Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny vagnstråd!!  (läst 48584 gånger)

pålle

• Gäst
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #60 skrivet: 24 nov-11 kl 22:14 »
Men allvarligt talat hur svårt är det att bygga sin egen vagn?

Gnovald

• Jag drömmer om ett enklare liv!
    • Småland
    • Ett Enklare Liv
« Svar #61 skrivet: 24 nov-11 kl 22:38 »
Det är säkert inte alls svårt att bygga sin egen vagn. Själv så byggde jag om en sommarstuga vi hade i familjen för sisådär 20 år sedan. Var inte speciellt svårt. Det man inte hade i kunnande skaffade man sig. Fast visst gjordes en del misstag, som senare fick rättas upp. Men på det hela taget behövdes inga "rymdingenjörs"-kunskaper.

Se på Helenas vagnsbygge på www.off-grid.se. Hon byggde ju sin vagn utan några speciella förkunskaper.

/Andreas

Jag drömmer om ett enklare liv! "Utan utgifter behövs ingen inkomst!"

http://ettenklareliv.se

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #62 skrivet: 25 nov-11 kl 08:51 »
Det svåra är inte att bygga vagnen utan att hitta ett bra underrede. För en normalhändig människa är det inga problem skulle jag säga sålänge man kan ta till sig kunskap från böcker, filmer och andra människor :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #63 skrivet: 25 nov-11 kl 08:58 »
Har kollat efter underrede men de är svårt att hitta någon som ser lite stabilare ut. Ska åka och titta på en vagn med träpanel som sägs vara fräsh i veckan.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

pålle

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 25 nov-11 kl 09:03 »
Det svåra är inte att bygga vagnen utan att hitta ett bra underrede. För en normalhändig människa är det inga problem skulle jag säga sålänge man kan ta till sig kunskap från böcker, filmer och andra människor :)
Att bygga underrede är häller inte så svårt förutsatt att man är svettkunnig  eller så ber man en god vän om hjälp om man inte kan skälv. 

Brasa

• Västmanland
« Svar #65 skrivet: 25 nov-11 kl 09:13 »
Att bygga underrede är häller inte så svårt förutsatt att man är svettkunnig  eller så ber man en god vän om hjälp om man inte kan skälv.

Ska man svettas som en idrottare eller som blek fet? jag vet inte mkt om svett ;)
Ja vad ska vi börja?

Gnovald

• Småland
    • Ett Enklare Liv
« Svar #66 skrivet: 25 nov-11 kl 09:18 »
Det "svåra" för mig blir nog att först hitta en bra byggplats. Om jag har det fixat så blir det såå mycket enklare att börja bygga när jag hittar en kärra att börja bygga på.

Kanske ska undersöka möjligheten till att bygga en egen kärra!

/Andreas

pålle

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 25 nov-11 kl 09:21 »
Ska man svettas som en idrottare eller som blek fet? jag vet inte mkt om svett ;)
Ok felstavat då svetsa vet du väll va det är för hoppnings vis  :)

Gnovald

• Småland
    • Ett Enklare Liv
« Svar #68 skrivet: 25 nov-11 kl 09:24 »
Om man bygger sitt eget underrede, alltså en egen släpkärra. Hur går det till för att få en sån godkänd av besiktningen? Alltså kan man bara skruva ihop ett par reglar, slänga på ett par hjul och rulla ned till närmsta besiktning och sen få det godkänt? Jag förstår ju att man måste tillverka den så att den håller och säkert uppfyller en del krav.

/Andreas

pålle

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 25 nov-11 kl 09:29 »
Om man bygger sitt eget underrede, alltså en egen släpkärra. Hur går det till för att få en sån godkänd av besiktningen? Alltså kan man bara skruva ihop ett par reglar, slänga på ett par hjul och rulla ned till närmsta besiktning och sen få det godkänt? Jag förstår ju att man måste tillverka den så att den håller och säkert uppfyller en del krav.

/Andreas
var för ska du besiktiga en 30 kärra ?då är det väl bättre du skaffa husvagn.

Brasa

• Västmanland
« Svar #70 skrivet: 25 nov-11 kl 09:31 »

/Andreas

Det är ganska svårt att lösa den biten om den ska vara registrerad. dyrt dessutom.
Men du kan väll ha den som 30kärra & då husvagn byggbod mm  är undantaget så behöver man inte ha den registrerad då blir det mkt mkt lättare då det är du själv som får se till att det håller
Ja vad ska vi börja?

Brasa

• Västmanland
« Svar #71 skrivet: 25 nov-11 kl 09:33 »
Ok felstavat då svetsa vet du väll va det är för hoppnings vis  :)

Förstod det men tycker inte det stämmer riktigt man måste ha lite mer för att bygga lätt & starkt än att bara kunna svetsa lite gran.
Har jobbat som smed länge & det är lättare att säga än att göra
« Senast ändrad: 25 nov-11 kl 09:39 av Brasa »
Ja vad ska vi börja?

pålle

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 25 nov-11 kl 09:34 »
Bara vikten blir ett problem för besiktning skulle ja tror .

Gnovald

• Småland
    • Ett Enklare Liv
« Svar #73 skrivet: 25 nov-11 kl 09:35 »
Fast jag visste inte att man inte behövde registrera eller besiktiga en "30-kärra". Men så bra då, det är ju det jag satsar på :)

Fast jag måste väl fortfarande hålla mig till vikt, bredd och höjdreglerna?

/Andreas

Brasa

• Västmanland
« Svar #74 skrivet: 25 nov-11 kl 09:38 »
Fast jag visste inte att man inte behövde registrera eller besiktiga en "30-kärra". Men så bra då, det är ju det jag satsar på :)

Fast jag måste väl fortfarande hålla mig till vikt, bredd och höjdreglerna?

/Andreas

& din dragbils dragvikt
Ja vad ska vi börja?

pålle

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 25 nov-11 kl 09:44 »
Förstod det men tycker inte det stämmer riktigt man måste ha lite mer för att bygga lätt & starkt än att bara kunna svetsa lite gran.
Har jobbat som sned länge & det är lättare att säga än att göra
Ja om det var roligt så får ja väll buda på det då :) Tror inte att man tittar på lätthet i första hand på en sådan vagn  men om man resonera som du ja då blir det ju inte så lätt då krävs det ju ett vist kunnande för ser man på dom andra byggena så är det inga lättviktare så va för hänga upp sig  på lite profiler  enklast vore väll bygga som typ underredet på en bal vagn .

Snickarn

• Dalarna
« Svar #76 skrivet: 25 nov-11 kl 16:22 »
Jag har bett mitt ex svetsa ihop en åt mig men hur gör man med hjulaxlarna? Är det bara att köpa två par hjulaxlar med däck från skroten och svetsa fast?  ::)

Isånafall tänker jag mig att man svetsar med U-järn en fyrkantig ram i rätt rejält gods typ fyra millimeter eller nåt och kanske en på mitten med för stabilitet och bygger på med formplywood uppepå det som blir blindbotten och sen golvramen direkt på. Har planer på en ny vagn som kraftigt kommer reducera vikten. Får se om den blir byggd i sommar :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

pålle

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 25 nov-11 kl 16:47 »
Jag har bett mitt ex svetsa ihop en åt mig men hur gör man med hjulaxlarna? Är det bara att köpa två par hjulaxlar med däck från skroten och svetsa fast?  ::)

Isånafall tänker jag mig att man svetsar med U-järn en fyrkantig ram i rätt rejält gods typ fyra millimeter eller nåt och kanske en på mitten med för stabilitet och bygger på med formplywood uppepå det som blir blindbotten och sen golvramen direkt på. Har planer på en ny vagn som kraftigt kommer reducera vikten. Får se om den blir byggd i sommar :)
Bästa är väll om du har rörliga boggilåder  förstås eller separata med fjädring skulle ja tro annars så kan man ju göra som på en del balvagnar bygga stumt .

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #78 skrivet: 25 nov-11 kl 21:37 »
Byggbod går som efterfordon.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/Slap/Efterfordon/

Om man som jag umgås med båtar dagligen så kan jag lova att jag sett hur långt man kan sträcka reglerna.
Sunt förnuft gäller och kommer att räcka långt då ingen vill förlora sitt bygge.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Snickarn

• Dalarna
« Svar #79 skrivet: 26 nov-11 kl 19:02 »
Bästa är väll om du har rörliga boggilåder  förstås eller separata med fjädring skulle ja tro annars så kan man ju göra som på en del balvagnar bygga stumt .

Boogie vore ju bra förstås men jag tänker att om man ändå ska bygga vagnen själv är det väl bättre att ha hjulparen i varsin ända? Det främre hjulparet får ju vara svängbart då såklart men det är ju inte omöjligt att fixa det. :)
//Snickarn

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser