Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hoppas att andra berättar hur det går för er.  (läst 8142 gånger)

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
Hoppas att andra berättar hur det går för er.
« skrivet: 10 jun-10 kl 21:46 »
Det är spännande att ha skaffat sitt första samhälle. :)

På höns sidan så berättar man om händelser och visar bilder. Ingen fråga för stor/liten eller dum. Det delas glädje och sorg. ;)

Bi sidan är något lugnare.

Så jag tänkte berätta hur glad jag är över mitt första samhälle och vilken känslomesig berg och dal upplevelse de senaste dagarna har varit. Jag hoppas att ni andra hänger på och kommer med egna saker.

Att lyckas få tag på ett komplett samhälle när man har hört hur svårt det är och alla som har haft hög vinter dödlighet. Jag blev riktigt glad! ;D

Sen var det dags att hämta samhället, sent på kvällen hämtades det och hela vägen hem så hörde jag surret. De tankar som kom var, tänk om bina kommer ut i bilen inte bra! Tänk om jag får kakras. Så jag körde som om jag hade ägg i bilen.

Att lyfta ut och sätta bikupan på plats i skymningen var ett litet trick som gick riktigt bra, men man hörde hur det surrade i samhället.

När det sedan var dags för drönar utskärning i söndags så ville inte min rökpuff fungera jag fick tända den flera gånger så till sist gav jag upp.  >:(Jag lyckades ta bort drönar utskärningen utan problem.

Hur får ni den att fungera? ???
Jag trodde jag hade försäkrat mig om att den skulle brinna med sådan där vitta påsar som man tänder brasor med. FUNGERAR INTE. Fint sågspån och tidningspapper FUNGERAR INTE. hö FUNGERAR INTE. Till slut funderade jag på om det var fel på rökpuffen eller mig.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Hoppas att andra berättar hur det går för er.
« Svar #1 skrivet: 10 jun-10 kl 22:37 »
Hej! Skippa pusten, den har jag klarat mig utan i flera år nu.
Jobba lugnt och försiktigt så är bina lugna.

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

wictor

« Svar #2 skrivet: 10 jun-10 kl 23:35 »
Hej Ivigtut
Vad roligt att det går bra med dina bin.
Det är lite speciellt att ha en insekt som husdjur.

Vi människor har haft alla möjliga husdjur genom årtusenden, de vanligaste är väl får, grisar, kor, hästar, och inte att förglömma höns.

Alla har det gemensamt att de är stillsamma flockdjur, däggdjuren enkla att domesticera och hönsen likaså. Bina är en insekt, inte alls lika lätt och ändå har denna stackars stickande insekt funnits i människans närhet hela vår existens, till vår fasa och trevnad.

Jag har kommit att älska bina. De går sina egna vägar - kanske samma som jag gör?

Jag är ingen rökare. Men en tänd rökpust är en helt annan sak. I mitt arbetsliv blir det lätt stressigt - kanske som hos bina. När jag tänder pusten och känner den aromatiska doften slappnar jag av. En lördag med bina är enbart en tid av avslappning och komplentation. Jag tror att i vart fall mina bin har exakt samma upplevelse, de slappnar av när de känner aromatisk doft.

Och att tända en rökpust - det har jag beskrivit på annan plats. Pellets som doftar lavendel, underbart. En näve tobak ovanpå, en Gudagåva. Och den tobak jag beskriver har ju inget att göra med den sura cigarettröken som alltför många intelligensbefriade suger i sig. En rätt använd rökpust gör livet trevligt för såväl bina som skötaren. Fråga om du vill ha mer tips,, jag älskar min pust...

Att njuta av biskötsel är att njuta av den härliga doft som slår emot en när man lyfter av locket och tar bort täckbrädorna. Varm, söt, honungsdoftande. Visst är det en poesi i sig att ägna sig åt bin.
Jag skrev inte att "äga" bin för det kan man aldrig, men man kan "ägna" sig åt bin.

Det är lite speciellt att ha en insekt som husdjur, vi är lite speciella, vi biodlare...

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 11 jun-10 kl 07:31 »
Ett tips är att låta rökpusten brinna riktigt länge innan du skall använda den i bigården.
Själv använder jag tändvätska eller tändremsor, själva brännmaterialet varierar efter vad jag har till hands men oftast är det pellets av något slag. Gör sedan som när du skall tända en grill, dränk in med tändvätska, låt dra, tänd på och låt brinna länge, gärna 15 minuter, innan du blåser ut elden. Det går visserligen åt lite mer pellets och tändvätska men glödmassan blir tillräckligt stor för att vara så länge du behöver.                                       
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

wictor

« Svar #4 skrivet: 11 jun-10 kl 16:35 »
Jag tänder mina pellets med varmluftspistolen, blåser tills det brinner ordentligt och då blåser jag lite till...
Och ovanpå pelletsen lägger jag en "tennisboll" av hoprullat grönt friskt gräs, dels ramlar det inte ut några pellets och dels blir röken lite svalare och så doftar det gott

Curt

« Svar #5 skrivet: 11 jun-10 kl 17:08 »
Ett vanligt fel då pusten inte vill, det är att pipen är tät. Jag använder också varmluftspistol för att tända torv eller pellets. Värm på tills pusten är varm. När det väl har tänt så räcker det med kall luft från pistolen en stund.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 11 jun-10 kl 18:21 »
Ett vanligt fel då pusten inte vill, det är att pipen är tät. Jag använder också varmluftspistol för att tända torv eller pellets. Värm på tills pusten är varm. När det väl har tänt så räcker det med kall luft från pistolen en stund
Om man har bigården i skogen så måste de va svårt me varmluftspistol.Två hål i skogen har ja aldrig sett,men två hål i väggen har jag.
En grill brikett i botten fungerar bra om man vill att det ska ryka länge.

Curt

« Svar #7 skrivet: 11 jun-10 kl 18:41 »
Ja, om det är så illa att skogen inte erbjuder två hål, då föreslår jag en blåslampa från tex Biltema. Hela pusten måste bli varm, annars slocknar glöden.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 11 jun-10 kl 19:17 »
Ja blåslampa fungerar nog bra.
Har sett att det finns rök på burk!
någon som vet var man kan köpa det?

Curt

« Svar #9 skrivet: 11 jun-10 kl 19:34 »
Har sett att det finns rök på burk!
någon som vet var man kan köpa det?
Tyvärr finns det nog ingen "rök på burk" som är godkänd som bekämpningsmedel.
Repellerande medel betraktas som bekämpningsmedel och skall vara registrerade.

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #10 skrivet: 11 jun-10 kl 19:43 »
Joel Svenssons Vaxfabrik AB
Har sprayburken, det står för export.
Jag tror inte riktigt att jag är så sugen på den.

Solklart

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 11 jun-10 kl 19:45 »
Hur får ni den att fungera? ???
Jag trodde jag hade försäkrat mig om att den skulle brinna med sådan där vitta påsar som man tänder brasor med. FUNGERAR INTE. Fint sågspån och tidningspapper FUNGERAR INTE. hö FUNGERAR INTE. Till slut funderade jag på om det var fel på rökpuffen eller mig.

En pust av hög modell har mer skorstenseffekt och därmed bättre drag. Välj alltså en hög pust. Då blir det lättare.

« Senast ändrad: 11 jun-10 kl 19:49 av Solklart »
Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

Solklart

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 11 jun-10 kl 19:54 »

Och att tända en rökpust - det har jag beskrivit på annan plats. Pellets som doftar lavendel, underbart. En näve tobak ovanpå, en Gudagåva. Och den tobak jag beskriver har ju inget att göra med den sura cigarettröken som alltför många intelligensbefriade suger i sig. En rätt använd rökpust gör livet trevligt för såväl bina som skötaren. Fråga om du vill ha mer tips,, jag älskar min pust...

Att njuta av biskötsel är att njuta av den härliga doft som slår emot en när man lyfter av locket och tar bort täckbrädorna. Varm, söt, honungsdoftande. Visst är det en poesi i sig att ägna sig åt bin.
Jag skrev inte att "äga" bin för det kan man aldrig, men man kan "ägna" sig åt bin.

Mycket vackert skrivet Wictor. Du kan verkligen uttrycka dig.

Vad använder du för tobaksblandning i pusten? Piptobak typ Borkum Riff?

Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

wictor

« Svar #13 skrivet: 12 jun-10 kl 09:37 »
Vad använder du för tobaksblandning i pusten? Piptobak typ Borkum Riff?
LP:s biodling säljer tobak. Det är egentligen spillet, den tjocka nervtråden som sitter mitt i tobaksbladet. Den används ju aldrig till piptobak, utan blir över när de tunnare bladdelarna skärs bort.

Och så får man inte cancer specifikt av tobak och dess nikotin, man får cancer av röken, tjäran, sotet.

Och så var det någon som skrev att han inte kunde använda varmluftspistolen för att tända pusten i skogen. Varför måste man tända pusten där? Jag har också bin i skogen, men jag tänder pusten hemma, sen åker jag runt till mina olika bigårdar och har pusten hängande baktill på bilen, en rätt tänd pust ger rök en hel dag.

Abigail

« Svar #14 skrivet: 12 jun-10 kl 09:55 »

Och så får man inte cancer specifikt av tobak och dess nikotin, man får cancer av röken, tjäran, sotet.

OT Det var ju en skandal med Philip Morris att de mest cancerogena ämnena vad det som tillsattes cigaretterna för att göra det ännu mer beroendeframkallande.

ersam

• -
« Svar #15 skrivet: 12 jun-10 kl 21:40 »
Ska man tända i skogen så köp en liten gasolbrännare. Funkar bra!  :)

Bonasia

• Småland
« Svar #16 skrivet: 18 jun-10 kl 07:50 »
Hejhej!

Nu är 2 avläggare beställda, kommer i mitten av Juli. Allt material är också beställt så snart blir det till att måla lite kupor...har inte riktigt kommit överens om vilken färg de ska ha ännu...

Det blev till slut Nackakupor och vi kommer att använda plastramar 3/4 Langstroth...men det har varit en djungel att välja då man är nybörjare! Hur är det att slunga ljunghonung på plastram? Tycker att det finns lite information angående hur det fungerar att köra med plastram överhuvudtaget om jag ska vara ärlig. Vi är ute efter att det ska vara lite smidigt och lätthanterligt.

Dela gärna med er av för respektive nackdelar vad gäller vårt val av kupa samt plastram och ramstorlek!

Ha en härlig dag allihopa!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 18 jun-10 kl 08:24 »
Jag startade också om på nytt med helt nytt, nackakupor, plastramar och allt very worst nytt.

Du har valt allt rätt, material, format allt! Grattis!

Bonasia

• Småland
« Svar #18 skrivet: 21 jun-10 kl 07:27 »
Yes, kom igår över Åke Hanssons bok i biodling  :)

Hur var det med att slunga ljunghonung från plastram???

Ha en härlig dag allihopa!!!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 21 jun-10 kl 07:53 »
Med plastram kan du slunga ramarna så hårt som slungan tillåter. En träram med mellanvägg hade krackelerat för länge sedan och varit obrukbar med samma behandling.
Man kan använda honungslossare och perforera cellerna på en plastram, men då tar cellerna stryk på samma sätt som på vanliga mellanväggen.
För och nackdelar med allt men fördelarna är flera med plastram även för ljung hur seg den än är. Nu har jag inte haft några kupor på ljungdrag för jag vill inte, men jag har vänner som gärna gör det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 2 användare
sayerbýr, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser