Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koppar till får/get.  (läst 8483 gånger)

SannaF

• -
Koppar till får/get.
« skrivet: 11 jun-10 kl 16:42 »
Hej!
Premiärtråd för mig under får  8)

Jo, jag undrar lite över detta med koppar till får - har hört att det finns vissa raser (eller är det individer?) som inte tål koppar alls? Tex Gute och Norsk Spelsau (stavas?).
Kan det stämma eller är jag ute och cyklar  ???

Tänker på att om man vill ha sina getter tillsammans med får och getterna som ju ska ha en viltsten med massor av koppar i - hur går det då?

Vad säger ni?
Mot nya äventyr!

Stadsbarn

• Gäst
SV: Koppar till får/get.
« Svar #1 skrivet: 11 jun-10 kl 17:11 »
Vad jag vet så bör inte viltsten användas till får, med risk för kopparförgiftning. Egentligen borde nog inte viltsten användas till getter heller, mer som ett extra tillskott initialt om man misstänker kopparbrist. För oss löste det kopparbristen superbt hos getterna. Vi har vanlig mineral med koppar + vanlig saltsten till våra värmlandsfår. Till getterna ger vi fårmineral + viltsten. Hos oss har det fungerat jättebra! Vi har verkligen sett en förändring hos våra getter till det positiva!

Sano

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 11 jun-10 kl 18:10 »
Kopparbrist hos får är i Sverige betydlit vanligare än kopparförgiftning. De raser som är känsligast är osfriesiska mjölkfår och texel. Andra raser bör få mineraler med koppar.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

SannaF

• -
« Svar #3 skrivet: 11 jun-10 kl 18:19 »
Men hur tycker ni då man ska lösa problemet med mineraler om man vill ha både getter och får tillsammans?  ???

Kanske man kan ge extra koppar till getterna i en fodergiva?
Min uppfattning är att getter definitivt behöver mer koppar än vad som är praxis inom getägandet.
Mina getter har i ca 1,5 års tid haft fri tillgång till viltsten (den med mycket koppar) men i vintras tog den slut ett slag, jag märkte stor skillnad direkt på getterna, till det sämre, risigare i pälsen, tappade hull och med "deppiga" eller hur jag ska uttrycka det.  :-\
Mot nya äventyr!

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #4 skrivet: 11 jun-10 kl 22:10 »
Jag skulle lösa det så att det fanns mineralfoder-hink med koppar i och viltsalt sten inne i stallet för getterna och fårmineral-hink utan Cu samt vanlig NaCl-slicksten ute i hagen. Getterna vill inte blöta ner klövarna och föredrar att ta mineral inom hus, i de flesta fall medan fåren inte är lika känsliga för om gräset är dagg- eller regn-vått.  Så vitt jag förstått har våra nordiska kort-svans-får ungefär samma mineralbehov som getter, så låt djuren välja själva. H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

mobben

« Svar #5 skrivet: 12 jun-10 kl 08:42 »
Vi använder den röda kopparhinken som lantmännen säljer i den är det lite koppar. Den kör vi till alla.

Birgit

« Svar #6 skrivet: 12 jun-10 kl 11:12 »
Eller vanlig saltsten med mineraler. Den kopparhalten fungerar bra på får.

Stadsbarn

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 jun-10 kl 16:53 »
Men kopparhalten till får är för låg för getter. De ska helst ha den kopparhalt som finns i den blå hinken för nöt (har pratat med Kalle Hammarberg). Men eftersom våra getter inte gillar nötmineralerna så har vi dessutom viltsten. Det är svårt att tillgodose både fårs och getters behov samtidigt, eftersom kopparbehovet skiljer sig så mycket.
Har inte siffrorna i huvudet men ungefär så är det; i den röda hinken är ca 300mg koppar, den blå ca 800, och i viltsten 2000. Det är jättestor skillnad på getternas välmående att få viltsten istället för koppar endast via  fårmineraler. Som jag tidigare skrev så får getterna samma mineraler som fåren , med koppar, plus viltsten.

SannaF

• -
« Svar #8 skrivet: 12 jun-10 kl 22:32 »
Hmm.. krångligt det där.
Jag får se hur det blir - om det blir  ::)

Tack snälla för alla svar! :-*

Mot nya äventyr!

AK Corall

• Småland
« Svar #9 skrivet: 13 jun-10 kl 08:23 »
bokmärke
« Senast ändrad: 14 apr-12 kl 11:00 av AK Corall »

Luppa

• Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 09 okt-11 kl 16:11 »
Nu stjäl jag en gammal tråd...
Suffolk är ju känsliga för kopparbrist och Texel för kopparförgiftning, om jag har förstått det rätt. Hur tusan gör man med korsning Suffolk/Texel?
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #11 skrivet: 09 okt-11 kl 16:20 »
Nu stjäl jag en gammal tråd...
Suffolk är ju känsliga för kopparbrist och Texel för kopparförgiftning, om jag har förstått det rätt. Hur tusan gör man med korsning Suffolk/Texel?

Hoppas på att dom är mindre känsliga  o:)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Luppa

• Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 09 okt-11 kl 16:27 »
Haha, ja... Fattar inte varför just Texel ska korsas in i allt.

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #13 skrivet: 09 okt-11 kl 16:47 »
Haha, ja... Fattar inte varför just Texel ska korsas in i allt.

När jag hade bestämt mig för får (klövsjö) då kom jag att prata med min hö-bonde och en annan snubbe om att jag skulle skaffa får, den andra snubben gillade och hade får och tyckte  på det bestämdaste att jag skulle skaffa Texel korsningar för då "kan man få så häftiga färger på lammen" kanske ett skäl till varför man korsar så mycket med Texel.
Länk till mina lamm 2012

Luppa

• Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 09 okt-11 kl 17:00 »
När jag hade bestämt mig för får (klövsjö) då kom jag att prata med min hö-bonde och en annan snubbe om att jag skulle skaffa får, den andra snubben gillade och hade får och tyckte  på det bestämdaste att jag skulle skaffa Texel korsningar för då "kan man få så häftiga färger på lammen" kanske ett skäl till varför man korsar så mycket med Texel.

Fast texel i sig kan väl inte ge så häftiga färger, det är ju ett vitt får? Om de korsas med ett mörkt då så klart... Fast en korning texel/vit finull är nog inget att hetsa upp sig över utseendemässigt  ;D
Personligen så tror jag att det är texelns köttegenskaper...

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #15 skrivet: 09 okt-11 kl 17:04 »
Jag vet inte jag är så nöjd med Klövsjö (vitt, svart, brun och ev skäck) och dom ska ha röda mineralbaljan till får (den med koppar)
Länk till mina lamm 2012

Charlotte

• -
« Svar #16 skrivet: 09 okt-11 kl 17:16 »
Senaste rönen angående får och koppar är att texel och  mjölkfår antagligen inte är mer känsliga för koppar än andra får... Däremot ger man oftast mer kraftfoder till dessa får, ger man då kopellets så blir det ett högt Sammanlagt kopparinnehåll i foderstaten.
Har för mig att det står i nyaste Får att man ska ge mineralfoder med koppar i så länge inte flocken visar symptom på förgiftning.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #17 skrivet: 01 nov-11 kl 19:52 »
Varför man korsar in Texel beror nog just på Texels köttegenskaper.  Men att betäcka ett nordiskt kortsvansfår - oavsett mera exakt ras - med en texelbagge kan leda till onödigt lidande och besvärliga dräktigheter och ännu besvärligare lamningar.  Lammen i dessa korsningar blir i regel stora, i synnerhet huvudet, som inte passerar förlossningskanalen särskilt lätt.  Bara lite att tänka på, men har inte med koppartillförseln att göra.

MVH

/Tt

Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tore G Johansson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser