Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Övervintra kronärtskocka i kruka?  (läst 7442 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Övervintra kronärtskocka i kruka?
« skrivet: 11 jun-10 kl 10:14 »
Funderar redan inför hösten!  ;) Jag letade frö efter sorten herrgård som ju ska gå att övervintra ute utan större problem, men lyckades inte. (Hittade inga plantor heller, för den delen)

Istället blev det nu imperial star, jag funderar på hur jag kan övervintra dessaa i zon 3-4, för de är ju eg flerårig om jag fattat rätt...? Men den odlas i regel som 1-årig här. Kan jag ha skockorna i stora krukor/hinkar (hur stora? 12 liter? 20?) och övervintra på lämpligt sätt? I hönshuset, tex? det håller sig över nollan hela vintern? Eller väl övertäckt och nedgrävd i växthuset? (kallhus)? Där är det ju iaf torrt, och vindskyddat?
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Övervintra kronärtskocka i kruka?
« Svar #1 skrivet: 11 jun-10 kl 12:29 »
Jag har läst att man förr ofta övervintrade i jordkällare, och att man då behandlade plantan ungefär som vi gör med dahlior. Har inte provat ännu, kronärtskockor fick anstå tills nästa år, hinner inte med så mycket som jag vill.

Jag tror att kallväxthuset borde gå bra, det ska helst inte bli för varmt heller, kronärtskockan ska vila på vintern.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

anders 67

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 11 jun-10 kl 23:35 »
Jag har övervintrat kronärtskocka i jordkällare och det går alldeles utmärkt.Gräver upp på hösten innan tjälen kommer och planterar ut tidigt på våren.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Micki o Molly

• -
« Svar #3 skrivet: 12 jun-10 kl 15:49 »

Undrar sa flundran om det finns frö till herrgård,,,,?  Förökas inte den genom delning ?
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #4 skrivet: 12 jun-10 kl 18:08 »
anders67: Ja men jordkällare har jag ju också, provar nog med den i vinter...

Micki och Molly: Mycket möjligt. Jag har iaf varken hittat frö eller plantor...   :-\
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

signe

« Svar #5 skrivet: 09 mar-11 kl 17:10 »
Jag garderade mig och satte hälften av krukorna i ett fönster och resten i jordkällaren. Gissa vilka som överlevde? Det gjorde fönsterplantorna medan de i källaren ser döda ut. Men de ska få en chans att komma igen om de kan. Hur sköter jag nu mina plantor på bästa sätt tills de kan få komma ut igen? Gödselvattning, omplantering ?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 09 mar-11 kl 17:54 »
På vilket sätt ser de i jordkällaren döda ut? De växer givetvis inte nu, utan är i vila. Hur har du förvarat dem? I torv eller likande? Hur har fuktigheten varit, dvs har de torkat ut eller varit för våta?

De i krukor kan du ju omplantera och gödsla, om du samtidigt ger dem extraljus. Då får du en tidigare skörd. Men om de inte får extraljus så får du inte göda dem, då kommer de att växa sig långa och taniga, och klara sig dåligt när du sätter ut dem igen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 10 mar-11 kl 22:44 »
  Undrar sa flundran om det finns frö till herrgård,,,,?  Förökas inte den genom delning ?

Flundran som undrade kan få svaret att Herrgårds Kronärtskocka inte kan fröförökas utan som MoM säger 'delas' (mikroförökning).

Till Signe:

Har dom inte frusit ihjäl så ska dom se helt döda ut nu ändå, helt normalt. Har dom frusit ihjäl ska dom iofs. också se döda ut .... men dom ska vissna ner på vintern. Om inte roten har ruttnat, vilket kan vara en risk, så har dom goda chanser att komma igen denna säsong. Dom behöver inget ljus på vintern om dom inte har några blad.

signe

« Svar #8 skrivet: 12 mar-11 kl 11:28 »
Har känt lite på dem som varit i källaren och de verkar inte ruttna, rötterna är fasta. Det blir spännande att se om det kommer blad nu när de hamnat på solig fönsterbräda. Jag väntar lite med att plantera om de som övervintrat i fönster men de verkar njuta av vårljuset.

Vitis

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 12 mar-11 kl 14:17 »
Har känt lite på dem som varit i källaren och de verkar inte ruttna, rötterna är fasta. Det blir spännande att se om det kommer blad nu när de hamnat på solig fönsterbräda. Jag väntar lite med att plantera om de som övervintrat i fönster men de verkar njuta av vårljuset.

Härligt! Hoppas det går bra med båda varianterna.

Meddela gärna i tråden lite längre fram i vår för vi är nog många som är nyfikna på detta.

Jag tänker övervintra varje år men är alltid för sent ute.  :(

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 3 användare (1 dolda)
skogaliten, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser