr staget som styr anordning   går även med bakaxel med då får du ju ta bort kronhjulet men ja skulle före dra fram axlar då dom redan har festplattor så det är bara att skruva fast   det finns nog andra att välja på men  ja kommer inte på någon just nu  :)

Gnovald

• Jag drömmer om ett enklare liv!
    • Småland
    • Ett Enklare Liv
« Svar #81 skrivet: 26 nov-11 kl 20:36 »
Boogie vore ju bra förstås men jag tänker att om man ändå ska bygga vagnen själv är det väl bättre att ha hjulparen i varsin ända? Det främre hjulparet får ju vara svängbart då såklart men det är ju inte omöjligt att fixa det. :)

Snickarn, intressanta idéer du har om att bygga en egen vagn. Berätta gärna hur det går för dig!

/Andreas
Jag drömmer om ett enklare liv! "Utan utgifter behövs ingen inkomst!"

http://ettenklareliv.se

Brasa

• Västmanland
« Svar #82 skrivet: 26 nov-11 kl 23:02 »
Ja vad ska vi börja?

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #83 skrivet: 27 nov-11 kl 08:19 »
Klart intressant men alldeles för låg. Frigång är bra att ha när man ska flytta vagnarna har jag märkt :P Om jag bygger en vagn till kommer jag nog satsa på en där byggnaden börjar ovanför däcken så man slipper bygga in dom samt gör det lättare om man måste byta säck, smörja, svetsa och liknande :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Micki o Molly

• -
« Svar #84 skrivet: 27 nov-11 kl 20:50 »

Att bo i vagn kan ibland vara " läckert"  ;D, tror nog denna lilla pärla får tjänstgöra som något annat än bovagn. Nu är den urplockad och mellanväggen blev använt till väggen som fått ordentligt med vatten på sig via skorstenen.
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
« Svar #85 skrivet: 29 nov-11 kl 09:28 »
Kul tråd :)
Ni som byggt vagnar redan- hur stora är era vagnar ??? Någon som vet om det finns någon familj som bor i vagn?
Vad skulle ni göra annorlunda om ni byggde om eran vagn? Något som ni saknar? Något som skulle förbättras?
Praktiska tips önskas ;)

Brasa

• Västmanland
« Svar #86 skrivet: 29 nov-11 kl 17:16 »
Ni som byggt vagnar redan- hur stora är era vagnar ??? Någon som vet om det finns någon familj som bor i vagn?
Vad skulle ni göra annorlunda om ni byggde om eran vagn? Något som ni saknar? Något som skulle förbättras?
Praktiska tips önskas ;)

om vi skulle bo i vagn skulle jag bygga 3st vi är 5personer då skulle en vara till ungarna 1 med kök sovrum mm till oss vuxna & en toalett duch vagn :)
Ja vad ska vi börja?

emil.a

• Småland
« Svar #87 skrivet: 14 dec-11 kl 18:23 »
vad är en "trasit axel" . är det svårt att ta bort kronhjulet från en bakaxel.
är dessa svåra att få tag på begagnat ? ett hum på hur mycke de kan kosta tro ?

tror dui att det är bäst att göra ramen på kärran med samma dimensioner som grundplattan till själva huset? eller räcker det med två tjockare längsgående järnReglar ?
"H-järn" borde vara bäst va?

Nä det förstås :) skaffa två trasit axlar  helst fram den ene låser du i lederna med svetts tänk bara på att den måste spåra   och sätter bak  den andre sätter du dit en drag stång på  och använder styr staget som styr anordning   går även med bakaxel med då får du ju ta bort kronhjulet men ja skulle före dra fram axlar då dom redan har festplattor så det är bara att skruva fast   det finns nog andra att välja på men  ja kommer inte på någon just nu  :)
fritt å fint <3

Snickarn

• Dalarna
« Svar #88 skrivet: 14 dec-11 kl 18:32 »
Praktiska tips önskas ;)

Min vagn är 6,7 kvm. Helt okej storlek för det behov jag hade då. Nu vill jag ha lite större så jag håller på att rita på en ny vagn. Mitt tips är just det, rita och fundera länge. Skissa, kasta, skissa, spara, skissa, surfa för inspiration, skissa mer. Tillslut växer det fram en vagn som är genomtänkt för just dina behov.
Den här vagnen kommer bli större och ha ett rymligare sovloft men jag har inte bestämt hur stor den ska vara i bottenplanet än. Åtta kvadrat kanske. Kommer ha vedspis att laga mat på och för uppvärmning, dubbla tvåglasfönster och smarta förvaringsmöjligheter :) Skriver om det på min blogg emellanåt :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

pålle

• Gäst
« Svar #89 skrivet: 14 dec-11 kl 18:57 »
v.wikipedia.org/wiki/Ford_Transit så ser gamla Transiter ut finns även flak bilar  Vet faktiskt inte hur svår dom är att få tag på nu för tiden  finns väll även andra bilar med liknade axlar  snyggare med u profil till ram  titt gärna på bygg futtar  hur dom är byggda  ett annat sätt är att köpa axlar från typ jula då får du ju till vilken tyngd du behöver .

scand

• Södermanland
« Svar #90 skrivet: 14 dec-11 kl 20:38 »

Snickarn

• Dalarna
« Svar #91 skrivet: 14 dec-11 kl 22:54 »
Fan vad häftigt! Vilka hjältar :)
//Snickarn

pålle

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 14 dec-11 kl 23:06 »
Ja kul  :D  så nu år det nog snart dax att börjas skissa på en bra vagn  ;D

Liselottan

• Rik nog är den som nöjd är
    • Värmland
« Svar #93 skrivet: 16 dec-11 kl 09:53 »
Vad mysigt de har det :D
(http://www.unt.se/leva/de-bytte-radhuset-mot-en-cirkusvagn-1449152.aspx)

Här kommer lite färska bilder på vagnen ;D

Har kommit långt med råsponten men är inte riktigt färdig ännu.

Satte igen två fönster igår med poppnit. Nittången krånglade an hel del i början och jag hann bryta en nagel innan jag var klar.

Nästa steg är att sätta dit det sista fönstret och bli färdig med råsponten. Tacksam över att det inte är -20 ute ännu. Peppar peppar :D

Kawachi

• Jämtland
« Svar #94 skrivet: 18 dec-11 kl 20:04 »
Min vagn är 6,7 kvm. Helt okej storlek för det behov jag hade då. Nu vill jag ha lite större så jag håller på att rita på en ny vagn. Mitt tips är just det, rita och fundera länge. Skissa, kasta, skissa, spara, skissa, surfa för inspiration, skissa mer. Tillslut växer det fram en vagn som är genomtänkt för just dina behov.
Den här vagnen kommer bli större och ha ett rymligare sovloft men jag har inte bestämt hur stor den ska vara i bottenplanet än. Åtta kvadrat kanske. Kommer ha vedspis att laga mat på och för uppvärmning, dubbla tvåglasfönster och smarta förvaringsmöjligheter :) Skriver om det på min blogg emellanåt :)

Skissar, skissar och skissar ;) Tycker just den biten är helkul, funderar på vad som är viktigt att få plats med, och vad som VERKLIGEN behövs ??? Just nu är jag sjukt trött på materiella ting, och har själv rensat enormt under mina senaste flyttar. Men det finns mer att avvara :D Följer din blogg varje vecka med glädje och tackar dig för alla fina tips, länkar, samt inspirationen du ger.
http://www.unt.se/leva/de-bytte-radhuset-mot-en-cirkusvagn-1449152.aspx

Tack för den länken :-* precis som jag känner och tänker.

Kawachi

• Jämtland
« Svar #95 skrivet: 18 dec-11 kl 20:09 »
Vad mysigt de har det :D
(http://www.unt.se/leva/de-bytte-radhuset-mot-en-cirkusvagn-1449152.aspx)

Här kommer lite färska bilder på vagnen ;D

Har kommit långt med råsponten men är inte riktigt färdig ännu.

Satte igen två fönster igår med poppnit. Nittången krånglade an hel del i början och jag hann bryta en nagel innan jag var klar.

Nästa steg är att sätta dit det sista fönstret och bli färdig med råsponten. Tacksam över att det inte är -20 ute ännu. Peppar peppar :D

Heja på Liselottan, ser ut att bli super mysigt.
Kul att du håller oss uppdaterade :D

Snickarn

• Dalarna
« Svar #96 skrivet: 18 dec-11 kl 21:07 »
Skissar, skissar och skissar ;) Tycker just den biten är helkul, funderar på vad som är viktigt att få plats med, och vad som VERKLIGEN behövs ??? Just nu är jag sjukt trött på materiella ting, och har själv rensat enormt under mina senaste flyttar. Men det finns mer att avvara :D Följer din blogg varje vecka med glädje och tackar dig för alla fina tips, länkar, samt inspirationen du ger.Tack för den länken :-* precis som jag känner och tänker.

Ja det är det svåra. Att komma på vad som behövs och vad som får plats :P Men det är himla kul. Bygger man vagnen bra kan man ju sälja den efter ett år och bygga en ny med de nya tankar och ideer man fått implementerade! :D
Supertack för de fina orden om min lilla blogg  :-*

Fina bilder Kawachi. Ser redan mycket mysigare ut, ska bli kul att se det färdiga resultatet!  :D
//Snickarn

Liselottan

• Värmland
« Svar #97 skrivet: 18 dec-11 kl 21:52 »
Fina bilder Kawachi. Ser redan mycket mysigare ut, ska bli kul att se det färdiga resultatet!  :D

Hallå där! Bilderna är ju på min vagn! ;D ;D ;D
Javisst blir det fint?

Snickarn

• Dalarna
« Svar #98 skrivet: 18 dec-11 kl 23:46 »
Oj förlåt liselottan!  :-[
//Snickarn

Liselottan

• Värmland
« Svar #99 skrivet: 28 dec-11 kl 14:23 »
Har fixat ett bord idag :D
Benet sitter inte fast för att bordet går att fälla ned. Smidigt och enkelt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 2 användare
pow, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser