Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Såpavatten ?? hur göra?  (läst 27988 gånger)

Linsa

• Gäst
Såpavatten ?? hur göra?
« skrivet: 08 maj-06 kl 17:03 »
Ja, nu har jag en liten fråga ang såpavatten som många föreslår att man ska använda sig av..Jag pratade härom dagen med en tomat-odlare där jag köpte ett par plantor som rekomenderade mig att spraya plantorna med såpavatten.. Lättare sagt än gjort eftersom jag inte har en aaaaning om hur och vad jag ska göra.Har någon vänlig själ lust att förkalar hur jag går tillväga för en nybörjare som mig?? Vilken sorts såpa ska jag köpa, hur mycket ska jag spraya,vilka växter ska jag spraya,kan jag äta örterna sen ??? Många frågor på en gång.. Har chili/paprika/tomat/physalis/calamondin/plus en massa örter, allt står i mitt ingalasad uterum där det är mkt varmt.Vill förhindra att de får skadedjur i sommar.

Vad säger ni??

hönstanten

• Gäst
Re:Såpavatten ?? hur göra?
« Svar #1 skrivet: 08 maj-06 kl 17:46 »
Jag använder såpavatten till bladlöss. Hittills i år har jag använt det på paprika, chili och tomatplanter och det fungerar utmärkt. Ta en vanlig sprayflaska och fyll den med vatten nästan ända upp. Häll i såpa. Jag har inget riktigt mått men jag skulle uppskatta att jag använder 0.5 dl såpa till en sprayflaska.
Var noga med att spraya på bladens undersida. Helst en planta i taget så att alla får såpa på sig. Du behöver inte börja spruta förrän du ser dom första. Efter första sprutningen väntar du ett par dagar och sedan sprutar igen. Det brukar faktiskt räcka så. Du kommer se en massa döda bladlöss (mörka) på bladens undersida men dom kan vara kvar där. Lycka till.

Bo

Har odlat tomater
« Svar #2 skrivet: 08 maj-06 kl 18:34 »
här sedan 1984 och har aldrig ägt en spruta.

Ibland får jag kålmask på mangolden som sedan biter lite på tomaterna också.

Linsa

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 maj-06 kl 22:42 »
okidoki hönsmamman, tack för dina goda råd!! Jag upptäckte idag att både chilin,paprikorna och tomaterna hade fått lite bladlöss så nu har jag duschat varje planta precis som du sa,håller tummarna för att det ska gå bra och att lössen ska försvinna. Vad kommer dom av egentligen tro? kan dom ha hängt med någon av plantona på köpet kanske?? min inglasade balkong e ju mkt varm om dagarna så de trivs nog utmärkt där..Fler tips på hur jag kan förhindra ohyra??

Linsa

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 maj-06 kl 22:44 »
haha, ojdå,- HönsTANTEN menade jag ju !!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 09 maj-06 kl 10:12 »
Brukar odla basilika ihop med mina tomater och har aldrig *peppar peppar* fått någon ohyra hittills.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Linsa

• Gäst
Provado och Bladlus-rent; giftigt eller inte giftigt
« Svar #6 skrivet: 10 maj-06 kl 16:59 »
Huh! Nu har jag sparyat såpavatten i ett par omgångar och har märkt att nästan alla plantor,även små frösådda "minisar" som fortfarande står i såjord har fått löss...Tråkigt!! Jag har inhandlat lite olika medel som jag tyckte var bra att ha hemma. Nu undrar jag VAD som egentligen är giftiigt för oss och vad som inte är det?? Alla vänliga själar som ger tips verkar ha lite olika åsikter om vad jag kan behandla med så nu snurrar det i huvudet :o Nu var jag precis inne på Maxi för att köpa lus-medel och där sa tanten att "tomatodlare använder Provado-pinnar och det fungerar jättebra"..Jag frågade igen om det verkligen gick bar att ÄTA av växtorna sen och hon svarade flera gånger att "ja,det är inga problem"....Hm..... Jag är inte så vidare sjattig av mig,men skulle ändå vilja veta vad ni andra tycker..  ???

Kerstin Linnea

« Svar #7 skrivet: 10 maj-06 kl 18:38 »
En grej som min mamma använt med gott resultat är att köra en ganska stor pepparrot i en gammal råsaftcentrifug ,fulla en sprayflaska med vätskan (kan nog spädas litegrann) och spruta på bladlössen . Alla bladlöss hon sprutat ner har försvunnit spårlöst..... :D
Kan vara värt ett försök... ;)

Linsa

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 maj-06 kl 18:54 »
Ja,visst e det!!? Superbra att bolla idéer när man inte har någon annan direkt att fråga. Fler tips?!!!

Linsa

• Gäst
tråkigt med påhopp
« Svar #9 skrivet: 14 maj-06 kl 12:17 »
Nu fick jag tyvär ett spydigt,förmanande & anklagande svar sv Caprice  >:( på en annan av mina trådar där jag sökte råd ang bladlössen som härjar i min ingladade lilla balkong.. Tråkigt när någon vill förstöra ens lilla intresse och komma med påhopp.

Jag tror faktiskt jag lämnar detta forumet nu,men vi andra som har fått kontakt kan ju fortsätta maila,HT  bla, ni har varit jättevänliga & hjälpsamma!!

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 14 maj-06 kl 12:22 »
Seså, ta det inte så allvarligt, det är säkert bara en missuppfattning.

8) ta på dig glajjorna och låt de anklagande svaren åka över huvudet ditt.
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Linsa

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 14 maj-06 kl 12:26 »
men det är väl JÄTTETRÅKIGT och inget man förväntar sig när man frågar om råd ??, tråkigt redan som det är med lössen och då vill man väl inte höra att "man ska lägga ner sin odling??! idoitiskt!

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 14 maj-06 kl 12:33 »
Ja det är klart det är tråkigt men tänk vad mycket du mister om du drar från forum och världen bara för att någon enstaka säger dåliga saker... Man får sila bort allt skit liksom.

Provadopinnarnas gift räcker för övrigt i 6-8 veckor tror jag, men om du delar dem på hälften så förkortas det.  Lycka till med odlingen! Jag vill ha solvarma mogna tomater nu men här har det precis snöat.. :(
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Linsa

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 14 maj-06 kl 12:42 »
tack..snö? huh!, jag har faktiskt 2 st röda tomater redan,men dom näns man ju inte röra,måste vara värmen i min inglasning som gjort det,annars e alla gröna...

Terra77

• -
SV: Såpavatten ?? hur göra?
« Svar #14 skrivet: 13 maj-12 kl 15:55 »
Hittade denna gamla tråd då ja sökte på löss på tomatplantor.

Har drivit upp mina egna plantor i fleeeera år o det har alltid blivit bra, i år ville jag inte ha för mycket så det blev bara 2 sorters tomater o fröer ifrån förra året av Aubergin, Chili, Impomea  o Tagetes mm  ..

Men HJÄLP, första gången någonsin har tomaterna (o alla andra med förutom tagetesen) drabbats av bladlöss, många av plantor har dött, den ena tomatsorten är helt ute o den andra överlever än så länge, men de små plantorna har (naturligtvis) fullt upp att överleva o växer inget så de e små o eländiga...

Jag undrar varför plantorna blev angripna i år???
De har inte stressats el stått med andra angripna växter o jag har använt nyköpt Änglamark jord o gödsel o så lite perelit...

Klämmer ihjäl lössen så ofta jag kan.. sprayat me såpvatten men hade inget recept så tog ett par korkar i flaskan bara o nu läser ja att det ska va betydligt mer
Stämmer det att det 0.5 dl såpa till en blomspruta???
Nån med fler tips??

Är jorden angripen oxå???? hjälper det att byta jord??kan jag använda joden i annat eller ska den läggas på komposten??? ???

Tacksam för lite brainstorming så de små rackarna drar ditt pepparn växer..eller föresten, nää, ja odlar ju hmm....drar iväg, bort, dör!!!! (:)
37årig vårdare/keramiker boende i Halland.
Mor till 2 flickor 17 o 10 år
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Såpavatten ?? hur göra?
« Svar #15 skrivet: 13 maj-12 kl 16:04 »
Och jag som satt och tänkte på just peppar, fast inte växande, utan malen.  Men den är nog mera verksam mot mal och ängrar.  Trist det där med att TS lämnat oss och nu är "gäst".  En förlust för forumet, tycker jag!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser